Aihe: Boss me-50
1 2
Tmp
29.11.2004 12:36:45
Ajattelin tässä ostaa Delay-pedaalin ja antaa vanhan Digitech RP50 multiefektin välissä. (Tästä oli jo threadi ja kiitos vastanneille).

Nyt vasta tuli kuitenkin mieleen että silloin minulla ei ole viritintä koska se on siinä Digitechissä. Tuli sitten mieleen Bossin ME-50 joka on minulle ennenkin tarjottu. Saisin varmaan antaa vanhat pedaalit vaihdossa(Jackhammer jäisi), joten maksettavaa ei jäisi kovinkaan paljon.

Onko kellään kokemuksia? Yritin vähän lukea HC:n arvioita mutta ne on joko 10,10,10,10,10 "Oh my God! Best FX EVER!!11" tai sitten 1,1,1,1,1 "This is just SH*T!!11"

Tänään menossa kokeilemaan kauppaan, mutta kiva kuulla teidän mielipiteitä. Jos nyt annan DS-1:n ja CH-1:n pois, niin onko se ME-50:n DS-1 moodi tosiaan vastaava? Tuota on nimittäin vaikea arvioida kaupassa vierailla kamoilla.

Kiitos etukäteen vastauksista.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Jake24-25
29.11.2004 14:16:44
Tänään menossa kokeilemaan kauppaan, mutta kiva kuulla teidän mielipiteitä. Jos nyt annan DS-1:n ja CH-1:n pois, niin onko se ME-50:n DS-1 moodi tosiaan vastaava? Tuota on nimittäin vaikea arvioida kaupassa vierailla kamoilla.

Kiitos etukäteen vastauksista.

Olen itse kokeillut useasti ja intensiivisesti eräiden tuttavieni ME-50:siä ja olen saanut ko. laitteesta hyvän käsityksen vaikka en itse ME-50:stä omistakaan. Mielestäni ME-50:nen on lajityypissään (lattiamallinen multiefekti) parhaimmasta päästä. Mainoslause joka meni suurinpiirtein: "No nonsense, just killer tone." kiteyttää mielestäni erinomaisesti ME-50:sen vahvuudet eli laitteessa on kaikki perusefektit korkealuokkaisina eikä mitään turhaa. ME-50:stä voi käyttää (manual-modessa) samalla tavoin kuin useita erillispedaaleita eli kytkeä päälle ja pois erillisiä kytkimiä käyttäen. Aikaisemminhan harvassa multi-efektissä (ainakaan saman hintaluokan) oli vastaavanlainen mahdollisuus. Lisäksi ME-50:stä pystyy memory-modessa käyttämään samoin kuin perinteisiä multi-efektejä eli hyppimällä patchistä toiseen jalkakytkimiä käyttäen kunhan on ensin tallentanut haluamansa efektit muistipaikkoihin.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, on efektien laatu ME-50:ssa korkealuokkaista. Mielestäni Univibe ja Leslie mallinnukset ovat todella realistiselta kuulostavia. Chorus on myöskin hyvä ja pärjää mielestäni hyvin CH-1:lle. ME-50:ssä on useita choruksia, joista pari toimii stereona ja kolmas monona. Säröjä on useita mm. mallinnukset useimmista Bossin omista pedaaleista, Marshallin Guvernor-säröstä, Rat Distortionista, Fuzzfacesta jne. Kysymäsi Bossin DS-1 mallinnus vastaa mielestäni hyvin aitoa DS-1:stä. Muutkin säröt toimivat hyvin.

Boss ME-50:sen heikot kohdat ovat mielestäni heikko reverb ja se, että ME-50:nen värjää liikaa vahvistimen omaa soundia ollessaan kytkettynä signaaliketjuun vaikka kaikki efektit olisivat kytkettynä pois päältä. Mikäli itse tarvitsen joskus hyvää multi-efektiä on ME-50:nen ehdottomasti yhtenä kärkiehdokkaana ostoslistalla. ME-50:sen viitoittama suuntaus on mielestäni juuri oikea multi-efekteille eli se, että useita efektejä pystyy portaattomasti käsittelemään ja muokkaamaan yksittäisinäkin ilman pakollista muistipaikkojen plarausta.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Mokoma
29.11.2004 14:24:52
Boss ME-50:sen heikot kohdat ovat mielestäni heikko reverb..

