Aihe: Onko kokemuksia VETTAsta?
1
riff
05.11.2004 11:47:26
Omistaako moni line 6 vettaa? Harvoin on näkynyt kenelläkään keikoilla. Pari kertaa olen itse tyypännyt pikaisesti jossain musakaupassa mut ei siinä ehdi saada mitään kuvaa laitteesta kunnolla. Eli, vaikka ominaisuuksia ja toimintoja on mieletön määrä, onko kukaan saanut siitä kelvollista puhdasta soundia tyyliin fender ja vox? Onko lähelläkään aitoa? Kerran kun kokeilin, en saanut sitten yhtään sinne päin soundia ja tuntuu menevän särölle aika pienillä gaineilla. Laittakaas kommentteja!
Kiva, kiva, oukki doukki!
lukeman
05.11.2004 12:07:25
Vettasta ei ole mitään kokemusta, mutta jos haet Fender-Vox tyylistä soundia, suosittelen kokeilemaan ehdottomasti Vox valvetronixia. Varsinkin nuo Vox-mallinnukset ovat mielestäni hyvin onnistuneita. Myös muut mallinnukset ovat vähintäänkin kohtuullisen hyvin onnistuneita, mutta itse käytän pääasiassa juuri Voxin omia mallinnuksia. Kannattaa tutustua.
jaspi mäkky
05.11.2004 13:52:39
Jos etsit Vox ja Fender - tyyppistä soundia, niin silloin voi joku
halvempikin ratkaisu toimia. Itse olen kylläkin Vettan onnellinen omistaja, mutta käytän enimmäkseen rouheampia soundeja esim.Soldano tai Mesa Boogie. Jos olet efektifriikki, niin silloin Vetta on oikea valinta.
riff
05.11.2004 13:58:05
Jos etsit Vox ja Fender - tyyppistä soundia, niin silloin voi joku
halvempikin ratkaisu toimia. Itse olen kylläkin Vettan onnellinen omistaja, mutta käytän enimmäkseen rouheampia soundeja esim.Soldano tai Mesa Boogie. Jos olet efektifriikki, niin silloin Vetta on oikea valinta.

No puhtaitten soundien osalta niitä mut tarviin muitakin just esim. säröosasto jne. Onko ne hyviä ne akustisten vahvarimallinnukset? Eli jos vetää sähkönylonilla tai tallapiezolla. Toimiiko vahvarissa/linjan kautta PA:ssa?
Kyllä kiitos, olen efektifriikki!
Juzzu
05.11.2004 14:22:58
Osta multa AX2 jos saa taivuteltua mut myymään se.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
riff
07.11.2004 23:40:22
Kertokaa vielä toimiiko se niinku hyvin joka vahvistimella ja kaikkilla efekteillä. Eli vaikka mallinnus ei olisikaan just yks yhteen alkup. laitteen kanssa, voiko silti vetää? Eli saako esim. vox/fender osastosta hyvän peruspuhtaan soundin? Kantsiiko ostaa halvemmalla vetta 1 kuin vetta 2? Mitkä niiden TÄRKEIMMÄT erot?
LaXu
08.11.2004 00:04:17
Kantsiiko ostaa halvemmalla vetta 1 kuin vetta 2? Mitkä niiden TÄRKEIMMÄT erot?

Vetta 1:n saa päivitettyä 2:ksi Line6:n sivuilta löytyvällä ilmaisella firmwarepäivityksellä, joten siinä mielessä tietysti kannattaa halvempi Vetta1 ostaa jos sellaista halajaa. Ero Vetta ykkösen ja kakkosen välillä on enimmäkseen se, että kakkosessa on yksinkertaisesti kaikkea enemmän ja vanhoja juttuja kaiketi paranneltu.

Tietysti kannattaa pitää mielessä, että kun ominaisuuksia on triljoona voi laite olla turhankin hankala säädettävä..vaihtoehtoja liikaa, menee kaikki aika soundien hakemiseen soittamisen sijasta.
Dr.Groove
08.11.2004 06:20:09

Omistaako moni line 6 vettaa? Harvoin on näkynyt kenelläkään keikoilla...

Olen pari vuotta omistanut Vettan ja päivitin sen jokunen kuukausi sitten Vetta II:ksi. Päivitykseestä muuten sen verran, että jos halua täydellisen Vetta II päivityksen, joutuu ostamaan myös noin 150 euron hintaisen boardin, jonka mukana on sitten Vetta II:n mukaiset lisäliitännät.

