Aihe: Uutta vahvistinta 1 2 | |
---|---|
![]() 05.08.2004 23:49:46 | |
Nyt kun on tullut aika vaihtaa vahvistinta isompaan ja laadukkaampaan, niin ois vähän tarvetta saada avustusta teiltä tietäväisiltä valintaan.. Eli tarkoitus olisi ostaa joku putkinuppi teholtaan 100wattia ja soitto tyyli on hevi ja säröt tulee pedaalista joten ei se itse vahvistimen särö tarvitse olla kovin kummoinen. vaihtoehtoja mitä olen miettiny olis peaveyn 5150 ja sitten marshallin jcm 800. onko kyseisten nuppien välillä millasia eroja.kiitos jo etukäteen vastauksista. | |
![]() 06.08.2004 00:36:31 | |
Jos särö ehdottomasti tulee pedaalista, en näkisi mitään syytä ostaa 5150:llaa. Marshallit(kaan) taas eivät ole eniten kuuluisia puhtaan soundinsa takia, joten tuo kasisatanen ei välttämättä ole myöskään paras vaihtoehto. En itse ole tuota 5150:llaa kokeillut, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että aikamoinen hevijyrä se on. Jos sellainen kuitenkin on mahdollista hankkia, miksi käyttää väkisin säröpedaalia? | |
![]() 06.08.2004 01:21:46 | |
En nyt oikein ymmärrä mitä järkeä on ostaa hyvä hevivahvistin ja ottaa sitten säröt purkista ja vielä hyvät cleanitkin pitäis olla. Aika ihme yhtälö. Peaveyn 5150 2:ssa pitäis hyvien säröjen lisäks olla cleanitkin kunnossa. Siihen ei nyt mitään säröä enää erikseen tarvita mutta jotain boostia voipi käyttää jos haluaa välillä vielä astetta rankempaa soundia. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in | |
![]() 06.08.2004 01:25:35 (muokattu 06.08.2004 01:25:57) | |
... Peaveyn 5150 2:ssa pitäis hyvien säröjen lisäks olla cleanitkin kunnossa. ... No mutta kun ei oikein ole. Säröt siinä on juuri sellaiset kunnon putkihevi tyyliset. Ei mitään ihmeen sirinää, vaan kunnon rouheat in-yourface runttaukset. Cleani siinä vaan vähän häsää... | |
![]() 06.08.2004 08:41:04 | |
Eli tarkoitus olisi ostaa joku putkinuppi teholtaan 100wattia ja soitto tyyli on hevi 100 W putkinuppi? Stadionillako soitat? No, kukin tyylillään, mutta mielestäni ei kannata maksaa 100 W nupista ylimääräistä verrattuna 50 wattiseen... Itse tekisin mieluummin toisin päin. Jos sattuu eteen, niin testaa Laney AOR Pro Tube, putkipelejä 80-90 luvulta. Löytyy 30-100 wattisia versioita, nuppeja ja comboja. Mulla oli tuollainen jonkin aika, Hughes&Kettner Tube Factorin kaverina match made in heaven... =) Olen harkinnut hankkivani moisen yhdistelmän uudestaan Screamerin backupiksi, jos joskus sattuu olemaan ylimääräistä taskunpohjalla. Nuppeja olen nähnyt myytävän alkaen 260 euroa (30 W). JuSu | |
![]() 06.08.2004 10:39:07 | |
100 W putkinuppi? Stadionillako soitat? No, kukin tyylillään, mutta mielestäni ei kannata maksaa 100 W nupista ylimääräistä verrattuna 50 wattiseen... Itse tekisin mieluummin toisin päin. ... JuSu Ei taida olla paljoakaan eroa 50- ja 100-wattisten nuppien hinnoilla..? Uutena hiukan, käytettynä ei varmaan juurikaan. Ja noita satasia tuntuu pyörivän käytettynäkin enemmän. En toki sano, että satawattinen olisi mikään välttämättömyys, oman kokemuksen mukaan 25 wattia ajettuna 4x12-kaapin läpi saa kyllä suoliston sekaisin tarvittaessa, mutta ei sillä loppujen lopuksi ole suurtakaan merkitystä onko siellä kaksi vai neljä pääteputkea, ääntä tulee varmasti riittävästi, ja voi niillä soittaa hiljaakin... Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. | |
![]() 06.08.2004 10:46:47 | |