Tästä olen kyllä eri mieltä, kaikutilamallinnukset ovat mielestäni erinomaiset. Säätövaraakin on kaikissa riittämiin.

Viime yön vietin kyseisen laitteen parissa tehden kuulokkeet päässä hyviä patcheja muistiin, ja täytyy kyllä sanoa että ainakin meikeläisen käytössä on kelpo laite.
Kapane
29.11.2004 14:28:23

Käytätkö pedaali säröä vai vahvarin omaa säröä? Vai boostaatko vahvarin säröä pedaali säröllä?

ME-50 on hyvinkin hyvä ostos, mutta omaa miinalautaani en siihen vaihtaisi.

Tunerin käyttö on mielestäni hieman hankalaa eikä tuner ole kovin tarkka kun vertaa esim. saman lafkan Tu-2seen. Efektit ovat kyllä hyviä. Pärjäävät monelle bossin erillis purkillekkin, mutta silti jokin niissäkin mättää. En tiedä, ehkä en vain pidä niiden ominaissaundeista, niinkuin en pidä boss miinojenkaan. Ihan hyvä laite kuitenkin, mutta suosittelen harkitsemaan, jos tosiaan tarvit vain ds-1, ch-1, delaytä ja tuneria.
Jake24-25
29.11.2004 14:32:11 (muokattu 29.11.2004 14:35:42)
Tästä olen kyllä eri mieltä, kaikutilamallinnukset ovat mielestäni erinomaiset. Säätövaraakin on kaikissa riittämiin.

Makuja on monia reverbienkin osalta. Eniten ME-50:sen reverbin osalta minua häiritsi se, että sille ei ole samanlaisia säätöjä kuin esimerkiksi Bossin RV-5:ssa. Esimerkiksi säröille on erilliset potikat. Lisäksi olen kuullut parempiakin kaikutilamallinnuksia kuin ME-50:sen.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Tmp
29.11.2004 14:46:10
Käytätkö pedaali säröä vai vahvarin omaa säröä? Vai boostaatko vahvarin säröä pedaali säröllä?

En käytä vahvarin säröä ollenkaan. Olen käyttänyt vain pedaaleja särön saamiseksi. Ajattelin vielä jäädä JH-1:n kanssa, kun se on kuitenkin niin erilainen kun bossi.

Tuossa ME-50 olisi minun mielestäni se hyvä puli että se on kompaktimpi kun erillispedaalit. Enimmäkseni käytän vain reverbiä, delayta, chorusta ja säröä. Yhdessä biisissä käytän kuitenkin vähän muita efektejä, ja se kun on oleellinen osa biisiä.

Itse on kuullut hyvää ME-50:n delaysta. Vastaako Chorus CH-1:stä? Mahdollisesti muuten säästäisin myös sen. DS-1 ja Digitech menee kyllä ostotapauksessa pois.

Tuossa olisi hyvin tarpeellinen myös volume-pedaali, ja helppo roudattavuus sekä kuulokeliitintä(saisi vanhan vahvistimen realisoitua). Olen myös muuttamassa helsinkiin, joten olisi hyvä saada toinen vahvistin pois.

