tunkki 03.11.2004 23:26:20 | |
---|
Kaapin osto on edelleenkin tekemättä. Olen tässä mietiskellyt sitä Marshallin harmaakankaista kaappia jossa on greenbackit. Onko kukaan testannut miltä tuommoinen otsikonmukainen yhdistelmä x-muodossa kuulostaa? Teoriassa sitten olisi vintagelämpöä ja känisevää keskiääntä samassa loorassa.. Mielipiteitä/kokemuksia: hyvä idea vai teko**ttua ehjään p*rseeseen? Tuhannen megawatin totuus! |
askomiko 03.11.2004 23:39:00 | |
---|
Minusta se G12T-75 ei ole kähisevää keskiääntä, vaan scoopattua middleä ja kirskuvaa trebleä. Mutta se on vain minun mielikuvani. ? Greenback taasen tuntuu olevan hyvää avointa turinaa. Ehkä Greenback ja V30 olisi tiukempi setti. |
tunkki 04.11.2004 00:02:18 | |
---|
Tuotakin yhdistelmää pohdin, ainut vaan että pitäisi sitten vielä kaapin lisäksi hankkia kaksi V30:stä :) Tuolla kombolla voisi saada kyllä aika mainiosti levittyvän ja "kolmiulotteisen" soundin . Nykyisessä kaapissani ongelmana on sen luotisuora projektio ja senpä taatta tässä kyselen. Tuhannen megawatin totuus! |
Shaft 04.11.2004 10:25:15 | |
---|
Voihan sitä aina kokeilla. Itse valitsisin ehkä myös tuon V30:n Greenbackin pariksi, tai sitten G12H ja V30. Tulee kyllä äkkiä kalliiksi jos elementtejä joutuu hankkimaan enemmän erikseen. Tuosta X-muodostakin tunnutaan olevan montaa mieltä; jotkut pitävät samojen elementtien laittamista vierekkäin parempana. |
Hanok 04.11.2004 10:45:40 (muokattu 04.11.2004 12:45:48) | |
---|
Eivätkös Greenback ja Vintage 30 ole molemmat melko paljon herkempiä elementtejä kuin G12T-75? Siinä saattaisi ehkä käydä niin ettei soundi olisi oikein balanssissa. Vai olenko ihan väärillä jäljillä? Lisäksi Greenbackin ilmoitettu tehonkesto on 25, Vintage 30 60 W ja G12T-75 75 W. Kannattaa ainakin sen Greenbackin kanssa olla varovainen ettei käy vahinkoa. Vaikka tuskin sitä kovin helposti saa rikottua. EDIT: lisäsin puuttuvan sanan |
askomiko 04.11.2004 12:04:51 | |
---|
Nii, onneksi 25w oikeaa ulostuloa on niin kova ääni ettei muusta bändistä enää kuulu mitään, eli ei sitä kovin usein tule niin lujaa käytettyä. Ja kun kajareita on neljä, jakaantuu teho kumminkin niiden kesken. |
Hanok 04.11.2004 12:31:33 | |
---|
Nii, onneksi 25w oikeaa ulostuloa on niin kova ääni ettei muusta bändistä enää kuulu mitään, eli ei sitä kovin usein tule niin lujaa käytettyä. Ja kun kajareita on neljä, jakaantuu teho kumminkin niiden kesken. Totta kai, mutta on sillekin varmasti syynsä että kitarakaapeissa suositellaan käytettäväksi tehonkestoltaan selvästi suurempia elementtejä kuin mitä vahvistimen ilmoitettu teho on. Jos käyttää 412-kaappia G12T-75-elementeillä, voi ainakin olla varma ettei sitä saa rikottua 100 W nupilla vaikka kuinka luukuttaisi. Jos joku elementeistä korvataan 25 W Greenbackilla, tehonkesto pitää miettiä uudelleen. Tehonkulutushan jakautuu tasan kaikkien elementtien kesken (olettaen että niiden impedanssi on sama), joten oikeastaan yhdenkin elementin vaihto pudottaa kaapin tehonkeston suoraan 100 wattiin. Sitä suuremmalla teholla tuo Greenback on jo vaarassa rikkoutua. Lisäksi vielä olen ymmärtänyt että esim. vanhoista Marsun nupeista saadaan ääriolosuhteissa luukuttamalla itse asiassa jopa enemmänkin tehoa kuin se 100 W. Joku sitä tekniikkaa paremmin tunteva voi sanoa onko tässä mitään perää. No, tässä nyt siis vielä selvitys sille mitä tarkoitin yllä. Siinä askomiko on toki täysin oikeassa, että käytännössä tuskin tulee sellaista tilannetta vastaan että 100 W nuppia tarvitsisi täysillä soittaa. |
Shaft 04.11.2004 13:22:01 | |
---|
Lisäksi vielä olen ymmärtänyt että esim. vanhoista Marsun nupeista saadaan ääriolosuhteissa luukuttamalla itse asiassa jopa enemmänkin tehoa kuin se 100 W. Joku sitä tekniikkaa paremmin tunteva voi sanoa onko tässä mitään perää. Pitää paikkansa. Toisaalta kyllä nuo Greenbackitkin taitavat käytännössä kestää vähän enemmänkin kuin tuon 25W. Rikkoontumisen vaara on kyllä olemassa jos kestää soittaa nupit kaakossa. |
tunkki 04.11.2004 13:38:27 | |
---|
Eivätkös Greenback ja Vintage 30 ole molemmat melko paljon herkempiä elementtejä kuin G12T-75? Celestionin speksien mukaan G12T-75 ja greenbackit ovat herkkyydeltään ainakin numerollisesti samat eli 97 dB. V30 on 100 dB. Tuhannen megawatin totuus! |
Hanok 04.11.2004 13:50:38 | |
---|
Celestionin speksien mukaan G12T-75 ja greenbackit ovat herkkyydeltään ainakin numerollisesti samat eli 97 dB. V30 on 100 dB. Selvisipähän sekin. Enpä tullut tarkistaneeksi tuota samalla kun tsekkasin tehonkestot valmistajan sivuilta. |
Silvio Dante 05.11.2004 18:27:09 | |
---|
Marshall JCM2000 TSL122 combossa ja siihen saatavana olevassa 2x12" lisäkaapissa on vierekkäin kaksi erilaista elementtiä, Marsun nettisivuilla on maininta: "a Marshall/Celestion Vintage and a Marshall/Celestion Heritage" mitä sitten ikinä ovatkaan... Just when I thought I was out, they pull me back in! |