Aihe: Mikä SG?
1
Burana2
28.07.2004 22:41:58
Eli olen hommaamassa SG mallista kitaraa. Etsiskelen jotain hieman halvempaa vaihtoehtoa kuin kalleimpia Gibsoneita. Kannattaisiko liikkelle lähteä joidenkin muiden ''halpis'' lafkojen malleista, esim. Tokai tai Epiphone? Vai entäs joku halvempi Gibsoni, kuten faded tai special mallit?
Angus
28.07.2004 22:44:25

No itse ostin noin kuukausi sitten Epiphonen G400 SG-61 Reissuen. Hintaa oli 350€ ja olen tykännyt todella paljon. Itselläni tuskin vielä mitään tarvetta aidolle Gibsonille tulee koska näin vähän aikaa olen soitellutkin. Itse voin ainakin lämpimästi suositella ko. mallia.

(omakuvasta näet kuvan ko. kitarasta.)
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
kiitos
28.07.2004 22:56:22 (muokattu 28.07.2004 22:56:34)
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … =46648&item=3738034943&rd=1
tuskinpa hinta tosta enää paljoa nousee, alle 800 jäädään varmasti..
Burana2
28.07.2004 23:09:56
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … =46648&item=3738034943&rd=1
tuskinpa hinta tosta enää paljoa nousee, alle 800 jäädään varmasti..

Kaveri ei lähetä ku Saksaan, muuten kyllä...
kiitos
28.07.2004 23:24:05
no ei siinä mitään, mä kun ostin saksan ebaysta, niin luki että vain nouto, ja silti lähetti suomeen. tosin kysyin kyllä ennenku huusin.
fox
29.07.2004 00:00:33

No itse ostin noin kuukausi sitten Epiphonen G400 SG-61 Reissuen. Hintaa oli 350€ ja olen tykännyt todella paljon. .)

Meidän bändin kitaristi tuollaista tyypitti ja kehui hyväksi, varsinkin kaula oli sille mieleen. Mies tunnetaan nimellä Mr SG joten jotain tuon mallisista kitaroista tietänee se..
Myös noita kopiokitaroita kannattaa tsekkailla, jos ei tosiaan alkuperäiseen aio investoida. Aivan kohtuuhyviä täysmahonkipelejä kyllä löytyy, Tokai mukaanlukien. Oma lukunsa ovat sitten 70-luvun puolivälin kopiot, joissa useassa on aivan loistavat puut. Muu kama vaatiikin sitten pientä modausta, mutta soitinpuiden laatu on sellaista että tämän päivän kopiot ei siihen valitettavasti yllä..
Angus
29.07.2004 00:24:26

Meidän bändin kitaristi tuollaista tyypitti ja kehui hyväksi, varsinkin kaula oli sille mieleen. Mies tunnetaan nimellä Mr SG joten jotain tuon mallisista kitaroista tietänee se...

Olen itsekin puhellut AC/DC-fanin kanssa kenellä on SG:itä reilusti yli kymmenen kappaletta ollut ja hänkin kehui tätä hyväksi kitaristiksi. Aloittajalle, kuten minä, varmasti loistava kitara.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Tinmo
29.07.2004 13:16:38
Mulla on ollu reilun vuoden Tokai SG60 (nyttemin sama on kai SG70, missä on huonommat mikit). Ohuempi kaula kuin uusissa Gibsonin Standardeissa ja Specialeissa sekä kaulaliitos samanlainen kuin vuoden ´61-mallissa. Aivan loistava kitara. Näyttää komealta, kuulostaa siltä, pirun hyvä soittonen sekä vire pysyy. Mikit ovat ainoa mitä en lähde kehumaan. Onneksi ne voi vaihtaa, ja kannattaakin. Kaikki puut lukuunottamatta otelautaa, joka on tietty ruusupuuta, on mahonkia.
Jos minä saisin päättää, Aki Sirkesalo saisi lapiosta.
fox
29.07.2004 13:33:55

Ohuempi kaula kuin uusissa Gibsonin Standardeissa ja Specialeissa sekä kaulaliitos samanlainen kuin vuoden ´61-mallissa.

