Aihe: Kitara nettihuutokaupasta
1
sihvoh
22.07.2004 19:36:28
Pientä galluppia, elikkä tunnustaako kukaan muu kuin allekirjoittanut ostaneensa kitaran nettihuutokaupasta, kuten EBAY ?

Onhan tuo vähän arpapeliä kun ei pääse kokeilemaan, mutta mielestäni:

1) Jos osaa katsoa kuvat tarkkaan
2) Kysellä merkille/mallille olennaiset asiat
3) Pysyy tunnetuissa merkeissä joiden pitäisi olla OK
4) Kahlaa kaikki mahdolliset arvostelut ja artikkelit lävitse kiinostuksen kohteesta
5) Seuraa huutokauppoja ennen omaa huutamista jonkin aikaa
6) Ottaa selvää myyjästä mahdollisimman paljon ennen huutoa

Pitäisi kauppojen onnistua tälläkin tavalla.

Mitäs mieltä muut ovat ?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Aksu89
22.07.2004 19:47:48 (muokattu 22.07.2004 19:48:27)
Ostin huuto.netistä epin ja hyvä oli, kuten sanoikin.
1,2,3,5 kohtia itse katselin suurinpiirtein kun kitaraa etsin
No comments. Riisi
GuitarMonster
22.07.2004 19:49:49
Mä aattelin hommata huuto.netistä jonku epiphonen tai tokain.

Nojoo, meni sivu aiheen.
Ben_D
22.07.2004 21:26:09

Pientä galluppia, elikkä tunnustaako kukaan muu kuin allekirjoittanut ostaneensa kitaran nettihuutokaupasta, kuten EBAY ?

Just ostin Jackson RR-1T:n eBaysta ja sain kitaran himaan tiistaina.

Onhan tuo vähän arpapeliä kun ei pääse kokeilemaan, mutta mielestäni:

1) Jos osaa katsoa kuvat tarkkaan
2) Kysellä merkille/mallille olennaiset asiat
4) Kahlaa kaikki mahdolliset arvostelut ja artikkelit lävitse kiinostuksen kohteesta
5) Seuraa huutokauppoja ennen omaa huutamista jonkin aikaa
6) Ottaa selvää myyjästä mahdollisimman paljon ennen huutoa

Mitäs mieltä muut ovat ?

Kuvat kertovat paljon, koska yleensä eBay:ssa myytävistä kitaroista on kunnolliset kuvat edestä, sivulta ja takaa. Itse kävin pitkällisen mailikeskustelun myyjän kanssa kysellen valmistusvuoden, sarjanumeron, miksi haluaa luopua jne. Tsekkasin googlella kaiken mahdollisen tiedon ko. kepistä ja olen käynyt testailemassa RR-1:stä eli floikallista versiota kitarasta. Ebayssa käyttäjäpalaute kertoo aikapaljon myyjästä.

Jos kitaran meinaa ostaa Jenkeistä niin kannattaa kysellä lähettääkö ylipäätään Eurooppaan ja lisäksi ottaa huomioon rahtihinnat, tullaukset, arvonlisäverot sun muut lisäkustannukset.
Dr. Muff
22.07.2004 21:49:45

Mitäs mieltä muut ovat ?

Yhden soittimen olen ostanut. Hemmetin hyvän kitaran sainkin, loppujenlopuksi. Kannattaa tosiaan ottaa aktiivisesti selvää ko.mallista, olennaista on esimerkiksi yksilöiden väliset erot. Jonkun valmistajan, jossain malleissa on suuriakin eroja, kun taas toisen valmistajan, toisen mallin soittimet, saattavat olla laadultaan hyvinkin homogeenisia. Suosisin kyllä näitä jälkimmäisiä, kuten arvata saattaa.

Aika varovainen kannattaa olla. Ebayssä on paljon 'trokaajia', jotka tuottaa esim, Japanin markkinoilta muualle haluttuja soittimia(tokai, greco, burny, orville yms). Niiltä voisin kyllä aika kevein mielin ostaa kitaran. Tekevät sitä kuitenkin paljon ja se näkyy käyttäjäpalautteessa, jos kuvaukset eivät ole asianmukaisia.

Jonkun verran liikkuu myös sellaisia kitaroita, joista näkee otsallaankin, että hintaa hilataan ylöspäin kauppaamalla valheellisesti haluttuna vuosikertana. Aika kepulia touhua, jos ei tiedä tarkkaan niin ilmoittaa sen, pahempi homma on 'luulla'. Osa on tietenkin ihan kusetusmielellä liikkeellä.

Tulipas itsestäänselvyyksia. Sori.
I Smell Urine
LaXu
22.07.2004 22:13:50

Minun mielestäni nimenomaan melko tuntemattomilta merkeiltä voi löytyä asiallisia pelejä. Esimerkkinä vaikkapa Fenixin LP-kopsut. Niitä harva tuntee, mutta hyviä ovat.

