Aihe: Uusi multiefekti / mallintava
1 2
huru_ukko
28.10.2004 11:25:49
Oon tähän mennessä soitellu Zoom 2020:lla, mutta nyt kaipaisi parannusta tähän. Tällä kun varsinkin vähän lievemmät säröt ovat aika kuraa, eikä ne muutkaan efektit parhaita ole. Tosin, helppo käyttää ja pedaalejakin kivasti.

Käyttö lähinnä kotona jammailua, kenties bändin kanssa treenausta myös joskus.

Hintaa max 200 euroa.

Kiinnostais nuo vahvistinmallintajat, V-amp ja POD 2, mutta miten nämä soveltuvat ihan soitteluun (ei äänitykseen) suoraan vahvistimeen kytkettynä?
Ja minkälaisia käyttää tässä tapauksessa?
Footswitchejä pitäisi pari vähintään, koska en tod ala käsin vaihtamaan efektejä.. Kuinka nuo siinä toimii?

Mitäs muita olis hyviä? Yamahan MagicStomp? Korg?

Tarkotus olis uudistaa saundia, uutta vahvaria kun ei viittis ostaa kun lähinnä kerrostalokäytössä on.
Yksinkertainen on kaunista! E
jawalami
28.10.2004 11:33:23

Line6 pisti juuri ulos uuden lattiapolkimen nimeltä POD XT Live, jossa pitäisi olla suurin piirtein kaikki herkut mitä firma tarjoaa siististi yhdessä paketissa. Itse olen tuollaista katsellut putkistyrkkarin kaveriksi, kun ei pikkuautojen keräily kiinnosta. Hintaa vermeellä on tosin yli mainitsemasi summan, mutta saako tuolla rahalla nyt muuta kuin välimallin tavaraa - ja pahan mielen?
Fide
28.10.2004 11:47:39

Tolla hinnalla saa käytetyn Korg 1500 tai tosi hyvällä säkällä ja tinkimisellä Boss GT 3, 5 tai 6

Korg on mulla käytössä ja ajaa oivallisesti asiansa. (vaikka Wah on kohtuu kehno) Käsittääkseni hevi miehet ei oo Korgiin ollut kovin ihastuneita, eli tässäkään ei liene Boss:n voittanutta...

Jos meinaat pidempään pitää, niin katsele noita käytettynä, äläkä sorry hakemaan kokemuksia halvalla ;-)
:-)>+
JuSu
28.10.2004 12:02:57
mutta saako tuolla rahalla nyt muuta kuin välimallin tavaraa - ja pahan mielen?

Saa. Yamaha DG Stompin voi hyvinkin löytää parin sadan haarukkaan. Käytettynä siis, laite ei ole enää tuotannossa.

Itse olen parin vuoden ajan kotisoittelut hoitanut tuolla, ja nyttemmin ottanut sen kakkosbändin myötä myös treeniskäyttöön. Yllätyin, miten hyvältä tuo kuulostaa etuasteena kitaravahvistimen/kaiuttimen kanssa.

Vehjes toimii siis oivasti kuulokekäytössä esim. kotona ja erillisenä etusena kitarapäätteen ja kaapin kera (tai combon/nupin efektilenkin paluuseen ajettuna). Suoraan PA:han tuupattuna en ole löytänyt hirveän kivoja soundeja, jostain syystä nuo kaiutinmallinnukset toimivat paremmin kuulokkeilla. Voi olla myös säätäjän laiskuutta.

Laite on lattiamallinen kolmella kytkimellä + tap tempo / viritin /pankinvaihtokytkin. Sisältää mallinnuksien ja kaiutinsimulaatioiden lisäksi perusefektit, joista delay tap tempolla. Tarvittaessa ohjautuu/ohjaa myös midin kautta.

Lisää infoa ja käyttäjien kokemuksia:

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Yamaha/DG_Stomp-01.html

Tyytyväinen olen minä.

JuSu
Minä olen myyrä.
elementti
28.10.2004 13:00:12
Itselläni on Korg AX1000G eli tuon 1500 vanhempi malli ja säröt on kyllä aika lailla kuraa. Efektimausteita, kaikuja ym. siitä kyllä voi napsia mukaan, mutta säröt otan kyllä mieluummin jostain muualta. Samoin wahwah on ihan perseestä. Paljon kelvollisia efektejä suht halpaan hintaan, jos säröt löytyy omasta takaa.

