Aihe: Rocktron Intellifexini saapui - LCD-näyttö pimeänä
1
BlackD
12.05.2004 18:01:40
Noniin, viimein hitaan, mutta varman prosessin jälkeen Saksan Ebaysta huutamani originaali Rocktron Intellifex saapui. Paketti oli tukeva ja ehjä, ja sieltä löytyi itse laite, virtalähde ja manuaali. Siis kaikki mitä pitikin, siitä propsit myyjälle.

Ensimmäinen huomioni on se, että jokin kolisee laitteen sisällä. En tästä kuitenkaan välitä, vaan kytken johdot ja pamautan virrat päälle. Ja kuinka ollakkaan, ensimmäisenä laite iloisesti ilmoittaa "EXT MEMORY ERROR".

Manuaali tietää kertoa seuraavaa:
Under extreme temperature conditions, the Intellifex may display "EXT MEMORY ERROR" when turned on, then recall preset 160. In this condition the unit will recall factory presets but user presets may not function properly. Time may be required for the unit to return to a normal operating temperature before operating properly.

No, enpä anna tämänkään haitata elämää ja alan testailemaan presettejä. Efektit kuulostavat todella hyviltä, mutta muutaman minuutin soittelun jälkeen lcd-näyttö pimenee täysin! Ei minkäänlaista eloa koko näytössä. Efektit kyllä toimivat ja presettiä voi vaihtaa, joten luultavasti ainoastaan näyttö poksahti. Kokeilen vääntää useampaan kertaan virtoja pois ja takaisin päälle, mutta näyttö on ja pysyy pimeänä. Tässä vaiheessa kuitenkin huomaan, että laite käynnistyy aina bypass-tilassa, riippumatta siitä mikä preset oli suljettaessa. Kuinka ollakkaan, tämä "EXT MEMORY ERROR":in lataama preset 160 on bypass! Tästä voisi aika vahvasti päätellä, että kovasti Intellifexini luulee olevansa pakkasessa, vaikka on seissyt useamman tunnin huoneeni normaalilämmössä.

Tässä vaiheessa v-käyrä nousee hieman.. "Jokohan kerrankin minua Ebayssa kusetettiin", pyörii ajatuksissa. Muistin kuitenkin oudon kolinan laitteen sisällä ja avaan sen. Yllätys on suuri, kun sisältä löytyy noin 1.5x1.5cm palanen paksua, tummaa pleksilasia. Reunat ovat epätasaisesti leikatut. Tämä pleksinpalanen näyttää kyllä aivan muulta kuin Intellifexin osalta. Missään päin laitetta ei näy näkyviä jälkiä, eikä varsinkaan paikkaa tälle oudolle pleksinpalalle. Otin palasen talteen ja suljin laitteen. Uudemman kerran kokeileminen tuottaa saman tuloksen: näyttö on pimeänä ja aina käynnistyksen jälkeen palaudutaan bypassiin.

Myyjälle olen jo lähettänyt postia, samoin Rocktronin tekniseen tukeen. Nyt kaikki pienimmätkin vinkit ja tiedonjyväset peliin, tässä on efektilaite kyseessä :P Lisäksi saa kertoa, jos tietää jonkun tyypin jolta käy tällaisten Rocktronin laitteiden korjaus. Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi. Toivottavasti saan tähän jotain selvyyttä, varsinkin myyjän puolelta, joka laitteen minulle ehjänä myi.
Invader
12.05.2004 18:18:56
Muistin kuitenkin oudon kolinan laitteen sisällä ja avaan sen. Yllätys on suuri, kun sisältä löytyy noin 1.5x1.5cm palanen paksua, tummaa pleksilasia. Reunat ovat epätasaisesti leikatut. Tämä pleksinpalanen näyttää kyllä aivan muulta kuin Intellifexin osalta. Missään päin laitetta ei näy näkyviä jälkiä, eikä varsinkaan paikkaa tälle oudolle pleksinpalalle. Otin palasen talteen ja suljin laitteen.

