![]() 24.06.2004 23:58:49 | |
---|---|
Haulla oon ettiny, mut en löytäny tyhjentävää vastausta. Eli a) Riittääkö hönkä kovaäänisen bändin kitarajuttuihin? Kovaääniseellä bändillä tarkoitan sitä, että rumpali ja kakkoskitaristi on aika äänekkäitä..saanko leadit kuulumaan? b) Saako siitä jytänderisaundeja (siis heavy-rock) säröstimien kanssa? Kun säröstiminä toimivat Procon:n rat ja EHX:n Big Muff Pi. En nyt tarkota sellasta high gain saundia vaan sellasta yleisesti ottaem raskasta crunchahtavaa saundia. "Vitut yleisöstä!"
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
![]() 25.06.2004 01:10:46 | |
a) Riittääkö hönkä kovaäänisen bändin kitarajuttuihin? Kyllä riittää. Me soitetaan "joulukuuset" korvissa kohtuu isossa ja vaimennetussa tilassa "melkein niin lujaa kuin korvat kestää", ja reilusti olisi varaa volaa lisätä. b) Saako siitä jytänderisaundeja (siis heavy-rock) säröstimien kanssa? Itte käytän "crunchina" AC/DC-Gunnarit linjoilla vahvistimen omaa särökanavaa (pre-gain 7.5-8 paikkeilla). Hevimpi/metallimpi menee DS-2:lla puhtaalle kanavalle. Higain ei itteäkään kiinnosta, tuollainen täyteläisempi kuulostaa hyvälle myös bändin kanssa. Ainoa haittapuoli on voimakkaampien mikkien kanssa se, että meneepi puhdas isommilla volumeilla (4/12) särölle pikkuhiljaa. Tokihan jos ensimmäisen putken vaihtais "miedompaan"... Siis jos ultrapuhdasta hakee. Erityisesti tuo haittasi keraamisen 500T kanssa, JB:n kanssa pärjää ihan hyvin kun ei liikaa kättä anna ja luukuta vahvistinta. | |
![]() 25.06.2004 01:17:20 (muokattu 25.06.2004 01:18:01) | |
Haulla oon ettiny, mut en löytäny tyhjentävää vastausta. Eli a) Riittääkö hönkä kovaäänisen bändin kitarajuttuihin? Kovaääniseellä bändillä tarkoitan sitä, että rumpali ja kakkoskitaristi on aika äänekkäitä..saanko leadit kuulumaan? b) Saako siitä jytänderisaundeja (siis heavy-rock) säröstimien kanssa? Kun säröstiminä toimivat Procon:n rat ja EHX:n Big Muff Pi. En nyt tarkota sellasta high gain saundia vaan sellasta yleisesti ottaem raskasta crunchahtavaa saundia. mun on ihan pakko vastata tohon A-kysymykseen: koitin Classic 30:a kaupassa ja volume oli ykkösellä, sällit pyys laittaa hiljemmalle, en tiiä oliko liian herkkäkorvasia vai soitinko persiilteen, mutta enempää volyymiä en uskaltanu laittaa. elikkä varmasti riittää volyymi bänditouhuihin.... viisaammat saa tietenkin vastata paremmin koska heillä on enemmän kokemusta tästä hienosta laitteesta "Yks kalja ja yks lapin kulta." | |
![]() 25.06.2004 01:21:23 | |
koitin Classic 30:a kaupassa ja volume oli ykkösellä, sällit pyys laittaa hiljemmalle, en tiiä oliko liian herkkäkorvasia vai soitinko persiilteen, mutta enempää volyymiä en uskaltanu laittaa. Juu, mulla puhtaat on treeneissä kolmosen ja kolme puolen välissä, ikinä ei oo tarvinu neloseen asti mennä. Ja maksimi tosiaan 12. Isolla lavalla keikatessa piti laskea vola vähän alle kolmosen, mutta hyvin kuuli. Ja aina joulukuuset korvissa soitetaan, eli vaimennustakin riittää. Sen verran on testattu, että rumpali jää helposti kakkoseksi :-) | |
![]() 25.06.2004 03:32:29 | |
mun on ihan pakko vastata tohon A-kysymykseen: koitin Classic 30:a kaupassa ja volume oli ykkösellä, sällit pyys laittaa hiljemmalle, en tiiä oliko liian herkkäkorvasia vai soitinko persiilteen, mutta enempää volyymiä en uskaltanu laittaa. elikkä varmasti riittää volyymi bänditouhuihin.... viisaammat saa tietenkin vastata paremmin koska heillä on enemmän kokemusta tästä hienosta laitteesta tuo johtuu siitä, että sitä on niin vaikea laittaa hiljaseksi, koska jos vähänkin liikuttaa nollasta isommalle, se on jo liian kovalla kotona soitettavaksi. OSTETAAN: Digitech WH1 | |
![]() 25.06.2004 07:50:33 (muokattu 25.06.2004 07:51:20) | |
Mulla ei meinaa riittää delta bluesin tehot. Varsinkaan humpparikitaralla kun tulee silloin niin helposti se särö. Onhan semmonen pikkusärö ihan kiva mutta ei mikään kunnon särö. e: korvatulpat päässä se kuulostaa ihan hyvältä mutta veikkaan että se kuulostaa ihan paskalta ilman tulppia. | |
![]() 25.06.2004 11:45:05 | |
Pohdin tuossa että miksi Peaveyn Classic 30:ssä on ainoastaan power-kytkin, eikä lainkaan standby:a niinkuin yleensä putkikoneissa? Voiko pienemmillä pääteputkilla (kuten classicin el84:t) jättää standbyn pois? Todella hyväsaundinen värkki omassa hintaluokassaan. | |
![]() 25.06.2004 12:08:36 | |
Pohdin tuossa että miksi Peaveyn Classic 30:ssä on ainoastaan power-kytkin, eikä lainkaan standby:a niinkuin yleensä putkikoneissa? Voiko pienemmillä pääteputkilla (kuten classicin el84:t) jättää standbyn pois? Todella hyväsaundinen värkki omassa hintaluokassaan. Se on nyt aivan sama miten sen toteuttaa, tossa Peaveyssä nyt vaan on "automaattinen" stnadby, eli kun putket ovast lämpimät niin ääntä kuuluu. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 25.06.2004 17:28:43 | |
Mulla ei meinaa riittää delta bluesin tehot. Varsinkaan humpparikitaralla kun tulee silloin niin helposti se särö. Onhan semmonen pikkusärö ihan kiva mutta ei mikään kunnon särö. e: korvatulpat päässä se kuulostaa ihan hyvältä mutta veikkaan että se kuulostaa ihan paskalta ilman tulppia. Tarkoitatko siis, että headroom ei riitä, vaan vahvistin säröytyy liian helposti? Siinä tapauksessa kannattaa kokeilla etuasteessa 12AT7-putkea. Tai näin ainakin "isot pojat" ovat kertoneet... "BaariMikkoa ymmärtääkseen täytyy olla mieluiten keskivahvassa humalassa" -Järvihirviö | |
![]() 26.06.2004 00:37:49 | |
Tarkoitatko siis, että headroom ei riitä, vaan vahvistin säröytyy liian helposti? Siinä tapauksessa kannattaa kokeilla etuasteessa 12AT7-putkea. Tai näin ainakin "isot pojat" ovat kertoneet... Juu, se toiminee ihan hyvin, jos etunen kerran yliajaa. Ei säröydy niin herkästi. Jos taas päätteen headroom ei riitä, pitää varmaan tehdä jotain mystisempää, jota entinen teekkari ei ymmärrä. "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 27.06.2004 21:11:35 | |
Phase inverter -putki eli lähimpänä pääteputkia oleva putki on Classiceissa ja Delta Blueseissa aika tärkeä putki tuon puhtaan headroomin kannalta. Kannattaa kokeilla siihen 5751 tai 12AT7/ECC81 -putkia. Muutenkin soundi paranee. Ei ole niin tunkkainen ja tukkoinen kuin jos kaikki on 12ax7/ECC83:sia. Myös 12au7/ECC82 toimii hyvin varsinkin hiljempaa soittaessa kotona. Toimii säröpedaalitkin paremmin kun ei mene etuaste heti tukkoon, IMO. 3 x 12ax7 on näissä vahvistimissa liikaa. | |
