Aihe: Mitä seuraavaksi laitetaan
1 2 3 4
jmali
10.02.2017 14:48:43
Antakaas aloittelijalle vinkki että mitä hankin seuraavaksi. Kauheesti oon lukenu juttuja siitä että miten paljo menee rahaa hukkaan kun ostelee kaikkee eikä ymmärrä mitä ostaa..

Ostin vanhan romun tilalle kohtalaisen sähkökitaran ja nyt tartteis varmaankin vahvistimen. Nyt löytyy Rolandin micro cube ja eihän oikein mitään tee.

Ymmärrystä tästä kamaviidakosta ihan liian vähän, että voisi sen pohjalta alkaa rakentamaan. Kauppaan ei varmaan jaksa lähtee kamoja vertaamaan ihan pystymetsästä, kun en niistä kuitenkaan mitään eroja irti saa.

Tarviin siis neuvoja siitä että millasen vahvistimen ostan (en soita heviä). Periaatteena on että keikalle en kamoja tarvii. Soittaa voin kyllä vähän isommalla volallakin, kun en kerrostalossa asu.. Joku kompromissi?
Gabe
10.02.2017 14:51:46
Jos eri kamoista ei eroja irti saa, niin kannattaako lähteä uutta ostamaan?

Sitten kun eroja alkaa huomaamaan niin testailemaan vaan. Ei kukaan muu voi kertoa mikä sulle on parhautta.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
hallu
10.02.2017 15:03:20
Samaa mieltä Gaben kanssa. Soita vaan niillä kamoilla jotka sulla on äläkä lähde ostamaan mitään vasta kuin pakon edessä. Sitten kun se "pakko" tulee, niin tutki sitä pakkoa ja löydät vastauksesi siitä. Microcube on monipuolinen mallintava niin kiinnitä huomiota minkä mallien parissa viihdyt parhaiten. Sen jälkeen alat miettiä miksi juuri ne valitsemasi mallit ovat niitä parhaita. Eli ihan ajatuksen kanssa funtsit minkälaiseen musiikilliseen tai soitannolliseen tarpeeseen ne vastaa. Sen pohdinnan mukanaan tuomat oivallukset antavat sinulle pohjaa miten lähdet analogista vahvistinta valitsemaan ( huom, ainoastaan jos välttämättä tarvitset sellaista (nykyään moni ei enää katso analogista tarvitsevansa)).

Yllä kuvattu pohdinta yhdessä runsaan soittamisen ja musiikin kuuntelun ohella kehittää sinun tyylitajua ja soundikäsitystä josta jatkossa ammennat vastaukset suurimpaan osaan mieltä polttaviin kysymyksiin. Tärkein neuvo jonka minä osaan antaa, on että jos sinulla on kitara ja vahvistin, käytä niitä. Käytä sittenkin vaikka ne eivät tuntuisi täyttävän tarpeitasi, koska tarpeita täyttämättömät välineet opettavat sinua ymmärtämään tarpeitasi kaikkein parhaiten. Kun törmäät ongelmiin, yritä ensin ratkaista ne muuten mutta älä heti lähde ostamaan mitään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
antikristus
10.02.2017 15:04:46

Kannattaisko harkita 100$ sijotusta vaikka johonkii bias softa juttuun tietokoneelle? Oon Gaben kanssa samoila linjoilla et ihan summassa ei kannata alkaa kamoja ostelemaa jos ei oo mitään käsitystä mitä haluaa.
Jackson-mies
metlica
10.02.2017 15:05:53 (muokattu 10.02.2017 15:06:18)

^^ plop plop

Älä osta ennen ku osaat vähän skulaa jotai. Kamarunkkausta ehtii harrastaa ja siitä saa enempi irti kun tietää mitä hakee.

Ps. Micro cubet on iha jees
What's yours?!
lapio
10.02.2017 15:16:47 (muokattu 10.02.2017 15:17:45)

Onhan se microcube ihan ok, mutta lopulta aika tuhnu ja nopeasti nähty. Varmaan joku parempi mallinnusvekotin voisi inspiroida kotisoitteluun. Sellainen joka mallintaa tarkemmin oikeita vahvareita ja antaa vaikka mahdollisuuden äänittää suoraan usb:n tai kaiutinsimuloidun linjalähdön kautta vaivatta?

Tämän tuoreimman sukupolven mallinnusvehkeissä alkaa olemaan kotioloihin jo aika maukkaita soundeja ja linjaan äänitettynäkin todella käyttökelposia. Mitä näitä on marshallin codea, bossin katanaa, yamahan thr:ää, fenderin mustangia jne...

Tai sitten vaan joku wahi, kreisi delay tai vastaava hauska efekti.
hallu
10.02.2017 15:28:53 (muokattu 12.02.2017 11:39:20)
Poistin tämän viesti, koska kirjoitin liian provosoivasti enkä tarkoittanut ärsyttää. Ensimmäisessä tämän ketjun viestissäni on kaikki mitä minulla on tästä aiheesta sanottavaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tuskiz
10.02.2017 15:58:42 (muokattu 10.02.2017 16:01:41)
Mnet paradoksia parhaimmillaan; neuvotaan olemaan kuuntelematta neuvoja, sanotaan että älä osta mitään kallista ja sitten linkataan liki neljän ja puolen sadan vahvistin. En myöskään näe miten vitussa malliltava on aloittelijalle huonoksi, siinähän saa eri soundimaailmoihin tutustua aivan rauhassa ja leikkiä efektillä sekä muuta kivaa, siitä jos mistä ammentaa harrastukseen pitkäkestoista mielekkyyttä.

Ketjun aloittelijalle, mene soitinliikkeeseen ja kysy myyjältä apua tilanteeseen, siellä kyllä osataan neuvoa just sulle sopivat asiat ja kysymyksiin vastaukset.

Edit: microcubea on myös vähän hassua neuvoa opettelemaan käyttämään kun säädettåviä namiskoita on peräti kolme kappaletta, joiden kaikkien toiminta on puurokorvallekkin liki itsestäänselvää.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
headhead
10.02.2017 16:39:18 (muokattu 10.02.2017 16:43:49)
Minä annan päinvastaisen neuvon kuin Gabe tai Hallu (hyviä neuvoja nekin): osta torilta joku käytetty yleisesti hyvänä pidetty vahvistin. Jos ei nappaa, myy ja osta toinen.

Mulla oli sama homma kolme vuotta sitten, olin soittanut iät ajat tylsänkuuloisella trankkuvahvarilla. En ollut viitsinyt lähteä putkivahvistinmaailmaan koska:
-ovat kuulemma kalliita
-vaativat kuulemma huoltoa
-musaliikkeessä ensimmäisenä tulee vastaan Fender Princeton Reverb -'1399€ tai jotain. Varmasti hyvä vahvistin mutta ei ehkä mulle näin jälkikäteen ajateltuna.

Ostamisen ja myymisen kautta kokeilemalla mä löysin lopulta laitteita joiden soundista ja tuntumasta tykkään. Nämä laitteet myös muuttivat soittotapaani. Ne eivät myöskään ole kalliita tai vaadi hirveästi huoltoa.

E: kotona mäkin soitan microcubella, koska volume. Kerrostalossa ja naapurit valittaa.
Sanoinko jotain typerää?
Kylyma
10.02.2017 17:37:52

headhead: Minä annan päinvastaisen neuvon kuin Gabe tai Hallu (hyviä neuvoja nekin): osta torilta joku käytetty yleisesti hyvänä pidetty vahvistin. Jos ei nappaa, myy ja osta toinen.

Täh? Eli käytä mahollisesti vitusti rahaa siihen että etsit sopivaa vahvaria? Mikähän järki tuossa on ku vahvareita voi testailla ilmaiseksi musakaupoissa, jos vaan viitsii lähtä sinne ruuvaileen. Varmana ennenpitkää löytyy itelle mieluinen.
headhead
10.02.2017 17:54:12 (muokattu 10.02.2017 17:56:18)
Kylyma: Täh? Eli käytä mahollisesti vitusti rahaa siihen että etsit sopivaa vahvaria? Mikähän järki tuossa on ku vahvareita voi testailla ilmaiseksi musakaupoissa, jos vaan viitsii lähtä sinne ruuvaileen. Varmana ennenpitkää löytyy itelle mieluinen.

Ei tarvi vitusti rahaa käyttää, jos ostaa käytettynä. Aikalailla omat niistä saa pois jos ostaa hyvään hintaan. Aikaa saa kyllä kulumaan torin kyttäämiseen ynnä muuhun.

E: mä tarvitsin useamman viikon/kuukauden että pääsin hommaan sisälle. Sen takia kaupassa testaaminen ei oikeen toimi.
Sanoinko jotain typerää?
Metalkallo
10.02.2017 17:57:31 (muokattu 10.02.2017 19:23:15)
lapio: Onhan se microcube ihan ok, mutta lopulta aika tuhnu ja nopeasti nähty.

Tämä. On niitä paljon mukavempiakin vahvistimia kuin cubet ja ne varmasti inspiroi soittelemaan aivan eri tavalla, esim. jos tykkää bluesia ja rokkia soitella, niin fender mustang 2 tai 3 voi olla hyvä, ja noihin saa sen oman fuse ohjelmiston kautta ladattua aikas hyviä soundeja joita jotkut on väsänny. Itse ottaisin kolmosen. Sitten toinen hyvä on tuo yamaha thr10. En tiedä sitten olisiko joku Voxin mallintava hyvä myös?

Se on mun mielestä vahvistinta valittaessa tärkeää myös, että mikä on se soundi mistä tykkää, kun eri vahvistin merkit kuulostaa erilaisilta.
Vähemmän on nykyään enemmän
JuSu
10.02.2017 17:59:33
Kylyma: Täh? Eli käytä mahollisesti vitusti rahaa siihen että etsit sopivaa vahvaria? Mikähän järki tuossa on ku vahvareita voi testailla ilmaiseksi musakaupoissa, jos vaan viitsii lähtä sinne ruuvaileen. Varmana ennenpitkää löytyy itelle mieluinen.

Jos käytettynä ostaa, niin saa about omansa myydessä pois, jos ei tee hölmöjä kauppoja.

Ei siellä soitinkaupassa testatessa pysty kuin raapaisemaan pintaa vehkeitten ominaisuuksista tai soveltuvuudesta omaan käyttöön.

Mä kannatan myös tuollaista hallittua yrityksen ja erehdyksen tietä, jos vaan luonne myötää osto- ja myyntirumbaan.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
RaskasMielinen
10.02.2017 20:26:40

Boss Katana combo 50 wattia. Maksaa 200 euroa. Oma eka vahvarini oli sysipaska pikku-Squier. Sitten ostin Line6:n, jossa riitti soundeja ja säädettävää. Maailmani avautui ja kitaran rämpyttämisestä tuli tärkein harrastukseni. Edulliset laitteet ovat kehittyneet niistä päivistä huomattavasti. Tämän päivän hattuvakio on mielestäni Boss Katana. Toimii myös harrastuksessaan edistyneemmälläkin. Korkin nuuhkiminen ja kamarunkkaus onkin sitten asia erikseen. Harrastan sitäkin vaikka mitään järkisyytä ei olekaan.
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
VIPMetal
11.02.2017 07:56:54 (muokattu 11.02.2017 08:16:36)

Katot millä sun idolit soittelee ja lähet siitä. Google tod näk kertoo vastauksen siihen. Koska tärkeintähän soitossa on se fiilis minkä siitä saat. Näkemykset kehittyy sitten ajan (ja kamojen) myötä. Eli periaatteessa täysin eri mieltä kuin muut palstan jannut.

Toki jonkinlainen mallintava/multiefekti on hyvä siinä mielessä, että saa jonkinlaisen käsityksen eri soundeista ja efekteistä.
Heroes Don't Ask Why facebook.com/hdawband
Laulava Kylätohtori
11.02.2017 08:19:26
Vaikea kuvitella, että oikeat vehkeet löytyisi mitenkään muuten kuin testaamalla. Loppu riippuu siitä, mitä haluaa. Jos tykkää ja haluaa yhdistää tietokoneet soittoon, niin sitten etenee siltä pohjalta. Jos haluaa oikean perinteisen vahvistimen ilman tietokoneita, niin sitten sellainen. Entä tarvitseeko äänittää? Soitetaanko bändin kanssa? Kuinka kovaa voi soittaa kotona?

Itse, kun en tietokoneista välitä, niin olen ostellut ja testaillut eri vehkeitä. Kaupassa testaus ei riitä saamaan vehkeistä oikeaa kuvaa. Ja niitä testaamalla ja kokeilemalla sitä oppii, mistä tykkää ja nistä ei. Siinä tekee virheostoksia, mutta niistä aina oppii jotain ja pääsee lähemmäs maalia.