Mahdollisesti käyttäisin myös tremoloa jne biiseissä, mutta koska digitechissä ei ole tap-tempoa on se säätäminen jäänyt vähemmälle.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
LesPaul70
29.11.2004 14:58:45 (muokattu 29.11.2004 14:59:54)
Uskaltaudunpa minäkin pari sanaa sanomaan, vaikka itselläni on GT-6 eikä ME-50 (ME-50:tä olen vain testannut kaupassa). ME-50 on siis teknisesti hyvin pitkälle sama laite kuin GT-6, mutta säätömahdollisuuksia on paljon vähemmän kuin GT-6:ssa.
Ensinnäkin: jos yhtään tykkäät siitä DS-1:stä, älä hitossa myy pois. COSM-mallit (joita ME-50 ja GT-6 käyttävät) eivät missään tapauksessa ylitä laitteita, joita yrittävät mallintaa, vaan parhaassa tapauksessakin pääsevät vain hyvin lähelle. Useimmissa tapauksissa, joita olen päässyt A/B-testaamaan omilla kamoillani, eivät kyllä ole päässeet edes "hyvin lähelle" vaan pikemminkin soundi oli "vähän samantyylinen". Muutama särö/fuzz-boksimalli saattaisi ehkä onnistua menemään sokkotestissä aidosta, jos koehenkilö olisi vähintään 3 promillen jurrissa, mutta useimmat mallit eivät sittenkään. ;) Eli jos DS-1 miellyttää, pidä ihmeessä aito tavara ja käytä sitä ME-50:n kanssa.
Oma mielipiteeni, joka perustuu siis lähinnä GT-6:een, on että varsinaista särölähdettä ei COSM-malleilla kannata yrittää korvata. Sen sijaan kun särön saa jostain muualta, esim. pedaalista tai vahvarista, Bossin digitaaliefektit kyllä ovat ihan käyttökelpoisia.
ME-50:n isoin rajoitus on se, että säätömahdollisuuksia ei paljoa ole. Jopa 3 potikan EQ olisi iso parannus. Joillekin tuo turhan ruuvattavan puuttuminen voi tietysti olla plussaakin, itse yleensä kuitenkin haluan enemmän säätömahdollisuuksia.
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti!
Tmp
29.11.2004 15:14:29
Eli jos DS-1 miellyttää, pidä ihmeessä aito tavara ja käytä sitä ME-50:n kanssa.

No itse säästän Marshallin Jackhammerin josa mielestäni saan hyvät säröt. Se on nykyään "ykkössäröni", joten en tarvistse tarkkaa kopiota DS-1:stä. Se on ehkä vähän liian ohut telecasterilleni. Uskon että niistä kymmenistä mallinuksista löydän ainakin yhden yhtä hyvän kuin DS-1:sen. Jos en niin minulla on vielä se JH-1 siellä lenkissä.

Delay on varmasti parempi kun halpis digitechin. Reverb löytyy vahvistimesta jos haluan. Chorus voi tuskin olla kovin huono. Plussaa on myös se että saan sen laitettua ennen vahvistinta jolloin en tarvitse efektilenkkiä, joka on vahvistimessani rikki.
MikkoPaskavasara
29.11.2004 15:18:35

Tervehdys! Itse olen omistanut tuon Bossin sinisen mahtilaudan noin puoli vuotta, joten on kokemusta siitä kertynyt aikas paljon studioäänitysten puolelta. Kerron plussia ja miinuksia mitä olen huomannut ajan kuluessa:

+ Äänenlaadulliset erinomaiset ja monipuoliset chorukset ja delayt
+ Monta säröä jotka vielä kuulostavatkin suht hyviltä (emuloidut versiot Bossin erillissäröpedaaleista)
+ Toimiva kokonaisuus, luojan kiitos ei valikoissa selailua vaan säädöt tehdään nuppeja pyörittämällä
+ Rakenteellisesti hyvin tukeva ja luotettava, uskallan hyvin mielin keikkailla tämän kanssa
+ Hyvin häiriövapaat elektroniikat (paitsi pari poikkeusta, lue alaspäin)
+ Tasaisesti liikkuva expression-pedaali

- Maali naarmuuntuu helposti kun vahingossa hinkkaa toista metallia vasten
- Vaikka säröt kuulostavatkin ihan mallikkailta, muutamat niistä surisevat aavistuksen enemmän kuin niiden yksittäispedaaliesikuvat, eivät kuitenkaan hirveän häiritsevästi
- kompressori/sustainer ja noise gate ovat pienoisia pettymyksiä, olisivat kaivanneet enemmän säätömahdollisuuksia
- Ei varsinaista EQ:ta

Siinä oli nyt päällimmäisenä mielessä olleet asiat. Mitäpäs siitä vielä kertoisi. En usko että alta kolmella sadalla toista yhtä hyvää, laadukasta ja luotettavaa (Boss tekee melkoisia tankkipedaaleja) multiefektiä löytyy, joten voin kyllä suositella hyvin mielin tätä.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Tmp
29.11.2004 15:29:55
- Vaikka säröt kuulostavatkin ihan mallikkailta, muutamat niistä surisevat aavistuksen enemmän kuin niiden yksittäispedaaliesikuvat, eivät kuitenkaan hirveän häiritsevästi

