Affe 25.11.2004 15:52:56 | |
---|
Missähän mahtaa olla vika kun tuo minun mesan studio .22 on alkanut pitämään hyvin häiritsevää kirskuntaa/vinkumista soittaessa sekä välillä soiton lakattua. Samoihin aikoihin alkoi middle potikan rahina ja kovat pamaukset sitä kääntäessä. Laite on pari vuotta sitten ostettu ja putket tällöin kitarapajalla vaihdettu. Missään älyttömän kovassa käytössä vahvistin ei ole ollu ja volyymitkin on pysynyt inhimillisinä. Itse näin maallikkona epäilen putkia, mutta mitä niistä tulisi vaihtaa ja paljonko tulis hintaa? Kannattaako vaihtaa itse vai kiikuttaanko jonnekkin ammattilaiselle? Paljonhan remontti tulis maksamaan. Muistaakseni täältä on joskus löytynyt ääninäytteitä risasta mesasta mutten niitä enää löytäny, olisi kiinnostanu onko sama vika kyseessä. |
askomiko 25.11.2004 15:59:13 (muokattu 25.11.2004 19:20:41) | |
---|
Potikka varmaankin kulahtanut jos se rutskaa ja paukkuu, ja vinkuminen ja ekstrasuhistelut voi johtua etuasteputkista. Miun .22 oli se risa, sen vika oli semmoinen että ääni rupesi pätkimään verkkovirran 50hz tahdissa, eli ikäänkuin ringmodulator-efekti siihen tuli äänen päälle. En nyt muista mikä se vika sitten lopulta oli, mutta kuntoon se tuli. Jossain on siitä äänittämiäni klippejä, en jaksane kaivella esiin. |
Jabe 25.11.2004 16:44:04 (muokattu 25.11.2004 16:44:39) | |
---|
Etuasteputkiahan on helppo testailla itsekkin. Osta ainakin yksi 12AX7, ja vaihda se ensin 1. paikkaan, testaa, sitten 2. paikkaan jne. Kun vaihdat putkia, niin ota vahvistin aina siksi aikaa pois verkkovirrasta. Soiton jälkeen putket voi olla kuumia, älä polta näppejäsi. Voit käyttää vaikka jotain ohuita sormikkaita tai tarttua putkiin jonkun pienen rätin kanssa, niin etä jätä niiihn sormenjälkiäsi. Anna putkien lämmetä stanby'lla ennekuin laitat stygen päälle ja soitat. Tää kantsii tehdä joka tapauksessa, koska hyvähän se on olla aina yksi etuasteputki varalla joka tapauksessa. Itse voi myös helposti suihkia potentiometrit elekrtoniikan puhdistussprayllä: vahvistin pois verkkovirrasta, kotelo auki, suihketta potikoihin, pyörittele niitä, anna vaikuttaa hetki, sulje kotelo ja testaa. Nmä kaksi juttua on helppo tehdä itse. (Tosin oireista päätellen voi kyllä olla muutakin vikaa .. en arvaile enempää.) |
Jimi Henri 25.11.2004 17:09:31 | |
---|
Potikka varmaankin kulahtanut jos se rutskaa ja paukkuu, ja vinkuminen ja ekstrasuhistelut voi johtua etuasteputkista. Miun .22 oli se risa, sen vika oli semmoinen että ääni rupesi pätkimään verkkovirran 50hz tahdissa, eli ikäänkuin ringmodulator-efekti siihen tuli äänen päälle. En nyt muista mikä se vika sitten lopulta oli, mutta kuntoon se tuli. Mulla oli vuos sitten sama juttu. Tuo rätisevä ringmodulator-efekti oli aika rasittavaa. Rikkoontunut osa oli sillon etuvastus. http://www.hut.fi/~soinonen/Studio22_eq_problem2.mp3 Tuo sun vika kuulostaa enempi etuasteputkilta niinkun on jo mainittukin. Samanlaisia oireita on ollut myös mulla vanhoilla putkilla. Talk Less Play More |
Jimi Henri 25.11.2004 17:13:57 (muokattu 25.11.2004 17:15:50) | |
---|
