Aihe: Tempoon säädettävä delayzpedu
1 2
Juntunen
24.06.2004 14:07:59

Ei tullunna vastausta tuonne delaythreadiin niin päätin kuormittaa kantaa uudella threadilla aiheesta.

Mulla on ollu tuo Bossin DD3 käytössä pari vuotta ja muuten oikein oiva peli, mutta biisin tempoon asettaminen on (livenä) aikalailla vaikeaa. Pitää ennen biisiä säätää sinnepäin.

Nyt sitten ajattelin että vaihtaisin johonkin pedaaliin missä olisi tuo tap-tempo.

Mitkä ovat nuo Bossin uudemmat mallit ja miten niissä on toteutettu tuo tap-tempo? Olen kuullut DD5:stä ja DD6:sta, mutta Bossin sivuilta löysin vain tuon DD6:sen.

Jotenkin hankalalta kuulosti se "kaksi sekuntia pohjassa, minkä jälkeen tappaus" -systeemi. Miten siinä kerkeää ennen sooloa alkaa sekunteja laskemaan kun muutenki on paniikki. :D
Kuuntele Diania
goose
24.06.2004 22:16:49
Miten siinä kerkeää ennen sooloa alkaa sekunteja laskemaan kun muutenki on paniikki. :D

Kannattaa olla kaukonäköinen ton tempon suhteen ja täpätä se jo hyvissä ajoin biisin aikana ja tietenkin toivoa että rumpali pitää timen. Toinen keino on hankkia Line6 DL4 jossa tap tempo on koko ajan hollilla, mutta ei se täppääminen siinäkään noista bosseista eroa.
Tsing Tsing Tsingiskaan..
Aki
25.06.2004 03:54:39

Juuri luin Jarmo Hynnisen ylistyksiä Boss DD-20 Twinpedaalista. 270€, mutta löytyykin sitten kaikki mitä tarttee, ja hyvinä soundeina.

Yamaha DG-Stompia voi käyttää pelkkänä efektipurkkina, jolloin on tap-tempo käytössä. Käytettynä sai jo vuosia sitten 200€:lla... :o)

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Steve Lukather RS1010SL 2nd '83!!
Sintti
25.06.2004 06:49:06
Yamaha DG-Stompia voi käyttää pelkkänä efektipurkkina, jolloin on tap-tempo käytössä. Käytettynä sai jo vuosia sitten 200€:lla... :o)

Minä maksoin pari kuukautta sitten 162€ + matkahuolto 8€. Ihan hyvä vehje.
Support your logal terrorists
Fortune
25.06.2004 13:19:35
Eikös DD-5:seen saa kiinni ulkoisen polkimen tuota tap tempo -ominaisuutta varten?

Esim. FS-5U -pedaali kiinni siihen Tempo-rööriin ja menoksi (tai mikä tahansa momentary-tyypin poljin, vaikka sähköpianon sustainpedaali).
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Fortune
25.06.2004 13:20:09
Kannattaa olla kaukonäköinen ton tempon suhteen ja täpätä se jo hyvissä ajoin biisin aikana ja tietenkin toivoa että rumpali pitää timen. Toinen keino on hankkia Line6 DL4 jossa tap tempo on koko ajan hollilla, mutta ei se täppääminen siinäkään noista bosseista eroa.

Juu, mutta voihan biisin tempo vaihtua ihan tarkoituksellakin :)
Niskamies
25.06.2004 13:35:10
Miten toi tap tempon säätäminen onnistuu G-majorissa?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
kivi
25.06.2004 13:39:35
Eikös DD-5:seen saa kiinni ulkoisen polkimen tuota tap tempo -ominaisuutta varten?

Saa. Mikä tahansa halpa kytkin, joka tekee kontaktin, toimii. Latch-kytkimet (esim kanavanvaihtospedut) eivät toimi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
25.06.2004 13:42:31 (muokattu 25.06.2004 13:43:12)
Miten toi tap tempon säätäminen onnistuu G-majorissa?

Miten tarkoitat?

Siinähän on se tap tempo -nappula etupaneelissa?

Sitten efektin asetuksista voi kaivaa, että tuleeko tempoksi yksi yhteen, 1/2, trioli jne. painetusta rytmistä.

Jos tarkoitat, miten ohjata tuota tap tempoa midi-pedaalilla, niin midipedaalin tulee osata lähettää control change -komentoja (cc) ja sitten voit opettaa G-majorin learn-toiminnolla jonkin cc-napin toimimaan tap tempoa ohjaavana nappina. Tällöin tämän napin tulee toimia latching-tyylisenä, jotta jokainen polkaisu alaspäin on isku, eikä kuten momentaryssa, että alas on isku, löysäys on isku.

Tai sitten voit kytkeä siihen control in (tai jotain) reikään siellä takana vaikkapa tuollaisen Bossin kontrollipedaalin (FL-5L) ja ohjata sillä.

Eli G-major haluaa latch-tyypin pedaalin toimiakseen loogisesti.
Niskamies
25.06.2004 13:47:25
Miten tarkoitat?

