Ostin tuossa vähän aikaa sitten stratoni tallaan SD Little 59' mikin. Mikissähän voi noiden kielten omien napapalojen korkeutta säätää helposti ruuvimeisselillä. Mutta kun kokemusta ei tuosta oikein ole niin en ole vielä mennyt säätelemään. Kysynkin, että kannattaako noiden korkeuteen ottaa mallia esimerkiksi perus yksikelaisten mikkien napapalojen korkeuksista vai ? Jos joku osaisi heittää edes jonkinmoisia arvioita (esimerkiksi millimetreittäin jotain heittoja) niin olisi hieno homma. Vai onko parempi jättää napapalat ihan normaaliasentoon jolloin ne on kaikki samalla tasalla ? Tietenkin tämä vaikuttaa itse soundiinkin, mutta sellainen perusasetus olisi hakusessa. Kyllä se siitä kun vähän potkii |
Kun kyseessä on humbucker, niin ei noiden korkeuden säätö oo samalla tavalla merkityksellistä kuin yksikelaisissa stratonmikeissä. Lähinnä säädettävyys on sitä, että jos soundipoliittisesti haluamassasi mikin korkeudessa mikin magneetti on liian lähellä, vetää kieliä ja sammuttaa sustainia, voit laskea mikkiä ja samalla ruuvata napapaloja ylemmäs, jolloin soundi pysyy enempi samana mutta magneettikenttä heikkenee. Kielten keskinäiselle kompensoinnille (siis humpparissa) en ainakaan mä ole tuntenut tarvetta, enkä muista siitä mitään hyötyneeni vaikka kokeilinkin. Oletusarvoisesti ei tarvi säätää mitään :-) |
Kielten keskinäiselle kompensoinnille (siis humpparissa) en ainakaan mä ole tuntenut tarvetta, enkä muista siitä mitään hyötyneeni vaikka kokeilinkin. Oletusarvoisesti ei tarvi säätää mitään :-) Tuostahan itse Seth Lover, herra Humbucker, totesi että ne säädettävät napapalat tuli siihen markkinointiosaston pyynnöstä..=) Kyllähän humbuckerissa ei juuri tuohon kompensointiin ole tarvetta, kuten Kivi totesi. Toisaalta... -psykoakustikkaa! Kyllä niitä säätääkin voi, ja sitten kuulla eroa..8) |