100 W putkinuppi? Stadionillako soitat? No, kukin tyylillään, mutta mielestäni ei kannata maksaa 100 W nupista ylimääräistä verrattuna 50 wattiseen... Itse tekisin mieluummin toisin päin. Muistutetaan nyt vielä, että ero 50 ja 100 wattisten vahvistimien tuottamassa äänenvoimakkuudessa on 3 desibeliä. 3 desibeliä taas on jotakuinkin pienin ero äänenvoimakkuudessa, jonka ihmiskorva erottaa. Toki jos headroomia haetaan, mutta musiikkityylistä ja ehdotetuista vahvistimista päätellen sitä ei haeta... Ja pääteputkethan maksavat uusittaessa 100 wattiseen vahvistimeen 2 kertaa sen mitä 50 wattiseen. | |
![]() 06.08.2004 10:56:10 | |
Ei taida olla paljoakaan eroa 50- ja 100-wattisten nuppien hinnoilla..? Ei ole juu. Tarkoitinkin tällä lähinnä sitä, että jos vaakakupissa on kaksi suhteellisen tasavahvaa peliä, toinen 100 W ja toinen 50 W, niin ei siitä satawattisesta kannata enempää maksaa. Oma valintani olisi ehdottomasti 50 W, vaikka se sitten olisi vähän kalliimpikin. Ja noita satasia tuntuu pyörivän käytettynäkin enemmän. Saattapi olla totta tämäkin. Herää kysymys, miksi? Voipi olla, että satawattisia vain on kierrossa enemmän, mutta ehkäpä ihmiset pitävät noista 50 wattisista enemmän kiinni? Nyt tosin puhutaan kovin yleisellä tasolla, kun ei ole rajattu keskustelua tarkemmin kuin putkinuppeihin. merkitystä onko siellä kaksi vai neljä pääteputkea, ääntä tulee varmasti riittävästi, ja voi niillä soittaa hiljaakin... Itseasiassa kyllä mun korva sanoo, että mitä kaakompaan nupit putkivaihvaimessa kääntää, sen maukkaampi on soundi. Ja 50 wattisessa voi sitä volumea kääntää ainakin vähän kovemmalle, kuin satawattisessa. JuSu | |
![]() 06.08.2004 11:02:10 | |
Juuh eli se on melkeen sama ostaako 50wattisen vaiko satasen, jos kerta ääntä riittää.Oli vaan mulla semmonen käsitys että siinä olis suuriki äänen voimakkuus ero.. | |
![]() 06.08.2004 11:43:31 | |
Ja pääteputkethan maksavat uusittaessa 100 wattiseen vahvistimeen 2 kertaa sen mitä 50 wattiseen. Eikös pääteputkien puolittamisella kuitenkin päästä lähemmäs tuota 50W? Samallahan sitten pienenee noiden putkien ostamisen tarvekin. Itse olen tässä punnitsemassa Single ja Dual Recton väliltä ja Singlen etuna olisi juuri tuo "vain" 50W tehomäärä, mutta Dualissa (100W) on sitten taas muita hyviä ominaisuuksia. Eli, jospa ongelman ratkaisisikin sillä, että puolittaisi Dualin? | |
![]() 06.08.2004 13:10:35 | |
Eikös pääteputkien puolittamisella kuitenkin päästä lähemmäs tuota 50W? Samallahan sitten pienenee noiden putkien ostamisen tarvekin. Itse olen tässä punnitsemassa Single ja Dual Recton väliltä ja Singlen etuna olisi juuri tuo "vain" 50W tehomäärä, mutta Dualissa (100W) on sitten taas muita hyviä ominaisuuksia. Eli, jospa ongelman ratkaisisikin sillä, että puolittaisi Dualin? Se yksi putkiparihan tuottaa sen noin 50 wattia, joten kyllä sillä puolituksella aika lähelle päästään... ;) Se, mikä se todellinen tehomäärä sitten on, on sitten jo toinen juttu, ja se taas kuuluu alueeseen josta minä en tiedä enkä välitäkkään tietää... Mesan puolituksista en tiedä, onnistuuko vai ei, luultavasti kyllä. Vai liittyykö asiaan jotain hehkujen sarjaankytkentöjä tai vast. joka estäisi asian..? Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. | |
![]() 06.08.2004 13:13:37 | |
