Aihe: Sähkiksen toinen tuleminen.
1
tubaduuri
16.11.2004 15:11:49
Varoitus:pitkä juttu edessä.

Noin puoli vuotta sitten myin Tokai LS 70 F:ni ja Tech 21 Trademark 10:ni jotta pystyisin ostamaan huippuakustisen.Nuo vehkeet ehtivät olla minulla vain vajaan vuoden.Nyt alkaa taas olla kohtapuoliin varaa sähkiksen toiseen tulemiseen, ja tarvitsen apua vahvistimen valinnassa.

Sähkikseksi olen ajatellut monipuolisuuden ja hinta/laatu-suhteen takia Yamahan Sa-2200:ta, tai jotain muuta vastaavaa, jossa on 2 humpparia, liimakaula ja 24,75" skaala(lue Lespaa:) ).Monipuolisuus on avainsana, tulen soittamaan kaikkea maan ja taivaan väliltä kevyistä itse sävelletyistä instrumentaali-viritelmistä 70-luvun heviin.Rock, erityisesti 70-luvun klassinen rock a la Zeppelin on kuitenkin suurimpana painotuksena.Jimmy Pagen kitarasoundi on mielestäni parasta mitä Kitarasoundien Taivaasta löytyy, joten jos saisin lähimain sellaisia ääniä kitarastani, olisin tyytyväinen.Toisenlainen kitarasoundi, jota toivoisin pystyväni lähentelemään, löytyy Eaglesin Hotel California-albumilta.

Tuosta edesmenneestä sähkispaketistani sen verran, etten erityisemmin pitänyt siitä, luultavasti pääsyy lankeaa Tokaille, joka oli jotenkin "muovinen", epäinspiroiva ja varustettu kehnohkoilla mikeillä, jotka hurisivat ja olivat persoonattomat.Siispä en sulje täysin pois mahdollisuutta hankkia uudestaan Tech 21 Tm Kymppiä, kun sitä on täällä niin paljon kehuttu.

Asun kerrostalossa, ja soittelen vain omaksi ilokseni toistaiseksi, joten tarvitsen hiljaisen vahvistimen, josta irtoaa koko ääniskaala cleanista säröön kohtuuvolyymeillä.Olen suht herkkäkorvainen, tuo Tm 10 oli enemmän kuin tarpeeksi kovaääninen minulle.

Pikkuvahvareista kiinnostavat ainakin Rolandin Microcube, Voxin Brian May Special, Electroharmonixin Freedom,Tech 21 TM 10 sekä Bad Catin Mini Cat,lisää ehdotuksia otetaan vastaan.Vahvarissa tulee olla kuulokeliitäntä, efektilooppi, sekä mahdollisimman hyvät ja monipuoliset äänet.Line out ja liitäntä ulkoiselle kaiuttimella lasketaan eduiksi.

Sitten asiasta kukkaruukkuun:olen ymmärtänyt niin, että kompressorilla saa normaalivahvistimen äänentason tipautettua paljon alhaisemmaksi, varsinkin kun halutaan ajaa vahvistin särölle.Jos olen ymmärtänyt edellisen oikein, olisiko varteenotettava vaihtoehto hankkia joku about 15 watin putkivahvari ja siihen kompura?Kyllähän putket aina pesee pienet trankut, eller hur, ja normaalivahvistimissa on kunnon kaiuttimet(vrt. Rolandin Microcube), joissa on botneakin, eivätkä ala resonoimaan ja pörisemään.

Siis, jotta saisin maksimaalisen hienoja ääniä makuuhuonevolyymeilla, kannattaisiko minun hankkia pikkuvahvari vai "oikea" vahvari ja siihen kompura(tai muu "äänenrajoittaja" jos sellaisia on olemassa)?Tai jopa pikkuvahvari ja siihen vaikka erillinen 12 tuuman kaiutinkaappi?Isoihin vahvareihin pätevät samat valintakriteerit kuin pikkuvahvareihin.Tietty olisi suotavaa, jos siinä olisi erilliset clean- ja särökanavat footswitchillä.

Hintarajoista:ehdoton maksimi on 1000 euroa.Pikkuvahvistimen ollessa kyseessä, mieluummin reilusti alle, mutta olen valmis maksamaan myös minivaffarista tuon 1000 euroa, jos saan rahoilleni vastinetta.

