Aihe: Marsuja
1
N.I.B
01.07.2004 00:11:08
Onko kellään kokemusta tai mitään sanottavaa tälläsistä peleistä?

Marshall TSL602

Marshall AVT100
zepeteus
01.07.2004 01:14:01
No TSL601 löytyy, eli sama kuin 602, mutta 1x12" combona. Specsejä olet varmaan katsellut noista, eli ei niistä enempiä nyt?

Itselläni ei ollut kokemusta marsuista ennen tätä peliä, paitsi pieniä testityksiä (etenkin DSL401) ja jonkin verran soittoa 30W trankkuversiolla ja 100W trankkunupilla (malleja en enää muista). Ei ole ihan samanlainen vahvistinsarja kyseessä, ja tarkoitan nimenomaan positiivisessa mielessä.

Sanoisinpa että monipuoliset soundit löytyy, ihan laidasta laitaan. Puhdas kanava on viritetty hieman erilailla kuin perinteisissä marsuissa tai DSL versioissa. Ei mene Fender luokkaan, mutta kauniisti soi omasta mielestäni. Isommilla gaineilla säröytyy kevyesti.

Crunch-kanavalta lähtee sitten rokkirosoa isompiinkin tarpeisiin. Tämä lienee lähempänä noita Marshallin "vintage" soundeja, vaikka epäilenpä että isommalla gainilla menee selkeästi "hevimmäksi".

Lead-kanava jakaa equn Crunch-kanavan kanssa, joten eroksi tulee lähinnä vieläkin suurempi säröaste ja sitä sustainia kyllä löytyykin. Liika on kuitenkin liikaa, ja ainakin omasta mielestäni olisi gain-tasot voinut jättää kohtuullisemmiksikin. Nyt on potikoissa pelivaraa pitkälti yli mössäytymisvaiheen, jota voi toki yrittää kompensoida putkivaihdoksilla jne.

Modernimmasta soundista pitävät eivät varmaan pahastu Deep-kytkimestä, joka potkaisee jykevämpää alapäätä peliin...Etenkin hiljaa soitettaessa tulee mukavaa lisäresponssia. Shift-kytkin jääköön maininnan varaan, en pidä enkä käytä ko. viritystä, joka tekee soundista melko heikon ja ohkaisen.

Soundillisesti en voisi olla tyytyväisempi, vaikka ainahan sitä korjattavaa (muka) löytyisi. Nämä vahvistimet näyttävät vaativan kuitenkin jonkinmoisen tutustumis- ja tweekkaus-jakson, ennen kuin ne alkavat todella loistamaan. Moni alussa hieman pettynyt on ollut myöhemmin todella tyytyväinen ja näin juuri kävi minullekin. Kertasoitolla ei saa välttämättä "oikeaa" kuvaa, ellei satu tuuri, puoleen tai toiseen.

Uusien marsujen luotettavuutta on nostettu ainakin eräillä foorumeilla esille. Omasta puolestani sanon että yhtään ainutta ongelmaa ei ole esiintynyt (vahvistin vm-99). Parjattu jalkakytkin toimii mainiosti ja hieman ihmetelty kanavanvaihto-viive ei myöskään ole haitannut minua. Jonkinmoisen "pyyhkäisynhän" nuo kanavan vaihdot aiheuttavat, ainakin ääriasennoista toiseen, mutta näin ne "vaihteet" vaihtuvat tässä pelissä. Testitä tuo ominaisuus, jos epäilyttää.

Efektit toimivat normaalisti etusen edessä ja ainakin GT-3(muita en ole testannut), pelitti myös efekti-loopissa, jota en kylläkään normaalisti käytä. Jonkin kokoinen säröpedaali-valikoimani jäi pitkäksi aikaa käyttämättä, koska TSL:stä löytyi niin hyvä perussoundi, ettei sitä toennut ruvettaa pilalle. Sittemmin olen harrastanut esim. EQ-pedaalia vahvistimen edessä, ja kaikensorttiset puhtaammat boostit näyttävätkin sopivan mainiosti.

