Aihe: Huonoa kiillotusainetta?
1
tubaduuri
17.11.2004 22:38:05
Päätin jynssätä akustisen Yamahani(LL500) superkiiltäväksi Martinin Guitar Polishilla.No, se aine teki lakkapinnasta hyvin tahmean, ja rähmäisen näköisen.Lakkaus ei aluksi kiiltänyt läheskään yhtä kirkkaana kuin ennen toimenpidettä, ja pitkällisen puuvillaliinalla jynssäyksen jälkeenkin kitaran pinta näyttää paikoitellen "rasvaiselta", ikään kuin Yamahani hylkisi tuota ainetta.Uskokaa pois, noudatin käyttöohjeita kuin ydinaseen purkumanuaalia.

Ainakaan tuon Guitar Polishin ohjeissa ei ollut mitään rajoituksia aineen soveltuvuuden suhteen, onpahan vain kitaroita varten.Kyljessä lukee:"Cleans, restores and polishes the finishes of fine wood musical instruments." Ja katin kontit!Onko kellään muilla vastaavia kokemuksia tuosta tökötistä, jota en enää ikuna kitaraani laita?Entä mitä kiillotusainetta voitte suositella varauksetta?
poppamies
17.11.2004 22:55:29

Jos se on sellaisessa pumppupullossa niin olen kyllä käyttänyt sitä toistakymmentä vuotta, ongelmitta.
Tosin olen laittanut sitä vain akustisiin ja pieniä määriä kerralla.
"G-strings are for strippers"
J-PPP
17.11.2004 22:59:46
Akkareita ei kannata hirveästi "jynssätä", esim. Martineissa lakka on kovin ohkanen ihan tarkoituksella. Ainetta hieman kankaaseen ja pyyhitään _hellästi_ rasvat ja hiet pois.
WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
Jouni Antero
18.11.2004 09:42:44
Sellaisen ohjeen sain aikoinaan Skittapajalta, että mitään kitarankiillotus -ym tököttiä, jossas on silikonia ei koskaan saa käyttää (aikoinaan mm Fenderin mömmö), koska voi olla, ettei ko soitinta sen jälkeen voi koskaan uudelleen lakata.
tubaduuri
18.11.2004 12:28:08
Joo, sellaisessa pumppupullossa...Tuossa aineessa ei ole silikonia, ainoastaan vettä ja luontaisia öljyjä.En toki aluksi jynssännyt sitä lakkapintaa, laitoin ainetta vähän ja pyyhin hellästi liinalla, mutta kun aine oli kuin olisi kaatanut ämpärillisen rasvaa kitaraan, niin koitin saada aineen pyyhittyä pois kitarasta, mikä vaati aikamoista edestakaista "jynssäystä" eri liinoilla.No nyt lakkaus kiiltää jälleen eikä näytä lähes yhtään rasvaiselta, mutta kyllä oli vaivan takana!Lisäksi kitaraan pintaan näkyy ilmaantuneen mikroskooppisia naarmuja, mitkä näkyvät vain halogeenivalolla, mikä on sangen outoa.Käytin pehmeätä puuvillaliinaa, jota suositellaan kitaran pyyhkimiseen...
Rämppy
18.11.2004 12:35:07
Yleensä luonnonvaha -pohjaiset kiillotusaineet ovat työläitä työstää, mutta kun kärsivällisesti kiillottaa niin niillä saa parhaan ja kestävimmän kiillon. Silikonimömmöt taas on kevyitä käyttää, mutta mitään pitkäkestoista kiiltoa niillä ei saa. Ja nitroselluloosalakatuille pinnoille silikoniaineita ei suositella.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Locrian
18.11.2004 12:37:07
Ravistit varmaan kunnolla ennen käyttöä?No jokatapauksessa mä oon käyttänyt samaista ainetta nyt jonkun seitsemisen vuotta ja hyvin on pyyhkinyt :-).

Voimaa ei tarvii eikä varmaan kannatakkaan käyttää.Eli ainetta pinnalle hieman ja sitten vain "silittelet" niin kauan, että pinta muuttuu todella liukkaaksi ja kiiltäväksi.Oon käyttänyt akustisiin ja sähkiksiin.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)