Olen haulla lukenut paljon mielipiteitä vahvistimista, joten ei tarvitse huutaa "HAKU".Enemmänkin olen kiinnostunut siitä, minkälainen vahvistinkokoonpano on TEIDÄN MIELESTÄNNE paras edellämainitsemani kaltaiseen soitteluun.Ei tarvitse edes välttämättä ehdottaa tiettyä vahvistinta.Aion tietenkin kokeilla ehdotustenne pohjalta vahvistimia kaupassa ennen ostopäätöstä.Eli, ei muuta kuin ehdottelemaan.Kiitos paljon jo etukäteen, varsinkin jos jaksoitte lukea edes tänne saakka..;)
Kimmo72
16.11.2004 15:34:28
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
Tomtom
16.11.2004 16:26:04
Toi on hieno:
http://www.harmony-central.com/Events/SNAMM99/Marshall/MG15MS.html

Ei millään pahalla veli blues, mutta mikäli oikein ymmärsin, niin tässä etsitään oikeaa vahvistinta, eikä leluja. Itse painottaisin tässä selkeää ja hyvää cleania, jonka voi ajaa nätisti särölle pienellä volyymilla. Jos / kun vahvistinta ei halua päivittää kerran vuodessa, niin siihen kannattaa satsata kerralla ( olettaen että soittotarve on edelleen siellä sängynpäädyssä, eikä niinkään lavalla tai treeniksellä).

Itse valitsisin mahdollisimman pienen ja mahdollisimman laadukkaan putkivahvistimen. Jos oikeasti harkitset Bad Cattiä ja sulla on siihen varaa, niin käy testaamassa. On nimittäin hyvä peli. Halvemmallakin tosin saa hyvää "tonea" ja niistä varmaan muut kommentoivat lisää.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Oz
16.11.2004 16:41:43

kompuralla ei periaattessa lasketa volyymia, vaan tasoitetaan tasoeroja. hakemasi laita on varmaan keinokuorma, jolla saadaan putkivahvistimen ohmi määrää nostettua,jolloin laitetta voi ajaa kovempaa.

korjatkaa muut, jos meni ihan päin persettä
Time is never wasted when you're wasted all the time.
Penasol
16.11.2004 16:47:55

Jos on käyttää tuo 1000 euroa vahvistimeen, niin minä luultavasti ostaisin jonkun 20-50w putkivahvistimen ja siihen keinokuorman. Kompressorilla saa kyllä volaa laskettua, mutta putkivahvistimen parhaat puolet jäävät silloin käyttämättä. Keinokuorma tekee sen, mitä ymmärsin sinun olettavan kompressorin tekevän, eli laskee äänenvoimakkuutta, mutta silti saa luukutetun putkivahvistimen soundin. Tietysti jos on varma, ettei bänditouhuissa tule vahvistinta tarvitsemaan, valitsisin sellaisen vahvistimen, ettei keinokuormaa tarvitsisi.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
PIM
16.11.2004 17:14:19
Keinokuormakaan ei tee tuonkokoisesta putkivahvistimesta kerrostalovahvistinta. Trust me, olen kokeillut.

Jos kerran olit TM10:een tyytyväinen niin käypä testaamassa Behringerin TM10 kopio Gm108. Hinta on jossain 60 -70 euron tietämillä ja ainakin itse olen soitellut kotona kerrostalossa sellaisella erittäin tyytyväisenä kohta puolivuotta, vaikka huuhollista löytyy myös putkivahvistimia ja se em. keinokuorma.
E=Fb, Einstein's theory of music
LaXu
16.11.2004 17:25:59
Voisinpa sanoa, että tuo Yamaha SA-2200 voi olla juuri passeli ratkaisu. Jos halvemmalla haluat päästä, suosittelen etsimään muita SA-sarjan kitaroita käytettynä. Itse omistan SA-1200S:n, joka eroaa tuosta SA-2200:sta lähinnä siten, että siinä ei ole krumeluureja (blokki-otelautamerkkejä, loimuvaahterarunkoa, kullattua hardwarea), kitaran kansi on kuusesta (spruce) tehty ja myös keskipalkki on tehty vaahteran ja kuusen yhdistelmästä. Soundiltaan se on hieman SA-2200:sta pehmeämpi. Joka tapauksessa tuo SA on mielestäni monipuolisin kitara jonka omistan. Push/push-potikoiden avulla saa tarvittaessa vähän yksikelaisten mikkien tapaista soundia (joskaan ei samanlaista kuin oikeilla yksikelaisilla) ja humpparimoodissa kitara laulaa nätisti. Myöskin kontrolloitua feedbackia saa halutessaan ihan säädyllisilläkin volyymeillä.

