Aihe: Mitkä tarvikemikit vastaavat Ibanez super58 mikkejä?
1 2
hallu
02.12.2016 23:17:47
Mulla on kaverini Ibanez FG100 pikkujazzloota päivähoidossa ja teitenkin sitä pitää soitella kun tilaisuus on. No se on ihan perhanan maukassointinen skitta, melkein kuin LesPaul, mutta sitten vielä jotain.. vaikea kuvailla, mutta se on inspiroiva peli kertakaikkiaan. Selvittelin netistä, että siinä on Ibanezin super58 mikit (käsittääkseni samat kun löytyy AS200 mallista).

Käsittääkseni ibanez ei myy noita mikkejä eriksensä, mutta onko joku näistä tarvikevalmistajista (DiMarzio, Seymour Duncan, Shadow, etc..) tehnyt kopioita tai siis samanlaisia niistä? jos haluaisin semmoiset omaan kitaraani? niin ja mikä malli jos joku tietäisi kertoa olisin kiitollinen.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Savu
02.12.2016 23:28:58
Mä lähtisin metsästämään Ebaysta tai ihan vaikka torille ostoilmoa. Muista sit, et ne mikit voi siinä kitarassa kuulostaa oikein maukkaalta, mutta ei välttämättä sovi toiseen kitaraan ;)
Torilla tavataan!
tuskiz
03.12.2016 00:03:54
Levytukun kautta saa tilattua kaikkia Ibanez varaosia mikit mukaanlukien, katto täältä ko. mikkien osanumero ja laita Levytukulle spostia niin antavat hinnan ja toimitusajan.

https://cs.hoshinogakki.co.jp/pcw.nsf
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hallu
03.12.2016 00:16:01
Savu: Mä lähtisin metsästämään Ebaysta tai ihan vaikka torille ostoilmoa. Muista sit, et ne mikit voi siinä kitarassa kuulostaa oikein maukkaalta, mutta ei välttämättä sovi toiseen kitaraan ;)

Juu olet oikeassa, että voi tuottaa ylläripyllärin toisessa kitarassa. Lähinnä ajattelin, että Ibanez on käyttänyt niitä mikkejä onnistuneesti AS200 mallissa (katso John Scofield, niin tiedät mitä tarkoitan), niin ne saattaisi toimia tuossa Yamaha SA2200 joka on kitarana aika samanlainen.
Savu
03.12.2016 00:26:20
hallu: Juu olet oikeassa, että voi tuottaa ylläripyllärin toisessa kitarassa. Lähinnä ajattelin, että Ibanez on käyttänyt niitä mikkejä onnistuneesti AS200 mallissa (katso John Scofield, niin tiedät mitä tarkoitan), niin ne saattaisi toimia tuossa Yamaha SA2200 joka on kitarana aika samanlainen.

Sit ei muuta kun tilausta sisään ja käyt hakemassa Levytukusta, jos huonot niin myyt ne eteenpäin. Komia kitara btw tuo Jammu. Täytyykin käydä testaamassa tuota jossain fasulla tms.
Torilla tavataan!
hallu
03.12.2016 00:35:41 (muokattu 03.12.2016 00:37:42)
Savu: Sit ei muuta kun tilausta sisään ja käyt hakemassa Levytukusta, jos huonot niin myyt ne eteenpäin. Komia kitara btw tuo Jammu. Täytyykin käydä testaamassa tuota jossain fasulla tms.

Fasulla taitaa olla vantaanportissa jopa hyllyssä yksi semmoinen ja hintakin oli maltillinen (1600 tjsp). Käy ihmeessä kokeilemassa se on hyvä. Tää mun skeba on sieltä -90 luvun alusta jolloin tämä tuli markkinoille varmaan sitä sarjan alkupään tuotantoa, mutta ihan samanlainen kuin tuo uusi (taisi ainoa ero olla, että tässä mikkipuolitukset toimii tonekytkimiä painamalla push/push kun tuossa uudessa ne toimii tonepotikkaa nostamalla pull/push). Kerro sitten mitä tykkäsit :-)

E: Niin siis tarkoitatko, että levytukku myy uusia super58 mikkejä? luulin, että niiden valmistus loppui jonnekin kasarille. Oolrait pitääpä tutkia, kai aito asia on aina aito asia eikä mikään lollari :-D
fox
03.12.2016 02:43:43

hallu:
E: Niin siis tarkoitatko, että levytukku myy uusia super58 mikkejä? luulin, että niiden valmistus loppui jonnekin kasarille. Oolrait pitääpä tutkia, kai aito asia on aina aito asia eikä mikään lollari :-D

