JoeHans 12.10.2004 20:28:02 | |
---|
Heti alkuun todetaan, että FAQ:it ja haut on jo käyty, ettei siitä tarvitse alkaa jonkun valopään huomauttelemaan. Olis tällanen ongelma, että kun säädän intonaatiota, niin (12.)nauhalta painettu sävel pukkaa heittämään aika paljon pikkausvoimakkuudesta riippuen. Viritysmittarina olen käyttänyt AP Tuneria. Nuotteja pikatessa olen yrittänyt käyttää mahdollisimman luontaista pikkausvoimakkuutta, mutta kun tällä tavoin olen saanut intonaation säädettyä, niin korkeimmilta nauhoilta sävelet ovat aivan alavireessä. Myös vasemman käden painovoimakkuudella tuppaa olemaan vaikutusta. Miten siis eliminoin tämän virheen intonaation säädössä? Haetaan basistia ja rumpalia roi -seudulta metallibändiin! |
päänahka 12.10.2004 20:30:27 | |
---|
Minkä paksuisia kieliä käytät? Ohuet kielet käyttäytyvät helpommin tuolla tavalla. Soolot on perseestä. |
JoeHans 12.10.2004 20:44:39 | |
---|
Minkä paksuisia kieliä käytät? Ohuet kielet käyttäytyvät helpommin tuolla tavalla. Jep, ysisatsi löytyy, mutta ei nyt tämän takia haluais siirtyä vahvempaan settiin. Haetaan basistia ja rumpalia roi -seudulta metallibändiin! |
weetube 12.10.2004 20:46:19 | |
---|
mikä kitara? mää haluun bändin!!! |
Heavymies 12.10.2004 20:47:59 | |
---|
Tee ne äänet huiluilla. Joskus ennenkin joku tällasta kyseli ja samaa sanoin silloin ja homma selvis sillä. Kyllä se intonaation säätäminen ysisetilläkin onnistuu ihan hyvin. Uusissa kielissä tahtoo olla vaan se homma, että vire ei pysy aluks joten se intonaatio saattaa mennä perseelleen siinäkin vaiheessa. Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. |
päänahka 12.10.2004 20:56:37 | |
---|
Tee ne äänet huiluilla. Joskus ennenkin joku tällasta kyseli ja samaa sanoin silloin ja homma selvis sillä. Kyllä se intonaation säätäminen ysisetilläkin onnistuu ihan hyvin. Uusissa kielissä tahtoo olla vaan se homma, että vire ei pysy aluks joten se intonaatio saattaa mennä perseelleen siinäkin vaiheessa. No nehän pitää tehdä sekä huiluäänillä että painamalla 12. nauhalta, tarkoitushan on nimen omaan saada nämä kaksi säveltä samaksi. Huiluääni on aina vireessä avoimeen kieleen nähden. Soolot on perseestä. |
Heavymies 12.10.2004 21:06:24 | |
---|
No nehän pitää tehdä sekä huiluäänillä että painamalla 12. nauhalta, tarkoitushan on nimen omaan saada nämä kaksi säveltä samaksi. Huiluääni on aina vireessä avoimeen kieleen nähden. Hmm. Mulle on opetettu sitten vähän hassusti. Tai sitte mä oon älynny väärin. Mä oon vaan säätäny niin, että kahdennellatoista nauhalla painettuna se on vireessä. Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. |
weetube 12.10.2004 21:08:12 | |
---|
Hmm. Mulle on opetettu sitten vähän hassusti. Tai sitte mä oon älynny väärin. Mä oon vaan säätäny niin, että kahdennellatoista nauhalla painettuna se on vireessä. nooh,eiku virittään:) mää haluun bändin!!! |
Heavymies 12.10.2004 21:17:15 | |
---|
Siis eiku nyt mä oon tajunu ton kirjotuksen ihan väärin. Sorry. Siis joo tälleehän mä sen oon tehny, että eka kieli vireeseen ja sitte vertaillu niitä ääniä. Tuli vähän erilainen idea kun luki sen kirjotuksen kunnolla eikä katso telkkaria samaan aikaan ;) Mutta siis jokatapauksessa kitarani intonaatio on kunnossa joten olen varmastikkin tehnyt sen oikein :) Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa. |
ReBeat 12.10.2004 21:32:28 | |
---|