Yleensä käytän aika matalia Gain/Drive asetuksia, joten tuo ongelma tulee tuskin olemaan mikään maailman kaatava juttu. Kompuraa en ole kaivannut. EQ:n puute tosin vähän harmittaa, mutta ainakin säröillä on omat EQ:t ja vahvarissa on EQ:t, joten toivotaan että pärjään.
Boltsa
29.11.2004 17:24:53 (muokattu 29.11.2004 17:26:16)
Olen omistanut kyseisen laitteen n. 9 kuukautta ja itselle todellä hyvä ja monipuolinen laite. Eikä hintakaan ole paha. Aikoinaan maksoi hieman päälle 300 euroa.
Plussat ovat pääosin samat, mitä edellisetkin kirjoittajat ovat laittaneet.
Pari miinusta kuitenkin antaisin.
En tiedä onko se yleistä multiefekteissä kun en hirveän montaa olen käyttänyt (korjatkaa viisaammat jos siis on yleistä) eli kun vaihtaa presettiä (siis tallennettuja) niin välissä on pieni pätkäisy. Tämä tosin ei suuremmin haittaa, mutta ainahan se true bybass olisi kätevä. Mutta siis haittaa tuosta ei ole ollut, lähinnä vain pieni yksityskohta joka häiritsee.
Toinen on, että muistipaikkoja ei voi vaihtaa, muutakuin pienestä napista (jota ei kengät jalassa pysty painamaan) tai sitten kytkimestä mikä pitää ostaa erikseen.
Myöskään muuntajaa ei tule mukana.
Ja sitten jo muidenkin mainitsema eq:n puute. Eikä sekään pahemmin haittaa, koska käytän erillistä eq:ta.

Vaikka pari miinusta laitteessa on, ne eivät kovinkaan suuresti haittaa.
Suositeltava ostos!
Ei se nyt toimi!
trent
30.11.2004 10:38:04
Miten hyvin tässä toimii wah särön kanssa?
pkangas
30.11.2004 10:57:08

Miten hyvin tässä toimii wah särön kanssa?

Mielestäni hyvin.
Aika erotteleva saundi, vaikka säröä olisi runsaastikin.

Erinomainen peli. En vaihtais pois.
Aloittelijatar
30.11.2004 12:29:03
Mitkä ovat merkittävimmät erot GT-6 ja ME-50 välillä?
Tmp
30.11.2004 12:33:46 (muokattu 30.11.2004 12:34:36)
Eilen sain sen sitten kaupasta kotiin(kokeiltavaksi). Jos vanhat pedaalit annan välissä niin hintaa kertyy 175 euroa.

Pitää sanoa että DS-1 mallinnus ei ole saman saundinen kun aito DS-1. Säröjähän on 11 ja painamalla "variaatio" nappulaa saa siitä paremman tai huonomman soundisen. Itse en noista löytänyt kun ehkä 5 hyvää(en käytä ollenkaan High-gain mallinnuksia joten ne oli heti pois pelistä). Sitten mulla jää vielä se Jackhammer ja vahvarin särö(mitä en kyllä oikeastaan käytä). Kuka tarvitsee kymmenen säröä? Ei kukaan. Löysin pari lead-soundia ja pari komppisoundia. Eli mielestäni todella hyvin.

Chorus ei mielestäni ole yhtä hyvä kun Bossin CH-1. En tajua miksi ei Boss laittanut niitä omien pedaalien piirilevyjä sinne. Miksi ne mallintaa omia vehkeitään? Tremolo oli ihan hyvän kuuloinen, ei niin "keinotekoinen" kun digitechissä. Sitä en kyllä kokeillut kun nopeasti. Tremolossa on myös tap-tempo, mikä on iso plus.

Muita modulaatioefektejä en kyllä kokeillut kun nopeasti. En kommentoi, enkä todennäköisesti käytä.