Siinäpä keveysti pintatuntumaa...
N.I.B
01.07.2004 01:32:06
Juu kiitoksia paljon. Ehkä tyydyn sitten itekkin siihen yhen 12" systeemiin. Mistäpäin ton oot hommannu ja mistä ylipäätään kannattaa vahvistimia hommata?
zepeteus
01.07.2004 03:03:08 (muokattu 01.07.2004 14:00:32)
No juu, onhan tuo 1x12" combo ainakin hiukan keveämpi liikutella, vaikka kevyt sekään ei missään nimessä ole...taitaa olla n. 32-35kg. Joka tapauksessa, toimii sinällään soivana pakettina, ja lisäkaappeja kytkemällä vastaa sitten noita nuppi-versioita.

Mitä tulee tehoreserviin, niin sitäkin löytyy kyllä reippaasti yli kotitarpeiden, ja normaalitreenien myös. Pointteja jotka kannattaa huomioida myös...itse tarvitsin tätä sekä mahd. livesoittoon, bänditreeneihin että kotioloihin aikoinaan, joten siinä mielessä toimi, vaikka overkill pelkästään kotinurkassa onkin.

Hauskana huomiona että tuo "60W"-nimike näyttäisi tulevan tähän JCM2000-mallistoon näemmä ihan noista Svetlanan pääteputkista, jotka tehokkaina puskevat noin about tuon verran ulos. Olisivat voineet nimetä Marshallilla vaikka TSL50-sarjaksi, mutta halusivat kai jotenkin erottaa nämä tuosta DSL-sarjasta.

Ehdottomasti koesoittoa suosittelen, jos mahdollista. Koeta kuinka kanavat vaihtuu, jotkut eivät tästä toteutuksesta näytä pitävän. Ja mikäli aiot pistää efektejä luuppiin, testittele se myös mahdollisuuksien mukaan, tässäkin on nimittäin ollut joillakin ongelmia. Kaavioiden perusteella hieman erilainen tuo loopin toteutus näyttäisi olevankin. Kuten sanoin, oma testini oli lyhyt ja normaalisti en luuppia käytä...

Mitä tulee hankkimiseen, niin minulla tämä tuli jenkeistä paluumuuttokuormassa, ostin aikoinaan Detroitista...joten joku muu voinee opastaa näihin kotimaisiin alan liikkeisiin, itse kun en ole lähiaikoina tätä puolta katsastanut.
booster
01.07.2004 08:48:46
Marshall TSL602 = putkivahvistin

Marshall AVT100 = transistorivahvistin
2+2=5, for extremely large values of 2
N.I.B
04.07.2004 01:18:51
Lisään vielä tälläsen vehkeen tähän

Marshall DSL401

Jollain jotain sanottavaa näistä?
LaXu
04.07.2004 01:23:49
Marshall DSL401
Jollain jotain sanottavaa näistä?

Näistä liikkuu maailmalla huhua, että ovat kovia lämpenemään ja juotoksissa ongelmia. Henkilökohtaisesti en erityisemmin lämpene noille Marshallin DSL/TSL sarjan komboille ja vielä vähemmän AVT-sarjan vahvistimille. DSL-nupit ovat meikäläisen mieleen (TSL:ssa on mun makuun vähän liian "moderni" soundi), joten kannattaa harkita esim. käytettyä DSL50-nuppia (n. 700€ paikkeilla näyttävät liikkuvan) ja kaveriksi jotain 1x12 tai 2x12 kaappia. Onhan se kotisoittoon ihan ylimitoitettu, mutta keinokuorman kanssa mainio ja todella hyvältä kuulostava vehje.
zepeteus
04.07.2004 03:07:39
LaXu puhuu asiaa. DSL-sarjalaiset ovat kunnollisia pelejä myös. Ja onhan se soundi tosiaan lähempänä perinnehenkistä Marshallia, jos kohta DSL:kin taipuvat hieman moderninpaankin suuntaan, niin halutessa siis.