Putki-snobina minä tietysti kannatan putkivahvistimen ja keinokuorman (ei siis kompuran, se on eri vehje) hankkimista. Monet keinokuormat ovat kyllä aika kalliita, mutta kannattaa ottaa yhteyttä vahvistimia rakenteleviin jannuihin, josko valmistaisivat sinulle kohtuuhintaan yksinkertaisen keinokuorman (ilman "kaupallisempien" mallien hienoja lisäominaisuuksia).

Itse vahvistimen puolesta tosiaan kannattaa pysyä alle 20W vahvistimissa. Tuo Bad Cat Minicat ei varmasti ole huono ajatus ja kenties pelittää hyvin ilman keinokuormaakin, riippuen vähän kaiuttimen herkkyydestä ym. Efektiluuppia vempeleestä ei kuitenkaan löydy.
kulmahiomakone
16.11.2004 17:43:23
Sinuna ostaisin se trademarkin.

Kerrostalossa kun asut, niin putkivahvistimeen tarvitset keinokuorman. Näin, vaikka watteja ei olisi kuin esimerkiksi ne mini catin viisi. Meikäläisellä on tuollainen yhden pääteputken kameleonttivahvistin (6V6 tai EL84) kotivahvistimena ja perkeleen kovaa pitää soittaa jos säröä laitteesta haluaa. Itse asiassa liian kovaa. Useammin tuleekin soiteltua noiden mallintavien digivehkeiden kanssa, kun en ole vielä tyydyttävän kuuloista/hintaista keinokuormaa kameleontille löytänyt.

Lisäksi nuo yhden etuasteputken ja yhden pääteputken vermeet eivät ole mitään saunditavarataloja. Pikemminkin täysin päinvastoin: on vain yksi saundi - joskin usein helvetin hyvä. Jotta monipuolisuutta tuskin putkivehkeistä löytyy samoissa määrin kuin vaikkapa trademarkista.
weelie
16.11.2004 18:15:15 (muokattu 16.11.2004 18:21:27)
Minä en sinuna ostaisi TM10:ä enää. Vahvari on mielestäni saundista puolet. Itse panostaisin melkeimpä enemmän oikean vahvarin valintaan kuin kitaran etsimiseen.

Muilla on muita mielipiteitä, mutta minä pitäydyn tässä. :D

EDIT: Itse viskaisin Brian Mayn pois listalta, Vox Valvetronixia kannattanee kokeilla. Pääsääntöisesti pois myös kaikki jossa on 8" tai pienempi ämyri (tämä nyt on ihan mutua). Mutta puhunkin nyt vain omasta mielipiteestäni. Ja minä pidän erittäin paljon esim Pro Juniorista (mutten Blues Juniorista), mutta se ei vastanne vaatimuksiasi.

EDIT2: Ja se TM10 kopio ainakin alunperin oli Behringer GM110 (10" kajari vs GM108:n 8" tuumainen). Myyn omani jos maksat järki hinnan. Minkäänlaista vikaa ei ole ollut ikinä.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
tubaduuri
17.11.2004 00:18:33
Kiitos korjauksesta asianomaisille.Juuri keinokuormaa ajoin takaa, meni vehkeet sekaisin meikäläisellä...

Pitänee kokeilla noita halvempia pikkulootia ja verrata niitä Mini Catiin.Saas nähdä onko 869e hintainen Mini Cat äänellisesti NIIN paljon parempi kuin vaikkapa reilun satasen Microcube...Lucifer tuossa sanoi, että edes viiden watin Mini Catia ei pystyisi soittelemaan kerrostalossa ilman keinokuormaa, oliko tuo mutua vai ihan itse kokeilemalla todettua?Se kun on vain viisi wattia, vaikka tiedänkin, ettei putkivahvareiden watteja voi verrata trankkujen watteihin.

Toinen vaihtoehto, mikä vaikuttaa houkuttelevalta, on max. 15 watin putkivahvari ja keinokuorma.Pidän sittenkin mahdollisena, että makkarisoittelu laajenee pienimuotoiseen bändisoitteluun(ei keikkailuun) jossain vaiheessa, joten sitä silmällä pitäen olisi hyvä hankkia vahvistin, jossa olisi tehoreservejä hieman kovempaankin soitteluun.Sitten katselin keinokuormien hintoja, ja kylläpä huuli venähti!Kyllä on kalliita pelejä, ottaen huomioon käyttötarkoituksen...Mielestäni tuollaisia pitäisi saada satasella.Selviäisin huomattavasti halvemmalla ostamalla pelkän minivahvistimen.

Laxu ehdotti, että ottaisin yhteyttä johonkuhun, joka voisi rakentaa simppelin, mutta halvan keinokuorman, mutta en löytänyt haulla saati googlettamalla ketään, joka sellaisia rakentaa.Tiedätkö Laxu tai joku muu ketään tällaista?

