velipekka 18.02.2017 09:03:12 | |
---|
Sooloja pitäisi saada vähän esille muun mölyn alta, joten boosteria kaivataan. TC electronic Spark Mini löytyy jo, mutta kaipaisin sellaista, joka tuo volumen ohella säröä ja tiukkuutta soundiin. Säätövaraa saisi toki olla myös pelkälle clean-puolelle tarvittaessa. Xoticin valikoimasta joku? |
Epävirtuoosi 18.02.2017 09:16:45 | |
---|
EHX Soul Food efektilooppiin vois toimia mikäli luuppi löytyy. |
SirElwood 18.02.2017 09:33:19 | |
---|
Tube screamer tai jokin sen lukemattomista johdannaisista. |
Laulava Kylätohtori 18.02.2017 09:34:39 | |
---|
SirElwood: Tube screamer tai jokin sen lukemattomista johdannaisista. No tämähän se on just se, mitä tässä haetaan... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
JuSu 18.02.2017 09:35:54 | |
---|
velipekka: kaipaisin sellaista, joka tuo volumen ohella säröä ja tiukkuutta soundiin. Tässä nyt on vähän se, että boostaamalla saadaa joko säröä tai volumea, riippuen boosterin sijainnista signaalitiessä särölähteeseen nähden. Ennen säröä -> lisää gainia, särön jälkeen -> lisää volumea. Noin karkeasti määritellen. Tietty voisi kokeilla jotain mietoa driveä pääasiallisen särön jälkeen, mutta mun oma kokemus on, että jos signaalitiessä on isompi särö ennen miedompaa, niin tulos on ns. kakkaa ja pierua. YMMV. Mä suosittelisin hakemaan ensin ne perussoundit tavalla tai toisella, ja sitten boostaisin niitä vaikka eq:lla sooloja varten. Mulle ei ole tullut vastaan pedaalia, jolla saisin jo säröiseen soundiin lisää volumea ja säröä yhdellä kertaa. JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
LaMotta 18.02.2017 09:37:49 (muokattu 18.02.2017 09:44:23) | |
---|
JuSu: Mulle ei ole tullut vastaan pedaalia, jolla saisin jo säröiseen soundiin lisää volumea ja säröä yhdellä kertaa. Entä jos särö otetaan vahvistimesta ja sitten boostataan ja säröytetään vain silleen ihan pikkisesti? Eräs konsti voisi olla säröllä säätää tasoa kitaran volalla niin, että laittaa särön ja gainin soolojen mukaan ja sitten vaimentaa kitarasta tason komppiin alemmas, mikä myös selkeyttää soundia. Mutta tässä pitäisi olla volassa joku treble bleed kytkentä, jottei soundi tummene volaa pudottaessa. Tapoja on niin monia. Tiukkuutta soundiin saa myös equlla. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Gary the pine 18.02.2017 09:41:46 (muokattu 18.02.2017 09:44:28) | |
---|
LaMotta: Entä jos särö otetaan vahvistimesta ja sitten boostataan ja säröytetään vain silleen ihan pikkisesti? Näinhän toi perinteinen marsunkuritus suoritetaan, ensin niin paljon ruttua ku kapineesta irtoaa ja sitten vapaavalintaisella purkilla boostia eteen. Kyllä siinä sekä volume että särön määrä lisääntyy tarvittaessa. Tietty se tarvii vähintään pari nappulaa purkin päälle, vol ja gain vissiin yleisimmät... Tulin, näin, paskoin housuun. |
JuSu 18.02.2017 09:48:06 | |
---|
LaMotta: Entä jos särö otetaan vahvistimesta ja sitten boostataan ja säröytetään vain silleen ihan pikkisesti? No eihän se volatasoa nosta? Gainia tulee lisää. Tuossa voisi myös pelata taajuuksilla, eli jos boostaisi EQ:lla volumea ja keskitaajuuksia, niin saattaisi se boostattu soundi hypätä paremmin framille, vaikkei juuri volumetaso nousisikaan. Mutta ihan totta: Tapoja on niin monia. Toinen tykkää äidistä, toinen kyttyrää. Vai miten se nyt meni...? JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
Laulava Kylätohtori 18.02.2017 09:51:21 | |
---|