Laitetta ostaessa kävin läpi kohtalaisen huolellisesti (=useita tunteja kaupoissa vahvistimien ääressä) silloin tarjolla olleet mallintavat vahvistimet (Vetta, Fender CyberTwin, H&K Zentera), sekä joukon alkuperäisiä (Fender, Marshall ja joitain halvempia).

Olennaisin ero on Vettan eduksi oli kaksi: soundien kirjo oli laajempi ja tuon laajuudenkin puitteissa löysin sieltä enemmän soundeja jotka kuulostivat paremmilta. Olin vielä markkinointimateriaalin perusteella menossa kauppaan CyberTwiniä ostamaan ja Vettasta en edes ollut kuullut, joten Vettan soundit muuttivat ennakkokäsitystäni.
Fenkusta tuli aina aika Fenkkumainen soundi ja H&K:sta puuttui lämpöä ja kirjoa.

On tosin myönnettävä, että tämä oli ensimmäinen mallintava vahvistimeni ja sähkökepin soitossa minulla piiiitkä tauko -- ja tästä syystä en ehkä osaa oikein kunnolla verrata Vettan soundeja alkuperäisiin. Mutta noihin testattuihin malleihin verrattuna Vetta hoiti homman himaan.

Vettan käyttö on osoittautunut helpoksi, varsinkin kun sain hankittua Line 6 Edit ohjelmiston
(http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=302).
Minulla ei ole tällä hetkellä lainkaan ulkoisia pedaaleja, vaan hoidan koko efektiketjun Vettan kautta.
Floorboardin ja presettien avulla koko soundipatterin (vahvistimet, kaiuttimet, säädöt, efektit jne) saa vaihdettua yhdellä polkaisulla vaikka kesken biisin.

Vettan kokeilussa haaste on se, että mukana tulevat presetit ovat melko erikoisia ja eivät kaikkien makuun. Myös nappuloiden kirjo ja kahden vahvistimen mallinnus tuovat monimutkaisuutta arviointiin. Jos kokeilet Vettaa, unohda presetit ja kytke toinen vahvari ja efektiboxit pois ja poimi joku styrkkari jonka tunnet ja pyörittele sen säätöjä tovi. Vaihda sitten *vahvistinta* (ei presettiä) ja katso miten soundi muuttuu.
Jos nimittäin satut valitsemaan (sinulle) huonot stompboxit ja kaksi ristiriitaista vahvaria, ei soundista saa oikein selvää eikä pysty vertaamaan muihin styrkkareihin.

Täytyy muuten nostaa hattua Line 6:lle siitä, että alkuperäisen Vettan sai upgradattua pikkurahalla Vetta II:ksi. Moni muu valmistaja olisi hoitanut tuotedifferointinsa niin että asiakkaat joutuvat laittamaan vanhan vaihtoon saadakseen uuden featuret. Samoin tuo Line 6 Edit on ilmaisena työkaluna firmalta hyvä veto asiakaskuntansa suuntaan.

Olen siis aika myyty sekä Vetta II:lle että Line 6:lle firmana näiden kokemusten perusteella.

Martsi Nyman taitaa edelleen soitaa Vettalla, on kuulema hyvä soittamaan ;-)
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
riff
08.11.2004 13:28:08
Suuri kiitos Mister Groovelle hyvästä jutusta sekä muistakin laitearvioista. Vielä jäi askarruttamaan ne ns. akustisen kitaran vahvarimallinnukset.
Miikathebest
08.11.2004 13:58:08

Suuri kiitos Mister Groovelle hyvästä jutusta sekä muistakin laitearvioista. Vielä jäi askarruttamaan ne ns. akustisen kitaran vahvarimallinnukset.

Bossin geetee kuutosessa se ainakin toimii sillä periaatteella, että sähkökitaran signaalia muutetaan kuulostamaan akustiselta.... olisikohan tuossa sitten kyseessä sama homma...
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Dr.Groove
08.11.2004 19:01:20

Vielä jäi askarruttamaan ne ns. akustisen kitaran vahvarimallinnukset.

Vettassa on tosiaan myös mallinnus parille akustiselle vahvarille, mutta tässä tulee fysiikan lait vastaan: vahvarissa on kaksi sinänsä hyvää 12" Celestion kaiutinta, mutta ne on todellakin sähköskitan kaiuttimet, niiden yläpään toisto ei vastaa hyvän PA-kaluston toistoa. Ja akustisessa yläpää on usein olennainen osa soundia.