Weelie:kiitos tarjouksesta, mutta passaan tällä kertaa.Menee vielä pari kuukautta ennen kuin minulla on tarvittavat varat kasassa, sitä odotellessa aion testailla muita laitteita.

Muuten, jos hankin vaikka Mini Catin, jossa ei ole efektiluuppia, pystynkö silti liittäämään siihen efektejä jollain muulla keinolla?Poislukien vahvari>keinokuorma>efektit>päätevahvistin>kaiutin-hässäkät, menee liiaksi säädöksi...
ReBeat
17.11.2004 00:51:32

On totta että kerrostalossa tehoa ei TARVI eikä VOI käyttää kuin hippusen, mutta mun mielestä on väärin yleistää, että mitään 5W tai 50W putkivahvistinta ei voisi kerrostalossa käyttää ilman keinokuormaa. Siis lähtökohtaisestihan keinokuorma on pakollinen vain sellaisen yksikanavaisen putkivahvistimen kanssa, jossa ei ole mastervolumea. Siis sellaisen putkivahvistimen kanssa, jonka volumea on yksinkertaisesti pakko avata reilusti, jos haluaa vahvistimesta itsestään säröä.

Otetaan esimerkkinä Koch Twintone. Sillä kyllä soittelee kerrostalossa vallan mainiosti, vaikka putkivatteja on 50. Niin puhtaat kuin särökanavakin soivat myös hiljaisella nätisti. Ohjeeksi voisikin antaa, että ei muuta kuin testaamaan eri vahvistimia. Joissain voi olla volumea kääntäessä puolen millin liikkeellä hiljaisuus... ja pienin mahdollinen volume sitten jo heti liian kova. Ei selviä kuin testaamalla, mutta watteihin ei kannata tuijottaa, sillä isokin vahvistin voi soida hiljaisella hienosti. Jos ollaan välttämättä sen kuuman putkisoundin ja päätesärön perässä, niin joka koneella... pienelläkin koneella (poislukien 0,5W vehkeet) tulee väkisinkin kysymykseen kerrostalossa sitten se keinokuorma, joten ei niillä vateilla ole niin väliä.

Kuulokeliitäntää ei kannata pitää pakollisena ominaisuutena hyvässä vahvistimessa, koska halvimmissakin keinokuormissa tuppaa olemaan kuulokeliitäntä, joten sen saa sitä kautta.

Toi Twintone on muuten yksi vaihtoehto jota varauksetta voin suositella, vaikka itellä ei enää sitä olekkaan. Siinä on kuulokeliitäntä ja sitä nuppimallia voi käyttää DI-boksina ilman kaappia jne. .
Straton
17.11.2004 01:21:22
Oma valinta olisi ehdottomasti Pod XT ja kunnon kuulokkeet. Kotijamitteluun on vaikeaa löytää näppärämpää yhdistelmää.
Ite oot!!!
Hanok
17.11.2004 01:23:12
Kokemuksesta tiedän että kahdenkin watin putkinupista voi lähteä niin kova meteli että vieressä joutuu huutamaan tosissaan jos haluaa keskustella soittamisen ohella. Hemmetin hauska peli studiossa, mutta tuokin olisi ollut liian äänekäs kotona, ainakin jos päätesärösoundeja kaipailee.
LaXu
17.11.2004 01:44:22
Se kun on vain viisi wattia, vaikka tiedänkin, ettei putkivahvareiden watteja voi verrata trankkujen watteihin.

Kyllä viidestäkin watista lähtee perkeleesti mökää täysillä luukuttaessa, mutta jo tuo Mini Catin 10" kaiutin varmasti vähän hillitsee (verrattuna 12" elementtiin) ja useimmista putkivahvistimista ne "sweet spotit" löytyvät jostain volumekontrollin puolivälin paikkeilta.

Laxu ehdotti, että ottaisin yhteyttä johonkuhun, joka voisi rakentaa simppelin, mutta halvan keinokuorman, mutta en löytänyt haulla saati googlettamalla ketään, joka sellaisia rakentaa.Tiedätkö Laxu tai joku muu ketään tällaista?

Uraltonen (http://www.uraltone.com) Mikko Kankaanpää on minulle yhden rakennellut, en tosin tiedä tekeekö hän niitä enää, kun on näemmä alkanut noita THD Hotplateja myymään.

Muuten, jos hankin vaikka Mini Catin, jossa ei ole efektiluuppia, pystynkö silti liittäämään siihen efektejä jollain muulla keinolla?

