Aihe: Buzz Feiten!! 1 2 | |
---|---|
![]() 01.09.2004 13:03:34 | |
Kävin tossa testaamassa Buzz Feitenillä varustettua Wasburnia ja kitara kuulosti uskomattoman vireiseltä. Kitara ei ollut muuten minun makuuni. voiko omaan kitaraani laittaa Buzz Feiteniä jälkikäteen? Missä? Olisiko siitä apu minun vireongelmiin!!?? ROCKENROLLFEVERTONIGHT!! | |
![]() 01.09.2004 13:21:43 | |
Ei taida Suomessa olla vielä pajaa, joka näitä duunaisi. http://www.buzzfeiten.com/Retrofitters/retrofitters.html Ja onko siitö apua sun vireongelmiin? Riippuu ongelmista. Buzz Feiten tsydeemillä voi käsittääkseni jonkun verran parantaa intonaatioon liittyviä vireongelmia. Eli yleensä jos skitta kuulostaa vireiseltä avoimilla kielillä, niin jollain nauhalla ollaan kuitenkin vähän epiksessä. Jos säädät 12. nauhan tasan oktaavia ylemmäksi, niin jossain muualla ollaan kuitenkin epiksessä jne. Buzz Feitenin lupaus lienee se, että intonaatio on kohillaan koko kaulalla. Aika marginaalinen juttu mun mielestä. Mutta ymmärrän toki pointin - jos haluaa tarkempaa virettä koko otelaudalle, niin varmaa tuo jeesaa. | |
![]() 01.09.2004 13:39:14 | |
Köyhän miehen puss vaitenin saa tehtyä/teetettyä siirtämällä käytettävien kielien paksuudesta riippuen satulaa 0.3-1.0 milliä lähemmäksi kaulaa. Mitä löysemmät kielet, sitä enemmän pitäisi siirtää. Tuolla ei pääse yhtä tarkoille kuin feitenillä, mutta kompensoi kuitenkin vähäsen kitaran luontaista epävireisyyttä. Tätä ei sitten kannata enää tehdä kitaroille joissa satula on jo kompensoitu, esim. PRS :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 01.09.2004 13:58:28 | |
"Buzz Feiten tuning system" on harhaanjohtava nimitys kun kyse on kuitenkin vain satulan siirrosta ja intonaation hienosäädöstä. Etsi netistä lisää tietoa aiheesta. George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully." | |
![]() 01.09.2004 14:32:38 | |
Olen samaa mieltä JABEN kanssa!!!!.Buzz feiten systeemi parantaaa/poistais vire ongelmia. Olen kuullut huhuja,että Ruokangas Guitars asentaisi tulevaisuudessa mahdollisesti ns. Buzz feiten Retrofittiä.En ole asiasta täysin varma, mutta kysäiseppä TILUMIES itse suoraan pajalta.(www.ruokangas.com). | |
![]() 01.09.2004 15:19:09 | |
Vähän ristiriitaisia lausuntoja aiheesta on näkynyt. Joku mainitsi Feiten-systeemin suosivan jotain tiettyjä sointuasemia/muotoja ja kun itse ei niitä käyttänyt hyöty oli olematon. Eli "your mileage may vary" periaate pidettävä mielessä. Ja ihan ritsaan tuollaisia systeemejä tuskin kannattaa viritellä (!). Hyvin säädetty, kohtuulaadukas kitara varmaan on tärkeämpi lähtökohta. Ja soittotekniikka tietysti myös. Semmoiselta viimeiseltä hienosäädöltä tuo systeemi vaikuttaa. Onko kellään muuten käsitystä mitä tuommoinen ylipäätään kustantaa? I know nooothing. | |
![]() 01.09.2004 15:26:19 | |
Earvana on toinen joka auttaa kans. http://www.earvana.com/ ESP Guitars on näköjään alkanut käyttää noita satuloita joissain malleissaan. Kustantaa ~30 euroa ja ainakin Custom Sounds myy. Tekemällä ei synny musiikkia. | |
![]() 01.09.2004 15:32:20 | |
KIITOKSIA Pahkis!!!! Lähetin Ruokankaalle e-mailin asiasta. Katsotaan mitä se vastaa... | |
![]() 01.09.2004 17:49:30 | |
Tätä ei sitten kannata enää tehdä kitaroille joissa satula on jo kompensoitu, esim. PRS :o) Hitto! Juuri kun mä olin kaivamassa kuusiokoloavaimiani. | |