Omaa kokemusta Bosseista ei ole, mutta luulisin että yleisesti ovat parempia (ja kalliimpia) kuin Korgit. En kyllä tiedä löytääkö niistäkään kunnon säröjä sen enempää pidemmän päälle. POD ja Vamp ovat ilmeisesti parhaimmillaan nauhoituskäytössä eli suoraan linjaan soittaessa. Tosin molempia kehutaan äänekkäästi myös etuvahvistinkäytössä. Testailu varmaan auttaa.
"Order some golf shoes. Otherwise, we'll never get out of this place alive. It's impossible to walk in this muck -- no footing at all..."
LesPaul70
28.10.2004 13:29:29 (muokattu 28.10.2004 13:30:42)
Korg on mulla käytössä ja ajaa oivallisesti asiansa. (vaikka Wah on kohtuu kehno) Käsittääkseni hevi miehet ei oo Korgiin ollut kovin ihastuneita, eli tässäkään ei liene Boss:n voittanutta...

Bossin voittajia kyllä löytyy, sillä ne säröt eivät todellakaan ole Bossin multiefarien (edes uusimpien, GT-6/GS-10) vahvin puoli. Muovisia, digitaalisia, siriseviä, epäuskottavia.

Mutta mitä tuohon Korgiin tulee, niin minä olen tullut siihen tulokseen, että sen vahvistinmallit soveltuvat juuri nimenomaan heviin. Bluesit, cleanit jne. toimivat paremmin muissa laitteissa, esim. Bossissa. Kun Korgia käyttää vahvarin edessä pitää vaan muistaa, että joko ottaa kaappimallit (Cabinet) kokonaan pois käytöstä (parempi) tai ainakin vääntää AIRin nolliin (jolloin kaappimalli toimii eräänlaisena EQ-säätönä). Niin, Korgistahan ei mitään ihan älyttömiä Gaineja itsessään lähde, mutta eivätkö hevimiehet nyt muutenkin käytä aktiivimikkejä tai muita kuumia highgain-vermeitä?

Mitään kovin suurta hyppyä laadussa ei kyllä vielä saavuteta tuolla 200 eurolla. Itse neuvoisin pärjäilemään vielä toistaiseksi vanhalla ja säästämään ainakin 100 - 200 euroa lisää.

Pod2 tosin voisi kuitenkin olla yksi mahdollisuus tuossa hintaluokassa. Ainakin soundit ovat toiselta planeetalta kuin minkään Zoomin, mutta efektejä ei ole niin hurjasti. Toisaalta jos vain hakee parempaa soundia, vahvistimen päivitys olisi todennäköisesti järkevämpi sijoitus.
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti!
mab_
28.10.2004 13:40:18
Eiko toi korgin ax1500 pitäisi olla aika eri vehje kuin 1000? Itsellä on ihan positiivisia kokemuksia ax1500-mallista. cleanit+ chorukset on ihan mukavan kuuloisia. Mättösoundit samaten. Mutta semmoista kevyttä, kovempaa soitettaessa tulevaa murinaa en ole siitä oikein saanut esiin. Esim. Flextone II semmoiset saa huomattavasti paremmin. Mutta muuten korg on erittäin asiallinen laite. Metallikuori, tukevat polkimet, selkeä käyttää, ekspressiopedaali jota itse käytän enimmäkseen volumena. Jos sopivaan hintaan löydät käytettynä niin suosittelen.
Fide
28.10.2004 13:53:25

kyllä tuo 1500 korg on tosiaan saanut huomiota kansainvälisestikkin varsin onnistuneesta äänimaailmasta. Sen huomaa, jos soittelee puhtaasti kuulokkeilla ilman vahvaria =)

Vahvistimen kanssa olen havainnut myös, että kaiutin simulaatiot on syytä kytkeä pois, sillä ne toimivat lähinnä cut-tyyppisesti ja typistävät aidonkin vahvarin soundia aika lailla...

samoin valmiit soundit Korgissa ovat ainakin minun makuuni aika tummasävyisiä, eli yhtäkään valmista soundia en ole sellaisenaan käyttöön huolinut... vaatii siis vähän perehtymistä ja aikaa tuo...