Hmm, oma veikkaukseni on että siinä näytössä tai jossain näyttöön läheisesti liittyvässä osassa on jonkinasteinen kontaktihäikkä jota on joku näppärä tee-se-itse-mies yrittänyt korjata pönkkäämällä sitä osaa siihen 'kontakti-asentoon' tuolla pleksinpalalla. Yhdessä pedaalissani myyjä oli input-jakkia tällä tavalla yrittänyt korjata...

Tosin tuo laitteen lämpötilaherja ja buuttaminen by-passiin ei kyllä oikein tue tuota teoriaa mutta mutta...tuo on yksi mahdollisuus.
Tai sitten ei...
BlackD
12.05.2004 18:30:34
Hmm, oma veikkaukseni on että siinä näytössä tai jossain näyttöön läheisesti liittyvässä osassa on jonkinasteinen kontaktihäikkä jota on joku näppärä tee-se-itse-mies yrittänyt korjata pönkkäämällä sitä osaa siihen 'kontakti-asentoon' tuolla pleksinpalalla. Yhdessä pedaalissani myyjä oli input-jakkia tällä tavalla yrittänyt korjata...

Tosin tuo laitteen lämpötilaherja ja buuttaminen by-passiin ei kyllä oikein tue tuota teoriaa mutta mutta...tuo on yksi mahdollisuus.

Tuo kävi itsellänikin mielessä. Katsoin tarkasti näytön jalkoja ja lähellä olevia liitoksia, mutta ne vaikuttivat ehjiltä. Kokeilinpa myös virrat päällä ja kotelo auki kevyesti liikutella ja painella sitä näyttömodulia hieman eri asentoihin, mutta sekään ei tuottanut tulosta. Tässä Rocktronin omaa vastausta odotellessa mietiskelin, josko laitteen käyttäjäpresettien muisti olisi viallinen, sillä tarkemmin manuaalin preset-listan kanssa selattuna näyttäisi siltä, että vain tehdaspresetit toimivat.. Toisaalta tuokin selittyisi sillä, että myyjä ennen pakkaamista poisti kaikki omat säätönsä. Ja eihän tuo mitenkään näytön toimimattomuuteen myöskään liity.
Niskamies
12.05.2004 18:52:59
Onkos rocktronilla maahantuojaa/huoltoa suomessa? Jos on, niin sinne vaan...
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
BlackD
12.05.2004 19:00:00
Onkos rocktronilla maahantuojaa/huoltoa suomessa? Jos on, niin sinne vaan...

Kaikki huoltopaikat osoitteineen ja puhelinnumeroineen tosiaan saa kertoa. Muistaakseni Rocktronia ei enää tuotu maahan?
BlackD
12.05.2004 19:14:58
Noniin, Rocktronin tech supportti olikin nopea :)

Jim Chowning:
Make sure the EPROM and other socketed chips are seated in the sockets tightly. I have seen this error message when the EPROM had a bad connection or was loose in the socket. Not real sure about the display it sounds like it lost its vacuum. The plexiglass was glued to the PCB to hold the display at 90 degrees to the board when soldered. It is not needed in use.

Selvisi tuo pleksinpalanenkin. Pitääpä tässä illan mittaan avata tuo uudestaan ja tarkistaa piirit. Viime kierroksella kyllä ne jo painelin varmuuden vuoksi, vaan uusi yritys kehiin.
lukeman
12.05.2004 20:19:25
Noniin, viimein hitaan, mutta varman prosessin jälkeen Saksan Ebaysta huutamani originaali Rocktron Intellifex saapui. Paketti oli tukeva ja ehjä, ja sieltä löytyi itse laite, virtalähde ja manuaali.

Minkä verran maksoit laitteesta, jos saa olla utelias?
BlackD
12.05.2004 21:08:34 (muokattu 12.05.2004 21:20:38)
Minkä verran maksoit laitteesta, jos saa olla utelias?

Tasan 200e postikulut mukaanlukien. ..juuri kävin kaikki piirit uudestaan lävitse, ja kunnolla ovat kiinni. Mikään komponenttikaan ei näytä hajonneelta, mutta vikaa silti on. Hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan.

