Aihe: Fender Jazzmaster vs. Squier Jagmaster 1 | |
---|---|
![]() 18.07.2004 16:28:05 | |
Olen hankkimassa uutta kitaraa, ja yhtenä vaihtoehtona olisi Jazzmaster tai joku vastaavanmallinen. Guitar24.de:stä irtoaisi japanilainen Jazzmaster 540 eurolla - ihan sopuhinta, Suomessa näyttävät maksavan noin tonnin. Sama pulju myisi myös Squierin Jagmasteria 300 eurolla. Jazzmasterin talla on kuulemma siinä mielessä hanurista, että kielet särisevät ja saattavat hypätä pois paikoiltaan. Monet ovat vaihtaneet tilalle Mustangin tallan. Jagmasterissa näyttäisi olevan kuvien perusteella Strato-mallinen talla, mutta mikit eivät olekaan soapbarit vaan perushumpparit. Ne pitäisi vissiin vaihtaa jos haluaisi päästä lähemmäs alkuperäistä soundia. Kumpikohan noista kitaroista tarjoaisi enemmän vastinetta rahalle, jos otetaan huomioon nuo "pakolliset" osien vaihdot ja siitä koituvat kulut? Tuo tilted-body -mallisten kitaroiden ulkomuoto jakaa näköjään mielipiteet aika hyvin.. Useimmat kaverini ovat sanoneet, että esim. Jazzmaster on aivan hirveän näköinen. Ei pidä paikkaansa :D "We don't like their sound, and guitar music is on the way out." | |
![]() 19.07.2004 10:07:56 | |
Mulla ei oo kokemusta Jagmasterista, mutta japanilainen Jazzmaster on hyvä kitara - ja erityisesti tuohon Guitar24:n 539,- hintaan aivan loistava ostos. Mä tilasin vähän aikaa sitten tuolta samanhintaisen Jaguarin, pitkään tuumailtuani Jaguarin ja Jazzmasterin välillä. Myös Jaguarin suhteen olen kuullut, että talla olisi ongelma, mutta ei se mulle ainakaan tähän mennessä oo ollut. Vähän ehkä outo kun vaihdoin kieliä - kun vetelin kieliä ulospäin että isommat venymiset saisi eliminoitua, kieliä piti vähän asetella paikalleen... mutta soittaessa ei oo ollut murheita, ja tuohonkin tottunee kyllä. Jos tallan kanssa tulee vaikeuksia, niin sitten sen voi vaihtaa, ei siinä mitään - mutta mulla ei siis ole ollut moiseen tarvetta. Mikkejä jotkut ovat noista vaihtaneet, mutta sitäkin kannattaa mielestäni miettiä vasta jos siihen ilmenee erityistä tarvetta. Fenderforum ( www.fenderforum.com ) on kiva paikka josta voi lueskella juttuja näistä kitaroista, mutta siellä kannattaa muistaa että useimmat siellä kirjoittavat ovat amerikkalaisia, ja he keskustelevat sikäläisestä näkökulmasta: siellä esimerkiksi japanilaisten ja amerikkalaisten uusien reissue-Jazzmasterien hinnoissa ei ole siellä niin paljon eroa kuin täällä, kyseisiä jenkkejä on sikäläisillä markkinoilla tarjolla käytettyinäkin jne. Paljonhan riippuu siitä, miten kitara sopii juuri sinulle ja juuri siihen musaan mitä sillä aiot soittaa. Mutta ainakin tuollaisesta Jazzmasterista saisit todella hyvän kitaran. Ja todellakin rahoillesi hyvän vastineen. Ramalamadingdong. | |
![]() 19.07.2004 11:12:47 (muokattu 19.07.2004 11:23:49) | |
Itse ostin Jagmasterini (candy apple red) Thomannilta. Nimenomaan sen Kiinassa valmistetun kakkosversion, ei muutama vuosi aiemmin markkinoilla ollutta kalliimpaa ja parempaa japanilaista, jossa oli ilmeisesti mm. laadukkaammat osat ja lehmusrunko (nykymallissa leppää; Thomann tosin ilmoittaa nykyään sivuillaan materiaaliksi "solid hardwood", ennen oli "alder"??). Ostin Jagmasterin, koska: * Jaguar/Jazzmaster/Jagmaster on maailman parhaan näköinen kitara ja sen muotoinen keppi oli himottanut jo monta vuotta * Suomessa edullisin Jazzmaster (made in Japan?) maksoi ja maksaa aivan liian paljon, Jaguareja ei tainnut saadakaan ainakaan silloin * Jagmasterissa oli itselleni oikein mieluisat ominaisuudet, eli kaksi humbuckeria, strato-talla