mutta käyttöliittymä on mukava, kun säädöt on aitojen potikoiden takana, eli näkee silmällä miten efekti on kokonaisuutena säädetty... mukavaa silloin, kun hakee soundeja. Inhoan yli kaiken yhden pyörylän taakse piilotettuja digitaalisia valikkoja...
killbill
28.10.2004 14:02:49
Eräällä tutulla on tuo Korgin 1500-malli ja kyllä siinä on huima ero joka suhteessa vanhempaan 1000-malliin.Kaikki soundaa uudessa paljon paremmalta. Ei voi oikein puhua samoissa yhteyksissä noista kahdesta kuulemani perusteella. Eräällä toisella tutulla kun oli se 1000-malli.
Noin yleisestihän tuo 1500 on saanut erittäin hyvää palautetta maailmalla. Moni näyttää kehuneen varsinkin säröpuolta. Keikkakäytössäkin ollut monen mieleen kuulema.
Dagonx
28.10.2004 14:04:39
Jep, kuten muutama on edellä todennutkin, niin Korg Ax1500G on ihan kohtalainen multiefekti.....hakkaa ainakin V-Ampin ihan kevyesti.

Ja tuollainen taitaa halvimmillaan lähteä ihan uutenakin pikkusen yli 200 eurolla.

(Tosin jopa MicroCuben jälkeen Korgin säröt kuulostaa kyllä aika muovisilta ja surkeilta....=)
killbill
28.10.2004 14:15:47 (muokattu 28.10.2004 14:19:04)
Olipa muuten netissä juttua, että itse Satrianikin on käyttänyt ja kehunut kyseistä laitetta (Korg ax1500g). En vaan muista linkkiä : )
LesPaul70
28.10.2004 14:24:33
Satriani oli käyttäny Ax-1500G:tä hotellihuoneharjoitteluun kiertueella. Kehui laitteen helppokäyttöisyyttä.

Löytyy audiona Korgin sivuilta:
http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=AX1500G

Siellä myös ääninäytteitä laitteesta.
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti!
elementti
28.10.2004 14:34:12 (muokattu 28.10.2004 14:38:36)
En ole testannut 1500sta, joten en osaa sanoa mitään, mutta kyllä siinä varmaan noita soundeja on päivitelty tonniseen verrattuna. Pitäisi varmaan joskus liikkeessä kokeilla, että onko niillä tosiaan eroa kuin yöllä ja päivällä. Mites tuo A/B-systeemi muuten, meinaako että voi asettaa kaksi erilaista särö-mallinnusta aina yhteen presettiin vai? Ja yksi asia mikä on mietityttänyt jo siitä asti kun hommasin Korgini: mitä tuo 8 efektiä yhtä aikaa oikein tarkoittaa? Itse laskisin että päälle saa 4 efektiä yhtä aikaa, amp, cabinet, modulation/pedal, ja delay. Ei ummarra.

edit: Ainakin Korgin sivuston näytteiden perusteella nuo säröt kuulostaa yhtä huonoilta kuin tonnisessakin.
"Order some golf shoes. Otherwise, we'll never get out of this place alive. It's impossible to walk in this muck -- no footing at all..."
killbill
28.10.2004 15:14:48 (muokattu 28.10.2004 15:19:19)
Ainakin Korgin sivuston näytteiden perusteella nuo säröt kuulostaa yhtä huonoilta kuin tonnisessakin.

Joo, ne tehdas-soundit on aina vähän mitä on. Ne soundit mitä mä kuulin, oli pedaalin omistaja itse vääntäny ajan kanssa. Ne kuulosti kyllä melko vakuuttavalle. Mutta ei niitä hetkessä taiota, vaan pitää kuulema käyttää tosiaan aikaa siihen hommaan.
alatama
28.10.2004 16:21:37
Tuon Korgin AX1500 G:n saa ainakin Malmin DLX:stä pitkän tinkaamisen jälkeen 225 e.
Bossin ME-30 verrattuna saundit suht samaa tasoa, kuitenkin mun mielestä Korg on kivempi käyttää. Korgista saa jopa kaivettua jonkinlaisen rautalankasaundin !
Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua.
Billsner
28.10.2004 16:59:26
V-amp2:ssa on hinta/laatusuhde kohillaan. Hyvä vehje bändikäytössäkin jos ei käytä kaiutinmallinnuksia tai sitten käyttää aina samaa kaiutinmallinnusta (viivettä jos vaihtaa eri kaiutinmallinnusta). Itse en käydä kaiutinmallinnuksia ollenkaan. Säröt saa rokista deathmetalliin. Puhtaita en käytä :) Mukana tulevalla pedaalilla saa vaihdettua viiden eri muistipaikan väliltä + viritin pälle/pois. Hyvä vehje minun mielestä.
You cannot rest here. Either find an inn, or rest outside.
Fide
28.10.2004 21:51:37