Loistava laite tuo studio muuten. Parhaita cleanejä mitä olen kokeillut. Säröpuoli on aika omalaatunen. Ei ainakaan mikään hirveän smuuth. Aika monen ammattijatsarin olen nähnyt käyttävän .22sta klubi-keikoilla. Talk Less Play More |
askomiko 25.11.2004 19:19:39 | |
---|
Haha, sieltähän se tupsahti, ihanan kaunis klippi. Miusta se on kyllä hirmuisen smoothi kone. :) |
Affe 28.11.2004 19:43:13 | |
---|
Etuasteputkiahan on helppo testailla itsekkin. Osta ainakin yksi 12AX7, ja vaihda se ensin 1. paikkaan, testaa, sitten 2. paikkaan jne. Mitkä ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät etuasteputket? Mistähän liikkeestä Helsingin alueella kannattais käydä ostaa? Mites se biasointi? |
Jimi Henri 28.11.2004 19:51:16 | |
---|
Mitkä ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät etuasteputket? Mistähän liikkeestä Helsingin alueella kannattais käydä ostaa? Mites se biasointi? Kysy Mikko Kankaanpäältä: http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=5391 Eiköhän nuo JJiit ole hinta/laatu-suhteeltaan hyvät. Talk Less Play More |
Affe 28.11.2004 20:22:40 | |
---|
Eiköhän nuo JJiit ole hinta/laatu-suhteeltaan hyvät. Niitä näytti tuolla kitarapajalla olevan, joten eiköhä siellä ole käytävä. Eikä tuota biasointiakaan tarvitse lukemani mukaan suorittaa kun etuasteputkista on kyse. |
Jabe 28.11.2004 20:31:36 (muokattu 28.11.2004 20:36:35) | |
---|
Niitä näytti tuolla kitarapajalla olevan, joten eiköhä siellä ole käytävä. Eikä tuota biasointiakaan tarvitse lukemani mukaan suorittaa kun etuasteputkista on kyse. Jeps, ei tarvi mitään biasointia. Ja yhden 12AX7 etuasteputken saat mistä tahansa musakaupasta. Vaikkapa sieltä Kitarapajalta. edit: jos osaa englantia ja tuntee peruskäsitteet, niin tuolta voi lukea lisäinfoa putkiprobleemien ratkomiseen: http://www.mesaboogie.com/US/Dealers/FAQs/faqs.html |
Affe 03.12.2004 14:52:24 | |
---|
Vielä vähä by the way aiheeseen liittyen. Kävin ostamassa kitarapajalta parit etuasteputket, ja tämä kaupanpitäjä kertoi viasta kysellessäni ettei studio 22:sta tarvitse välttämättä biasoida päättäriputkien vaihdon yhteydessä. Jotain puhui pienistä jännite eroista, asia ei jäänyt kunnolla kuumeiseen mieleeni... (39) Että kaipa nekin sitten uskaltaa tarvittaessa ite vaihtaa. |
Jabe 03.12.2004 15:16:32 | |
---|
Joo, mesat on pääsääntöisesti tehty niin, että jos ostaa samanlaiset pääteputket, niin ne voi vaihtaa itse ilman biasointia. Minäkin vaihdan omaan Subway Reverb Rockettiin pääteputket parin vuoden välein ihan itte vaan. Tästäkin aiheesta Randall Smith kirjoittaa tuolla Mesan sivuilla ... |
askomiko 03.12.2004 15:34:49 | |
---|
Nii ja Studio22 on vielä periaatteessa katodibiasoitu. |
Dr. Muff 03.12.2004 16:26:59 | |
---|
Joo, mesat on pääsääntöisesti tehty niin, että jos ostaa samanlaiset pääteputket, niin ne voi vaihtaa itse ilman biasointia. Minäkin vaihdan omaan Subway Reverb Rockettiin pääteputket parin vuoden välein ihan itte vaan. Tästäkin aiheesta Randall Smith kirjoittaa tuolla Mesan sivuilla ... Mesan manuskoissa on myös useasti Randalin kirjoittamia juttuja putkista, esim miten diagnosoida onko putket vaihdon tarpeessa yms. Kuulemma AX84-putkissa biasvirrat eivät edes heittele niin kamalan paljon.. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin |