Aihe: Uutta kitaraa hankkimassa: ESP vs. Hamer
1 2
MotoPsycho
17.11.2004 09:48:29 (muokattu 19.11.2004 08:11:21)

Joops, elikä tarkoitus olisi nyt hankkia uusi kitara. Kävin paikalliset liikkeet läpi ja nyt pitäisi valita kolmesta eri kitarasta. Pyydänkin nyt teiltä, jotka tiedätte enemmän kitaran specseistä sun muista asioista ja joilla on kokemuksia kyseisistä skitoista, apua ja mielipiteitä tähän asiaan. Elikä kitarat ovat seuraavat:

ESP/LTD EC-400 (väri VSB)
http://www.espguitars.com/ltd_ec.htm
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/ec400.phtml

Kitarassa on EMG-81 mikit, mahonkirunko. Ovh olis 748e, myyjä lupaili että 700e vois lähteä.
---
ESP/LTD MMV-BO (väri BLK-WP)
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/mmv_bo.phtml

EMG-HZ mikit. Kaupassa olevassa kitarassa kielet ottivat nauhoihin kiinni 1-nauhalta ja 15-> soittaessa, mutta asia korjaantuu kun vähän säätää. Ovh. 399e (pitäisikö lähteä noin halvalla? Jotenkin itseäni ihmetyttää)
---
HAMER STD (väri musta)
http://www.f-musiikki.fi/tuotteet.php?nimikekoodi=STD-BK

Duncanin mikeillä, leppärunko. Normaalia painavampi. Ovh. 499e, kantopussi kaupan päälle.
---

EDIT 19.11.: Päätös on tehty ja eilen kävin varaamassa itselleni tuon Hamerin STD:n. Käyn sen tänään hakemassa kotiin. Eli kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. Ehkä joskus kun on paljon ylimääräistä rahaa ostan tuon EC-400 Hamerin kaveriksi :) Tarkoitus on ainakin joskus vaihtaa nuo Hamerin mikit vaikka EMG-81siksi.
The more it stays the same, the less it changes
Von Härskiburg
17.11.2004 09:52:57 (muokattu 17.11.2004 09:59:57)

HAMER STD (väri musta)
http://www.f-musiikki.fi/tuotteet.php?nimikekoodi=STD-BK

Duncanin mikeillä, leppärunko. Normaalia painavampi. Ovh. 499e, kantopussi kaupan päälle.

Korjaisin sen verran, että nuo eivät ole aivan tarkkaan ottaen Duncanit, vaan Duncan Designed. Ei ole yhtä hyvät kuin aidot Duncanit.

ESP/LTD MMV-BO (väri BLK-WP)
http://www.musamaailma.fi/band ... /tuotteet/155/159/mmv_bo.phtml

EMG-HZ mikit. Kaupassa olevassa kitarassa kielet ottivat nauhoihin kiinni 1-nauhalta ja 15-> soittaessa, mutta asia korjaantuu kun vähän säätää. Ovh. 399e (pitäisikö lähteä noin halvalla? Jotenkin itseäni ihmetyttää)

Mitä puuta tuo on? Se voi vaikuttaa hintaan paljonkin. Tuo kielten ottamine nauhoihin kiinni on vähän huono juttu. Itte en välttämättä tuota kappaletta ainakaan ottaisi, voipi olla kaulassa jotain häikkää. En tiedä, oletko tietoinen siitä, että nuo EMG-HZ:t eivät ole sitten aktiivit.

Itte kallistuisin tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, vaikka onkin muita hinnakkaampi.
"Siellä on ja pysyy", sanoi spitaalinen kun bordellista tuli.
Dinorocker
17.11.2004 09:57:42
Korjaisin sen verran, että nuo eivät ole aivan tarkkaan ottaen Duncanit, vaan Duncan Designed. Ei ole yhtä hyvät kuin aidot Duncanit.

Juu, ja leppä... kaukana Hamerin klassikosta.
Outrider
Kimmo72
17.11.2004 10:05:24 (muokattu 17.11.2004 10:06:13)
Anteeksi oftopikkini, mutta....
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=68225&o=0&co=120

Bannia musamaailmalle.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
Dumb
17.11.2004 10:24:56

Ensimmäisen kannalla olen. Explorer- ja V-mallit ei ole aivan minua varten. Ja onhan tuossa ensimmäisessä IMO parhaat mikit.
Dumb
17.11.2004 10:25:41

Anteeksi oftopikkini, mutta....
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=68225&o=0&co=120

Bannia musamaailmalle.

Ihan hyvä liike Musamaailma on. Minä olen aina saanut hyvää palvelua sieltä ja tulen jatkossakin asioimaan liikkeessä mielelläni. Nih!
Mokoma
17.11.2004 13:04:52
Noista vaihtoehdoista ehdottomasti EC-400. Jo pelkät mikit kääntävät pelin sille, ja nuo 400- sarjalaiset ovat muutenkin huippulaatua tuohon hintaan. Onhan niissä esim. Groverin virittimet jne.
Mursuviiksi
17.11.2004 13:47:16
Noista vaihtoehdoista ehdottomasti EC-400. Jo pelkät mikit kääntävät pelin sille, ja nuo 400- sarjalaiset ovat muutenkin huippulaatua tuohon hintaan. Onhan niissä esim. Groverin virittimet jne.

Jep. Hommasin tässä hiljattain 400-sarja Viperin ja on kyllä vakuuttanut ainakin minut ESP LTD:n "kalliimman" hintaluokan kepeistä. Osat ovat laadukkaita, viimeistely kiitettävää ja itselleni soittokokemukselta vieraat EMG:n aktiivit osoittautuivat säröstelyssä erittäin maukkaiksi peleiksi (puhtaista soundeista joutuu tosin hieman tinkimään). Kaulakin istuu käteen kuin valettu. Extra jumbo nauhat tosin tekisi mieli vaihtaa hieman inhimillisempiin jossain vaiheessa.

Joka tapauksessa jo nyt tekisi mieli ostaa toinen ESP:n tai ESP LTD:n keppi tämän nykyisen kaveriksi :)
Moussaka on kamalaa.
Ben_D
17.11.2004 13:49:19 (muokattu 17.11.2004 13:50:35)

Just soittelin Hamerin V-kepistä tänään F-Musiciin; hinta 500 ja jotain. Tiedä sitten millaiset noi Hamerin mikit ovat, mutta ainakin olisi set nece, ruusupuuotelauta ja "ivoroid binding. Ei mun mielestä mikään paha hinta.

-> http://www.hamerguitars.com/?fa=detail&mid=1457&sid=346
alphamale
17.11.2004 13:50:50 (muokattu 17.11.2004 13:51:35)

Tässähän oli jossain threadissa pohdintaa korina v hinnoista muistaakseni ja hamerin customikaan ei tullut (ihan älyttömän) kalliiksi muistaakseni? Noi perus 500e hamerit taitaa olla jotain Koreatavaraa ja ovat kai aika kaukana siitä alkuaikojen loistosta. Ehkä.

EDIT: tommonen joku Hamerin V (korea) näyttäis olevan kitarapajallakin tyrkyllä. siis sisäänsoitettu :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
JohnnyV
17.11.2004 14:32:25 (muokattu 17.11.2004 14:38:23)

Jep. Hommasin tässä hiljattain 400-sarja Viperin ja on kyllä vakuuttanut ainakin minut ESP LTD:n "kalliimman" hintaluokan kepeistä. Osat ovat laadukkaita, viimeistely kiitettävää ja itselleni soittokokemukselta vieraat EMG:n aktiivit osoittautuivat säröstelyssä erittäin maukkaiksi peleiksi (puhtaista soundeista joutuu tosin hieman tinkimään). Kaulakin istuu käteen kuin valettu. Extra jumbo nauhat tosin tekisi mieli vaihtaa hieman inhimillisempiin jossain vaiheessa.

Joka tapauksessa jo nyt tekisi mieli ostaa toinen ESP:n tai ESP LTD:n keppi tämän nykyisen kaveriksi :)

Itsekin olen kiinnostunut noista EC-sarjan kepeistä. Kävin testailemassa tuota EC-400sta, ja hyvinhän se tuntui käteen istuvan ja osat vaikuttivat mielestäni jämäkän laadukkailta. Kielet oli säädetty hieman korkealle, mutta soittotuntuma oli kuitenkin ihan ok.

