Tmp 19.11.2004 10:27:01 | |
---|
Minulla on fenderin telecaster ja siinä 0.10 kielet(onkohan minulla pilkku oikeessa kohdassa?) Intonaation kanssa on kuitenkin pieniä ongelmia. G-kieli ei oikein tahdo käyttäytyä, ja kaksi alinta bassokieltä ei toimi niin hyvin kun voisi toivoa. Telecasterissa kun on rajatut mahdollisuudet säätää intonaatiota, ajattelin yrittää laittaa toisenlaiset kielet jos ne toimisivat kitarassa paremmin. Paksuimpia kieliä ei satulaan varmaan mahdu, mutta sillä tavalla voisi ottaa punotun G-kielen käyttöön niin ainakin se ongelma selviäisi. En vielä lähde viilaamaan/vaihtamaan satulaa, joten ajattelin yrittää vaihtaa ohuempiin kieliin(jotka oli kitarassa tehdaskielinä, mutta se on nyt siis säädetty 0.10 settiä varten mutta ei vaan toimi). Kysymys siis kuuluu: Soittaako kukaan noin ohuilla kielillä? Kokemuksia. Toisessa kitarassa on nimittäin 0.11 setti johon olen hyvin tyytyväinen. Musiikkityylinä pop/rock, tyyliin Coldplay, Radiohead. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Miikathebest 19.11.2004 10:38:22 | |
---|
Minä ainakin käytän kaikissa kitaroissa 10-settiä.. ja floikkakramerissa 9 |
Dinorocker 19.11.2004 11:06:52 (muokattu 19.11.2004 11:22:20) | |
---|
Mää renkkaan ysi ja 10 seteillä Telecastereit, mut pitänee renkata jokunen viikko ennen kun voin jotain kokemuksist puhuu... Ysi-setillä renkkasin Patrick Egglen Berliniä, Gibson Veetä, Les Paulia, Vantagee ja Fenixin stratoa jonka isälleni ostin. Outrider |
wiljakainen 19.11.2004 11:21:11 | |
---|
ysisetti fernandes telecasterissa Huttu pois ja myssy päähän |
askomiko 19.11.2004 11:55:44 (muokattu 19.11.2004 12:00:36) | |
---|
Kokeile 11-settiä punotulla geellä. Tai kymppiäkin, jos löydät, ja vaan siedät punotun geen. Intonaatio toimii monesti paremmin semmoisilla. Pienellä satulakikkailulla saat myös skittasi mukavammin vireeseen. Kaverin teleen askartelin minimaalisen pätkän nauhan tapaista satulan eteen, eli ikäänkuin lyhennettiin skaalaa vähän yli millin tuosta paksun e:n kohdalta. Siinä kun oli ongelmana se että avoin kieli oli ikäänkuin alavireessä nauhoihin nähden. Sama toimii g:n kanssa. Eli Earvana-tyyppistä säätämistä kotikonstein. Tai näin: http://www.monteallums.com/eNutCompL.jpg |
Tmp 19.11.2004 12:11:43 (muokattu 19.11.2004 12:14:56) | |
---|
Kokeile 11-settiä punotulla geellä. Tai kymppiäkin, jos löydät, ja vaan siedät punotun geen. Intonaatio toimii monesti paremmin semmoisilla. Pienellä satulakikkailulla saat myös skittasi mukavammin vireeseen. Kaverin teleen askartelin minimaalisen pätkän nauhan tapaista satulan eteen, eli ikäänkuin lyhennettiin skaalaa vähän yli millin tuosta paksun e:n kohdalta. Siinä kun oli ongelmana se että avoin kieli oli ikäänkuin alavireessä nauhoihin nähden. Sama toimii g:n kanssa. Eli Earvana-tyyppistä säätämistä kotikonstein. Tai näin: http://www.monteallums.com/eNutCompL.jpg Joo, mä kävin kaupassa ja puhuin myyjäsedän kanssa. Oon ennen soittanut punotulla G-kielellä ja mielestäni on parempi. Ratkaisu on siis varmaan 11- tai 12-setti. Kaupassa varmaan viilaa sitä satulaa jos ei mahu noin paksut kielet. Tosin jos vaihtaa 10 -> 12 niin pitäiskö sitä kaularautaa ehkä säätää kanssa? Tuommonen earvana on ollut mielessä. En vaan viitsi vielä lähteä satulaa vaihtamaan. Mua kiinnostaa mistä teit ne omatekoiset "jatkot", kun materiaali jäi vähän epäselväksi. Veditkö muuten liimalla vain kiinni(satulaan)? EDIT: Jos semmosen earvana-satulan ostaa, niin räätälöidäänkö se just sitä kitaraa varten? Vai viilataanko sitä kotona sitten, vai miten? "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
harppi 19.11.2004 13:56:17 | |
---|
En muuten olisi pilkun paikkaan puuttunut mutta kun itse kyselit sitä niin: 25.4mm x 0.1 = 2.54mm eli aika paksu ylä e:ksi. .010 On varmaan se oikea pilkun paikka. |
Tmp 19.11.2004 14:08:13 | |
---|
En muuten olisi pilkun paikkaan puuttunut mutta kun itse kyselit sitä niin: 25.4mm x 0.1 = 2.54mm eli aika paksu ylä e:ksi. .010 On varmaan se oikea pilkun paikka. Hyvä, kiitos :) Joka kerran noita kattoo paketeista mutta ei vaan jää päähän. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Juutas 19.11.2004 14:51:58 | |