Eipä oikeastaan, ellei vahvistimeen asenneta efektiluuppia. Kyseessähän ei ole kuitenkaan piirilevylaite, joten efektiluupin saisi varmaankin lisättyä pikkurahalla. Esim. edellä mainittu herra Kankaanpää varmasti kykenisi homman tekemään. Olen tosin jostain lukenut, että nuo pienitehoiset (alle 10W) vahvistimet eivät toimisi kovin hyvin efektiluupin kanssa? Totta vai tarua, tiedä en...
Flash
17.11.2004 08:12:58 (muokattu 17.11.2004 08:14:20)

Otetaan esimerkkinä Koch Twintone. Sillä kyllä soittelee kerrostalossa vallan mainiosti, vaikka putkivatteja on 50. Niin puhtaat kuin särökanavakin soivat myös hiljaisella nätisti.

Se onkin hyvin suunniteltu ja rakennettu peli. :) Itse voin omasta kokemuksesta myös suositella tuota Twintonea. Sillä hoituu kaikki tilanteet äänittelystä ja kotisoitosta keikkailuun.

Edit: Uutena et tuota Twintonea alle tonnilla saa, mutta käytettynä saatat saadakkin. Ainakin itse sain.
There Is A Light That Never Goes Out
Penasol
17.11.2004 09:11:50

On totta että kerrostalossa tehoa ei TARVI eikä VOI käyttää kuin hippusen, mutta mun mielestä on väärin yleistää, että mitään 5W tai 50W putkivahvistinta ei voisi kerrostalossa käyttää ilman keinokuormaa. Siis lähtökohtaisestihan keinokuorma on pakollinen vain sellaisen yksikanavaisen putkivahvistimen kanssa, jossa ei ole mastervolumea. Siis sellaisen putkivahvistimen kanssa, jonka volumea on yksinkertaisesti pakko avata reilusti, jos haluaa vahvistimesta itsestään säröä.

On totta, että keinokuorma ei ole mikään pakkollinen ostos. Itsekin soittelen 30w putkicombolla rivitaloasunnossa hymyissäsuin. En voi kuitenkaan väittää, ettenkö tahtoisi keinokuormaa, olisi se hauskaa jos voisi myllyttää putkia kunnolla, saisi siitä silloin mukavammat soundit. Mutta ilmankin selviää.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Shaft
17.11.2004 11:19:10
Muuten, jos hankin vaikka Mini Catin, jossa ei ole efektiluuppia, pystynkö silti liittäämään siihen efektejä jollain muulla keinolla?Poislukien vahvari>keinokuorma>efektit>päätevahvistin>kaiutin-hässäkät, menee liiaksi säädöksi...

Kitaran ja vahvistimen väliin?
Fide
17.11.2004 11:36:30 (muokattu 17.11.2004 11:42:15)

Se onkin hyvin suunniteltu ja rakennettu peli. :) Itse voin omasta kokemuksesta myös suositella tuota Twintonea. Sillä hoituu kaikki tilanteet äänittelystä ja kotisoitosta keikkailuun.

Edit: Uutena et tuota Twintonea alle tonnilla saa, mutta käytettynä saatat saadakkin. Ainakin itse sain.

Komppaan tätä käytetyn Twintonen onnellisena omistajana. Viereisessä huoneessa vuoden vanha tyttö ei häiriinny, vaikka Twintone soikin. Se master volume on hyvä homma ja hiljaiset soundit on kohtuu hyvät. ...jos taas haluaa ajaa clean kanavaa overdrivenä... no, se sitten kuullaan kyllä vielä naapurissakin (asun omakotitalossa keskellä metsää ;-)

Toisena laitteena mulla on pieni Vox Cambridge 30. Siinä on putkietuaste ja trankkupääte, ja kuten täällä joku totesikin, siitä saa pihalla kaksi kohtuullista soundia, yhden per kanava ja siinä se... tosin hiljaisena pelinä sekin toimii hyvin ja käytettyjen hinnat on 300 - 400.

Lisäys: sen verta vielä, että itse en ole kovinkaan tyytyväinen Twintonen kuulokeääneen... kyllä sillä soittaa, mutta eroaa aika lailla aidosta. Eli jos kuulokkeilla jostain syystä pitää fiilistellä, niin pistän kyllä kitaraan kiinni pelkän Korg 1500:n ja soitan sieltä simulaatioiden kautta. Paras soundi siitä pelkkiin kuulokkeisiin lähtee...

katsos tämä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=75191&o=0&co=240
Isän taskuun, Pojan laskuun :-)>+
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)