Mutta se "iänikuinen" Marshallin tone on siellä pohjalla näissä uudemmissakin vahvistimissa, vaikka ne saattavatkin nyökätä myös nyky-soundien suuntaan....eritoten gaininsä puolesta.

Mitä tulee tuohon DSL401:een, niin jonkinmoisia ongelmia niissä on tosiaan ollut, jos en pahasti väärässä ole niin eniten näistä uusista marsuista. Ylikuumeneminen on yksi selvimmistä, ja ilmeisesti ihan rakenteellinen ongelma. Ovatpa jotkut asennelleet esim. lisätuulettimia kopan sisälle tästä syystä.

Myös juotosongelmia on esiintynyt ja vaikka saman jutun "pitäisi" vaivata kaikkia uusia marsuja, eniten olen kuullut valituksia tästä nimenomaan DSL401:een liittyen.

Tällaiset ovat sinällään harmillisia, koska itse vahvistin soi varsin nätisti, ainakin omasta mielestäni. Pääteputkina on EL84:t, joten jälleen hieman eri versio marsu soundista. Ravatessani ympäri kaiken maailman kitaracentereitä, tämän ääressä tuli istuttua pitkään. Ostopäätös oli jo lähellä, mutta kun TSL601:een pluggasin ensimmäisen kerran, oli peli selvä minun osaltani.

DSL401:n soundi oli jotenkin liian pyöreä ja pehmeä minun makuuni. TSL taas tuntui kiinteämmältä ja jyhkeämmältä, siis muutenkin kuin kokonsa puolesta ;)

Mutta tällaiset jutut täytyy testitellä itse, nämä arviot kun kertovat enemmänkin kirjoittajan mieltymyksistä kuin siitä parhaasta vaihtoehdosta itse kullekin.
N.I.B
10.07.2004 01:42:21
No nyt on sitten kahen vaiheilla TSL 60 tai DSL 50. Täytys käydä tässä testaileen, mutta riittäskö tosta DSL 50 riittävästi säröö noitten bändien musan soitteluun, mitä multa kuvauksesta löytyy? LaXu, mitäs sanot?
LaXu
10.07.2004 02:28:19
No nyt on sitten kahen vaiheilla TSL 60 tai DSL 50. Täytys käydä tässä testaileen, mutta riittäskö tosta DSL 50 riittävästi säröö noitten bändien musan soitteluun, mitä multa kuvauksesta löytyy? LaXu, mitäs sanot?

Ei lopu DSL:sta särön määrä kesken. Oiva peli juurikin tuohon meininkiin. Metallica-soundia ei ehkä löydy (Marsu kun ei ole Mesa), mutta jotain vastaavaa kyllä.

Itse en gain-potikkaa Ultra Gain kanavalla väännä koskaan yli nelosen (mulla on master volume 5-6), yleensä tiputan sen sillä kaikkein säröisimmällä moodilla johonkin 2-3 paikkeille.
D-Kay
10.07.2004 02:59:10

Ei lopu DSL:sta särön määrä kesken. Oiva peli juurikin tuohon meininkiin. Metallica-soundia ei ehkä löydy (Marsu kun ei ole Mesa), mutta jotain vastaavaa kyllä.

Paitsi että Metallican kaksi ekaa levyä on marsulla vedetty :)
MYYDÄÄN: Gootti-Les Paul
LaXu
10.07.2004 12:53:02
Paitsi että Metallican kaksi ekaa levyä on marsulla vedetty :)

Totta, tuo tuppaa yleensä unohtumaan. No, noiden levyjen soundit (vaikka biisit ovatkin hyviä) ovat ainakin minun mielestäni aikalailla perseestä joka tapauksessa. IMHO, YMMV jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)