Onks nauhat kuinka kuluneet? Tai erityisesti... onko ne kuluneet kaulan yläosasta selvästi voimakkaammin kuin alemmilta nauhoilta? Tuo intonaatio-ongelma vois johtua osittain tuostakin. Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten |
JoeHans 12.10.2004 22:05:44 (muokattu 12.10.2004 22:08:54) | |
---|
Onks nauhat kuinka kuluneet? Tai erityisesti... onko ne kuluneet kaulan yläosasta selvästi voimakkaammin kuin alemmilta nauhoilta? Tuo intonaatio-ongelma vois johtua osittain tuostakin. Tuskinpa ne nuin tuoreessa kirveessä vielä paljoa on kulunu. Pari kuukautta sitten ostin uutena ja kieltenvaihdossa meni sitten nuo intonaatiot vähän miten sattuun. Offtopicina vois huomauttaa vielä Levytukun asiantuntevasta palvelusta, jossa sanottiin, että kitara säädetään ysisetille, mutta oman tuntuman mukaan kitarassa oli 10, tai 11 -setti. Haetaan basistia ja rumpalia roi -seudulta metallibändiin! |
päänahka 12.10.2004 23:30:36 | |
---|
Offtopicina vois huomauttaa vielä Levytukun asiantuntevasta palvelusta, jossa sanottiin, että kitara säädetään ysisetille, mutta oman tuntuman mukaan kitarassa oli 10, tai 11 -setti. Jännää. En muista koskeneeni liikkeessä uuteen kitaraan, jossa ei olisi ollut ysisetti. En ole tosin koskenutkaan liikkeessä uuteen kitaraan niin usein kuin kymmenen vuoden aikana voisi kuvitella uuteen kitaraan koskevan. Soolot on perseestä. |
Rämppy 13.10.2004 09:24:58 | |
---|
Ole tarkkana ettet paina vasemmalla kädellä kieltä liian voimakkaasti. Kieltä tulee helposti venytettyä kun painaa vähänkin voimakkaammin. Samoin pikkauksen olisi hyvä olla kevyt -ei mikään rouhaisu. Ennen säätöä uudet kielet kannattaa venyttää hyvin ja antaa hetken asettua. Pieni "sisäänsoittosessio" ennen säätöä ei ole huono idea. Eihän sulla ole mikit liian korkealle säädetty tai kaularauta liian löysällä? Magneettinen veto tai liian notko kaula aiheuttaa intonaatio-ongelmia. Myös kieli voi olla viallinen. Näitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Esim. DR:n jossain tuotantoerässä oli pari vuotta sitten ihan tunnettu intonaatioon vaikuttava vika. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Jabe 13.10.2004 09:38:19 (muokattu 13.10.2004 09:39:45) | |
---|
Pikkausvoimakkuus ja vasemman käden "painovoimakkuus" on juttuja, jotka pitää vaan opetella "sopiviksi" kun kitaraa säätää. Ymmärrän täysin mistä puhut - olen itse pähkäillyt ihan samoja juttuja. Tärkeintä lienee löytää sellainen johdonmukaisuus - niin, että toimii aina samalla tavalla. Mitä tuohon pikkaukseen tulee, niin riippumatta pikkauksen kovuudesta vire tekee aina pienen "käyrän". Heti pikkauksen jälkeen vire nousee vähän yli, ja laskee sitten alaspäin (nyt puhutaan siis hyvin lyhyestä ajasta; pienestä piikistä vireessä). Itse viritän ja säädän sen laskeneen vireen mukaan (en siitä piikistä). Se laskenut vire jää soimaan ja pysyy samana - se piikki taas vaihtelee sen pikkauksen mukaan. Tuo "painovoima" on taas vähän eri juttu. Kielen virehän tosiaan muuttuu melko paljonkin riippuen siitä kuinka lujaa painaa. Itse koitan säätöjä tehdessä ensinnäkin painaa ihan suoraan ja sellaisella "keskimääräisellä" paineella. Niin että kieli soi puhtaasti. Jos painaa ihan täysillä, niin kieli on ylävireinen, eikä se vastaa (ainakaan minun) normaalia soittotyyliä. Muuten - mitä tulee tuohon intonaation säätöön, niin voi olla fiksua tarkastella nuottien vireyttä myös 5. tai 7. nauhalla. Teoriassa tietenkin voisi säätää kielen soivan pituuden 12. nauhan mukaan, ja kaikki olisi ok. Käytännössä on kuitenkin aina kyse jonkin sortin kompromissista. Silloin kandee mun mielestä laittaa homma mahd. hyvin kuosiin 5. .. 