Juu,niin on noissa uudemmissa tuota kaulaprofiilia turvotettu, vielä 70-luvun versio nelosen SG:t oli järjestään tuolla kuusykkös-mallin kaulalla. Ohuita ja nopeita olivat ne.
Ihmetyttää, että minkähän tähden eivät kaukoidän tehtaat yhteistyötä noissa mikkiasioissa ole tehneet, nimittäin Iballa on (ainakin mun mielestä) loistava PAF-klooni tuossa Super58:ssa..
sihvoh
29.07.2004 14:00:50
...Iballa on (ainakin mun mielestä) loistava PAF-klooni tuossa Super58:ssa..

Ja tuollaisia on kaksi kpl esim. Ibanez Jet Kingissä, jolla on hintaa 345 EUR, joten voisipa niillä olla käyttöä joissain muissakin...

Saakos noita Super 58 mikkejä ostettua mistään irrallisina ?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
fox
29.07.2004 14:18:05

Saakos noita Super 58 mikkejä ostettua mistään irrallisina ?

On niitä joskus saanu, täytyis Levytukusta kysäistä.. Samalla vois kysyä että onkohan Super70:tä vielä sattumoisin jääny johonkin...:)
op87
29.07.2004 14:51:32
Osta ihmeessä se Epiphonen G400 so on hyvä se. Olen soittanut aidolla Giban SG:llä ja g400 on ihan yhtä hyvä soitto tuntumalta. Mikitkin on ihan okoo. Gibsonin suunnittelemat, mutta tehty kai jossain kiinassa, mutta pellaa siinä missä aidot USA mikitkin. Tosin satulan jouduin epiin vaihdattamaan. Hinta/laatu-suhteeltaan hyvä peli.
sihvoh
29.07.2004 14:54:01
Muutaman päivän päästä tulee meikäläiselle Japanista 1980 luvun Burny SG ja siinä on yksi vaihtoehto tuohon hintaluokkaan. Saa nähdä onko se hyvä, huono vaiko siltä väliltä. Kerron sitten miten kävi. Hinnaksi tulee n. 400 EUR tulleineen ja veroineen.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
JLM
30.07.2004 20:11:53

Soittelin kaupassa jonkin aikaa Epin vintage g-400 sg:tä (sellainen kulutettu malli). Se tuntui kyllä vallan mukavalta käteen mutta en sitten tiedä miten Epi eroaa Gibsonista sointinsa ja tuntumansa suhteen. Aion kyllä senkin selvittää lähiaikoina.
sihvoh
03.08.2004 16:16:51 (muokattu 03.08.2004 21:05:43)
Tjooh, nyt on Jaappanista tullu Burny SG Standard 80 luvun alkupuolelta kotona ja seuraavia huomioita siitä voi sanoa:

Väri on musta ja samoin kolmikerrospleksi. Puuosat hyvässä kunnossa, ohuehko kevyt mahonkibody, joka näyttää siltä, että olisi yksi pala. Kaula on aika ohut, hyväkuntoinen ja medium-jumbo nauhoissa paljon soittoaikaa jäljellä. Mitään isoja koloja ei ole, vain normaaleja käytöstä tulleita pieniä naarmuja.

Metalliosat ovat sitten karummat, kromattu stop bar ja talla ovat menettäneet kiiltonsa aika totaalisesti ja ruoste on alkanut ottaa valtaa niissä. Useimmat ruuvien kannat ja mikkien navat ovat myös pienen ruosteen peitossa. Virittimet ovat mallia "kluson deluxe" kopiot ja toimivat kohtalaisen hyvin.

Elektroniikka toimii kuten pitääkin ilman rahinoita ja mikit ovat melkoisen hyvänkuuloiset. Nyt kun uudet kielet ovat paikoillaan ja ne alkavat vähitellen pistää kaulan oikeaan kuosiin, alkaa soitin tuntua jo hyvältä.

Kaikenkaikkiaan täytyy todeta, että nuo 80 luvun Japanista tulevat kitarat voivat sitten olla aika ruosteisia kuten tämä tai sitten tosi hyvässä kunnossa kuten muutama viikko aiemmin ostamani Orville Les Paul.