Voi siis Vettaa käyttää kohtalaisen hyvin myös akustisen vahvistamiseen, mutta soundin yläpäätä rajoittavat juuri noiden kaiuttimien toistoalue.
riff
08.11.2004 19:35:26 (muokattu 08.11.2004 19:35:47)
Vettassa on tosiaan myös mallinnus parille akustiselle vahvarille, mutta tässä tulee fysiikan lait vastaan: vahvarissa on kaksi sinänsä hyvää 12" Celestion kaiutinta, mutta ne on todellakin sähköskitan kaiuttimet, niiden yläpään toisto ei vastaa hyvän PA-kaluston toistoa. Ja akustisessa yläpää on usein olennainen osa soundia.

Voi siis Vettaa käyttää kohtalaisen hyvin myös akustisen vahvistamiseen, mutta soundin yläpäätä rajoittavat juuri noiden kaiuttimien toistoalue.

Tänks! Just tuon halusin tietää. Onkohan Zenterassa sama juttu?
Dr.Groove
08.11.2004 22:12:16

Tänks! Just tuon halusin tietää. Onkohan Zenterassa sama juttu?

Ainakin Zentera Combossa on samankokoiset 12" speakerit, joten oletettavasti sama juttu. Kuuntele esimerkkisoundi:
http://www.hughes-and-kettner.com/s … ts/products.php?mode=sound&id=7
Aika suppea ja hyvin piezomainen soundi, ei hyvä.

En löytänyt vastaavaa esimerkkiä Vettalta, mutta pluggasin juuri Martinini Vettaan kiinni ja pistin perusasetukset: mielestäni soundi oli hieman tasapainoisempi kuin edellinen esimerkki. Kitara ja tilanne tietysti eri.

EQ:lla ja kaiulla soundin puutteita saa kyllä peitettyä, joten ehkä tämä on hieman toimivampi yhdistelmä kuin muistelin juuri -- jos lähtäkohta on tallamikitetty piezo-soundi (joka siis ei ole minun suosikkini).

Jos vaadit ja tarjoat oluet joskus niin voin ottaa nauhalle ja muuntaa MP3:ksi ... ;-)
thejmh
09.11.2004 22:34:51
Mistä löytyis käytetty vetta? Oon ettimässä comboa tai nuppia. Ja kumpikin versio käy, I tai II, mieluummin tietysti se ykkönen ku se vois olla halvempi ja sen voi sit päivittää.
Niskamies
09.11.2004 22:44:54
Mistä löytyis käytetty vetta? Oon ettimässä comboa tai nuppia. Ja kumpikin versio käy, I tai II, mieluummin tietysti se ykkönen ku se vois olla halvempi ja sen voi sit päivittää.

Soundatassa hesassa oli joku Vetta kombo. Tarjouksessa oli siellä. Olikos se nyt jotain 1500-1600.
Meitsi on meshissä.
MattiAuer
10.11.2004 09:56:26

Täytyy muuten nostaa hattua Line 6:lle siitä, että alkuperäisen Vettan sai upgradattua pikkurahalla Vetta II:ksi.

Joku voisi sanoa, että oli aikakin tehdä jotain kokonaisedullista asiakkaille, siihen nähden kuinka Line6 ottaa omansa pois ohjaimissa: pitää olla Line6-ohjain jotta toimii ja hintaakin on "sopivasti" - reilu kahden tonnin vahvistin ja päälle VIIDENSADAN EURON jalkaohjain siihen.. ja mitkä olivatkaan tämän laudan valmistuskustannukset?

Kyllä siellä osataan rahat ottaa niiltä, jotka suostuvat maksamaan. Minusta oli siis vain kohtuullista, että samalla raudalla toimivan uuden version päivitysmahdollisuus käyttäjille annettiin.
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
Dr.Groove
11.11.2004 00:35:31

Kyllä siellä osataan rahat ottaa niiltä, jotka suostuvat maksamaan.

Täytyy kyllä myöntää että olet oikeassa. Line 6:n tuotteet on aika suolaisesti hinnoiteltu ja kyllä busineksessä olevat firmat ottavat kaikki ne rahat mitkä markkinoilta saavat. Ei Line 6 ole tässä suhteessa poikkeus. Myös päivitysten edullisuus, ilmainen Line 6 edit ja customtone.com yhteisö epäilemättä palvelevat business-tavoitteita: ne luovat uskollisen asiakasyhteisön, jotka jatkossa ostavat lisää ko. firman tuotteita.

Toisaalta on myös niin, että hyväntekeväisyyteen perustuvat firmat eivät pitkällä tähtäyksellä menesty pitkällä tähtäyksellä vain hyvät tuotteet voivat pitää hintansa korkealla.

