treble 03.12.2004 21:43:42 | |
---|
Eli olen katellut Laneyn GH50L nuppia, mutta ongelmana on se, että sinä on vain yksi kanava. Joten ajattelin ottaa säröt pedaalistaja cleanit vahvarista. Eli onko järkeä ostaa vahvistin, jossa on hyvät säröt ja sitten olla käyttämättä niitä? Entä vastaako pedaalin särö ikinä isoudessaan vahvistimen säröä? |
Kitarasankari 03.12.2004 22:10:41 | |
---|
osta pois. Mutta ei säröjä kannata jättää käyttämättä. Pidät särökanvalla sellaisen sopivan rokkicrunchin ja sitä sitten säröpedaalilla ryydität kovempaan säröön ja kliinin saat tietysti vähentämällä volyymiä kitarasta kun on pelkkä vahvarin särö käytössä. Jazz is not dead...it just smells funny... |
Jormaz 03.12.2004 22:11:36 | |
---|
Voipi olla tyhmä vastaus mutta mikset katsoisi sitten saman tien kaksikanavaista vahvistinta? Andrey Bolshakov - Master of Shred |
Deranged 03.12.2004 22:16:01 | |
---|
Luovu cleaneista tai jätä ne bändikaverin soitettavaksi. Biisien välissä ehdit vaihtaa piuhan hi inputista lo inputtiin, jos on tarvis. |
Funkyshiva 03.12.2004 22:58:02 | |
---|
Ehkä fiksuinta olisi ostaa vaffari jossa on jumalainen clean-soundi,ja siihen semmonen itseään miellyttävä säröspedu? Funkyshiva |
Columbo 03.12.2004 23:11:08 | |
---|
Eli onko järkeä ostaa vahvistin, jossa on hyvät säröt ja sitten olla käyttämättä niitä? Entä vastaako pedaalin särö ikinä isoudessaan vahvistimen säröä? Nähdäkseni on olemassa ainakin kolmen sorttista vahvaria "jossa on hyvät säröt". Entä muuten missä on hyvät kliinit ja etenkin juuri siinä rajoilla big guitar-sound?. Niin ne kolme: 1. putkivahvarit, ainoa ongelma "hyvien säröjen" saamiseksi lienee erittäin vanhojen vehkeiden low gain 2. trankkuvahvarit, jotka analogisesti leikkivät (eivät mallinna) putkivahvistimeen liittyvää yliohjaussoundia. Tyyppiesimerkkejä Tech21 tai Peavey TransTube. Tässä voin kommentoida täysin yleistä mielipidettä vastaan: esim puhdas 50W trankkuvahvari Kustom 70-luvulta särki lujaa soitettuna aika mehevästi. 3. Mallintavat, jotka yleensä yrittävät teeskennellä jotain kuuluisimpia putkivahvareita. Ja näitä piisaa. Mallintavien laatutason voi mitata kokeilemalla jotain overdrive-boxia sen edellä. Erot ovat huomattavia! Ja sitten ne särö-boxit. Yhdessäkään classic stomp boxissa sellaisenaan ei ole kelvollinen soundi. Ei vintage, ei Boss, ei edes 70-luvun MXR, ei Big Muff, ei mikään. Sen sijaan jonkun vahvarin kanssa pelittävät lyhteistyössä oistavasti. |
askomiko 03.12.2004 23:43:24 | |
---|
Ehkä fiksuinta olisi ostaa vaffari jossa on jumalainen clean-soundi,ja siihen semmonen itseään miellyttävä säröspedu? Jos tykkää Fendertyyppisestä cleanista, niin säröspedujen toiminta semmoisen kanssa on yleensä paljon heikompaa kuin Marshallin tumpelocleani. JMP tai JCM ja säröpedaali=rok. |
LaXu 04.12.2004 00:52:08 | |
---|
Tuossa GH50L:ssahan on yksi kanava ja boosti. Pitäisi riittää ihan hyvin. Itse olen kaikkia vahvistimiani käyttänyt kuin yksikanavaisia, eli kitaran volapotikalla säädellyt särön määrää. Joko en ole omistanut kanavanvaihtopolkusinta tai sitten yksinkertaisesti puhtaiden ottaminen volapotikalla ja pikkausdynamiikkaa muuttamalla on ollut näppärämpää..voi liikuskella ympäriinsä eikä tarvitse hakeutua pedaalin luo painamaan nappia kun pitää saada puhdasta tai pistää takaisin särölle. Tuon volumepotikkajutun toinen hyvä puoli on, että sillä saa juuri sen verran säröä kuin tarvitaan. Kanavanvaihto antaa vain kaksi tilaa. Haittapuolena taas on, että eri EQ-asetuksia ei luonnollisestikaan saa, mutta ainakin itse olen oikein passelit komppi- ja soolosoundit saanut ihan samoilla asetuksilla. Minusta jotenkin tuntuu, että tuon volapotikan olemassaolon on moni kitaristi unohtanut, kun ovat tottuneet, että säröt saadaan polkaisemalla kytkintä. Vuosikausiahan monet ovat käyttäneet jotain säröpedaalia vahvistimen oman särön boostaamiseen, tuossa GH50L:ssa sama onnistuu periaatteessa juuri tuolla boost-ominaisuudella, jonka saa päälle/pois jalkakytkimellä. Eli minä sanoisin, että unohda säröpedaalit ja opettele tuon volapotikan käyttö (tai käytä volumepedaalia jos särön määrän säätely jaloilla tuntuu helpommalta) ja harjoittele kevyempää tatsia, kyllä yhdestä kanavasta saa vaikka millaisia soundeja irti. |
