januszian 02.07.2004 03:40:02 | |
---|
Morjensta. Onks monella täällä 7-kielinen skeba? Kenellä kaikilla valmistajilla moisia on myynnissä? Entäpä minkä paksusia kielisettejä noille löytyy? pysyykö vireessä hyvin? Kokemuksia. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. |
trih 02.07.2004 06:48:55 | |
---|
Morjensta. Onks monella täällä 7-kielinen skeba? On ollut. Kenellä kaikilla valmistajilla moisia on myynnissä? Lähes kaikilla. Entäpä minkä paksusia kielisettejä noille löytyy? pysyykö vireessä hyvin? 7-kielinen = 6-kielinen+paksu kieli. Eli ihan normisettiä käytin mitä pistäisin 6-kieliseenkin + sitten se paksu joka taisi olla jotain 56-60 kokoa. Kokemuksia. Kaulan paksuus ei ollut hyvä omaan kouraan pidemmän päälle joten vaihdoin takaisin B-vireiseen 6-kieliseen. 7eiskan hyvä puoli on tuo 1kpl normaalivireinen kitara + mahdollisuus mennä myös alaviresoundeihin. "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward |
Mrezzye 02.07.2004 09:10:54 | |
---|
Ainoaksi kitaraksi en suosittele. Tietysti, jos on ylimääräistä hilloa ja varastosta löytyy jo valikoimaa, niin onhan tuollainen kiva mauste äänimaailmaan. Joskus minulla seppokielinen oli, mutta en löytänyt juurikaan sille käyttöä. "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. |
McNulty 02.07.2004 09:32:39 | |
---|
Morjensta. Onks monella täällä 7-kielinen skeba? Henk.koht en omista 7-kielistä, mutta olen testannut Ibanezilta useammankin mallin (UV777, K7, RG-sarjan kalliimpaa ja halvempaa mallia) Kenellä kaikilla valmistajilla moisia on myynnissä? No ainakin: Ibanez ja Jackson... sitten archtop 7-kielisiä valmistaa ainakin Moll Instruments (eli sellaisia kalliita jazz-hollowbodyjä joilla esim. John Pizzarelli soittaa) Entäpä minkä paksusia kielisettejä noille löytyy? pysyykö vireessä hyvin? 7-kielisille on ihan omia kielisettejäkin jo: - D'Addariolla on kaksi XL-sarjan settiä (9-52) ja (10-56) - Ernie Ballilla on 3 eri settiä (9-52), (10-56) ja (11-58) - DR:llä on 3 settiä (9-52), (10-56) ja (11-60) - GHS:llä 2 settiä Boomeers-sarjassa (9-58) ja (10-60) Että tuollasia ainakin saa ihan suoraan valmistajalta... sittenhän noita voi itse tosiaan customoida irtokielistä ja normi 6-kielisen paketeista. Niin... ja kyllä ne 7-kieliset vireessä pysyy... ainakin ne joita testasin ja joissa oli floikka-talla ja kielilukot. Kokemuksia. No, itse koin 7-kielisen aika tarpeettomaksi kun en vielä osaa 6-kieliselläkään kaikkia hienouksia. Kaula oli aika leveä kädessä ja ainakin alkuun todella omituinen soittaa. Ymmärrän kyllä jos musiikkityylinä on joku death metal tai pomppuhevi ala korn... niin tarvitaan matalaa demppi-saundia + säröt kaakossa. Tarjoaahan tuo 7-kielinen uusia mahdollisuuksia, esim: Ei enää tarvitse virittää 6-kielistä alas ja tuskailla löysän "tatsin" kanssa, sointujen otteet saa opetella uudestaan jne jne... Tosin, 7-kielisessä on sitten taas yksi kieli enemmän viritettävänä ja säädetävänä ja tunnetusti floikkari-vehkeet ovat mukavia säätää (jo 6-kielisinäkin) =) Henk.koht. tasolla olen kyllä sitä mieltä että mikäli oma musiikkityyli ei ole täysin rajattu ja marginaalinen, niin 7-kielinen on aika turha hankinta. Mikäli taas tietää että soittelee jatkuvasti alemmilla vireillä ja juurikin tuota metalli-osastoa niin kyllä 7-kielinen varmaan siinä maailmassa toimii ihan hyvin ja voi olla varteenotettava hankinta. PS. kaverilla ei ollut rahaa 7-kieliseen, mutta päätti ostaa 7-kielisen kitaran kielisetin ja jätti ylä-e:n laittamatta kitaraansa... eli hänellä on nyt B-E-A-D-G-B viritys siinä ja hyvin pelittää death metal paukkeessa =) Toisella kitaristilla onkin sit tavis 6-kielinen ja hän hoitelee sellaiset leadit ja soolot missä tarvitaan sitä ylä-e:tä. T-Bone |
kulmahiomakone 02.07.2004 11:04:50 | |
---|