Ja loppujen lopuksi asiakkaat ja markkinat kuitenkin vaikuttavat kaikista eniten tuotteen menestykseen.

Itse olen ollut Line 6:n hinta/laatusehteeseen tyytyväinen, mutta kyllä kassalla silti aina kirpaisee ;-)
MattiAuer
11.11.2004 02:40:35 (muokattu 11.11.2004 02:47:54)

Itse olen ollut Line 6:n hinta/laatusehteeseen tyytyväinen, mutta kyllä kassalla silti aina kirpaisee ;-)

Niin minäkin, mutta niin minuakin.

Hyväntekeväisyydestähän ei tarvitsekaan olla kyse. Luulen kyllä, että Line6 tekisi voittoa silläkin strategialla, että hinnat olisivat lähempänä Behringerin kilpailevia tuotteita. Minkä yhden tuotteen katteessa häviää, voittaisi markkinaosuuden kasvuna näin halpahallitaloustiedettä soveltaakseni. Mutta ehkä niillä on tuotekehityskustannukset korkealla ja katetta pitää löytyä. Tai sitten ne haluavat olla kitaravahvistinten Nike (tai Marshall), jolla ei ole mitään syytä laskea hintoja, koska pitää olla "kallein ja siksi paras".

Ja vielä alkuperäiseen kysymykseen, koska tuo otsikon kone kämpillä kehrää (siis Vetta II HD ja marsun VS-kaapit):
Pari kertaa olen itse tyypännyt pikaisesti jossain musakaupassa mut ei siinä ehdi saada mitään kuvaa laitteesta kunnolla.

Ei niin. Sitä laitetta pitää soittaa pari kuukautta tai mielellään varmaan vuosi, ennen kuin alkaa todella ymmärtää, mihin siitä on. Itsellä juuri tulee kaksi kuukautta täyteen ja sanotaan nyt, että hyvä alustava kuva vehkeen koko saundipaletista on olemassa. Eikä tämä todellakaan ole ensimmäinen Line6-vahvarini.

Eli, vaikka ominaisuuksia ja toimintoja on mieletön määrä, onko kukaan saanut siitä kelvollista puhdasta soundia tyyliin fender ja vox? Onko lähelläkään aitoa?

Kauniin puhtaan saundin saa kyllä ja itse asiassa montakin. Tyylistä en osaa sanoa, kun en ole pyrkinytkään mihinkään tuttuun saundiin, vaan väännellyt namiskoita korvan mukaan.

Kerran kun kokeilin, en saanut sitten yhtään sinne päin soundia ja tuntuu menevän särölle aika pienillä gaineilla. Laittakaas kommentteja!

High gain -mallinnukset menevät särölle, kyllä - niissä ei ole yritettykään saada samaan malliin puhdasta saundia. Mutta esim. Marsun JCM900 puhtaan kanavan malli ja nämä Line6:n omat superkliinit saundit kyllä pysyvät puhtaina kohtalaisen ankarassakin kurituksessa.

PIM
11.11.2004 08:49:04 (muokattu 11.11.2004 08:49:17)
Tai sitten ne haluavat olla kitaravahvistinten Nike (tai Marshall), jolla ei ole mitään syytä laskea hintoja, koska pitää olla "kallein ja siksi paras".

Tämä Nike vertaus on aika osuva. Eikös Nikekin teetä tuotteensa halvalla jossain kaukoidässä ja panosta enemmän mielikuvamarkkinointiin tunnettujen käyttäjien avulla kuin itse tuotteisiin.
E=Fb, Einstein's theory of music
MattiAuer
11.11.2004 18:18:57 (muokattu 11.11.2004 18:19:23)

Ei kai niissä Niken vermeissä noin käyttöesineinä vikaa ole, käsittääkseni ne tekee ihan kelvollisia kenkiä. Pointti on se, ettei tuotteen hintaa kannata laskea - se vain pudottaisi katetta ja häviäisi se huippukallis imago. En tiedä, miten pitkälle tämä pitää Line6:n kohdalla paikkansa, mutta kyllä se niiden hinnoittelu silti kirvelee, tyhmä kun olen ja ostan.

Vetta on hauska lelu, ei voi muuta sanoa. Katotaan sitten, kun on pari vuotta kokemusta, että miten se kestää ja löytyykö uusia saundeja pidemmän päälle. Luulis löytyvän, on siinä niin monenlaista kilkutinta.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)