7. nauhojen tienoilla, ja jättää mahd. pieni virhe ylemmäs. Jos on uusi kitara (tai ihan pielessä oleva intonaatio), niin ehkä kandee sitten lähtee liikkeelle siitä 12. nauhasta. Mutta kannattaa tarkistella tilannetta tarkan mittarin kanssa vähän joka puolelta kaulaa. Ja jos ei täydellisyyteen pääse, niin ehkäpä on oleellisempaa, että ollaan kohillaan siellä lähempänä 0-nauhaa. |
JoeHans 13.10.2004 15:52:52 | |
---|
Ole tarkkana ettet paina vasemmalla kädellä kieltä liian voimakkaasti. Kieltä tulee helposti venytettyä kun painaa vähänkin voimakkaammin. Samoin pikkauksen olisi hyvä olla kevyt -ei mikään rouhaisu. Ennen säätöä uudet kielet kannattaa venyttää hyvin ja antaa hetken asettua. Pieni "sisäänsoittosessio" ennen säätöä ei ole huono idea. Eihän sulla ole mikit liian korkealle säädetty tai kaularauta liian löysällä? Magneettinen veto tai liian notko kaula aiheuttaa intonaatio-ongelmia. Myös kieli voi olla viallinen. Näitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Esim. DR:n jossain tuotantoerässä oli pari vuotta sitten ihan tunnettu intonaatioon vaikuttava vika. Mikit ei varmaankaan ole liian korkealla, mutta kaularaudasta en osaa sanoa. Tämän ongelman luonto on kuitenki ollut sellanen, että tuon toisenkin kitaran kanssa on joskus saanut repiä hiuksia päästä samasta syystä. Se kun sattui olemaan vielä floikallinen peli, niin päätin olla ottamatta siitä hienovireen säädöstä turhempaa stressiä. Plussaa Jabelle, kun viitsit kirjoittaa pitkän kaavan kautta neuvoja. Pitää tänään koittaa saada säädettyä hienovire kuntoon kompromissejen kautta. :) Haetaan basistia ja rumpalia roi -seudulta metallibändiin! |
Jabe 13.10.2004 18:24:03 | |
---|
Vassokuu. Kitaran säätäminen on sellaista hermoja ja aikaa vaativaa hommaa :-) Mutta kannattaa opetella, ja pistää omat skebat kuntoon. Floikkakitara vaatii vielä hieman enemmän aikaa ja opettelua kun "kaikki vaikuttaa kaikeen" siinä kelluvassa tallassa hyvin konkreettisesti. Mulla itselläni on nyt 4 tai 5 kitaraa, ja aina joku on säätämisen, rempan tai vähintäänkin uusien kielten tarpeessa :-) Mutta huolehdin kyllä, että studioon ja keikoille menen kitaralla, joka on hyvässä kuosissa. |
dfloreno 14.10.2004 11:29:49 | |
---|
Hmm. Mulle on opetettu sitten vähän hassusti. Tai sitte mä oon älynny väärin. Mä oon vaan säätäny niin, että kahdennellatoista nauhalla painettuna se on vireessä. oot käsittänyt ihan oikein, tolla hienovireellä säädetään sitä ns. kompensaatiota. Soita sitä alaspainettua ääntä 12.nauhalta samalla pehmeällä tatsilla mitä soitat sitä vapaata kieltä. |
weelie 14.10.2004 16:43:59 | |
---|
...Entä harrastaako joko preset intonaatiota, eli siis säätää intonaation "matemaattisesti", eli mitaten kielen pituuden tms. Muistan että joku netissä johonkin tähän tapaan neuvoi sen tekemään. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
päänahka 14.10.2004 18:02:30 | |
---|
...Entä harrastaako joko preset intonaatiota, eli siis säätää intonaation "matemaattisesti", eli mitaten kielen pituuden tms. Muistan että joku netissä johonkin tähän tapaan neuvoi sen tekemään. Hä. Siis tolla perusteellahan kaikki kielet pitäisi säätää saman pituisiksi, siis talla ihan suoraan. Vai otetaanko siinä kaavassa kielen paksuus ja massa huomioon? Soolot on perseestä. |