Ne uudemmat (korealaiset) ei noitten Ibanez-foorumin "kultakorvien" mukaan oo ihan samoja kuin ne 80-luvun Super 58 -mikit, Maxxonin kieputtelemat.
Mulla oli yks pari noita uusia, vaan ei ole enää niin ei voi tehdä "vertailevaa tutkimusta" omakohtaisesti.
Kyllähän nuo vanhat on tunnustettuja ja hyväsoundisia. Näkyy pikkusen hinnassakin tosin. EBaysta kannattaa katsella, tai mene www.ibanezcollectors.com foorumille ja pistä ostoilmoa.
Tuossa sulle dataa Super 58-mikeistä (löytyy niit koko Artist-sarjasta, niin AR-, AS- kuin AM -malleista)
Magneettina AlNiCo 3, induktanssi 3,98 henrya, DC-vastus tuossa 7,4 kOhmin kieppeissä. Resonanssitaajuutta tuossa lapussa mikä mulla tuossa oli, ei oo mainittu.

Keskustelua ollut vuosikaudet, onko Super 58 tyystin sama mikki kuin Grecoissa käytetty, maksihypetetty ja poskettomissa hinnoissa oleva Dry-Z, sama valmistaja kuitenkin.. Tuosta ei oo varmaa tietoa saati konsensusta.
Joka tapauksessa, tuo Super 58 on siellä Top 5:ssa jos katellaan "vintage" japsimikkien tämän hetken markkinoita. (siis hinnan puolesta). Siellä on tuo Dry-Z kaiketi kärjessä, sitten on Spinex ja Super 80 (eli Flying Fingers), Super 70 ja Matsumoku Kogyon MMK-45..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
03.12.2016 11:48:42
fox: Ne uudemmat (korealaiset) ei noitten Ibanez-foorumin "kultakorvien" mukaan oo ihan samoja kuin ne 80-luvun Super 58 -mikit, Maxxonin kieputtelemat.
Mulla oli yks pari noita uusia, vaan ei ole enää niin ei voi tehdä "vertailevaa tutkimusta" omakohtaisesti.
Kyllähän nuo vanhat on tunnustettuja ja hyväsoundisia. Näkyy pikkusen hinnassakin tosin. EBaysta kannattaa katsella, tai mene www.ibanezcollectors.com foorumille ja pistä ostoilmoa.
Tuossa sulle dataa Super 58-mikeistä (löytyy niit koko Artist-sarjasta, niin AR-, AS- kuin AM -malleista)
Magneettina AlNiCo 3, induktanssi 3,98 henrya, DC-vastus tuossa 7,4 kOhmin kieppeissä. Resonanssitaajuutta tuossa lapussa mikä mulla tuossa oli, ei oo mainittu.

Keskustelua ollut vuosikaudet, onko Super 58 tyystin sama mikki kuin Grecoissa käytetty, maksihypetetty ja poskettomissa hinnoissa oleva Dry-Z, sama valmistaja kuitenkin.. Tuosta ei oo varmaa tietoa saati konsensusta.
Joka tapauksessa, tuo Super 58 on siellä Top 5:ssa jos katellaan "vintage" japsimikkien tämän hetken markkinoita. (siis hinnan puolesta). Siellä on tuo Dry-Z kaiketi kärjessä, sitten on Spinex ja Super 80 (eli Flying Fingers), Super 70 ja Matsumoku Kogyon MMK-45..

Ah okei, ei ne tarvikemikitkään varmaan "kultakorville kelpaisi". Tai siis mähän en silleesti keräilykapinetta aikonut ostaa, vaan ihastelin sitä kitaran soundia ja arvelin, että jos ne mikit on kovinkin keskeinen osa siitä, niin minkälaisilla tarvikemikeillä voisi päästä samaan. Jos mä oikein kommenttiasi tulkitsen, niin Ibanezin omilla uustuotanto super58:la kannattaisi yrittää.
Juzpe
03.12.2016 12:02:58

fox: N

Eiks sen voi laksee noilla lähtöarvoilla ihan itsekin :D Hetkinen, kaivan kirjallisuuden esiin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
fox
03.12.2016 12:22:58

hallu: Ah okei, ei ne tarvikemikitkään varmaan "kultakorville kelpaisi". Tai siis mähän en silleesti keräilykapinetta aikonut ostaa, vaan ihastelin sitä kitaran soundia ja arvelin, että jos ne mikit on kovinkin keskeinen osa siitä, niin minkälaisilla tarvikemikeillä voisi päästä samaan. Jos mä oikein kommenttiasi tulkitsen, niin Ibanezin omilla uustuotanto super58:la kannattaisi yrittää.