Järki kannattaa pitää mukana eBayssa ym. peuhatessa. Jos ilmoittajana on joku nettikauppa ja kitarasta ei anneta tarkkaa tietoa ja hinta on alhainen, epäilyttää kitaroiden laatu ainakin minua. Paljon näkee esim. LP-kopioita joista ei kerrota puulajeja, kuvat ovat jotain pieniä epämääräisiä suttuja (kuitenkin editoitu siististi jotta näyttävät hyvältä eBay-ilmoituksessa..en nyt tarkoita siis mitään webbikameralla otettua kuvaa).

Noilla japanilaisilla eBay-trokareilla on usein esimerkillisen hyvät ilmoitukset. Kuvia on joka kulmasta, mahdolliset vauriot myöskin kuvattuna, speksit lueteltuna jne.
sihvoh
22.07.2004 23:02:12 (muokattu 22.07.2004 23:02:36)
Minun mielestäni nimenomaan melko tuntemattomilta merkeiltä voi löytyä asiallisia pelejä. Esimerkkinä vaikkapa Fenixin LP-kopsut. Niitä harva tuntee, mutta hyviä ovat.

Niin-no tunnetuissa merkeissä jossain päin maailmaa. Esim. Orville, Greco ja Burny ovat luultavimmin edelleenkin aika huonosti tunnettuja Suomessa... tai Edwards, Bill's Brothers, jne... tätä tarkoitin.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
lxi
22.07.2004 23:31:12
En, mutta lähellä oli. Steinberger GM-4 lähti jollekin onnelliselle italialaiselle hinnalla $499, kun ei rohkeus riittänyt.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
fox
22.07.2004 23:53:15

On pitkällinen kokemus. Itselle joitain projekteja ja pari ihan "täydessä iskussakin" olevaa, lisäksi on muutama "tilaustyö", tarkoitan jollekin toiselle, toimeksiannosta ja sitten, jos tarvitsee, säädettynä eteenpäin. Ongelmia tullut pari-kolme, yks vakavampi. Kannattaa tosiaan harjoittaa tuota mailien vaihtoa ja muutakin kommunikointia, ja, mikäli fiksaustaidot ei riitä, välttää noita ns. projektikitaroita. Niissä saattaa tulla ns. ylläreitä, sillä tokipa mikäli myynti-ilmoituksessa mainitaan, että esim. sähköpuolessa on jotain ns. pientä laittoa, niin voipa olla niin että täytyy uusiksi vetää koko konehuone. Tosin yleensä niitä saa huomattavasti halvemmalla..eikä ole hintakilpailua siihen malliin kuin joissain muissa. Paljon on tosiaan liikkeitä ja "välittäjiä" jotka myyvät kitaroita eri Ebayssa. Yleensä palautteen määrästä voi jotain päätellä, harvalla yksityisellä on esim. satoja myyntejä/palautteita..
Mikäli herää epäilystä, kannattaa myös katsoa mistä myyjän 50 positiivista palautetta on tulleet, saattaa olla että myyjä on huutanut jotain muutaman dollarin pinssejä tms. ja hankkinut palautetta jota hyödyntää sitten pienen kuprun teossa myydessään satojen eurojen soittovehkeitä..
Jos myyjällä on jopa muutaman negatiivisen palautteen verran, voi olla että kaupat onnistuu aivan OK, itse hommasin muistaakseni -4 palautteelliselta kaverilta kalliin kitaran eikä ollut mitään ongelmaa, homma joiltain osin pelasi jopa paremmin kuin koskaan..
Järki vaan mukana, myyjän taustojen selvittäminen, ja kohteen. Yleensä pyynnöstä saa lisää kuvia, mikäli kokee tarvitsevansa. Ensin kysytään, sitten huudetaan, ja kannattaa selvittää tosiaan sellainen kohtuullinen hintataso, ettei huutokauppainnostuksessa lähde tarjoamaan periaatteella "ähäs, nostat vielä, mutta kyllä minä..." Seurauksena voi olla se, että tuleekin ostettua 500 eurolla kitara jonka olis saanut liikkeestäkin käytettynä 400:lla, ilman posti- ym. kuluja.
Jaa niin, viimeisimmäksi hommasin itselleni Ibanez Ghostrider- projektin. Muuten hyvä rungoltaan ja kaulaltaan mutta tosiaan koko sähköpuoli meni uusiksi, vaikka piti olla vaan joku "pikkuvika" jota myyjä ei pystynyt laittamaan. Eikä ollut ihmekään se. =)
Aardfather
24.07.2004 09:10:37
Kerran yritin eikä kitaraa koskaan kuulunut. Eli rahat meni. Jos ostat mitään kalliimpaa eBaysta, niin käytä ihmeessä sitä kolmannen osapuolen mahdollisuutta rahojen siirtoon jottet tule huijatuksi. Se maksaa jonkin verran mutta on sen arvoista. Silloin ei vielä kyseistä mahdollisuutta ollut kun olin kitaraa itse ostamassa.

- Aardfather
EtG
24.07.2004 14:20:28
Huuto. netistä olen ostanut 2 kitaraa (yhden huutamalla) ja nyt olisi yksi kiikarissa.

Kaikkiin kysymyksiin kyllä.
Pakkanen karistaa nudistit
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)