Kuvat kannattaa katsella lävitse monta kertaa, suurentaa niitä ja tutkailla kaikki yleiset ongelmapaikat. Tämän jälkeen katsotaan kuvat vielä ja ongelmalista myös. Jos vielä houkuttelee, niin sitten voipi harkita jo sitä tarjousta.

Tämä SG saanee jossain vaiheessa uuden Gotohin tallan ja Stopbarin. Samaten ruuvit menevät vaihtoon. Muutoin olen siihen kyllä tyytyväinen. Kyllä tällä AC/DC taittuu loistavasti.

Silti tuskin hankkisin toista SG:tä Japanista, koska noissa on juuri noita hankalia ongelmakohtia, kuten kaulaliitos, joita ei välttämättä huomaa helposti. Lespa on paljon helpompi tarkistaa kuin SG.

EDIT: Kirotusvireiden korjauksia ja lisäys. Itse asiassa tuo tallan karuuskin alkaa olla jo sivuseikka kun soitin soi hyvin :-) Tallamikki on agressiivinen ja kaulamikki muhkeasti laulavaa sorttia, tällähän soittaa vaikka jatsia...
JLM
04.08.2004 09:38:04 (muokattu 04.08.2004 09:38:59)

Tjooh, nyt on Jaappanista tullu Burny SG Standard 80 luvun alkupuolelta kotona ja seuraavia huomioita siitä voi sanoa:

Väri on musta ja samoin kolmikerrospleksi. Puuosat hyvässä kunnossa, ohuehko kevyt mahonkibody, joka näyttää siltä, että olisi yksi pala. Kaula on aika ohut, hyväkuntoinen ja medium-jumbo nauhoissa paljon soittoaikaa jäljellä. Mitään isoja koloja ei ole, vain normaaleja käytöstä tulleita pieniä naarmuja.

Metalliosat ovat sitten karummat, kromattu stop bar ja talla ovat menettäneet kiiltonsa aika totaalisesti ja ruoste on alkanut ottaa valtaa niissä. Useimmat ruuvien kannat ja mikkien navat ovat myös pienen ruosteen peitossa. Virittimet ovat mallia "kluson deluxe" kopiot ja toimivat kohtalaisen hyvin.

Elektroniikka toimii kuten pitääkin ilman rahinoita ja mikit ovat melkoisen hyvänkuuloiset. Nyt kun uudet kielet ovat paikoillaan ja ne alkavat vähitellen pistää kaulan oikeaan kuosiin, alkaa soitin tuntua jo hyvältä.

Kaikenkaikkiaan täytyy todeta, että nuo 80 luvun Japanista tulevat kitarat voivat sitten olla aika ruosteisia kuten tämä tai sitten tosi hyvässä kunnossa kuten muutama viikko aiemmin ostamani Orville Les Paul.

Kuvat kannattaa katsella lävitse monta kertaa, suurentaa niitä ja tutkailla kaikki yleiset ongelmapaikat. Tämän jälkeen katsotaan kuvat vielä ja ongelmalista myös. Jos vielä houkuttelee, niin sitten voipi harkita jo sitä tarjousta.

Tämä SG saanee jossain vaiheessa uuden Gotohin tallan ja Stopbarin. Samaten ruuvit menevät vaihtoon. Muutoin olen siihen kyllä tyytyväinen. Kyllä tällä AC/DC taittuu loistavasti.

Silti tuskin hankkisin toista SG:tä Japanista, koska noissa on juuri noita hankalia ongelmakohtia, kuten kaulaliitos, joita ei välttämättä huomaa helposti. Lespa on paljon helpompi tarkistaa kuin SG.

EDIT: Kirotusvireiden korjauksia ja lisäys. Itse asiassa tuo tallan karuuskin alkaa olla jo sivuseikka kun soitin soi hyvin :-) Tallamikki on agressiivinen ja kaulamikki muhkeasti laulavaa sorttia, tällähän soittaa vaikka jatsia...

Meinasin kysyä kuluista mutta ne olikin tuossa ylempänä.

Onnee vaan uuden kitaran johdosta :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)