Aihe: Nylon kielinen ei pidä virettä??
1
Tonza5
22.08.2004 13:46:00
Yamaha C-40 pitää kielten vaihdon jälkeen virittää lähes joka päivä. Mitä oon tehny väärin?? Taitaa olla niin että ne kolme paksuinta kieltä on ne mitkä ei pysy vireessä. Vinkkejä tarvittas.
Kassu
22.08.2004 13:48:31
Nylonkielet venyy helvetisti aina.

Nylonkielet on aika arkoja ilmankosteuden ja -lämpötilan vaihdoksille, elikkä jos kitaras on vaikka ikkunan vieressä niin vire ei pysy.
DJ Lattialuukkukoira
22.08.2004 13:52:54
Hmph. Me-vihataan-naikkareita- klubin puheenjohtaja antamassa hyviä neuvoja, vai? Kyllä mulla ihan hyvin pysyy vireessä, mutta tosiaan on vähän arkoja yleensäkin kaikille lämpötilan ym. vaihdoksille.
"haitytaalkö jotain nää sekaytvcvayt kirtjotukser...????" - Hate ihan känisä
Tonza5
22.08.2004 13:55:47
kielten vaihdosta on jo useempi kuukaus, ja ennen vaihtoa pysy paljon paremmin vireessä.. Oon varmaan kiinnittäny ne jotenki väärin tai sit ne kielet ei sovi tohon keppiin. Joku siin kusee..
rockitsb
22.08.2004 14:33:13
Miulle musiikkikaupan täti kertoi että naikkari pitää virittää melkeistä joka kerta kun sillä alkaa soittaa. Kun se alkaa pitää vireen, on kielet jo vaihtokunnossa.
Ei haittaa.
rattledad
22.08.2004 14:40:43

Yamaha C-40 pitää kielten vaihdon jälkeen virittää lähes joka päivä. Mitä oon tehny väärin?

Kitara? Virittää joka päivä? Jospa vain sävelkorvasi on kehittynyt ;)

Tuossa kuitenkin on mielestäni hyvät ohjeet kieltenvaihtoon:

http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … assical/ClassicStr/classicstr1.html
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Vainhaalee
22.08.2004 15:11:17
nailonit venyy aivan perkeleesti ennen kun ne "tasoittuu"...

vähän niinkun sukkahousut... ensteks ne antaa periks ku niit riisuu... mut sit ku ne on lattialla ni sit... *ööö*

taisi mennä hieman off-topic...

mut kyl niiden pitää venyy ja vanuu ennen kun ne alkavat toimimaan...
"Soittakaa Kundi meikkaa! Perkele!" "Voi! Se teidän pikkuinen lähti täältä jo kuusi tuntia sitten! Eikö se vielä ole kotona?
Kassu
22.08.2004 15:13:57
Hmph. Me-vihataan-naikkareita- klubin puheenjohtaja antamassa hyviä neuvoja, vai? Kyllä mulla ihan hyvin pysyy vireessä, mutta tosiaan on vähän arkoja yleensäkin kaikille lämpötilan ym. vaihdoksille.

Onhan mulla kaksi naikkaria.

En kyllä pidä niistä yhtään silti.
Wolffie
22.08.2004 15:40:23 (muokattu 22.08.2004 15:43:22)
Nylonkielinen kitara pitää kyllä tosiaan virittää, jos ei joka päivä niin melkein ainakin. Nylonkielten venyminen kuuluu asiaan. Ja yleensä nylonkielisissä on vielä se, että kun vire alkaa pysymään loistavasti, niin on se merkki siitä, että kielet pitäisi vaihtaa.

Ehkä tuo tuli ilmaistua pikkaisen liioitellusti, mutta näin olen itse monien vuosien aikana nylonkielisen seurassa havainnut.

Ja älä muuten jätä viritystappeihin liian montaa kierrosta kieltä. Sieltä saattaa päästä luisumaan "irtonaista kieltä" mikä myös laskee virettä. Ja onhan sulla kieli asetettu tallaan oikein, eli ei mitään solmua sieltä reiästä vaan että se tavallaan kiertää hieman ympäri? (ei tosta kyllä tainnut mitään ymmärtää.. Koitan löytää kuvan)

EDIT: kuva löydetty http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … assicStr/ClassicStrViews/goodbridge

Rattledadin antamasta linkistä johdettu tuo kuva eli sieltä löytyy lisää neuvoa. Tuossa siis on se tyyli miten kieli tulisi tallaan kiinnittää.
Iban Artstar myynnissä jos jotain kiinnostaa
Tonza5
22.08.2004 17:14:07
Joo, kyl tällä ohjeistuksella pitäs pärjätä, toi linkki oli ainakin hyvä. Kiitoksia.
kjh
23.08.2004 10:14:51 (muokattu 23.08.2004 10:15:46)
No ainakin semmoinen mahdollisuus tulee mieleen, että olet jättänyt sinne viritystappiin monta kierrosta. Sitten kun siellä alkaa olla enemmän kuin muutama kierros, niin vireeseen asettuminen kestää todella kauan. Toinen mahdollisuus lienee luistaminen.

Jaahas, tästä tulikin vaan aikaisemman toistoa...

Karri
Rakoni
23.08.2004 10:22:53
No ainakin semmoinen mahdollisuus tulee mieleen, että olet jättänyt sinne viritystappiin monta kierrosta. Sitten kun siellä alkaa olla enemmän kuin muutama kierros, niin vireeseen asettuminen kestää todella kauan. Toinen mahdollisuus lienee luistaminen. Karri

No joo en oo todellakaan vielä mikään ammattilainen noitten kielten laiton kaa ja laitoin just varmaan miljoona kierrosta sinne viritystappiin :) . Kannattaako ottaa irti ja laittaa uudelleen? Toinen probleema on se, et yks kieli hankaa siihen puuhun kiinni (g-kieli). Eli uusiks vaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)