Supertramp 27.10.2004 09:54:34 (muokattu 27.10.2004 10:16:59) | |
---|
Ostimpa japski '62 reissue Straton käytettynä ja huomasin seuraavan seikan siinä. Tässä aluksi kuva, niin ei tarvi selitellä turhia (kuva aika iso): http://image18.webshots.com/18/5/91/83/206559183CtFdNq_fs.jpg Eli onkos tallapaloissa jotain häikkää? Vasemman puoleinen tallapala näyttää olevan vinossa. Onko tallapalat liian leveät? Mittasin hätäisesti pari mittaa: 1. Laitimmaisten tallapalajoen säätöruuvien välinen etäisyys keskeltä keskelle on n. 56mm 2. Tallapalan leveys n. 11.3mm Ala-E kielikin näyttäisi olevan aikalailla sivussa tuon mikin magneetin päältä. |
Jungleman 27.10.2004 10:22:17 | |
---|
Vähän vinkurallaan nuo näyttävät olevan, mutta onhan noita nähty Fendereissä. Tallan takareunan reiät, joista tallapalojen säätöruuvit menevät läpi, lienevät aavistuksen verran liian lähellä toisiaan. Mitä tehdä? Jos tuo ei haittaa soittamista (tai ala-E:n vola ei kärsi), ei kannata / tarvitse tehdä mitään. Jos epäilyttää, skitsottaa eikä yöllä saa nukuttua, hanki vaikkapa Gotohin vintagetyyppinen stratotalla, mutta varmista ensin että tallan kiinnitysruuvien reiät ovat samoilla kohdilla kuin vanhassa tallassa, jottei tarvitse porailla uusia reikiä runkoon & tukkia vanhoja... |
JuSu 27.10.2004 10:28:30 | |
---|
KUN epäilyttää, skitsottaa eikä yöllä saa nukuttua Heh. Ei tarvitse koko tallaa uusia. Painele kitaran kanssa hyvinvarustettuun musiikkiliikkeeseen, ja osta uudet tallapalat. Kannattaa todella ottaa se kitara mukaan ja paikan päällä sovittaa palat. Säästyy turhalta juoksentelulta... Nimimerkillä 'Yhdet liian leveät tallapalat ostanut'. JuSu Minä olen myyrä. |
Jungleman 27.10.2004 10:48:40 | |
---|
|
JuSu 27.10.2004 10:57:11 (muokattu 27.10.2004 11:04:23) | |
---|
Joo, otan vähän takaisin... tuo 11,3 mm on aikas lailla leveä Straton tallapalaksi, pikaisesti katselin Graph Techin ja Gotohin valikoimia ja noita kapeampia paloja kyllä löytyy. Katso vaikka: http://www.millbrook.fi/tallat_tallanastat_tallasatulanpalat.htm Muistaakseni 11.3 mm on normaali jenkkistraton tallapalan leveys (?). Noissa 'importeissa', eli japsi- ja mehikoversioissa on kapeammat tallat. Mulla olisi tuossa yhdet Gotohin 10.8 mm leveät tallapalat ylimääräisenä... Täysin uudet ja käyttämättömät. Jos kiinnostaa, niin pikaisesti yhteyksiä (ennen klo 15.30), muuten palautan ne liikkeeseen (Millbrook) tänään. JuSu EDIT: Eli kyseessä ovat nuo Millbrookin sivuiltakin löytyvät Gotoh SS108N -palat. Minä olen myyrä. |
Supertramp 27.10.2004 12:06:35 (muokattu 27.10.2004 12:10:01) | |
---|
Pitää ottaa työntömitta töistä kotiin ja mittaa tarkemmin nuo mitat. Jos toi E-e mitta tosiaan on 56mm, niin palojen pitäisi olla 11.2mm leveitä. Taidampa ottaa viilalla tuon palojen reunoista pois. Kuuluuko noiden palojen olla ihan kiinni toisissaan vai onko palojen välissä pikku välys? |
erkko 27.10.2004 12:14:57 | |
---|
Mulla on joskus käynyt samalla lailla, kun vaihdoin japsistratoon jenkkistraton tallapalat. Ratkaisin ongelman niin, että viilasin jokaista tallapalaa vähän kapeammaksi (neljä keskimmäistä palaa viilasin molemmilta sivuilta, kaksi reunimmaista vain sisäsivulta). |
Supertramp 27.10.2004 12:19:21 | |
---|
Mulla on joskus käynyt samalla lailla, kun vaihdoin japsistratoon jenkkistraton tallapalat. Ratkaisin ongelman niin, että viilasin jokaista tallapalaa vähän kapeammaksi (neljä keskimmäistä palaa viilasin molemmilta sivuilta, kaksi reunimmaista vain sisäsivulta). Taidampa tehdä kanssa noin. Ja viilaan siten, että palat on kiinni toisissaan, ettei palat turhia heilu, jos ne nyt on edes heiluakseen. |
Rämppy 27.10.2004 15:16:38 | |
---|
Olisikohan tosiaan niin, että joku on vaihtanut usa-tallapalat tuohon? Jos ovat vintage reissue-palat, ne kannattaa viilata, koska ovat parempaa metalliseosta kuin japsilaiset. Jos et itse osaa/viitsi/omista hiomalaikkaa, soitinkorjaaja tekee sen siten, ja varmasti tulee oikean levyiset. Ei varmaan maksa paljoa, ja samallahan voi teettää kunnon set upin. Hgin Millbrookista saa kaikenlevyisiä Gotohin strato-tallapaloja. Eivät ole ulkonäöltään identtisiä Fender-palojen kanssa, mutta muuten hyviä. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Mando 27.10.2004 17:17:29 | |
---|
Tai sitten annat olla vaan. Jos soundi on kohdallaan, intonaatio kunnossa ja kielet kutakuinkin mikin napojen päällä, niin forget it. "Älä korjaa, jos se ei ole rikki." |
Lord of the strings 27.10.2004 17:30:09 (muokattu 28.10.2004 10:35:33) | |
---|
Jos tuo on sitä JV-sarjaa, niin siinähän on vakiona jenkkiläiset osat. Edit. Eikun tuo olikin näköjään joku ihan Fender. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
Supertramp 28.10.2004 10:10:02 (muokattu 28.10.2004 10:20:38) | |
---|
Insinööriluonne, kun olen niin tuli eilen kitara purettua ja kateltua mitä se on syönnyt :) Sähkökitaroista ennen mitään tienneenä (akustista oon soitellut kohta kymmenen vuotta) huomasin, että kitara ei ole missään hienossa soittokunnossa. Kielet oli tosi tosi ylhäällä ja muutenkin aika viimeistelemättömästi oli osat lätkitty kiinni. Otin tuon tallalevyn kokonaan irti ja viilailin tallapalat sopivan levyisiksi. Viimeistelemättömyydestä kertoi myös, että tuo tallalevyssä oleva "palikka", jossa on myös jouset kiinni, oli aika heppoisesti ruuvattu tallalevyyn kiinni. Palikka pääsi heilumaan ihan tolkuttomasti. Ihmettelinkin, että miksi kampi oli niin vaikea saada kiinni. Tässä kuitenkin kuva viilatuista tallapaloista (kuva taas iso): http://image22.webshots.com/22/6/74/77/206967477lzzdNf_fs.jpg Tänään ohjelmassa sitten uusien kielien (n. 10-52 varmaan ihan ok aloittelevalle blueskitaristisankarille?) osto ja kiinnitys. Ja mahdollisimman hyvään vireeseen saanti. Tallapalat taitaa olla kuitenkin alkuperäiset, kitara on tälläinen: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/60s.htm |