Joo, ne tehdas-soundit on aina vähän mitä on. Ne soundit mitä mä kuulin, oli pedaalin omistaja itse vääntäny ajan kanssa. Ne kuulosti kyllä melko vakuuttavalle. Mutta ei niitä hetkessä taiota, vaan pitää kuulema käyttää tosiaan aikaa siihen hommaan.

...just näin. Kyllä Korgilla lähtee, mutta se vaatii paneutumista
Basso-Aslak
28.10.2004 22:41:55

...just näin. Kyllä Korgilla lähtee, mutta se vaatii paneutumista
Jep. Komppaan äskeistä, tosin aiemmin varauksin etenkin siitä wahista.
Joku tuossa aiemmin kehui 1500-mallin käyttökelpoisuutta luurien kanssa. Totta on. Reissutyötä tekevänä (enkä nyt puhu musiikista) tuosta härvelistä saa paljon iltakivaa hotellikuolemaa torjumaan..

Jos oikein rahoissani oisin niin keräisin seuraavaksi kuitenkin harkitun setin stompboxeja.
Sinnepäin missä on synkimmät pilvet!
LesPaul70
29.10.2004 08:29:26
Ja yksi asia mikä on mietityttänyt jo siitä asti kun hommasin Korgini: mitä tuo 8 efektiä yhtä aikaa oikein tarkoittaa? Itse laskisin että päälle saa 4 efektiä yhtä aikaa, amp, cabinet, modulation/pedal, ja delay. Ei ummarra.

Ööö, yritetäänpä....
1. Amp
2. Cabinet
3. & 4. Chorus + Flanger (yhdistelmäefekti)
5. Volumepedaali (voiko käyttää noiden edellisten kanssa, en muista)
6. & 7. Delay + Reverb (yhdistelmäefekti)
8. Noise Reduction
Jotenkin noin Korg sen laskee.

edit: Ainakin Korgin sivuston näytteiden perusteella nuo säröt kuulostaa yhtä huonoilta kuin tonnisessakin.

Minun mielestäni Korgin säröjen heikkous on niiden diskanttiterävyys verrattuna esim. Podiin. Toisaalta kun sitä 3-kanavaista EQ:ta (Bass, Middle, Treble) oikein vääntää (ainakin diskantit nolliin tai lähelle nollaa) ja vetää koko hemmetin kaappimallit pois päältä, niin tuo ongelma korjaantuu. Korgin diskantti ei ole kaunis, mutta onneksi sitä saa hillittyä.
Niq
29.10.2004 10:07:35

Kysynpä tätä tässä samassa ketjussa, ettei tarvitse uutta aloittaa:

Eli putkivahvistimen kaveriksi pitäisi saada joku efekti, jolla saisi ainakin kaiut, chorukset, tremolot ja delayt hoidettua. Säröt otan putkivahvistimesta ja muutenkin haluasin tuosta sellaisen, että se ei tappaisi hyvää soundia, kuten useat kokeilemani digitaaliset (halpis) multiefektit ovat tehneet. Eli haluaisin että putkivahvistin pysyisi responsiivisena vaikka efekti onkin välissä. Vahvistimesta ei löydy efektilenkkiä. Vaatimuksena olisi tietty vielä että efektistä löytyy jalkakytkin-mahdollisuus, ei tarvitse olla monipuolinen tosin.

Erilliset pedaalit hoitaisivat tämän tietysti, mutta enemmän houkuttelisi se, että voisi vaihtaa useampia efektejä yhdellä napin painalluksella.

G-Major olisi hyvä tähän, mutta aivan liian kallis, mitenkäs V-Amp2?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)