Itseasiassa kyllä mun korva sanoo, että mitä kaakompaan nupit putkivaihvaimessa kääntää, sen maukkaampi on soundi. Ja 50 wattisessa voi sitä volumea kääntää ainakin vähän kovemmalle, kuin satawattisessa. JuSu Tähän sen verran, että uskon että epäherkillä kaiuttimilla päästään jopa vielä maukkaampien soundien maailmaan jos päätesäröä halutaan. Uskoisin siis, että kaapin valinta on merkityksellisempi (ja onkin, myös soundin kannalta) kuin valinta vastaavanlaisten 50- ja 100-wattisten nuppien välillä. Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja. | |
![]() 06.08.2004 13:18:28 | |
Se yksi putkiparihan tuottaa sen noin 50 wattia, joten kyllä sillä puolituksella aika lähelle päästään... ;) Niin, tosiaankin. 8-) Mesan puolituksista en tiedä, onnistuuko vai ei, luultavasti kyllä. Vai liittyykö asiaan jotain hehkujen sarjaankytkentöjä tai vast. joka estäisi asian..? Luin äsken Dual/Triplen manuskan Mesan sivuilta ja siinä sanottiin, että onnistuu. Jos käyttää putkitasasuuntausta, täytyy kahdesta sitä hommaa hoitavasta putkesta ottaa myös toinen pois puolitettaessa. | |
![]() 06.08.2004 14:15:56 | |
Eikös pääteputkien puolittamisella kuitenkin päästä lähemmäs tuota 50W? Samallahan sitten pienenee noiden putkien ostamisen tarvekin. Tosta puolittamisesta on monenlaista mielipidettä ja kullakin omansa... Osa porukasta on kuitenkin sitä mieltä, että puolittaminen ei ole hyvä juttu, koska sekä päätemuuntaja että verkkomuuntaja ovat mitoitetut sille alkuperäiselle putkimäärälle. Ja koska näin on, saundi kärsii ja saattaa kärsiä vahvistinkin(?) Aiheesta löytyy varmasti paljon tietoa googlella. Itse en juuri asiasta tiedä. Soitinrakennuspuolen putkivahvistinguruja odotan paikalle... | |
![]() 06.08.2004 15:51:55 | |
Mutta palatakseni vielä tuohon teho kysymykseen niin riittääkö se 50watin nuppi reilusti treenikäyttöön vai pitääkö siinä olla volat täysillä että saa kuuluviin?(tai kuuluu mutta kyllä te tajuutte) ja sit vielä, ni onko se piivin 5150 tai marsun jcm särö sellane, että soveltuu monenlaiseen hevi musaan että ei kerralla mene liialliseks puuroseks mössöks. tarkotus olis saada särö tyyliin exodus, slayer jne... | |
![]() 06.08.2004 15:56:52 | |
riittääkö se 50watin nuppi reilusti treenikäyttöön Riittää melkolailla varmasti, putkipelistä kun on kysymys. onko se piivin 5150 tai marsun jcm särö sellane, että soveltuu monenlaiseen hevi musaan että ei kerralla mene liialliseks puuroseks mössöks. tarkotus olis saada särö tyyliin exodus, slayer jne... Kasisatasen Marshallin särö ei tuollaiseen musaan ilman buustia oikein taivu, mutta tuo 5150 taitaa olla aika lailla omiaan juuri tuollaisessa Slayer-tyylisessä tulituksessa! | |
![]() 06.08.2004 17:35:14 | |
Riittää melkolailla varmasti, putkipelistä kun on kysymys. Kasisatasen Marshallin särö ei tuollaiseen musaan ilman buustia oikein taivu, mutta tuo 5150 taitaa olla aika lailla omiaan juuri tuollaisessa Slayer-tyylisessä tulituksessa! Taitaa K. King käyttää JCM800:sta ja EMG:n mikkejä. Ja sitten pedaalia boostiksi. Sähköbassossa on kieliä. | |
![]() 06.08.2004 18:13:55 | |
Taitaa K. King käyttää JCM800:sta ja EMG:n mikkejä. Ja sitten pedaalia boostiksi. Mut Kerry onkin kingi! Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. | |
![]() 06.08.2004 18:45:35 (muokattu 06.08.2004 18:46:25) | |
Mut Kerry onkin kingi! Lähinnä paska :) Nopea, Nopeampi, Gaad | |
![]() 06.08.2004 20:49:57 | |
Taitaa K. King käyttää JCM800:sta ja EMG:n mikkejä. Ja sitten pedaalia boostiksi. Jos en väärin muista niin yhtälö on jollain tapaa modattu JCM800 + voimakkaat kitaramikit * Boss GE-7 EQ boostimassa middlejä aika reippaalla kädellä = Slayer A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)