Minkä vuotinen se FG oli, siitähän se on hahmotettavissa. ;) Ei nuo korean-poikien uusiotuotantomikitkään sillee mitenkään "onnettomia" ole..
Ja Juzpe, sillä mä nuo tuohon kaivoin, että voi vastaavuuksia haarukoida.. Noita "alkuperäisiä" Super viiskaseja tuolla maailmalla pitävät aika hyvinä PAF-klooneina..olen tuos vuosien mittaan asiasta moneenkin ketjuun kirjotellu.
Onhan noissa vanhoissa ja uudemmissa sitten siellä "vattapuolella" eroja, ei oo uusien pohjalevyyn enää kaiverrettu "Super 58" ja uusimmathan on vahattuja. Oli ne tuolla ICW-foorumilla jotain muitakin eroja listanneet, mutta en tarkalleen muista mitä. Kaapeloinnissakin oli eroja kumminkin, vaikka sisäinen olemus lie kumminkin sama.
Juzpe
03.12.2016 12:33:02

fox:
Ja Juzpe, sillä mä nuo tuohon kaivoin, että voi vastaavuuksia haarukoida..

http://guitarnuts2.proboards.com/thread/3627

Joku oli jo tehnytkin aiheesta laskurin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
hallu
03.12.2016 14:01:30
fox: Minkä vuotinen se FG oli, siitähän se on hahmotettavissa. ;) Ei nuo korean-poikien uusiotuotantomikitkään sillee mitenkään "onnettomia" ole..
Ja Juzpe, sillä mä nuo tuohon kaivoin, että voi vastaavuuksia haarukoida.. Noita "alkuperäisiä" Super viiskaseja tuolla maailmalla pitävät aika hyvinä PAF-klooneina..olen tuos vuosien mittaan asiasta moneenkin ketjuun kirjotellu.
Onhan noissa vanhoissa ja uudemmissa sitten siellä "vattapuolella" eroja, ei oo uusien pohjalevyyn enää kaiverrettu "Super 58" ja uusimmathan on vahattuja. Oli ne tuolla ICW-foorumilla jotain muitakin eroja listanneet, mutta en tarkalleen muista mitä. Kaapeloinnissakin oli eroja kumminkin, vaikka sisäinen olemus lie kumminkin sama.

Tää on vissiin kaheksankytluvun alkupuolen keppi korkeintaan vuodelta -85 mutta en ole varma ja siis tää ei ole mun oma..... tämä mulle kelpaisi kyllä
JuSu
03.12.2016 18:03:02 (muokattu 03.12.2016 18:09:01)
fox: Tuossa sulle dataa Super 58-mikeistä (löytyy niit koko Artist-sarjasta, niin AR-, AS- kuin AM -malleista)
Magneettina AlNiCo 3, induktanssi 3,98 henrya, DC-vastus tuossa 7,4 kOhmin kieppeissä.

Eikös tuo AlNiCo 3 ole hippasen harvinnaisemmasta päästä humpparien magneettina? Oisko osa Super 58:n luonnetta juuri tuon ansiota?

Ainakin GFS:n valikoimissa on AlNiCo 3 -humppareita, sieltähän vois löytyä joku, jonka speksit on samalla pallokentällä Super 58:n kanssa.. Saattaisi olla ihan mukiinmenevä kela. Mulla on yksi GFS:n AlNiCo 2 -humppari, ja se on oikein hyvä.

JuSu

E: Pitää ottaa takaisin, nopsalla selaamisella en löytänytkään GFS:n sivuilta normikokoisia AlNiCo 3 -humppareita, muistin väärin. Tai sitten ne on poistuneet valikoimasta. Mutta ehkä jollakulla muulla valmistajalla on?
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
tuskiz
03.12.2016 18:21:31
En tietysti hoksannut, että hakusessa vois olla noita vanhojen hyvien aikojen mikkejä eikä uusia, ovat tosiaan kiinaritsoissa käytössä olevia uusintaversioita jotka ei tosiaan vältsiin ole ihan samat kuin ennen, mutta on Ibanezilla jotain uskoa noihin koreamikkeihinkin kun samat flying fingerit on käytössä sekä kiinalaisissa kitaroissa että japanivalmisteisessa Prestige Artist-sarjalaisessa. Alnico 3 magneetti ja samanlaiset kilo-ohmit noissa uusissakin 58:ssa on, että jos tahtoo kokeilla niitä niin Levytukun kautta tosiaan saa.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
mhelin
03.12.2016 20:08:04 (muokattu 04.12.2016 11:09:06)
Onko nuo uudet super 58 vai super 58 custom merkkisiä? Pitäisi omaan AF75:eem vaihtaa paremmat mikit ACH1/2 mikkien tilalle. Gibsonin Classic 57 voisi olla kohtuuhyvä vaihtoehto.

https://www.thomann.de/fi/gibson_p57_classic.htm
https://www.thomann.de/fi/gibson_57_classic_4_wire_zebra.htm

Alnico II ja 7.5k DCR.
SAL
05.12.2016 10:42:26
Varmin tapa saada aito Super 58 soundi, on tietty hankkia alkuperäinen setti (tai vaikka koko kitara) sieltä 80-luvulta, aivan kuten Fox ehdotti. Myöhemmistä versioista (korealaiset, kiinalaiset ja japanilaisetkin) on aika vaikea sanoa, mikä Super 58 vastaa alkuperäistä.

