Aihe: Kitaran säätämisestä 013-settiin
1
Jake24-25
16.07.2004 10:33:10 (muokattu 16.07.2004 10:38:10)
Vaihdoin juuri Stratooni 013-kielisetin ja kysyisin säätämisestä. Stratossani oli aikaisemmin 009-kielisetti, jonka mukaan kitara oli säädetty. Nyt on ilmeisesti tarpeen säätää kitaraa uudestaan. Miten tarkkaanottaen säätäminen tässä tapauksessa kannattaisi tehdä? Eli miten 013-setille kaula kannattaisi säätää ja entä mitä tallalle kannattaisi tehdä? Entä jos ei säädä kitaraa ollenkaan uudestaan eli voiko jotain peruuttamatonta tapahtua? Tiedän aiemmasta kokemuksesta, että talla voi nousta. Tarkoitan peruuttamattomalla sitä, että voiko esim. kitara mennä täysin soittokelvottomaksi. Tällä hetkellä Stratoani on kevyt soittaa ja soundi ei ole mielestäni ainakaan huonontunut 009-ajasta. Tiedän, että monet muutoksista voivat näkyä vasta useamman päivän kuluttua. Kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksista.

EDIT: Luin kyllä ansiokkaan "FAQ kitaran säätämisestä", mutta siellä ei mielestäni puhuttu mitään tietyillä kieliseteillä varustettujen kitaroiden säätämisestä.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Piirakka
16.07.2004 10:41:34 (muokattu 16.07.2004 10:43:16)
Kaularauta kannattaa säätää kohdilleen, voi mennä aikaakin, muuten taipuu mutkalle ja tulee vireongelmia ja näin.. Intonaatio myös kannattaa tarkistaa, 13 setissä on kuitenkin enemmän massaa jne..

Satulan viilaus/vaihto voi olla asiallista myös..

Mun straton kaularaudasta loppu säätövara 13 setillä, palauduin 12 settiin.. Pitäis tehdä uusi kaula jakka nyt pääsee koneiden ääreen taas..

Eipä tuohon kielten paksuus/ kitaran säätöön mitn kirjaa ole.. Katot vaan että kaula ei taivu liikaa kielten voimasta, raudan väännöllä palauttelet sitten..
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
Kassu
16.07.2004 10:41:55
FAQ on ihan huono.

Sori mä en aio neuvoa sua koska olen niin paska näissä asioissa ja toivon että muutkin neuvovat vain jos ovat aivan satavarmoja.
Jucciz
16.07.2004 10:42:54
FAQ on ihan huono.

Sori mä en aio neuvoa sua koska olen niin paska näissä asioissa ja toivon että muutkin neuvovat vain jos ovat aivan satavarmoja.

"Ajattelin vain kertoa, etten osaa auttaa sinua tässä asiassa, mutta kirjoitinpahan kuitenkin."
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Kassu
16.07.2004 10:56:06 (muokattu 16.07.2004 11:13:58)
"Ajattelin vain kertoa, etten osaa auttaa sinua tässä asiassa, mutta kirjoitinpahan kuitenkin."

Miksi sä vittu aina puutut kaikkiin mun kirjoituksiin?

Omaskaan kirjoitukses ei koskaan liity mihinkään.

Miten tää liittyy johonkin? Ei enempää ku munkaan? Entäs amisthread tai muuta?

Ota muuten se velvet revolver kotisivutilastas vittuun.

EDIT: Entäs, jukka-pietari, osaatko sä auttaa häntä? No mikset sitten auta?
kulmahiomakone
16.07.2004 11:03:23

Kuten myös.

Axemanin viestissä oli sitäpaitsi yhdessä sivulauseessa enemmän asiaa kuin eräät saavat koskaan tänne kirjoitettua.
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai, Yamaha yms.)
Mando
16.07.2004 11:07:02
Tällä hetkellä Stratoani on kevyt soittaa ja soundi ei ole mielestäni ainakaan huonontunut 009-ajasta. Tiedän, että monet muutoksista voivat näkyä vasta useamman päivän kuluttua. Kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksista.

Jos kitaraasi on kevyt soittaa, niin anna kaularaudan olla. Säädä vasta jos tarvetta ilmenee.
Jos satula toimii (avosoinnut vireessä, kielet ei "hirtä kiinni"), niin anna olla.
Intonaatiota joudut säätämään varmasti, mutta se ei ole iso homma.

Tähän ja moneen muuhun asiaan sopii vanha viisaus:
"Älä korjaa jos se ei ole rikki."
sihvoh
16.07.2004 12:13:26

Luultavasti sulla on Straton kaularauta säädetty jo alunperin aika kireälle, koska kyllä noin suuri muutos yleensä vetää kaulaa mutkalle. Esim. itse vaihdoin 10-46 --> 11-54 ja eron huomasi lähes välittömästi. Kielet olivat heti korkeammalla ja kaula enemmän mutkalla.

Monesti kaupoissakin olevissa kitaroissa on niin, että kaula on säädetty "liian suoraksi", joka tosin on makuasia. Itse tykkään sellaisesta jossa on pieni mutka.

Komppaan Mandoa tässä täysin, jos tuntuu hyvältä ja toimii niin älä riko toimivaa.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Jake24-25
16.07.2004 18:45:22 (muokattu 16.07.2004 18:49:00)
Jos kitaraasi on kevyt soittaa, niin anna kaularaudan olla. Säädä vasta jos tarvetta ilmenee.
Jos satula toimii (avosoinnut vireessä, kielet ei "hirtä kiinni"), niin anna olla.
Intonaatiota joudut säätämään varmasti, mutta se ei ole iso homma.

Kiitokset vielä niin Mandolle kuin muille vinkeistä! Ajattelin itse kysyä näitä säätöjuttuja ihan sen tähden jos tarvetta säädöille ilmenee vaikkapa parin seuraavan päivän aikana. Tällä hetkellä tosiaan Stratoani on kevyt soittaa ja soundi on hyvä. Avosoinnut ovat myöskin vireessä. Hyvä vinkki tuo "Älä korjaa jos se ei ole rikki.". Tällä hetkellä tosiaan ei taida olla säädöille akuuttia tarvetta.

Kun viimeksi - vuonna 1998 - käytin 013-settiä tuli minulle pieniä ongelmia kitaran raskassoittoisuuden sekä tallan kanssa. Kyseessä oli tosin silloinen kitarani Rockyn Strato, joka oli huonosti säädetty - jos edes ollenkaan säädetty. Ehkä nykyisen Stratoni jo valmiiksi hyvin säädetty soitettavuus vaikuttaa myös siihen että säädöt eivät kärsi niin paljoa vaikka vaihtaisikin paksumman kielisetin kuin mihin säädöt ovat alunperin tarkoitettu.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)