![]() 01.09.2004 17:55:10 | |
Hitto! Juuri kun mä olin kaivamassa kuusiokoloavaimiani. Mihis olisit niitä tarvinnut? Miten on muuten PRSsi pelittänyt? :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 01.09.2004 18:13:49 | |
Mihis olisit niitä tarvinnut? Miten on muuten PRSsi pelittänyt? :o) Sanotaan vaikka, että on tullut hieman soiteltua. ;) Kyllähän sun pitäisi tietää. Voin yrittää ottaa siitä kuvia, jos löydän kameran täältä jostain. | |
![]() 01.09.2004 18:23:13 | |
Kyllähän sun pitäisi tietää. Meillä on tässä vissiin joku misandestöödi. Tallaanhan niitä avaimia tarttis, muttei kai satulaan? Hyvä että on soitto maistunut. Muistaakseni aikasta nätti oli ostoksesi :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 01.09.2004 18:28:22 (muokattu 01.09.2004 18:32:26) | |
Meillä on tässä vissiin joku misandestöödi. Tallaanhan niitä avaimia tarttis, muttei kai satulaan? Hyvä että on soitto maistunut. Muistaakseni aikasta nätti oli ostoksesi :o) Oho. Olin lukevinani talla, mutta olikin kirjoitettu satula. No näin siis. Sitä välillä ajattelee ihan jotain muuta kuin lukemaansa. Niin ja se sun pitäisi tietää kommentti oli vastaus kun kysyit miten PRS pelaa. Enpäs muuten hoksannut, että PRS:ssä on se satula kompensoitu jo valmiiksi. Sitä ainakaan ulospäin huomaa, jos ei asiasta tiedä. | |
![]() 01.09.2004 18:58:24 | |
Enpäs muuten hoksannut, että PRS:ssä on se satula kompensoitu jo valmiiksi. Sitä ainakaan ulospäin huomaa, jos ei asiasta tiedä. Niin, no se ei olekaan kompensoitu joka kieleltä vaan ymmärtääkseni juuri tällaisessa välimallin kompensaatiolla, suoralla satulalla, jossa satula on siis pikkaisen skaalan nollakohtaa lähempänä tallaa. En kyllä ihan satavarma tästä ole, mutta näin muistan lukeneeni. Silmällähän tuota on varsin hankala nähdä, håhå. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 01.09.2004 19:07:00 | |
Niin, no se ei olekaan kompensoitu joka kieleltä vaan ymmärtääkseni juuri tällaisessa välimallin kompensaatiolla, suoralla satulalla, jossa satula on siis pikkaisen skaalan nollakohtaa lähempänä tallaa. En kyllä ihan satavarma tästä ole, mutta näin muistan lukeneeni. Silmällähän tuota on varsin hankala nähdä, håhå. Periaatteessa tuo Buzz Feiten on ihan sama juttu, eli suora satula joka on lähempänä ensimmäistä nauhaa kuin normaalisti. Se retrofit-malli on vain tehty siten, että sen voi asentaa ilman, että tarvii poistaa pala otelaudasta, eli siinä osa satulasta tulee otelaudan päälle. Tuo Earvana on siinä mielessä fiksu systeemi, että sitä voi säätää eikä tarvitse asentaa nanomillin tarkkuudella. | |
![]() 01.09.2004 20:29:12 | |
Niin, no se ei olekaan kompensoitu joka kieleltä vaan ymmärtääkseni juuri tällaisessa välimallin kompensaatiolla, suoralla satulalla, jossa satula on siis pikkaisen skaalan nollakohtaa lähempänä tallaa. En kyllä ihan satavarma tästä ole, mutta näin muistan lukeneeni. Silmällähän tuota on varsin hankala nähdä, håhå. Olet oikeassa, PRS:ssa on valmiina tuollainen kompensaatio ja esimerkiksi Ruokankaassa on sama juttu. | |
![]() 01.09.2004 21:05:03 | |
Näin jollain nettisivulla suurennoksen eräästä satulasta. Siinä oli joka kielelle aivan erit etäisyydet kohti otelautaa/tallaa. Jujua on myös siinä, että säädöt tehdään juuri sille kielisetille mitä käyttää. Jos vaihtaa eri paksuiseen settiin, on homma taas hukassa... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... | |