EDIT: Tjooh, Rocktronilta sais uuden näytön $30 hintaan, olettaen että tuossa on sitten oikeasti näytössä vikaa. Pitääpä vihjailla tuon myyneelle että vois hiukkasen palauttaa kauppahinnasta.. Edelleen peräänkuulutan ihmistä, joka osaisi vilkaista tuota ja kertoa mitä on todella vialla.
fox
12.05.2004 23:32:47

Mikään komponenttikaan ei näytä hajonneelta, mutta vikaa silti on. Hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan..

Ei hyvä eikä juuri varmaan minkään arvoinen, mutta vinkki kumminkin: oletko tsekannu/vaihtanu EPROMin akun tahi nappipariston? Tuon näytön ongelmaan se ei vaikuta mutta tuohon presettien muistamattomuuteen kyllä... Näyttö vaikuttaa olevan ns. paskana..
BlackD
13.05.2004 00:15:18
Ei hyvä eikä juuri varmaan minkään arvoinen, mutta vinkki kumminkin: oletko tsekannu/vaihtanu EPROMin akun tahi nappipariston? Tuon näytön ongelmaan se ei vaikuta mutta tuohon presettien muistamattomuuteen kyllä... Näyttö vaikuttaa olevan ns. paskana..

Vinkkinä hyvä, mutta itsekin jo tuon keksin. Vaan tässä laitteessa ei näy missään olevan nappiparistoa tai akkua :/ Mihinköhän ne sitten menevät talteen.. pitänee kysyä tech supportista miten tän vehkeen muisti oikeen toimii.
-Q-
13.05.2004 00:21:07
Ei hyvä eikä juuri varmaan minkään arvoinen, mutta vinkki kumminkin: oletko tsekannu/vaihtanu EPROMin akun tahi nappipariston?

Rocktron käyttää ihan oikeasti EEPROM -palikoita, joka ei ole "volatile" -muistia. Toisinsanoen se ei tarvitse virtaa säilyttääkseen sisältönsä eikä laitteessa siten ole paristoa tahi akkua siihen tarkoitukseen.

Ikävä murhe. Ei kuulemma ole enään musamaailman edustuksessa Rocktron. Heiltä sai aiemmin varaosia ja ilmeisesti huoltokin pelasi. Löytyisikö heidän kauttaan kuitenkin se kaveri joka laitteet aikanaan korjasi.. ? Jos osaisi antaa jotain vinkkiä.

Ja vielä preseteistä;
Ainakin Chameleonissa resetin seurauksena omat presetit korvautuvat tehdasversioilla. Eli ne alkuperäiset ovat muistissa kahteen kertaan. Pystytkö muokkaamaan ja tallentamaan niitä?
..Hieman kettumaista sokkona, myönnetään. :)
-Q-
13.05.2004 00:27:20
pitänee kysyä tech supportista miten tän vehkeen muisti oikeen toimii.

Ihan normaalisti :)
Onhan maailmassa montaa non-volatile muistityyppiä. ROM, Flash, NVRAM..
Vertaa vaikkapa digitaalisen kameran muistikorttiin. Olisihan se vittumaista jos se tyhjenis aina kun kamerasta loppuu patterit.

En vois elää efektilaitteen kanssa joka saattais koska tahansa hukata mun hiellä rakentamat presetit jonkin patterin takia. Se tapahtuis tietty 3 minsaa ennen keikkaa..
BlackD
13.05.2004 00:54:27
Ja vielä preseteistä;
Ainakin Chameleonissa resetin seurauksena omat presetit korvautuvat tehdasversioilla. Eli ne alkuperäiset ovat muistissa kahteen kertaan. Pystytkö muokkaamaan ja tallentamaan niitä?
..Hieman kettumaista sokkona, myönnetään. :)