JuSu: Tässä nyt on vähän se, että boostaamalla saadaa joko säröä tai volumea, riippuen boosterin sijainnista signaalitiessä särölähteeseen nähden. Ennen säröä -> lisää gainia, särön jälkeen -> lisää volumea. Noin karkeasti määritellen. Tietty voisi kokeilla jotain mietoa driveä pääasiallisen särön jälkeen, mutta mun oma kokemus on, että jos signaalitiessä on isompi särö ennen miedompaa, niin tulos on ns. kakkaa ja pierua. YMMV. Mä suosittelisin hakemaan ensin ne perussoundit tavalla tai toisella, ja sitten boostaisin niitä vaikka eq:lla sooloja varten. Mulle ei ole tullut vastaan pedaalia, jolla saisin jo säröiseen soundiin lisää volumea ja säröä yhdellä kertaa. JuSu Vaikeaksihan se menee, jos haluaa volumea, säröä ja tiukkuutta. Mutta mielestäni kannattaisi kokeilla tubescreameria ennen säröjä. Reilusti volumea, maltilla gainia ja tonea mielen mukaa, mutta ehkä kuitenkin vähän reilummin. Ei välttämättä lisää äänenpainetta, mutta lisää säröä ja tiukentaa soundia. Lisäksi keskitaajuuksien ja yläpään korostus tuo soundia paremmin esiin, jolloin se vaikuttaa kuin myös volume kasvaisi... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Kuha 18.02.2017 10:13:19 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Lisäksi keskitaajuuksien ja yläpään korostus tuo soundia paremmin esiin, jolloin se vaikuttaa kuin myös volume kasvaisi... Olisko vastaus täysikokoinen Spark Booster. Siinä kun on tuo Mid-boost -ominaisuus ja säätövaraa muutenkin enemmän: https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_spark_booster.htm Old Fenders never die |
JuSu 18.02.2017 10:30:34 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Vaikeaksihan se menee, jos haluaa volumea, säröä ja tiukkuutta. Mutta mielestäni kannattaisi kokeilla tubescreameria ennen säröjä. Reilusti volumea, maltilla gainia ja tonea mielen mukaa, mutta ehkä kuitenkin vähän reilummin. Ei välttämättä lisää äänenpainetta, mutta lisää säröä ja tiukentaa soundia. Lisäksi keskitaajuuksien ja yläpään korostus tuo soundia paremmin esiin, jolloin se vaikuttaa kuin myös volume kasvaisi... Jep. Jos yhdellä pedaalilla pitäis mennä, niin näyttäisi olevan konsensus, että jotain vola- ja midboostia ennen säröjä. Oma kokemus kahden kitaran bändissä kuitenkin on, että tuo ei riitä. Tietty jos soitellaan kikkelijatsia tai hiplailublyysiä, niin muu bändi voi niiata ja antaa soololle tilaa (jonka jälkeen yleisö yleensä taputtaa). Mutta kun vedetään lespauli polvissa ja korvat verta vuotaen jo valmiiksi, ja kitarasoolon aikana ei juuri himmata, pikemminkin päinvastoin, niin siinä jää kyllä jalkoihin heti kättelyssä, jos sitä volaboostia ei tule runsaasti. Mutta tämä toki vain mun omast' miälest'. JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
s8na 18.02.2017 10:46:08 | |
---|
Tuo boosterin volannosto riippuu ihan siitä kuinka paljon puhdasta headroomia on jäljellä sen takana. Yllättäen sain itse aika hyvän boostin overdrivellä fuzziin kun fuzz oli aika pienellä volumella ja sen jälkeen melko puhdas vahvistimen soundi. |
JohnPatrick 18.02.2017 11:09:48 | |
---|
