Aihe: Kaularaudan säädöstä..vielä..
1
XDream
17.11.2004 00:02:44
Eli ensimmäistä kertaa olen kyseistä operaatiota suorittamassa. Tiedän että tuolla Faq:ssa on kattavat ohjeet, mutta en niitten perusteella kyllä vielä uskalla lähteä säätämään. (ovat varmasti sellaiselle helppo ymmärtää joka operaation osaa ennalta)

Ostin tässä juuri vähän aikaa sitten Charvelin model 4:n jossa oli ollut käsittääkseni 052-011 setti, itse käytän vielä aloittelijalle sopivaa 009-046 settiä. Vaihdettuani nuo ohuemmat kielet ylänauhojen sointi heikkeni huomattavasti ja kieliä piti nostaa ylemmäs jotta ylänauhat soisivat (n. 9 nauhalta yloöspäin 10, 11, 12.. ) E vireessä on kyseinen ongelma ja D:ssä kielet käyttäytyvät muuten samanlailla mutta ovat erittäin löysät.

Nyt siis täytyisi saada kieliä kireämmälle eli siis kaulaa suoremmaksi, alanauhoilla(1,2,3) kielten korkeus sopiva, keskellä liian iso(6,7,8) ja ylänauhoilla(12..21) liian pieni. Eli kaula on liian kovera tai kupera, en nyt osaa vaan sanoa että kumpaa :) toivottavasti edes joku ymmärtää.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tiedän miten kaularautaa säädetään, nyt vaan tarvitsisi tietää kumpaan suuntaan. Myötäpäivään vai vastapäivään?
ReBeat
17.11.2004 00:06:16 (muokattu 17.11.2004 00:13:16)

Koska ylänauhoilla kielet on liian matalalla ja keskellä liian korkealla, niin lähtisin hakemaan ratkaisua näin:
1. Tallasta kieliä korkeammalle
2. Kaiken järjen mukaan kaularautaa pitäis löysätä ohuemmilla kielillä, mutta jos saat nostettua kieliä tarpeeks tallasta, niin kokeile vaikka kiristää rautaa vähän (myötäpäivään tosiaan).

E: Selitin päin persettä
Pertsi
17.11.2004 00:12:06
Kiristys, bodyyn päin katsottaessa myötäpäivään, varovasti ei liikaa, viritä, tarkista huomenna ja uusi säätö tarvittaessa
XDream
17.11.2004 00:14:54 (muokattu 17.11.2004 00:16:34)
Näin ajattelinkin.....oikeastaan eilen säädinkin sitä jo hieman (n.1/8) myötäpäivään. En vaan huomannut minkäänlaista eroa. Täytyypä veivata lisää.

Täytyykö muuten raudan säädön ajaksi löysätä kielet? Jätttää ne löysäksi säätämisen jälkeen vai virittää heti perään?
ReBeat
17.11.2004 00:17:35

Ne pitää olla koko ajan normaalissa vireessä.
XDream
17.11.2004 00:21:22
Ok, tässä charvelissa (jackson lapa) täytyy löysätä kieliä että pääsee kaularautaan käsiksi, joten varmaankin heti säädön jälkeen takaisin vireeseen.
kulmahiomakone
17.11.2004 00:35:49
Ne pitää olla koko ajan normaalissa vireessä.

Toisenlaistakin näkemystä asiasta löytyy. Itse löysään rautaa kielet vireessä, mutta kiristäessä lasken ainakin keskimmäisten kielten vireen.

Ei kai sillä suuremmin ole väliä...
zzy
17.11.2004 01:29:32
Toisenlaistakin näkemystä asiasta löytyy. Itse löysään rautaa kielet vireessä, mutta kiristäessä lasken ainakin keskimmäisten kielten vireen.

Ei kai sillä suuremmin ole väliä...

Joop, eipä mun tietääkseni muuten niin väliä. Siis jos kiristäessä laskee hiukan virettä, kunhan vaan virittää kiristyksen jälkeen..eikä jätä sitä epävireisenä seisomaan yön yli.
BenGlenton
17.11.2004 01:37:23
Ja tietysti säädöt sen vireen mukaan, missä vireessä aikoo soittaa.
http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
Wolfheart
17.11.2004 13:45:04
Päteekös tuossa kaularaudan säätelyssä samat säännöt myös lyhytskaalaisempiin kitaroihin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)