Jos ainoa tarkoitus on päästä soittamaan rokkisointuja matalalta, niin baritonikitara on vaihtoehto 7-kieliselle. En osaa noista enempää sanoa, kun en ole hirveästi testannut, eikä oikein kiinnostakaan, mutta eräs ystäväni päätyi baritoniin sen vuoksi, että hänen mielestään edullisesti sai paremman baritonin kuin mitä olisi saanut 7-kielisen. Jonkun ESP:n muistaakseni osti... Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai yms.) |
Billsner 02.07.2004 11:54:21 | |
---|
Morjensta. Onks monella täällä 7-kielinen skeba? Minulta löytyy. Ibanez GRX720. GIO-sarjaa on, mutta minä tykkään silti. Kenellä kaikilla valmistajilla moisia on myynnissä? Varmasti Ibanez on edelläkävijä 7-kielisten kanssa. Lähes joka valmistajalla alkaa nykyään olla 7-kielinen valikoimissa. Entäpä minkä paksusia kielisettejä noille löytyy? pysyykö vireessä hyvin? Itsellä 0.60-0.13 setti ibassa. Pysyy ihan hyvin vireessä. You must gather your party before venturing forth. |
Dumb 02.07.2004 12:10:21 | |
---|
Morjensta. Onks monella täällä 7-kielinen skeba? Kaksi kappaletta Ibanezin (kiinteätallaisia) RG7-421:siä löytyy minulta. Entäpä minkä paksusia kielisettejä noille löytyy? pysyykö vireessä hyvin? Käytän noissa seiskoissa samaa kielisettiä, kuin 6-kielisissäkin, ja ostan sen alimman kielen aina irtonaisena. Kielisetti on siis D'addario 10-52+59, ja hyvin toimii. Vire pitää vielä sävelaskeleen alavireessäkin hyvin. Kokemuksia. Olihan 7-kielinen alkuun hieman outo soittaa, mutta jo viikon jälkeen alkoi soitto taittumaan samaan malliin, kuin 6-kieliselläkin. Nykyään soitan huomattavasti enemmän noilla seiskoilla, ja 6-kielinen tuntuu ihan oudolta käteen. |
Capsu 02.07.2004 14:16:24 | |
---|
Itselläni oli ennen Ibanez rg7621wh. Hieno kitara jonka käytettynä ostin. Ongelmaksi muodostui kuitenkin kitaran kaulan leveys ja mun liian lyhyet sormet :) Senpä takia päädyinkin takaisin tuollaseen normaaliin 6-kieliseen. Miehelläni on 7-kielinen Ibanez UV777 jota voin tarpeen tullen soitella. Kielinä mulla tuossa oli Blue Steelin 0.9 ja tuossa kun oli vielä kiinteä talla niin pysyi jopa hyvin vireessäkin. Alimman kielen paksuus oli 0.54 Elämöinti on ihmisen parasta aikaa. |
blaah 02.07.2004 14:34:56 | |
---|
Laitatteko tähän samaan jotain malleja/merkkejä jota voisi harkita alle 500e 7-kielisiksi, olen vain noita ibanezin malleja löytänyt ja ainakin RG7321 on harkinnan alla. |
Torniojaws 02.07.2004 14:55:42 (muokattu 02.07.2004 14:59:08) | |
---|
Kyllä, olen omistanut Jackson DX7:n jo 2 vuotta, eikä ole ongelmia. Ainoastaan halpa-Jacksoneiden vakioviat, mutta ne on pieniä: Volume & Tone-napit ei pysy kiinni ja välillä mikit katoavat ns. neljäsosateholle, jolloin soundi on pelkkää surinapierua vähän kuin putkivahvistin minimivolumella alle 20 sek käynnistyksestä, mutta tuo on kuitenkin melko harvinaista. Kaula on Jacksoneiden tapaan erittäin ohut (hyvä näin) ja tuon kaula on oikeastaan melkolailla yhtä paksu kuin valtaosassa soittamistani 6-kielisissä. Kielinä käytän tällä hetkellä GHS Zakk Wylde Lo (.011 - .070) + yksi ylimääräinen .018 kieli (Vinci) D-kielenä. Ei minkäänlaisia vireongelmia. Soundit on hintaan nähden hyvät. Maksoin tuosta aikanaan 470 euroa (130 euroa sain vanhasta vaihdossa), eli siis 600 euron ovh. eli hänellä on nyt B-E-A-D-G-B viritys Sen pitäisi olla B E A D F# B *nusnus* A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. |
Niskamies 02.07.2004 15:16:21 | |
---|
Ainoaksi kitaraksi en suosittele. Tietysti, jos on ylimääräistä hilloa ja varastosta löytyy jo valikoimaa, niin onhan tuollainen kiva mauste äänimaailmaan. Joskus minulla seppokielinen oli, mutta en löytänyt juurikaan sille käyttöä. Miksi ei? Samat kielet siinä on myös kuin 6 kielisessä. Sbassossa on 4 kieltä. Tai 6. |
januszian 02.07.2004 16:04:49 | |
---|