![]() 28.06.2004 02:19:07 | |
Joo ei riitä tehot! Mulla on volyymi seiskassa ja mikitetty eikä tahdo kuulua. Rock´n´Roll ain't noise pollution! | |
![]() 28.06.2004 02:42:37 (muokattu 28.06.2004 02:44:12) | |
Joo ei riitä tehot! Mulla on volyymi seiskassa ja mikitetty eikä tahdo kuulua. Millanen kuoppa sulla on eq:ssa siinä keskiäänien kohdalla? Jo perkeleen lujaa soitatte, jos ei kuulu. Vai tarkotitko kenties tuota kuvauksestasi löytyvää 15W trankkumarsua? :) Jos sulla on kauhean scoopatut soundit ja vahvistin lattialla, niin teeppä juuri toisinpäin. Laite muutaman kaljakorin päälle ja keskiääniä kehiin. Kaiun ja särön vähentäminen on mulla ainakin auttanut soundien erottuvuuden puutteeseen. EDIT: Ja lopettakaa se spl-kisailu. Jos joku ei kuulu, niin muut hiljentää. Ärh... "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 28.06.2004 09:36:18 | |
a) Riittääkö hönkä kovaäänisen bändin kitarajuttuihin? Kovaääniseellä bändillä tarkoitan sitä, että rumpali ja kakkoskitaristi on aika äänekkäitä..saanko leadit kuulumaan? Kyllä kuuluu, itselläni ainakin. Classic 30 on yllättävän kovaääninen combo kokoisekseen myllyksi. Ja pysyypä saundikin loistavana vaikka vähän volaa kurittaakin. b) Saako siitä jytänderisaundeja (siis heavy-rock) säröstimien kanssa? Kun säröstiminä toimivat Procon:n rat ja EHX:n Big Muff Pi. En nyt tarkota sellasta high gain saundia vaan sellasta yleisesti ottaem raskasta crunchahtavaa saundia. Itselleni on juuri tulossa Proco Rat II ja Big Muffi onkin jo, lisäksi myös muita pörpöttimiä ja kyllä ainakin omalla kohdalla toimivat todella loistavasti. Itse vahvistimestakin löytyy loistava CRUNCH-saundi kun jaksaa veivata ja jos vaan skitan mikit antaa vähän enempi ulos kun normi PAFfit. Soittelen itse lähinnä 60's ja 70's rock ala Hendrix, Zeppelin jne... myös blues ja jazz juttuja mutta välillä tulee soiteltua jotain kasari hardrockia tyyliin Bon Jovi =)) Hyvin kyl pelittää Classico ainakin noissa. T-Bone | |
![]() 29.06.2004 09:52:00 | |
Moi. Ostin ihan taannoin Classicin, ja kelpo pelihän se on. Ilmeisesti sen pitäisi maksaa enemmän, jotta se saisi enemmän arvostusta osakseen. Ja kaiken lisäksi hienon näköinenkin, kunhan ensin poistaa sen tyyliin sopimattoman Peavey-logon etukankaasta. Yksi häiritsevä ominaisuus kuitenkin löytyy ainakin tästä omasta, eli pääteputkien helinä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko putkien vaihto auttanut? JJ:tkö tilalle? | |
![]() 29.06.2004 09:54:07 | |
Yksi häiritsevä ominaisuus kuitenkin löytyy ainakin tästä omasta, eli pääteputkien helinä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko putkien vaihto auttanut? JJ:tkö tilalle? Millainen helinä? miulla kuuluu ainoastaan pientä "helinää" itse putkista kun sen lyö päälle tai sammuttaa... eli siis ihan normaalia lämpenemis/jäähtymis-noisea. Saundissa itsessään ei kyllä kuulu mitään... ...ja putkista ite henk.koht. suosin Electro-Harmoniksia T-Bone | |
![]() 29.06.2004 10:59:59 | |
