Aihe: Apua kitaracombon ostoon? Neuvoja, ehdotuksia, kokemuksia jne.? 1 | |
---|---|
![]() 05.11.2004 16:15:40 | |
Kitaracombon osto edessä, mutta mikä? Sen olen todennut kantapään kautta, että köyhän ei kannata ostaa halpaa ja virheistä oppineena kysynkin nyt viisaammilta neuvoa. Jos nyt kuitenkin puhutaan alle 1000 euron vahvistimista niin ei tarvitse myydä asuntoa vaan pelkästään auto riittää :) Käytetty vahvistin kelpaa myös. Katselin tuossa tori-palstaa ja vaihtoehtoja tuntuisi riittävän, Marshall, Peavey, Laney, Fender jne. Putkivahvistimia itselläni ei ole koskaan ollut, mutta olen kokeillut Laneyn ja Marsun joitain putkivahvistimia ja ero on melkoinen verrattuna omaan H&K-transistorivahvistimeen. Mitä eroa soundillisesti on täysputkivahvistimessa ja sellaisessa missä on ainostaan putkietuaste, kun isot pojat puhuu, että täysputkivahvistin on se ainoa oikea?? Kitarani on Ibanezin RG-sarjaa ja musiikillinen tyylisuuntani on Pop/rock/heavy ja käytössäni on Digitechin multiefekti. Käyttötarkoitus vahvistimelle olisi koti/treenikämppä. Entäs Mesaboogien pikkuvahvari (30W)? Siitä olen kuullut paljon hyvää, mutta tosin hintakin on hyvä..mutta vaihtoehto käytettynä. Kiitos niille, jotka lukivat viestin ja ISO KIITOS niille jotka vastasivat siihen! Terv. Timppa | |
![]() 05.11.2004 17:33:31 (muokattu 05.11.2004 17:36:56) | |
Mitä eroa soundillisesti on täysputkivahvistimessa ja sellaisessa missä on ainostaan putkietuaste, kun isot pojat puhuu, että täysputkivahvistin on se ainoa oikea?? Varsin iso. Vaikka monen hybridin etuasteessa saattaa yksi tai peräti kaksikin etuasteputkea olla, ei niillä mitään putkisoundia saada. Onpa markkinoilla ollut hybridejä joissa se ainokainen putki ei tee yhtikäs mitään. Mielestäni enimmäkseen markkinamiesten kukkua nuo hybridit, transistoripurkkeja ne enimmäkseen ovat. Putkivahvistimien dynamiikkaa, soundia tai volaa ei niillä saada. Entäs Mesaboogien pikkuvahvari (30W)? Siitä olen kuullut paljon hyvää, mutta tosin hintakin on hyvä..mutta vaihtoehto käytettynä. Mesapöökit ovat mielestäni aika pahasti ylihintaisia täällä Euroopassa, joten ainakaan itse en niitä suosittele. Myös Marshallin DSL-sarjan komboja suosittelen välttämään. Soundi on hyvin keskinkertainen ja niissä on kaikenlaisia luotettavuusongelmia (johtuen ilmeisesti kovasta lämpenemisestä käytössä). DSL-nupin omistaneena voin sanoa, että DSL-komboissa ei ole nuppimalleihin muuta yhteistä kuin valmistaja. Sen sijaan suosittelen testaamaan Laneyn TT-20:n, jos jostain vielä löytyy. Kaiku ei ole kovin hyvä, mutta pidin vahvistimen soundista kovasti. Soi hyvin pienilläkin volyymeilla. Valitettavasti vahvistinta ei enää valmisteta, joten sen puoleen saatavuus voi olla vähän heikkoa. ENGL Screamer on myös oikein asiallinen kombo, jos hakee sellaista yleislaitetta, joka hoitaa soundit kuin soundit hyvin (joskin, kuten muissakin ENGLin vahvistimissa, ne hevisoundit viehättivät minua eniten). Jos et mallintavia vahvistimia vierasta, käy kokeilemassa ainakin Vox Valvetronixit ja Yamahan DG-sarjan kombot. Dynamiikka ei kyllä kummassakaan ole samaa luokkaa kuin hyvässä putkivahvistimissa, mutta muuten noista saa kyllä varsin oivia soundeja irti. Yamahassa on myöskin hyvä, joskin suppea efektiosasto (tremolo, chorus, delay ja reverb). Voxin efektipuolesta taas en oikein pitänyt. | |
![]() 05.11.2004 22:00:24 | |
Saat tim0 varmasti varsin kirjavia vastauksia tähän aloitukseen =))) ...meinaan kun liikut varsin vahvasti makuasioiden puolella... Mutta koska olen tässä justiinsa tehnyt puolen vuoden aikana syväsukelluksen eri vahvistimien maailmaan, kun yritin itselleni sopivia vermeitä löytää, niin josko mullakin ois vähän annettavaa. Perusasia, johon itse löin pääni, on tuo putkivahvistimien äänenvoimakkuus... jos haluat sen "putkisoundin", josta kaikki vaahtoaa, niin se tarkoittaa siis pääteasteesta lähtevää soundia, joka paranee sitä mukaa, kun voluuminamiskaa vääntää kohti kaakkoa... jos siis haet koti/treenikämppä vahvistinta, jota ajattelit soittaa ilman korvatulppia (myös naapurilla) niin trankku tai PIENItehoinen putkikone on se juttu... Mulla on nyt Koch Twintone 50W (käytettynä 900.-) putkipeli, jonka saa sisäisellä keinokuormalla 25W ja siitä lähtee 25W:äkin enemmän mölyä, kuin mun sielu sietää... Eli noi hybridipelit on ajateltu sellaisiksi, jossa etuasteen särö tehdään putkella mutta pääteaste on trankku, joka soi pääsääntöisesti saman lailla hiljaa ja kovaa soitettaessa... Hybrideistä mulla on omana vanha Vox Cambridge 30 (käytettynä 300 - 400€) , joka toimii mainiosti hiljaisilla tehoilla, mutta luukuttaessa täysputkipeli vetää kaikin puolin pidemmän korren. Eri merkit tekevät sitten soundillisesti vähän eri juttuja ja toimintavarmuus/rakenne on toinen juttu... Suosittelen ottamaan kitaran kainaloon ja vaikka ihan varaamaan jostain musiikkiliikkeestä ajan kokeilemiselle. En tullut katsoneeksi mistä olet kotoisin, mutta suosittelen esim käyntiä Helsingissä Soitin Huttusella tai vaikka Custom-soundilla... molemmista löytyy asiallinen läpileikkaus eri tyylisuunnan ja teholuokkien vahvistimista. Kyllä sun korvas sulle kertoo mikä on kiva... loppu on sitten enemmän tai vähemmän merkityksetöntä =) Isän taskuun, Pojan laskuun :-)>+ | |
![]() 05.11.2004 22:55:35 | |
Eikö hybridivahvistin tarkoita alunperin nimenomaan vahvistimia joissa etunen on trankku ja päätevahvistin on toteutettu putkitekniikalla? Esim. vanhat musarit. | |
![]() 06.11.2004 00:12:47 | |
Eikö hybridivahvistin tarkoita alunperin nimenomaan vahvistimia joissa etunen on trankku ja päätevahvistin on toteutettu putkitekniikalla? Esim. vanhat musarit. Ennen muinoin oli noitakin juu, mutta nykyään termi tarkoittaa kyllä pitkälti juuri noita Valvestateja sun muita. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)