Delay oli sitten hyvä. Tap tempo mahdollisuus toimi, ja säätövaraa löytyi. Esim. Digitechin multiefektistä ei saanut sellaisen delayn mistä olisi vain tullut yksi kaiku. Kaiun sai myös äänenvoimakkuudeltaan lujemmalle kun digitechissä.
Erillispedaalieihin en tätä pysty vertaamaan.

Reverbit ei ehkä ole kovin laadukkaita, mutta menettelee. Taidan kuitenkin käyttää Fenderin reverbiä. Luonnollisemman kuuloinen. Semmoinen "överi" reverb siitä löytyi. Voi ehkä käyttää jossain kohdassa.

Volumepedaali toimi ihan hyvin, mutta liikerata olisi ehkä saanut olla vähän pidempi.

Noise gatea en oikeastaan kokeillut, mutta vaikutta ihan toimivalta. Tosin mikään särö ei ollut kovin äänekäs(siis häröäänet), paitsi ehkä joku high-gain, mutta nehän mulla ei ole käytössä.

Kompuraa en oikeastaan kokeillut, mutta en ole sitä koskaan ennenkään kaivannut.

Mitä on vielä auki on esim wahi, se jäi kokeilussa väliin. Käytin efektiä vain manual modessa ja niin tulen tekemään vastedeskin. Jos sitten biisissä tarvin kahta hyvin erilaista säröä yhdessä biisissä tjsp. Niin sitten saa käy käyttää sitä memory modea.

En tajua ihmisten valitusta(harmony-centralissa) että jos käyttää manual modessa niin ne asetukset ei talletu. No eihän ne erillispedaalien kaa talletu? Vähän pitää muisti pelata.

Kaiken puolin vaikutti hyvältä vehkeeltä. Pitää kai ostaa pois. Nyt en tarvi sitten enää muuta kun 175 euroa :)
Boltsa
30.11.2004 13:20:36 (muokattu 30.11.2004 13:21:52)

Varmaankin se, että Me-50 on vähemmän "patcheja" (mutta tartteeko yhen biisin aikana 3:a eri efektiyhdistelmää?), ei voi selata muistipaikkoja ilman sitä erillistä kytkintä (siis kengät jalassa, varpaalla sitä pientä nappia pystyy kyllä hyvin painamaan), ei yhtään täyttä eq:ta, ei efektilenkkiä.

Tuossa varmaan merkittävimmät erot.
Ei se nyt toimi!
LesPaul70
30.11.2004 13:23:35 (muokattu 30.11.2004 13:46:00)

Kultainen väri vs. sininen väri. Ei vaan...

Vastaan tässä GT-6:n näkökulmasta eli listaan joitain käyttömahdollisuuksia, joita ei ME-50:ssä käsittääkseni ole. Jos erehdyn jossain kohdassa, saa korjata (itseltä löytyy siis GT-6, ja ME-50:tä olen kokeillut vain kaupassa, kuten sanottu).

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että GT-6:ssa on "enemmän kaikkea" ja ennen kaikkea enemmän säätömahdollisuuksia. Efektikirjo on jotakuinkin yhtä laaja, mutta GT-6:ssa efekteissä on paljon enemmän säädettäviä ominaisuuksia, joten soundimahdollisuuksia on runsaasti enemmän. Ja vaikka erikoisemmat/harvemmin käytetyt parametrit on tosin kaivettava valikosta data-ratin ja nuolinäppäinten avulla, yleisimmin käytetyille on erilliset potikat aivan kuten ME-50:ssäkin. Tämä ei silti tarkoita, että täysi uunokin saisi GT-6:sta huippusoundin kahdessa minuutissa. ;)