Artist sarjan lisäksi Super 58:a käytettiin 80-luvulla ainakin Musicianissa ja Roadstarin paremman pään malleissa. FG-sarja lopetettiin joko 87 tai 88 ja ne valmistettiin loppuun asti Japanissa (onko Foxilla parempaa tietoa?).
Progorava
05.12.2016 10:50:27
Alnico 3 mikit lienevät aika harvinaisia mutta tämä osuu ainakin resistanssinsa puolesta aika lähelle ja magneetti on oikeanlainen:

https://reverb.com/item/140878-giov … -humbucker-pickup-set-chrome-finish
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
BugBadWolf
05.12.2016 15:21:25
http://www.seymourduncan.com/pickups/guitars/humbucker/vintage-output

Eiköhän joku noista ole tarpeeksi lähellä. On jos jonkinsorttista alnicoa. Eikä vaihtosuunnitelman luulisi saatavuuteen ainakaan karahtavan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
fox
05.12.2016 21:54:26

SAL: Varmin tapa saada aito Super 58 soundi, on tietty hankkia alkuperäinen setti (tai vaikka koko kitara) sieltä 80-luvulta, aivan kuten Fox ehdotti. Myöhemmistä versioista (korealaiset, kiinalaiset ja japanilaisetkin) on aika vaikea sanoa, mikä Super 58 vastaa alkuperäistä.

Se on hyvinkin pitkäti juurikin näin. ;)
Tuolla suuressa maailmassa noista on keskusteltu, ja paljon. Esimerkiks tuolla ICW:ssa www.ibanezcollectors.com on aika runsaasti säikeitä, joissa pohditaan, onko esim. Koreassa tehdyissä Artist-sarjan "uusintapainoksissa" olevat Super58:t kuinkakin lähellä niitä vanhoja Maxxonin tekemiä. Ja mielipiteitähän sielläkin on moneen lähtöön, niinkuin oikeastaan missä hyvänsä tuollaisiin asioihin pureutuvassa keskustelussa. Kuten tälläkin foorumilla monessa vastaavassa kysymyksessä. Eipä tuohon tosiaan voi muuta sanoa, kuin: jos sen ihan aidon ja alkuperäsen "soundin" haluaa ilman eppäilyksen häivää tahi kiistoja, on se alkuperäinen sitten juuri _se_ vaihtoehto..
Eipä rupee sitten harmittamaan. ;)

Artist sarjan lisäksi Super 58:a käytettiin 80-luvulla ainakin Musicianissa ja Roadstarin paremman pään malleissa. FG-sarja lopetettiin joko 87 tai 88 ja ne valmistettiin loppuun asti Japanissa (onko Foxilla parempaa tietoa?).

1987 loppui ainoon FG-mallin teko, niinkuin kerroit. Edeltänyt "jatsilaatikko"-sarja, eli FA-mallit, loppui jo 1982 jolloin tuo FG-100 tuli ainoana uuteen mallistoon. 1986 kieppeissä Hoshino (siis Ibanez..) aloitti tuotannon siirtoa Koreaan, mutta kyllä minäkin luulen että nuo FG-100 kitarat teki oletettavasti Terada plant Japanissa loppuun asti.
Musicianien "ykkösversio" eli mallit MC100 - MC5000 oli kyllä noilla muovikuorisilla isoilla Super77 ja Super88 -mikeillä. Sitten kun mallisarjaa uudistettiin 1981 niihin tuli ilmeisesti tuotannon "rationalisoinnin" vuoksi nuo "tavallisemmat" Super58 humpparit. Mallinumerotkin sen verran muuttuivat että niihin tuli toiseksi numeroksi vitonen, vaikka yleensä tuo meinasi vibrakammellista Ibanezia tuohon aikaan. Eli MC-350 ei ollut mallinumerosta poiketen vibrakammellinen, vaan vanhan MC-300:n tavallisella humpparilla varustettu versio, eli mikkinä oli Super88:n sijaan Super58.
BugBadWolf
05.12.2016 22:14:29
Tässä yhteydessä kiinnostaisi alkaa etsimään vastausta juurilta. Ibanez ei nyt varsinaisesti tuolta aikakaudelta tuo mieleeni mitään omaperäistä kehittäjää tms. Siksipä kysymykseni kuuluukin, mitä mikrofonia noilla super XX:llä mallattiin, ts minkä kopioita ne ovat?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)