Aihe: Kitara sähköiskun välttäväksi 1 | |
---|---|
![]() 16.07.2004 15:09:46 | |
Vajaa kuukausi sitten eräässä aiheessa (pari lainausta): Sähkökitara on itsessään mahdollista modata niin, ettei läpilyövän vahvarin sähköisku vie henkeä. En tosin muista minkäarvoinen konkka ja vastus, oli juttua juuri täällä lähiaikoina. Juu, se Lifesaveri. Harmi, että haku ei ole kovin monipuolinen täällä. Ikävä ruveta selaamaan viimeisen parin kuukauden ajalta aiheita ja ilman takeita sen oikean löytämisestä. Pyytäisin siis jotakuta selventämään tuosta systeemistä (tai kertomaan ketkä aiheesta jorisivat silloin tai mikä oli aiheen otsikko, koska haku rajottuu näihin kahteen kategoriaan). Voiko sellaisen ostaa valmiina komponenttina, joka lisätään kitaran ja vahvistimen väliin, vai pitääkö kitara viedä korjaajalle? Entä estääkö se pienetkin näpsyt vai vaan isommat tällit? Terve. | |
![]() 16.07.2004 15:10:37 | |
Katsopas tuolta Elektroniikka ja soitinrakennus -puolelta. | |
![]() 16.07.2004 15:12:05 (muokattu 16.07.2004 15:12:19) | |
Suoraan en osaa vastata kysymykseesi, mutta käsittääkseni langaton järjestelmä on myös yksi tapa välttää sähköiskuja. Mm. Kissin ace frehley sai joskus niin pahan sähköiskun keikalla, että jo tuohon aikaan koko bändi siirtyi langattomien käyttöön. | |
![]() 16.07.2004 15:32:34 | |
Katso axemanin ketju "Baywatch kitaraan". | |
![]() 16.07.2004 15:42:47 | |
Jo lähti lyyti kirjoittamaan - kiitän. Terve. | |
![]() 16.07.2004 17:50:50 | |
Katso axemanin ketju "Baywatch kitaraan". Niin just alle viikko sitten kysyin tota. | |
![]() 16.07.2004 18:37:10 | |
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=65990&o=0 - siellä se on. Mää kyllä vähän ihmettelen, miksei kitaroissa ole valmiiksi tuota viritystä, jos se on niin yksinkertainen ja halpa. Ajatellaanko yleisesti, että: "Eäi tollasia mitään laifseivereitä tarvita"? Muuten asia on melko selvä, paitsi mihin häkkyrän päät kolvataan: elektroniikan maadoitus sinne tallaan/tallan jousille Voisiko joku asiiantuntiijja vähän tarkentaa? Kolvataanko ihan mihin huvittaa, kunhan on siellä päin, vai onko paikat hyvinkin rajoitetut (esim. tallan (jousi-)puolella - kuhan jousessa on vai)? Mistä tietää, mikä on elektroniikan maadoituspiste kitarassa? Jos voluumipotikan kuori on se elektroniikan maadoituspiste, niin mihkä se kolvi tulee: alle, päälle, sivulle? Sitähän potiahan kierretään. Miten kolvinki kestää? Minä olen maallikko kitaraelektroniikassa. Pahoittelen suuresti epätietoisuuttani. Älkää siis turhaan yliarvioiko minua. Terve. | |
![]() 16.07.2004 20:25:05 | |
Mää kyllä vähän ihmettelen, miksei kitaroissa ole valmiiksi tuota viritystä, jos se on niin yksinkertainen ja halpa. Ajatellaanko yleisesti, että: "Eäi tollasia mitään laifseivereitä tarvita"? Lähinnä vissiin. Eipä noita vakiona oo kuin jossain aktiivi-elektroniikalla varustetuissa. Aikasemmin kysyit, jotta kuis tuo "suodattaa", ei se kaikkia näpsyjä poista, mutta jos sattuis harvinaisesti käymään ja pääsis isot virrat maapuolelle esim. vahvarissa tms. niin se laskee tuon virran milliampeeritasolle ja ehkäisee sydämen rytmihäiriöitä ynnä muita pahoja juttuja.. Voisiko joku asiiantuntiijja vähän tarkentaa? Kolvataanko ihan mihin huvittaa, kunhan on siellä päin, vai onko paikat hyvinkin rajoitetut (esim. tallan (jousi-)puolella - kuhan jousessa on vai)? Mistä tietää, mikä on elektroniikan maadoituspiste kitarassa? Jos voluumipotikan kuori on se elektroniikan maadoituspiste, niin mihkä se kolvi tulee: alle, päälle, sivulle? Sitähän potiahan kierretään. Miten kolvinki kestää? Minä olen maallikko kitaraelektroniikassa. Pahoittelen suuresti epätietoisuuttani. Älkää siis turhaan yliarvioiko minua. Koitetaan olla yliarvioimatta, mutta myöskään ei suinkaan aliarvioida.. Siihen metallilätkään jossa on ne 5 koukkua, eli just nimeltään jousipirta, juotellaan toinen pää. Tai toinen konsti on porata siihen metalliin pieni reikä, johto läpi. kierretään tiukalle ja sitten juotetaan, hyvä ja varma konsti tämä. Sitten välille se vastus-kondensaattoriyhdistelmä rinnan!! HUOM. ja siitä toisesta päästä vaikka juuri sinne vola-potikan kanteen, eihän se kansi mihinkään pyörähtele, tai jos pyörii niin sitten on paha juttu. Ja täytyy kiinnitysmutteria kiristää. =) Kysy lisää jos jäi jotain epäselväks! | |
![]() 16.07.2004 20:26:33 | |
Siis tuohan kävi selväksi, jos luit koko threadin. Kitaran takana (oletan että on strato) mistä kielet menee läpi ja tallan jouset on, on maapiuha. Heität sen piuhan vain poikki ja pistät ne nippelit rinnakkain siihen piuhan väliin. Simple as that. | |
![]() 16.07.2004 21:00:35 (muokattu 16.07.2004 21:02:11) | |
edit: johan tuo touhu tuli selväksi, joten tämän saa poistaa... | |
![]() 16.07.2004 21:03:02 | |
Nyt varmaan selkis. Kättelyt osanottajille. Heitän vielä sellaisen ässän hihasta, että ei mulla mitään sähkökitaraa oo, hei. Sekin selittää. Aattelin sitä vastoin tilata Pacifica 612V:n, mitä ennen yritin jo tilata Pac604W:tä, jota ei enää myydäkään. Ehkä oli parempi, etten saanut sitä 604W:tä, ehkä ei. Molempi parempi toisaalta tai molempi pahempi. Terve. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)