GT-6:
-Lisää säröboksi- ja vahvistinmalleja
-Mahdollisuus luoda omia "kustomoituja" (Custom) säröboksi-, vahvistin- ja wah-pedaalimalleja
-Mahdollisuus säätää efektien järjestys patch-kohtaisesti (esim. voi tehdä vaikka Randy Rhoads -patchin, jossa wah onkin särön jälkeen, vaikka muissa patcheissa se olisi ennen säröä)
-Mahdollisuus ohjelmoida eri polkimet (myös volume-/ekspressiopedaali) ohjaamaan jotakuinkin mitä tahansa parametria, esim. kytkemään jonkin efektin päälle tai pois, tai voi vaikka laittaa ekspressiopedaalin kelaamaan eri vahvistinmalleja tai jotain muuta päätöntä - jos tahtoo
-Monipuoliset EQ-mahdollisuudet: normaalien B/M/T-potikoiden lisäksi käytettävissä 4-kanavainen parametrinen EQ (2 parametrisesti säädettävää keskitaajuutta), jonka voi tietysti sijoittaa mihin tahansa väliin efektiketjussa. Ja jos tämäkään ei riitä, FX2-blokista löytyy vielä ylimääräinen Sub-EQ, jolla voi hienosäätää soundia (EDIT: ja näiden patch-kohtaisten ekkujen lisäksi on tietysti vielä kaikkiin patcheihin vaikuttava Global EQ...)
-(Vielä yksi EDIT): Yksi joka on ihan pakko mainita - mahdollisuus tehdä omia asteikkoja harmonist-toiminnolle, esim. itämaisia asteikkoja
-Varmaan jotain muutakin vielä, ei tule nyt mieleen... :)

GT-6:sta ei todellakaan ole ihan triviaalia saada huippusoundia ulos (ainakaan jos niiden COSM-mallien säröillä yrittää), mutta juuri tuon monipuolisuuden ansiosta se on mielestäni hintaluokassaan aivan yliveto laite. En vaihtaisi pois.

EDIT: Ai jaa, eikö ME-50:ssä ole sitten External-silmukkaakaan? Huono juttu, jos ei ole, sillä se on yksi GT-6:n parhaista ominaisuuksista -> voi sijoittaa ulkoisen särölähteen mihin tahansa väliin efektiketjussa ja käyttää sitä Bossin köpöisten COSM-särömallien sijaan.
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti!
Boltsa
30.11.2004 13:26:47
Ai jaa, eikö ME-50:ssä ole sitten External-silmukkaakaan?

Joo ei ole.
Ei se nyt toimi!
Juutas
30.11.2004 14:00:49
En tiedä onko se yleistä multiefekteissä kun en hirveän montaa olen käyttänyt (korjatkaa viisaammat jos siis on yleistä) eli kun vaihtaa presettiä (siis tallennettuja) niin välissä on pieni pätkäisy. Tämä tosin ei suuremmin haittaa, mutta ainahan se true bybass olisi kätevä. Mutta siis haittaa tuosta ei ole ollut, lähinnä vain pieni yksityskohta joka häiritsee.

Jep, pieni tauko presettejä vaihtaessa taitaa olla useimpien
multiefektien "perusvika". Yhden kitaristin bändissä tämä
tuottaa käytännön ongelmia kun soundia vaihtaessa tulee
aina kiusallinen tauko. Vaatii hieman luovia ratkaisuja... =)

MUTTA tällä ei ole mitään tekemistä True Bypassin kanssa
kuten teksti antaa ymmärtää. True bypass tarkoittaa vain
ja ainoastaan sitä, että kun pedaali (tai tässä tapauksessa
multiefekti) on pois päältä, ei se vaikuta soundiin mitenkään.
Itse asiassa signaali ohittaa/kiertää koko laitteen ja siksi
mitään värittymistä ei tapahdu. Tämä on ME-50:n isoin puute
IMHO, muttei liity mitenkään patchien vaihtamisessa
syntyvää taukoon.
Hauki on kala - jos niin sovitaan!
Juutas
30.11.2004 14:05:16
Eilen sain sen sitten kaupasta kotiin(kokeiltavaksi). Jos vanhat pedaalit annan välissä niin hintaa kertyy 175 euroa.

Hmm. Sinuna harkitsisin käytetyn ostamista kun esim.
huuto.netissä niitä pyörii runsaasti jopa alle kahdensadan
hintaan. Jos oletetaan, että myyt samalla tavoin itse
tarpeettomat pedaalit pois, saattaa olla ettet joudu
kärsimään hankinnastasi juuri mitään... =)
Hauki on kala - jos niin sovitaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)