s8na: Tuo boosterin volannosto riippuu ihan siitä kuinka paljon puhdasta headroomia on jäljellä sen takana. Tämä. Jos pohjasaundissa on headroomia jäljellä niin kyllä esim BB preamp nostaisia volumea vielä reilusti. Ja lisäksi tulisi ne muutkin halutut vaikutukset eli lisää säröä ja kompressiota/tiukkuutta. Mutta sekin on totta mitä JuSu mainitsi tuossa että volannoston tarve voi olla aika erilainen eri bändeissä ja joskus ei pieni boost riitä... toisaalta volumeasia on erittäin helppo ratkaista oli looppia tai ei. FX-looppiin EQ tai clean boost -pedaali, jolla nostaa tai laskee volumetasoa (ihan kummin päin haluaa käyttää). Itselläni on MXR Micro Amp loopissa viimeisenä, jolla nostan tarvittaessa. Vahvistimessa, jossa ei ole fx-looppia käyttäisin EQ-pedaalia niin että pistäisin sen viimeiseksi pedaaliksi ja laskisin kaikkia slidereita tasaisesti rytmisaundiin. Soolon kohdalla painaisin pedaalin pois päältä, jolloin vola nousee. Tai sitten teettäisin pedaalirakentajalla yhden säätimen vaimennuspedaalin mikä toimisi samalla idealla kuin em. EQ-homma. |
gunnar 18.02.2017 11:20:18 (muokattu 18.02.2017 11:22:40) | |
---|
JuSu: ...Mulle ei ole tullut vastaan pedaalia, jolla saisin jo säröiseen soundiin lisää volumea ja säröä yhdellä kertaa. JuSu Tässä olis sellainen: http://www.maxonfx.com/compact-series-effects-pedals/db10-dual-booster Tuosta, kun reitittää toisen kanavan ennen säröjä ja toisen jälkeen (vaikka looppiin) ja polkaisee molemmat yhtä-aikaa päälle niin awot :) Leveleillä voi sitten ikäänkuin portaattomasti säätää säröboostin ja volaboostin suhdetta! |
joku muu sikko 18.02.2017 11:24:08 (muokattu 18.02.2017 11:24:49) | |
---|
Vittu otin hitti kusta ountissa
-Haitaripartio- |
LaMotta 18.02.2017 11:29:20 | |
---|
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
joku muu sikko 18.02.2017 11:33:38 | |
---|
LaMotta: Minulla on tuo. En vissiin osannut käyttää tuota kun en saanut siitä yhtään lisää säröä. Tosin en kyllä sitä niin yrittänytkään käyttää. Minullakin on, enkä minäkään :). Tuskin tuota säröpdaaliksi on tarkoitettukaan mutta kyllä sillä gainilla ja volumella voi saada särökäämpiä boosteja. Vai pitäisikö sanoa draivia. Ei tuo mitään säröpedaalia korvaa toki. Vittu otin hitti kusta ountissa
-Haitaripartio- |
sustain65 18.02.2017 11:50:10 | |
---|
joku muu sikko: http://www.jimdunlop.com/product/m108-10-band-graphic-eq säröä volumia ja equa yhdellä polkaisulla. Minulla on tuollainen Mesan loopissa, loopperin kautta. Toimii. Sopivan equttamisen lisäksi voipi säätää paljonko tuosta laittaa gainia ja volumea. Setupissa voi myös ohjata vahvarista sopivan kanavan ja vahvarin oman soolo-boostin päälle. Ei kyllä tartte muita ratkaisuja miettiä, kattaa omat tarpeet ja enemmänkin. |
velipekka 18.02.2017 12:11:44 | |
---|
Tulipas siinä vaihtoehtoja.... En käytä vahvistimen säröä vaan purkkeja suoraan edessä enkä efektilooppia. Valikoimasta löytyy kyllä ts9 ja ts10, niitä voi siis kokeilla ja paikka signaaliketjussa on siis ennen varsinaista säröä? Tuo "isompi" spark on ollut myös mielessä. Kikkelijatsia ei soitella, enemmän tällä hetkellä menee raskaammalla osastolla, mutta toki välillä myös cleaneilla saundeilla. |
joku muu sikko 18.02.2017 12:45:50 | |
---|
sustain65: Minulla on tuollainen Mesan loopissa, loopperin kautta. Toimii. Sopivan equttamisen lisäksi voipi säätää paljonko tuosta laittaa gainia ja volumea. Setupissa voi myös ohjata vahvarista sopivan kanavan ja vahvarin oman soolo-boostin päälle. Ei kyllä tartte muita ratkaisuja miettiä, kattaa omat tarpeet ja enemmänkin. Näinpä. Tällä säätää helposti sen lopullisen tonen kohdalleen eikä tarvitse väännellä treblejä bassoja eikä middlejä muissa purkeissa. Mulla on myös efektiloopissa, muistaakseni toiseksi viimeinen purkki ennen loooperia ja sitten return. Vittu otin hitti kusta ountissa
-Haitaripartio- |