Aihe: Kertokaa Resonaattorikitaroistanne
1
bimbi
02.12.2004 15:13:15
Olen aikeissa ostaa reson. Kaupoissa niitä on niukanlaisesti tarjolla joten kokeilumahdollisuudet on pienet. Kaipaankin vähän käyttäjien kokemuksia omista ja kokeilemistaan soittimista.
Kerro minkälainen sinulla on, mitä maksoi, mistä ostit, minkälaista musaa soitat ja oletko tehnyt parannuksia, minkälaisia.
Ynnä muuta sellaista, kiitos.

Myös vinkkejä osto- ja myyntiliikeiden helmistä otetaan vastaan :)
Jimi
02.12.2004 16:12:37

fenderissä oli muutama vuosi sitten kalvo ruuvattu kanteen kiinni, ei toiminut kunnolla ja maahantuoja toimitti uuden kalvon, jonka laitoin kellumaan ohuen huoparenkaan päälle kanteen.
siinä ei myöskään ole sitä rengasmaista tukirengasta kannen ja pohjan välillä, muute hyvin tehty kitara.

(toi oli sitten minun isäni kommentti, itse en tiedä mitään resonaattorikitaroista muutakun sen että se mikä isälläni on, on hyvä.)
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
Kassu
02.12.2004 16:24:29
Nam, resot rokkaa. Semmoista Fenkkua olen Fazerilla joskus kuolannut.

Mahtavat slidesoundit niistä lähtee.
dfloreno
03.12.2004 16:36:33

Olen aikeissa ostaa reson. Kaupoissa niitä on niukanlaisesti tarjolla joten kokeilumahdollisuudet on pienet. Kaipaankin vähän käyttäjien kokemuksia omista ja kokeilemistaan soittimista.
Kerro minkälainen sinulla on, mitä maksoi, mistä ostit, minkälaista musaa soitat ja oletko tehnyt parannuksia, minkälaisia.
Ynnä muuta sellaista, kiitos.
Myös vinkkejä osto- ja myyntiliikeiden helmistä otetaan vastaan :)

Moi. Kyllä Millbrookissa noita on aikalaillakin kokeiltavana, Johnson merkkisiä vehkeitä. Ihan ok pelejä. Mulla on ollut toi Bentonin metallikoppainen (eli se Thomannin hinta-ihme) ja Fenkun FR-50. Kumpikin ihan ok pelejä, ainakin hintaan nähden. Fender oli tommoinen puukoppianen, eli ns. Dobro-tyylinen, kun taas Bentonin semmoinen National tyylinen. Noissa on kuitenkin yks yhteinen tekijä: se resonaattori on 'huono' - riippuu tietenkin mitä hakee, joku voi jopa dikata tostakin soundista :). Mutta noissa on yleensä niitä kakkuvuoan näköisiä resonaattoreita, eli ne kannattais vaihtaa niihin alumiini Quarterman resoihin... hintaa niillä on joku reilu 100e. Jos nyt ostaisin ko. vehkeitä, kallistuisin ehkä tonne Johnsonin puoleen. Bentonissa oli huonosti tehty kaula (nauhat irtoili, jne.) On se bentonikin kyllä päätynyt levylle asti, että sikäli... :).

Soittelin noilla kaikenlaista roots-hommaa, ja ehkäpä semmoinen karu yleistys on se, että jos hakee semmoista kovaa ja tiukkaa blues-soundia, kandee katsoa noita metallikoppaisia (pohjalta Son House, Tampa Red, Bukka White, jne...) Sitten noi puukantiset, eli 'dobro-tyyliset' on hieman ehkä pehmeämpi sointisia ja niitä käytetäänkin enemmän kantri ja bluegrass -hommissa, tosin monesti ns. lapslide tyylin soitettuna, eli niitä pidetään sylissä siten, että kielet osoittaa kattoon; tällöin ne kieletkin pitää nostaa todella korkealle (niitä kun ei tarvitse painaa otelautaan kiinni soittaessa raudalla).

Jossain tämän vuoden Riffissä oli katsaus näistä halvoista resonaattoreista, tosin se oli aika yleispölinää, ei niistä oikein saanut selvää sen enempää. Kannattanee silti lukea ja ottaa selvää merkeistä, hinnoista, jne.