---|
Minä olen muutaman vuoden kokeilua lukuunottamatta soittanut koko ikäni .009 seteillä ja ne on sekä Stratossa että Telessä tälläkin hetkellä. Jos haluaa sellaista "perinnesoudia" Telestä mitä esim. kantrilevyillä kuulee, niin ysit on ainoa vaihtoehto "napakkaan" soundiin. Tuhdimpi soitanta ala SRV vaatii luonnollisesti sitten enemmän vaijeria peliin... =) Mutta itse kysymykseen: mun mielestä sekä Tele että Strato on säätövaransa puolesta parhaimmillaan ysin setillä (mikä on myös tehdasasetuksena) ja muut setit vaatii mm. satulan viilailua yms. Yseillä ei ole itselläni ollut mitään ongelmaa intonaation kanssa (jos Tele nyt koskaan voi olla täysin vireessä ;-). Punottu G-kieli tunnetusti auttaisi asiaa, mutta itse en ainakaan sellaista huolisi vaikka intonaatio siitä paranisikin. Bendit punotuilla kielillä tuntuu erilaiselta kuin punomattomilla. Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä. |
Tmp 19.11.2004 15:12:00 | |
---|
Minä olen muutaman vuoden kokeilua lukuunottamatta soittanut koko ikäni .009 seteillä ja ne on sekä Stratossa että Telessä tälläkin hetkellä. Jos haluaa sellaista "perinnesoudia" Telestä mitä esim. kantrilevyillä kuulee, niin ysit on ainoa vaihtoehto "napakkaan" soundiin. Tuhdimpi soitanta ala SRV vaatii luonnollisesti sitten enemmän vaijeria peliin... =) No kantri taitaa olla aika kaukana mun soundista, joten jos vain mahdollista niin mielummin paksuimmat kielet. Mutta itse kysymykseen: mun mielestä sekä Tele että Strato on säätövaransa puolesta parhaimmillaan ysin setillä (mikä on myös tehdasasetuksena) ja muut setit vaatii mm. satulan viilailua yms. Yseillä ei ole itselläni ollut mitään ongelmaa intonaation kanssa (jos Tele nyt koskaan voi olla täysin vireessä ;-). No jos muu ei auta niin sitten ne ysit. Vireenhän ei tarvi olla mikään täydellinen, mutta heitto on nyt vain yksinkertaisesti liikaa. Punottu G-kieli tunnetusti auttaisi asiaa, mutta itse en ainakaan sellaista huolisi vaikka intonaatio siitä paranisikin. Bendit punotuilla kielillä tuntuu erilaiselta kuin punomattomilla. No itse HALUAN punotun G-kielen. Se vain vaatii _vähintään_ 11-setin. Pitää yrittää ja erehtyä ja säätää ja antaa kaupan sedän säätää. Satulan vaihto kai ei ole mikään kovin iso operaatio? Ottaakseni kantaa toiseen keskusteluun. Onneki en tilannut saksasta vaan ostin paikallisesta liikkeestä. Tukea kun on tarjolla. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Shaft 19.11.2004 15:19:41 | |
---|
Teleenhän saa myös kompensoituja tallapaloja, joilla intonaation saa paremmin kohdalleen. |
Tmp 19.11.2004 15:22:13 | |
---|
Teleenhän saa myös kompensoituja tallapaloja, joilla intonaation saa paremmin kohdalleen. Joo, pistetään korvan taakse. Kaikki keinot tulen käyttämään jotta saan tuon intonaation kuntoon. Niin mahtava kitara muuten että oksat pois. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
sterbo 19.11.2004 15:22:51 (muokattu 19.11.2004 15:23:36) | |
---|
off-topic: Fenderin Mexico teleissä on ainakin tehdassatsina 0.09. Itse vaihdoin kyllä kielet 0.10-52-settiin, mielestäni soi/resonoi paremmin. "Listeners of progressive rock have often got long and filthy hair, old, colorful and shabby clothes." |
weelie 19.11.2004 15:27:53 | |
---|
Mulla 9-46 kielet. Ei täysin kohdallaan (kompensoidut palat on toki), mutta thäts life. Ohuet kielet siksi että jaksaa väännellä kantrivääntöjä. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Kumiankka 19.11.2004 16:42:39 | |
---|
Tarina ei kerro minkä ikäisen kielisetin G:ssä on ongelmaa, mutta joskus olen ollut huomaavinani että jos punomattomat on päässyt vähän syöpymään niin ovat joskus käyttäytyneet oudosti. G on kyllä aina vähän ihmeellinen tuon vireen suhteen. |
pitk 19.11.2004 19:19:29 | |
---|
AInoa oikea telesetti on 012. ;-) Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
Aksu89 19.11.2004 21:08:37 | |
---|
Mulla on Xtonessa ja Epin LP:ssä 9:sit |