Tjoo, testailinpas juuri sokkona. Sain yhtä presettiä muokattua ja tallennettua sen muistipaikkaan 4 (tai näin ainakin luulen :) Käytin virtoja pois, ja soundi pysyi tallessa. Eipä siis tarvitse ainakaan huolestua laitteen aluksi antamasta virheilmoituksesta, muisti näyttäisi toimivan. Enää tosiaan tuo näyttöpuoli.. täytyy sanoa että aikamoinen tuuri on käynyt, jos myyjä tosiaan ihan ehjänä pisti matkaan ja sitten näyttö leviää muutaman minsan testauksen aikana :P
BlackD
13.05.2004 18:14:57
Nostanpa törkeästi ylöspäin korjaustaitoisien ihmisten yhteystietojen toivossa
BlackD
15.07.2004 14:42:37
Terve taas. Koska tuo yliopiston elektroniikkakerho sitten pitää oviaan kesäajan kiinni, niin päätin viimein itse väkertää tuon uuden näytön fexiin kiinni. Tilasin sitten sellaisen Rocktronilta tuossa taannoin. Tuskan, hien ja paskojen työkalujen siivittämänä homma kuitenkin onnistui kunnialla, vaikkakin työn jälki on paikoin aika rumaa :P

Vaan että se uusikin näyttö pysyy ihan yhtä pimeänä kuin vanhakin.

Kaikki muu toimii kuten ennenkin, presettejä testailin tuossa ja ääni kuuluu jne, mutta sokkona pitää tehdä kaikki. Mitään en siis hajottanut, mutta eipä mitään korjaantunutkaan.. keksikääpäs nyt joku missä vika voisi olla, mulla on tuon laitteen kytkiksetkin jos joku niitä katsomalla voisi jotain arvailla. Kysymällä saa ne multa.
Trebla
15.07.2004 16:17:04
Minulle tuo hieno laite on tuntematon, joten yritin kuikuilla tuolta netistä moisen kuvaa ja jotain löysinkin.
Sain sellaisen kuvan laitteesta, että siinä olisi lasiputkinäyttö (olikos se elektroluminenssi?).
Kirjoituksestasi ei käynyt selville, että tuliko sieltä rocktron:ilta pelkkä "putki" vai tuliko siinä mukana jokin piirilevy, jossa mahdollisesti on oheiskomponentteja.

Tuollainen näyttö tarvitsee suurjännitteen toimiakseen, eli yleensä jossain on sellainen pieni hakkurihybridi tai vastaava. Olisiko simahtanut. Oletko mittaillut, minkämoisia jännitteitä sinne näytölle tulee? Ei nyt ole muistikuvaa,paljonko sen "suurjännitteen" pitäisi olla, mutta useita kymmeniä voltteja kumminkin.
Why should I be frightened of dying? There's no reason for it, you've gotta go sometime.
Trebla
15.07.2004 18:31:20
Oon mää pässi eli lukutaidoton. Nythän mä vasta hokasin ton otsikon. Onkos siinä todella LCD-näyttö?
(kattelin vaan noita laitteen kuvia netistä, niin niissä oli se kelmeän sinivihreä näyttö)

Sorry sekoilut. Minigrip sulkee suunsa.
Why should I be frightened of dying? There's no reason for it, you've gotta go sometime.
BlackD
15.07.2004 19:24:34
Oon mää pässi eli lukutaidoton. Nythän mä vasta hokasin ton otsikon. Onkos siinä todella LCD-näyttö?
(kattelin vaan noita laitteen kuvia netistä, niin niissä oli se kelmeän sinivihreä näyttö)

Sorry sekoilut. Minigrip sulkee suunsa.

VFD-näyttö tuossa on, eli vacuum fluorecent display.. pelkän näyttö"putken" vaihdoin, driveripiirit ja vastaavat ovat itse laitteen piirilevyllä. Näytät selvästi tietävän asioista jotain, joten jos heität mailiosoitteesi tai jotain niin annan kytkikset sulle. Jos vaikka osaisit sanoa mistä välistä pitäisi mitata ja mitä :)
makoskela
15.07.2004 20:26:50
Eräistä satunnaisista syistä johtuen tiedän, että Intellifexin näyttö on ensimmäinen 'poroksi palava elementti', kun laite on saanut ns. paskavirtaa eli jännitepiikin tms.
Laite toimii kuitenkin yleensä moitteettomasti midipedaalilla, joissa useimmissa on itse päälaitetta parempi näyttö.

ps. suosittelen kaikille räkkilaitteisiin kunnollista virtalähdettä (Furman/Samson jne.)
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)