Kuitenkin enemmän kiinnostaisi rinnakkaismalli EC-400AT, koska aktiivimikkejä en ole oikeastaan hakemassa. Siinä on Duncanin JB/59 vakiona ja 22 nauhaa 24 sijasta. Mahtaako muita eroja olla, entä onko kellään yleensäkään kokemuksia kyseisestä kepistä? AT-mallia ei liikkeestä testattavaksi löytynyt, joten en päässyt sitä käpistelemään.

EDIT: AT-malli näkyy myös olevan halvempi Musamaailmassa, 666 eur (onpa sopiva hinta ;). Johtuneeko tuo ero sitten pelkästään mikeistä ja otelaudasta?
alphamale
17.11.2004 14:38:51

Tossa EC-400:s on mun mielestä ruma toi bodyn leikkaus, mikä nyt sitten lieneekään. EC-1000:ssa näyttäisi olevan tasakansi ja öö AT:ssa taas tollanen kaareva kansi. Äst, EC-1000:ssa on taas käsittämättömän ylilyödyt koristelistat :)

Kyllä tollanen musta AT ois varmaan mun valinta jos moista keppiä oisin hakemassa. Noi lippuinlayt ei kyllä yhtään houkuttele.

Miten tää liittyy tähän threadiin? Aika huonosti!
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Dinorocker
17.11.2004 15:48:24 (muokattu 17.11.2004 15:54:18)
Just soittelin Hamerin V-kepistä tänään F-Musiciin; hinta 500 ja jotain. Tiedä sitten millaiset noi Hamerin mikit ovat, mutta ainakin olisi set nece, ruusupuuotelauta ja "ivoroid binding. Ei mun mielestä mikään paha hinta.

-> http://www.hamerguitars.com/?fa=detail&mid=1457&sid=346

Ei kannata odotaa liikaa Hamerin kaukoitä Veeltä.

Mikit taitaa olla Duncan Design.
Outrider
Olli S.
17.11.2004 16:25:06

Häpeilemätön mainos:
Jos Explorer kiinnostaa, niin minulla on myynnissä LTD EX-351, joka tosin on muodoiltaan terävämpi kuin alkuperäinen Explorer. Jos siis LTD:t kiinnostaa. Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, niin itse katselisin myös Tokain Les Pauleja. Korealaisia löytyy uutena tuohon hintaan, japseja ehkä käytettyinä. Ainakin liimakaulaiset korealaiset ovat ihan hyviä soittopelejä, vaikkeivat soundeiltaan Lespoja olekaan. Myös Epiphoneja ja Yamahan kalliimpia malleja suosittelisin katsastamaan.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. Ostakaa LTD!
tunkki
17.11.2004 16:26:38

Ei kannata odotaa liikaa Hamerin kaukoitä Veeltä.

Mikit taitaa olla Duncan Design.

En noista v-malleista tiedä, mutta Korea-Hamerit ovat todella laadukkaita. Ja nuo halppis-duncanit ovat itseasiassa nekin todella mainiot. Molemmissa on selkeästi oma soundinsa ja soivat hienosti kimpassa. Omaan Sunburstiini olen hyvin tyytyväinen. Ainut mainitsemisen arvoinen miinus on kaulan herkkyys soittotatsille. Raskaskätinen saattaa joutua muuttamaan otettaan kevyempään.
Tuhannen megawatin totuus!
Dinorocker
17.11.2004 16:55:09 (muokattu 17.11.2004 17:06:11)
En noista v-malleista tiedä, mutta Korea-Hamerit ovat todella laadukkaita. Ja nuo halppis-duncanit ovat itseasiassa nekin todella mainiot. Molemmissa on selkeästi oma soundinsa ja soivat hienosti kimpassa. Omaan Sunburstiini olen hyvin tyytyväinen. Ainut mainitsemisen arvoinen miinus on kaulan herkkyys soittotatsille. Raskaskätinen saattaa joutua muuttamaan otettaan kevyempään.

Juu, tarkoitukseni ei lainkaan ollut puhua huonoa Korean Hamereista. Olen jonkin sortin Hamer fani ihan oikeesti.

Double Cutit on ollut maukkaita ilman sähköjä, muutamaa olen renkannut... ne olivat maukkaampia kuin Korea V.
Outrider
tunkki
17.11.2004 17:24:21

Double Cutit on ollut maukkaita ilman sähköjä, muutamaa olen renkannut... ne olivat maukkaampia kuin Korea V.