Yksi häiritsevä ominaisuus kuitenkin löytyy ainakin tästä omasta, eli pääteputkien helinä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko putkien vaihto auttanut? JJ:tkö tilalle? Mulla piti tuota samaa helinää, mutta ongelma poistui kun vaihdoin etuasteen putket uusiin JJ:n putkiin. Eli mulla ainakaan se helinä ei tullut pääteasteesta. | |
![]() 29.06.2004 11:22:06 | |
Yksi häiritsevä ominaisuus kuitenkin löytyy ainakin tästä omasta, eli pääteputkien helinä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko putkien vaihto auttanut? JJ:tkö tilalle? Joo, tuo pääteputkien helinä on aika yleinen vaiva kaikissa Classiceissa tai oikeastaan se on EL84:sten vaiva kovempaa soittaessa varsinkin. Eli kyllä sitä muissakin EL84 -vahvareissa esiintyy. Tietyt taajuudet alkavat resonoimaan putkia. Mulla taitaa esim. olla G Gis ja A paksuimmalta kieleltä otettaessa pahimpia. Kaiutin on niin lähellä putkia, että putkien rakenne alkaa väsymään ja helinä saattaa alkaa. EL84 ei ole kovin kestävä putki. Mulla on nyt ollut tuossa Delta Bluesissani ja aikaisemmin Classic 30:ssä muutama eri setti JJ:n pääteputkia ja kyllä ne tuntuu kestävän paremmin kuin aikaisemmin olleet tavalliset Sovtekit. Välillä saa paremmat putket ja välillä huonommat. Sovtekilta löytyy kyllä myös kestävämpi military-versio. Tietysti jos putket jo uusina ravistettaessa helisevät, niin voi olla varma, että ne helisevät myös soittaessa. Eli, jos mahdollista, niin totta kai kannattaisi kokeilla vähän ravistella putkia ennen ostoa. Harvemmin viitsii... Kyllähän ne tuolla maailmalla ovat väsänneet myös kaikenlaisia "tube retainer" -systeemejä Classiceihin, jotka pitävät putket paremmin paikallaan äänenpaineessa ja tärinässä ja näin putkien ikä pitenee. Kyllä olen joskus jotain tuollaista harkinnut, kun Delta Bluesissa on aika voimakas tuo 15" ämyrin magneetti. Ei ole ihme, jos alkaa putket jossain vaiheessa helistä...Mutta niin kuin sanoin, JJ:t on olleet kyllä hyvät putket tässä mielessä (ja soundillisesti myös). | |
![]() 29.06.2004 12:26:18 | |
Joo, tuo pääteputkien helinä on aika yleinen vaiva kaikissa Classiceissa tai oikeastaan se on EL84:sten vaiva kovempaa soittaessa varsinkin. Eli, jos mahdollista, niin totta kai kannattaisi kokeilla vähän ravistella putkia ennen ostoa. Harvemmin viitsii... Joo, näitä EL84:sia mulla on myös Voxissa. Tämä classic vaan resonoi jo aika pienillä voluumeilla, taisi sattua vaan huono satsi mun koneeseen (useampi kuin yksi helisevä putki testin perusteella). Ja heliseväthän ne ravistelutestin perusteellakin. Putkilla on maahantuojan mukaan kahden kk:n takuu. Ei raaskisi lähettää laitetta tuon takia maahantuojalle, vielä kun ehdin jo vaihtaa kaiuttimenkin. Putkien ravistelu ennen ostoa on hankalaa kun näissä nykyisin on suojakehikko putkille... Etuasteputket on nykyisin E-Harmonixeja. Pääteputket perussovtekkeja. | |
![]() 29.06.2004 12:35:34 | |
Sanokaapas tietäjät, jos tuo helinä tulee pääteputkista, niin minkä takia etuasteen putkien vaihto auttoi mulla tuohon ongelmaan? Helinä loppui saman tien... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)