Deranged 04.12.2004 09:33:45 (muokattu 04.12.2004 09:35:07) | |
---|
Eli onko järkeä ostaa vahvistin, jossa on hyvät säröt ja sitten olla käyttämättä niitä? Entä vastaako pedaalin särö ikinä isoudessaan vahvistimen säröä? Ei ja Ei. 1. putkivahvarit, ainoa ongelma "hyvien säröjen" saamiseksi lienee erittäin vanhojen vehkeiden low gain Lisäisin tuohon vielä "ja liika teho" Järkeviä vaihtoehtoja on kaksi: 1. Hankitaan vahvistin käyttötarkoituksen mukaan -Eli jos halutaan death-säröä niin ei osteta 50-luvun 200W yksikanavaista plexipömpeliä 8x10" comboversiona. -Jos soitellaan bluesia tai perinnekamaa, on ihan turhaa ostaa 5150 tai Triple Rectifier. Mennään kattelemaan Fendereitä jousikaiulla tai jotain sinne päin. 2. Ostetaan 6-kanavainen ziljoona e maksava boutiquevehje ja tykätään kovasti erilaisista soundeista. -Valitettavasti useimmilla ei ole tähän vaihtoehtoon varaa. 3. Ostetaan joku ja modaillaan tarpeen mukaan. -Kallis kompromissi, silti halvempi kuin 2, ja joskus tulos voi olla parempi kuin 1 tai 2. Tästä ei sitten tarvii suuttua. |
Feggy 04.12.2004 11:05:50 | |
---|
Jos tykkää Fendertyyppisestä cleanista, niin säröspedujen toiminta semmoisen kanssa on yleensä paljon heikompaa kuin Marshallin tumpelocleani. JMP tai JCM ja säröpedaali=rok. Saisiko tähän hiukan selvennystä ja perusteluja? Less is more. |
JuniperThree 04.12.2004 11:26:41 | |
---|
Oon miettiny just samaa hommaa. Eli entä jos sellasta vahvaria ei löydy, jossa olis just se "mun särö"? Mä oon löytäny korgin ax1000 aivan uskomattoman hyvän särön(fat dist) ja haluisin löytää vahvarin, josta saan saman soundin entistä muhkeampana... Tietääkö joku, mitä toi korgin fat dist mallintaa? |
jami87 04.12.2004 12:38:07 (muokattu 04.12.2004 12:39:45) | |
---|
Järkeviä vaihtoehtoja on kaksi: 1. 2. 3. Osaatkos varmasti laskea? Hehe, oli pakko... :P Elä suutu. Edit. Ja painoin ittelleni viä varotusta. Edit2. Ja näköjään oli puhe kahdesta "järkevästä" vaihtoehdosta. Ei tänä aamuna kyllä taas onnistu ees ilkeily... huoh... I'm Rock, but I don't Roll... |
alphamale 04.12.2004 13:01:14 | |
---|
onhan sitä tehoa niin ehkä liikaa mutta toisaalta kyllä sitä headroomiakin sitten tarvitaan, varsinkin jos yrittää sillä kitarasoundilla basson tontille asti (big mistake) MUTU!! |
askomiko 04.12.2004 13:13:08 | |
---|
Saisiko tähän hiukan selvennystä ja perusteluja? No, miun soittamilla Fender-ämyreillä en ole saanut irti niin isoa iloa säröpedaaleista kuin Marshalleilla. Tuntuuvat olevan krantumpia siis. Toimiihan se, eihän siinä mitään. Fendöissä on pikkuisen semmoinen "scooped" soundi, joten säröstäkin tulee semmoinen. Ihana kellomainen puhdas ei minusta sovi särön taustaksi, tulee liian kirkas. Onhan se purkistakin kiinni, mutta JMP/JCM800-osasto tuo mistä tahansa säröpurkista sen parhaat rutinat esiin. Kaikki ovat mielipiteitä™. |
biibob 04.12.2004 13:47:26 | |
---|
Tässä tulee hyvä vaihtoehto: Osta kaksi vahvistinta. Vaikka marshall säröihin ja toinen marshall cleaneihin. Tämä vaihtoehto vaatii kylläkin aika paljon rahaa, mutta olisihan se kaunis, kun olisi 2 marshall stackia olohuoneessa :D. Montakohan naapuria muuttaisi seuraavan vuoden aikana muualle. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
sihvoh 04.12.2004 16:44:17 | |
---|
Montakohan naapuria muuttaisi seuraavan vuoden aikana muualle. Voisi olla syytä tarkkailla, keräävätkö naapurit rahaa köyden ostoon :-) I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
zorro 04.12.2004 17:23:43 | |
---|
Luovu cleaneista tai jätä ne bändikaverin soitettavaksi. Biisien välissä ehdit vaihtaa piuhan hi inputista lo inputtiin, jos on tarvis. hoho ostetaan: lace sensor Red myydään: WhammyII |