Joo, toi kyllä saattaa alkaa hämäämään jos se kaula on roimasti paksumpi kun esim. lespaulissa. Tai leveämpi, miten se nyt sanotaan. Itelläni on tällä hetkellä D'Addarion 012 - 054 setti joten täytyis kai ostaa ala B erikseen. Ei muuta ku testailemaan josko tollasen joskus innostuis ostamaan Les Paulin ja Fenderin kaveriksi. Olis sitte niinku koko skaala aikas hyvin hallussa ainakin keppeinä. :) "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. |
trih 02.07.2004 16:49:48 (muokattu 02.07.2004 16:54:00) | |
---|
Seiskassa rupesi häiritsemään se kun tottui sen kaulaan niin 6-kielinen tuntui niin hammastikulta. Toisaalta pidin jykevästä seiskan kaulasta muttamutta... 6-kielisenä löytyy helpommin haluamiani kitaroita. ED Hyvä puoli on tosiaan se että on yksi valmiiksi alavireinen keppi jos muut kitarat haluaa pitää suht standardi vireissä. "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward |
Super-Jari 02.07.2004 18:20:35 | |
---|
Laitatteko tähän samaan jotain malleja/merkkejä jota voisi harkita alle 500e 7-kielisiksi, olen vain noita ibanezin malleja löytänyt ja ainakin RG7321 on harkinnan alla. Voin suositella. Ostin muutama viikko sitten ja hyvä kitara on. Ei floikkaa tai muuta diipadaapaa ;) Miten mulla on semmonen tunne, että olit se pelleilijä ala-asteella joka käski mua potkasemaan munille ja syljit sitten luumukivet suusta? |
hanipai 02.07.2004 18:54:33 (muokattu 02.07.2004 19:01:03) | |
---|
Voin suositella. Ostin muutama viikko sitten ja hyvä kitara on. Ei floikkaa tai muuta diipadaapaa ;) Mä ostin 2 päivää sitten ja vaikuttaa kyllä tohon hintaan tosi hyvältä. V-amp2:sen kautta soitettuna mikitkin kuulostaa ihan hyviltä mielestäni ja kaula on tosi hyvä. Ainut mikä häiritsee on lörppö B-kieli. Varman paksummat kielet korjaa asian. En tiiä mitkä tossa on, mutta vaikuttaa suht ohuilta. Carpe Diem |
-K- 02.07.2004 19:52:39 | |
---|
Ainut mikä häiritsee on lörppö B-kieli. Varman paksummat kielet korjaa asian. En tiiä mitkä tossa on, mutta vaikuttaa suht ohuilta. Oliskohan 56 tai 54. 60 on mielestäni hyvä tuohon kepukkaan. ...Mikeistä en tosin pidä henk koht. yhtään. Itsellä Bb vireessä 25.5" scalella 60 ja 27" scalella A-vireess' 64. Normaali B vireessä ja 27" ja 25.5" scalella 60 tai 59 on myös olleet itsellä. ..Tuohon hintaluokkaan (500e) ei kyllä ole imho muuta vaihtoehtoa uusista kuin tuo RG7321 Ei suotta elämys. |
Ziggy Bubba 02.07.2004 20:07:39 | |
---|
Mä olen pitkään ihmetellyt miksi ihmiset luulee automaattisesti saavansa tiukemman tatsin alimmalle kielelle 7-kielisellä.. Eikös noissa ole yleensä ihan samanpituinen skaala (25.5)? Eli sama kieli samassa vireessä on aivan yhtä löysällä. XL-kaulat on tietty sitten erikseen. Kyllä olen itekkin joskus seiskaa harkinnut, mutta lopulta se yksi ylimääräinen kieli vaan häiritsi. 6-kielisen voi virittää just tasan yhtä alas, eikä se yksi extra yläkieli ole mulle kovin tarpeellinen. Kuudessakin kielessä on mulle tekemistä :D |
hanipai 05.07.2004 16:56:52 | |
---|
On kyllä hintaeroa 7 kielellä verrttuna 6:een. Sama satsi Ernie Balleja maksaa päälle 10e, jos ostat 7 kieltä. 6 kieltä maksaakin vain pikkasen yli 6e. 4e vikasta kielestä, huh. Thomannilla ei varmaan irtokieliä myydä? Oon sieltä tilaamassa muutakin, joten kielit tulis hyvin samassa. Carpe Diem |
HeavyMachinery 05.07.2004 21:33:57 | |
---|
Löytyy 7-kielinen V ! Kyllä sille 7-kielelle käyttöä löytyy vaikka baritoni kitara on parempi vaihtoehto matalan vireen saavuttamseksi. 7:n hyödyt tulee esiin kun musassa on vaihtelevia osuuksia esim. oman bändin kanssa on ccäröttömiä nappäilyja jotka ei onnistu baritonilla,mutta esim levyä tehdessä käyttäisin ennemmin baritonia kuin 7:kaa. Vire ongelmia itselläni ei ole ollut kun kyseessä on custom soitin niin paha sanoa sarjavalmisteisista. Kielinä mulla on ghs:n 56-12 + 74H-kieli ja vire on 1sävelaskeleen alaspäin. No En kää...minäkögö Hä ? |