En usko, että se oma soundi löytyy vain Cubea soittamalla ja ihmettelemällä. Ja toisaalta, en usko, että hankkimalla idolinsa kamat pääsee yhtään mihinkään. Harvoin kai oma maku ja soittotyyli on niin identtinen oman idolin vastaavien kanssa.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
JuSu
11.02.2017 08:44:43
VIPMetal: Katot millä sun idolit soittelee ja lähet siitä.

Hähhäh, mulla meni 30 harrastusvuotta, ennenkuin ostin vahvistimen, jolla ehkäpä eniten arvostamani kitaristi on soittanut. Mennyt aikamuoto siksi, että ko. herra on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Mutta aika loppuun asti taisi Moore vedellä Marshallin DSL:llä, vaikka toki monella muullakin urallaan.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
headhead
11.02.2017 08:49:07
Suosittelen Vox ac4tv, torilta 150€. Säätöinä volume ja tone (ja sisäinen keinokuorma), mutta niistäkin saa paljon irti. Kiva soittotuntuma. Toimii paremmin yksikelaisilla mun mielestä. Kannattaa tietenkin tsekata youtubeklipit, joista selviää onko vahvistin mitään sinne päinkään mitä haluaa.
Sanoinko jotain typerää?
LaMotta
11.02.2017 08:50:48 (muokattu 11.02.2017 21:46:23)

jmali: Antakaas aloittelijalle vinkki että mitä hankin seuraavaksi. Kauheesti oon lukenu juttuja siitä että miten paljo menee rahaa hukkaan kun ostelee kaikkee eikä ymmärrä mitä ostaa..

Osa tuosta rahan 'hukkaan menemisestä' on bänditoimintaan liittyvää kamarunkkaamista. Esim kokeillaan efektejä ja vahvistimia joista osa ei vaan ns 'nappaa'. Ei näiden subjektiivisten kokemusten nojalla voi muille kuitenkaan neuvoa, että mitä 'kannattaa' ostaa ja mitä 'ei kannata ostaa'.

Kitaroista sanoisin karkeasti niin, että pienellä budjetilla saa parempaa käytettynä kuin uutena. Jos ei ole silmää itse tutkia ostettavan kitaran vikoja - joista pahin liittyy kaulan virheisiin - niin sitten olisi hyvä olla mukana joku joka sen osaa tehdä.

jmali: Tarviin siis neuvoja siitä että millasen vahvistimen ostan (en soita heviä). Periaatteena on että keikalle en kamoja tarvii. Soittaa voin kyllä vähän isommalla volallakin, kun en kerrostalossa asu.. Joku kompromissi?

Varmaan ensimmäinen valinta on tehtävä siinä jo, että lähteekö mallintavien vahvistimien maailmaan vai ei?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
11.02.2017 11:35:58
Laulava Kylätohtori: Vaikea kuvitella, että oikeat vehkeet löytyisi mitenkään muuten kuin testaamalla. Loppu riippuu siitä, mitä haluaa. Jos tykkää ja haluaa yhdistää tietokoneet soittoon, niin sitten etenee siltä pohjalta. Jos haluaa oikean perinteisen vahvistimen ilman tietokoneita, niin sitten sellainen. Entä tarvitseeko äänittää? Soitetaanko bändin kanssa? Kuinka kovaa voi soittaa kotona?

Itse, kun en tietokoneista välitä, niin olen ostellut ja testaillut eri vehkeitä. Kaupassa testaus ei riitä saamaan vehkeistä oikeaa kuvaa. Ja niitä testaamalla ja kokeilemalla sitä oppii, mistä tykkää ja nistä ei. Siinä tekee virheostoksia, mutta niistä aina oppii jotain ja pääsee lähemmäs maalia.

En usko, että se oma soundi löytyy vain Cubea soittamalla ja ihmettelemällä. Ja toisaalta, en usko, että hankkimalla idolinsa kamat pääsee yhtään mihinkään. Harvoin kai oma maku ja soittotyyli on niin identtinen oman idolin vastaavien kanssa.

Jep. Itsehän ne pitää kokea. Mutta alkuun suosittelisin vierailemaan kyllä eri soitinliikkeessä testailemassa omalla kitaralla mahdollisimman monta eri merkkiä ja mallia. Kyllä siinä raapaistessa alkaa vähän saamaan käsitystä siitä että mikä voisi maistua ja mikä ei. Sitten vaan ehdokkaat mieleen ja torille.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)