Aihe: Telecaster, hurina ja mikit
1
Tmp
02.12.2004 12:23:30
Pyydän anteeksi ehkä hieman huonoa otsikkoa.

Kysessä ei nyt ole suoranainen ongelma. Olen vain huomannut että jos soitan säröllä esim. tallamikillä, niin kuulu jonkun verran hurinaa. Jos soitan kaulamikillä, niin sama juttu. Jos kuitenkin laitan mikkikytkimen keskiasentoon niin että molemmat mikrofonit ovat käytössä niin hurina lakkaa periaatteessa kokonaan.

Nyt en siis hae ratkaisua yksittäisen miki hurinaan, koska se on mielestäni todella pientä. Kysyisinkin että mistä tämä johtuu. Onko kaikissa kitaroissa sama juttu, vai onko fenderillä nyt vain välähtänyt tämän mallin kohdalla?
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
JMP71
02.12.2004 12:26:22
Joissain malleissa on sellanen että mikrofonit kytkeytyy humbukkeriksi väli-asennossa. Tästä lienee kyse sun kitarassa.
Hanki parempaa luettavaa.
weelie
02.12.2004 12:34:42
Jos mikit on RWRP = reverse wired and reverse polarity. niin sitten ne kummatkin päällä ollessaan poistavat hurinan (hurina canceloi itsensä). Hyvin yleinen moderneissa Fender-tyyppisissä mikeissä. Tästä löytynee tarkempaa tietoa googlella.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Tmp
02.12.2004 12:36:02
Täähän tuli teiltä ku apteekin hyllyltä. Pitää googlettaa nyt kun tietää hakusanan.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
PIM
02.12.2004 13:14:18
Joissain malleissa on sellanen että mikrofonit kytkeytyy humbukkeriksi väli-asennossa. Tästä lienee kyse sun kitarassa.

Oikein tarkasti ottaen kyseessä ei ole varsinainen humbuckerkytkentä vaikka lopputulos hurinan eston puolesta onkin sama. Ko. kytkennässä mikit kytkeytyvät rinnakkain kun taas humbuckerissa kelat ovat sarjassa. Molemmissa tapauksissa eri suuntiin käämittyhin keloihin indusoituvat vastakkaismerkkiset häiriöjännitteet kumoavat toisensa.
E=Fb, Einstein's theory of music
MrGuitarist
02.12.2004 17:24:51
Lisättäköön vielä, ettei kyseessä ole mikään vika vaan pikemminkin ominaisuus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)