![]() 02.09.2004 10:22:57 | |
No niin.. Ruokangas vastasi Buzz Feiten kyselyyni näin: Meille on tulossa Buzz Feiten Tuning System (BFTS) asennuspalvelu (eli retrofitting) lähitulevaisuudessa. Samaten BFTS tulee tarjolle omiin kitaroihimme yhtenä custom optiona. Asia on meille niinkin tuore, että en osaa vielä sanoa retrofittingin tarkkaa hintaa. Joka tapauksessa hinta koostuu kahdesta asiasta: tehdystä työstä sekä BFTS rojaltimaksusta, jonka suoritamme patentinhaltijalle jokaisesta tehdystä retrofittingistä. Uuteen omaan kitaraamme tehtynä hinta tulee olemaan pienempi kuin retrofitting. Toivoisin että retrofittingin hinta saadaan mahtumaan alle 200 euroon... Asia selviää jahka BFTS lisenssimme astuu voimaan lähiviikkoina, ja meille muodostuu BFTS koulutuksen myötä tarkka kuva asennukseen kuluvasta ajasta. Sinun kannattaa seurata nettisivujamme, joilla tästä uutisoidaan varmasti. Kysyit myös kyseisen systeemin toimivuudesta.. Erilaisia vireisyyttä parantavia menetelmiä on markkinoilla useita - BFTS niistä ehkä maailmalla käytetyin ja tunnetuin. Kyseessä on siis Buzz Feitenin (amerikkalainen kitaristi) patentoima temperoitu viritysmenetelmä, jonka tarkoituksena on "venyttää" tasavireistä kitaraa eri oktaavialoiltaan vireisemmäksi pianon tapaan. Menetelmä koostuu kolmesta toimenpiteestä: satulaa siirretään tietyn kaavan mukaan lähemmäksi 1. nauhaa; hienovire säädetään kyseisen kaavan mukaan ja kitaran viritys myöskin tehdään noudattaen samaa kaavaa. Varsinainen BFTS patentti on siis tämä kaava, ei niinkään satulan siirtäminen, joka sinälläänkin jo parantaa kitaran vireisyyttä (käytössä esim. PRS kitaroissa ja omissa malleissamme). BFTS ymmärrettävästi herättää ristiriitaisia mielikuvia, koska kitaran vireisyyteen vaikuttaa niin moni asia. Jos "tavallinen" tehdastekoinen kitara on hyvissä säädöissä ja otenauhat hiottu hyvin, se on kohtuullisen vireinen. Toisaalta tietyt intervallit ja sointukäännökset saattavat risoa tarkkaa korvaa... Perinteinen tapa korjata näitä otelaudan virevirheitä on opetella soittamaan paremmin :-) eli korjaamaan vireisyyttä sormilla. BFTS:n idea on kuitenkin sinällään nerokas - pyritään poistamaan epävireisyyttä jo lähtötilanteessa. Miinuspuolena voisi mainita, että jos systeemin kitaraan päättää asennuttaa, joutuu ostamaan jonkin siihen suunnitellun viritysmittarin (Korg DT-7, Peterson VirtualStrobe..), jotta menetelmästä saa tarkoitetun hyödyn irti. Oman kokemukseni (ja niiden asiakkaitteni, joille menetelmä on tuttu) mukaan BFTS toimii erittäin hyvin, edellyttäen että kitara on muiltakin osiltaan kunnossa ja soittajakin vireessä.. :-) Ohhoh - olipas ainakin perusteellinen vastaus... Enpä tiedä teistä muista, mutta itse ainakin pistän asian vakavasti harkintaan. KEEPONROCKINGALLNIGHTLONG! ROCKENROLLFEVERTONIGHT!!!! | |
![]() 02.09.2004 10:46:19 | |
No niin.. Ruokangas vastasi Buzz Feiten kyselyyni näin: Buzz Feiteniin en ota kantaa mutta olipa perusteellinen vastaus ja esimerkki hienosta asiakaspalvelusta. | |
![]() 02.09.2004 12:04:38 | |
Tuosssa on aika paljon asiaa aiheesta ja vierestä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=37618 Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster. Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)