Totta. Soi akustisesti tosi lujaa ja kauniisti. Olen noihin Elixiireihin ihastunut ja se uusien kielten klangi säilyy niissä tosi pitkään.
Tuhannen megawatin totuus!
-Q-
17.11.2004 18:05:42
En noista v-malleista tiedä, mutta Korea-Hamerit ovat todella laadukkaita.

Oma ykkökitarani on myös Korealainen Hamer. Tämä on mulle SE kitara, enkä ikinä vaihda sitä pois. Virheetön laatu ja soi upeasti. Aivan sama mitä mieltä muut ovat Korelaisten valmistamista kitaroista.

En ole ihan selvillä mitä tämän merkin tuotteiden hintakehitys/laatu on tässä viime vuosina ollut. Nimittäin tuo omani maksoi aikanaan (n. 7v sitten) jonkin verran yli 1000 € joka oli suunnilleen puolet Ameriikkalaisen, vastaavan Hamerin hinnasta. Laadussa ja soinnissa ei kuitenkaan ollut lähellekkään samanlaista eroa joka olisi kalliimpaa hintaa puolustanut, joten tämän hankin. Eikä ole tosiaan tarvinnut katua.

"Aidot" näyttävät edelleen maksavan suunnilleen saman verran, 2-3 tuhatta euroa, mutta näiden Korealaisten hinta on tippunut 500€ nurkille. Onkohan laatu pysynyt kuitenkin samana, vai miksi mokomat ovat halventuneet? Vai maksoinko kenties törkeää ylihintaa omastani vuosia sitten :)
Lisäksi tässä välillä näkyi Slammer -tuotemerkillä myynnissä vastaavan mallisia kitaroita melko edullisesti, jotka on nyt enemmän tai vähemmän hävinneet katukuvasta. Vai olisiko vain näiden merkki vaihdettu hyvämaineiseen, myyvämpään Hameriin? Tarkennetaan vielä, että näistä vanhemmista Korealaisista käytetään nimeä "Hamer Slammerseries" jota ei taida lukea näissä uudemmissa.

Jatkan edelleen oman edun tavoittelua alkuperäisen kysyjän kustannuksella, sori:
Osaako joku kertoa tästä Studio / Archtop -mallista. Onko nämä kaksi eri mallia (erot?), vai onko Archtop vain kaarevakantinen versio Studio -mallista? Nykyiset Studiot Hamerin sivuilla näyttävät olevan kaikki kaarevakantisia, mutta lankkujakin on aiemmin ollut.
Dinorocker
17.11.2004 18:40:38 (muokattu 17.11.2004 22:03:42)
Slammer by Hamer on edelleen....niitä tehdään.

Nuo kaarevakantiset 10 vuotiaat Hamer USAt on vissiin - "jostain on tullut jokin malli joka vastaa sitä, lähinnä..."

Hehh..
Outrider
MotoPsycho
17.11.2004 19:28:24 (muokattu 19.11.2004 08:12:19)

Jesh, kiitoksia paljon kaikille keskusteluun osallistuneille ja vinkkien antajille. Mukavaa että näinkin paljon on kommentteja sadellut.

Olen nyt lähes varma että hankin kuitenkin tuon Hamerin, sillä EC-400 maksaa vähän liikaa budjetilleni (olen hankkimassa ns. kakkoskitaraa itselleni) ja soitannollisesti tuo Hamer kuulostaa ja tuntuu minusta hyvältä. Ja kyllä Hamer näemmä on muillekin sopinut. Vaikka EC-400 olisikin loppujen lopuksi tasokkaampi, mitä en kiellä, on se vähän turhan hintava tässä tilanteessa. Hamer tuskin on laadultaan niin huono etteikö sillä soittaisi vuoden päivät, varsinkin jos vaihdan myöhemmin tasokkaampiin mikkeihin(?). Ja kyllä se Explorer on vaan pirun nättikin. Käyn vielä huomenna liikkeessä omat pedaalini mukana testaamassa miltä se kuulostaa niiden läpi :)

Joku mainitsi jotain siitä että Hamerin runko on lepästä. Onko se nyt sitten huono puulaatu kitaraan? Itse en noista puulaatujen vaikutuksesta tiedä paljoakaan, joten voisitte vähän avittaa.

EDIT 19.11.: Joo eli Hamer tuli tosiaan hankittua kuten aiemmin mainitsin.
The more it stays the same, the less it changes
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)