Siinähän on se tap tempo -nappula etupaneelissa?

Sitten efektin asetuksista voi kaivaa, että tuleeko tempoksi yksi yhteen, 1/2, trioli jne. painetusta rytmistä.

Jos tarkoitat, miten ohjata tuota tap tempoa midi-pedaalilla, niin midipedaalin tulee osata lähettää control change -komentoja (cc) ja sitten voit opettaa G-majorin learn-toiminnolla jonkin cc-napin toimimaan tap tempoa ohjaavana nappina. Tällöin tämän napin tulee toimia latching-tyylisenä, jotta jokainen polkaisu alaspäin on isku, eikä kuten momentaryssa, että alas on isku, löysäys on isku.

Tai sitten voit kytkeä siihen control in (tai jotain) reikään siellä takana vaikkapa tuollaisen Bossin kontrollipedaalin (FL-5L) ja ohjata sillä.

Eli G-major haluaa latch-tyypin pedaalin toimiakseen loogisesti.

Oolrait, tänks.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Juntunen
26.06.2004 15:41:11

Esim. FS-5U -pedaali kiinni siihen Tempo-rööriin ja menoksi (tai mikä tahansa momentary-tyypin poljin, vaikka sähköpianon sustainpedaali).

Hei tämähän kuulostaa jo ihan mielenkiintoiselta ja toimivalta systeemiltä. Pitääpä itseasiassa lähteä musaliikkeeseen testimään tuota DD5:sta jahka tästä kaupunkiin toivun.
Kuuntele Diania
PoLFus
27.06.2004 11:24:12

Danelectron WASABI-sarjassa tuommoinen 2 näppäimellä varustettu delay. toinen tap tempo.
[polfus, eipä tuolla väittämällä sun sanomana ole pohjaa eikä merkitystä] - Tianzi
goose
27.06.2004 22:14:34
Juu, mutta voihan biisin tempo vaihtua ihan tarkoituksellakin :)

Aivan! Ja pitääkin välillä vaihtua, mutta se pitää tehdä taiten =)
Tsing Tsing Tsingiskaan..
Jackson Dinky
28.06.2004 02:21:14
Miten sitä tap tempoa käytetään? Mä oon ihan ulkona ton delayn käytöstä.
Kirjoittakaa minulle kommentti. (Sielä on jo mitä pitää kirjottaa)
päänahka
28.06.2004 07:39:26
Miten sitä tap tempoa käytetään? Mä oon ihan ulkona ton delayn käytöstä.

Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että jalalla painellaan rytmi, missä delayn halutaan tikittävän. DD5 haluaa ylimääräisen kytkimen sille, DD6:ssa se on sisäänrakennettu.
Soolot on perseestä.
Juntunen
28.06.2004 19:26:46

DD5 haluaa ylimääräisen kytkimen sille, DD6:ssa se on sisäänrakennettu.

Voisiko joku selittää noin käytännössä, miten tuo DD6:sen tappaaminen tapahtuu.
Kuuntele Diania
Juutas
28.06.2004 19:48:16
Hei tämähän kuulostaa jo ihan mielenkiintoiselta ja toimivalta systeemiltä. Pitääpä itseasiassa lähteä musaliikkeeseen testimään tuota DD5:sta jahka tästä kaupunkiin toivun.

Viitosen valmistus on lopetettu, joten pitää tyytyä
kutoseen (huonompi IMHO), mikäli ei löydä jostain
käytettynä tai kaupan hyllylle unohtuneena. Itse
suosittelen DD-20 Gigadelayta, joka on vielä
ziljoona kertaa monipuolisempi... =)
Juutas
28.06.2004 19:51:27
Voisiko joku selittää noin käytännössä, miten tuo DD6:sen tappaaminen tapahtuu.

Painaa pari sekuntia jalalla pedaalia alas, jolloin tap-tempo
aktivoituu. Tämän jälkeen naputetaan oikea tempo.

Ei toimi kovin kaksisesti (jos ollenkaan???) jos haluaa säätää tempoa kesken soittamisen/biisin...
Juntunen
28.06.2004 20:40:04

Itse suosittelen DD-20 Gigadelayta, joka on vielä
ziljoona kertaa monipuolisempi... =)

On vaan juuttaan kallis vehje tuo. Toomannillakin melkeen 250 erkkoa. Tuon DD5:en kun jostakin löytäisi..
Kuuntele Diania
Juntunen
08.07.2004 14:16:42

Danelectron WASABI-sarjassa tuommoinen 2 näppäimellä varustettu delay. toinen tap tempo.

Hei onko kenelläkään kokemusta tuosta?

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … rse_delay_bodeneffekt_prodinfo.html

Tällaisenkin löysin, minkälainen lie? Ja miten on toteutettu tuo tap-tempo?

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … digidelay_bodeneffekt_prodinfo.html
Dian - "Altsurokkia puisevimmillaan"
Ja uudet siniset kotisivut avattu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)