eikä niitä mielestäni joutavanpäiväisiä kytkimiä. Kaverilla on soitinrakentajan tekemä Jaguar, joka on varmaan ihan hyvä peli, mutta henk.koht. en viehtynyt vibratallaan enkä lyhyempään skaalaan (Jagmasterissa ja Jazzmasterissa muistaakseni sama, eli Straton 25.5"). Mikitkin olivat itsekäämityt ja heikkotehoiset. Jagmasterin mikit ovat aika OK, mutta nyt on kaulassa Kent Armstrong Rocker (kromikuorella) ja kyllä on makea ja murea soundi. Tallaan täytyy joskus hankkia myös uusi humppari. Tai kokeilla irtometallikuorta ja ylimääräistä KA Distortion-mikkiä. En tiedä pääsisikö lähellekään Jaguar- tai Jazzmaster-soundia, jos vaihtaisi Jagmasteriin humbuckerin kokoiset P-90:t. Omaani voisin joskus kokeilla lisätä sellaisen keskimikiksi, kun body on jo valmiiksi kaiverrettu, eli ei tarvitsisi kuin veistää pleksiin reikä ja jotenkin kytkeä mikki mikkivalitsimeen. Jagmaster pitää hyvin vireensä kammellakin 011-setillä, tosin vibrakampi lonksuu reiässä. Tuntuu olevan tyyppivika. Mutta jos olisi ylimääräistä rahaa, enkä tarvitsisi (tai "tarvitsisi") muuta tarpeellista musiikkivermettä, niin ostaisin ilman muuta vielä Guitar24:stä japsi-Jaguarin/Jazzmasterin. Jaguarin ehkä enemmän surf-soundiin, Jazzmasterin Neil Young-henkiseen särösoittoon. http://members.tripod.com/~AFH/jagm.html Jahas, japsi-Jagmastereitakin näköjään valmistetaan, vieläpä kolmella strato-mikillä: http://fenderjapan.co.jp/squier/jmqjeqjagmaster.htm "Kahden lonkkaleikkauksen jälkeenkin hän tanssi riemumielin 70-vuotiaana pikkutunteihin asti." -Englantilaisessa lehdessä julkaistusta muistokirjoituksesta. | |
![]() 19.07.2004 12:24:59 (muokattu 19.07.2004 12:29:08) | |
Olen hankkimassa uutta kitaraa, ja yhtenä vaihtoehtona olisi Jazzmaster tai joku vastaavanmallinen. Guitar24.de:stä irtoaisi japanilainen Jazzmaster 540 eurolla - ihan sopuhinta, Suomessa näyttävät maksavan noin tonnin. Sama pulju myisi myös Squierin Jagmasteria 300 eurolla. Jazzmasterin talla on kuulemma siinä mielessä hanurista, että kielet särisevät ja saattavat hypätä pois paikoiltaan. Monet ovat vaihtaneet tilalle Mustangin tallan. Jagmasterissa näyttäisi olevan kuvien perusteella Strato-mallinen talla, mutta mikit eivät olekaan soapbarit vaan perushumpparit. Ne pitäisi vissiin vaihtaa jos haluaisi päästä lähemmäs alkuperäistä soundia. Kumpikohan noista kitaroista tarjoaisi enemmän vastinetta rahalle, jos otetaan huomioon nuo "pakolliset" osien vaihdot ja siitä koituvat kulut? Tuo tilted-body -mallisten kitaroiden ulkomuoto jakaa näköjään mielipiteet aika hyvin.. Useimmat kaverini ovat sanoneet, että esim. Jazzmaster on aivan hirveän näköinen. Ei pidä paikkaansa :D Minä ostin Japsi-Jazzmasterin guitar24.de:stä hintaan 540e ja olen ollut oikein tyytyväinen. Siihen piti kyllä vaihtaa 60 eskon hintainen Mustangin talla, koska ainakin minulla kielet lipsuivat paikaltaan liian helposti. Vibrakampeen piti tunkea fyllinkiä, kun pyöri vähän levottomasti reiässään ja puupala kaulan ja rungon väliin jyrkentää kielten ja tallaan kulmaa, jolloin talla lepää paremmin. Muuten kelpo tekoa ja nätti kuin unelma. Noiden välillä valitseminen on varmaan eniten kiinni musatyylistä. Jos pitää humpuukien soundista, se on jagmaster. Jos taas ei, niin Jazzmaster. IMHO Jazzmaster on paremman näköinen ja onhan se alkuperäinen malli ja soundi on minun mielestäni tehdasmikeillä herkkua. Ne eivät välttämättä ole ihan vintage-soundiset, mutta eipä meitsiä haittaa. Parempi soundi niissä on kuin -76-stratossani... Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)