Ps. Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.well.com/user/wellvis/steel.html

http://steelguitarforum.com/
bimbi
04.12.2004 19:05:11
Kiitos kirjoituksista, varsinkin dfloreno, seikkaperäinen selostuksesi antoi paljon tietoa.
Täytynee mennä sinne Millbrookiin kokeilemaan niitä Johnssoneja.
Kävin eilen Tampereella katsastamassa resoja ja ainakin Fenderin ja Deanin metalli- ja puukoppaiset oli varsin kökköjä.
Deanin mikillinen malli särisi ja ja talla oli tehty hutiloiden, kielet hyppi pois urista.
Fenderin puukoppainen oli halpa (399) mutta soi tosi hiljaa, tosin siinä oli spidertalla ja ohuet kielet, vaikuttanee asiaan?
Metallifenkku tuntui parhaalta, mutta sekin soi jotenkin tumpusti.
Kävin myös Nevalaisen liikkeessä, jossa sain kokeilla herran omaa Harley Bentonia joka ei ollut se Hot deals versio vaan vähän kalliimpi ja kovasti komiasti koristeltu versio. Oli muuten hyvä! Soi kovaa ja työn laatu oli yllätys.
Nevalainenkin kertoi tykkäävänsä siitä. Ei kuulemma ollut tehnyt siihen mitään muutoksia, tehdaskieletkin vielä paikallaan.

Palataan asiaan...
duane
04.12.2004 19:13:48
Fenderin puukoppainen oli halpa (399) mutta soi tosi hiljaa, tosin siinä oli spidertalla ja ohuet kielet, vaikuttanee asiaan?

Ei fenkun vola juurikaan kieltenvaihdolla kasva, mulla on .016-.060 setti kiinni ja tahtoo akustisessakin kokoonpanossa jäädä jalkoihin...
Funk U Too
dfloreno
04.12.2004 23:50:19

Kiitos kirjoituksista, varsinkin dfloreno, seikkaperäinen selostuksesi antoi paljon tietoa.
Täytynee mennä sinne Millbrookiin kokeilemaan niitä Johnssoneja.
Kävin eilen Tampereella katsastamassa resoja ja ainakin Fenderin ja Deanin metalli- ja puukoppaiset oli varsin kökköjä.
Deanin mikillinen malli särisi ja ja talla oli tehty hutiloiden, kielet hyppi pois urista.

Joo, en itekkään pidä Deaneist, ja ne on niin kompromissi kaikesta, että en edes halunnut mainita niitä tuossa. Deanit toimii semmoisessa ihan rokkihommassa, missa se resonaattori juttu on vaan ulkonäön vuoksi... mun mielestä ainakin... tyylin Eric Sardinas :).

Metallifenkku tuntui parhaalta, mutta sekin soi jotenkin tumpusti.

Spider talla ei soi sen hiljemmin kuin biscuittikaan, ehkäpä päinvastoin. Mutta fenkut on aika hiljaisia, ja pieni lisäys tulee kun vaihtaa paksumpiin kieliin, mutta kuten Duane sanoi, se ero ei oo valtava. Mutta tämä on se eka syy, miksi vaihtaa resonaattoria. Soundi on vasta toinen :).

Kävin myös Nevalaisen liikkeessä, jossa sain kokeilla herran omaa Harley Bentonia joka ei ollut se Hot deals versio vaan vähän kalliimpi ja kovasti komiasti koristeltu versio. Oli muuten hyvä! Soi kovaa ja työn laatu oli yllätys.
Nevalainenkin kertoi tykkäävänsä siitä. Ei kuulemma ollut tehnyt siihen mitään muutoksia, tehdaskieletkin vielä paikallaan.
Palataan asiaan...

Taidan itseasiassa tietää tapauksesta, tai siis olen kuullut 'luotettavilta tietolähteiltä' että ois ollut oikeesti hyvä :). Se oli semmoinen missä oli paljon niitä inlay-koristuksia, helmiäis hommaa?

Mutta btw, mitä musaa oot soittamassa noilla? Noissa kannattaa varautua aika paksuihin kieliin, jos meinaa niistä saada täyden hyödyn irti. Slide hommissa 0.16 -alkuinen setti on aika passeli, Brozman kuuleman mukaan käyttää ekana kielenä .018! :).
dfloreno
04.12.2004 23:51:40

Ei fenkun vola juurikaan kieltenvaihdolla kasva, mulla on .016-.060 setti kiinni ja tahtoo akustisessakin kokoonpanossa jäädä jalkoihin...

Kokeileppa vaihtaa se reso. Voi olla aika yllättävä ero.
Blue Moon
05.12.2004 07:55:06 (muokattu 05.12.2004 08:06:44)

Hyvää vinkkiä tässä ketjussa näköjään. Metallikoppaista oon itse tässä tuumaillut hankkia.

dforeno: Jossain tämän vuoden Riffissä oli katsaus näistä halvoista resonaattoreista, tosin se oli aika yleispölinää, ei niistä oikein saanut selvää sen enempää. Kannattanee silti lukea ja ottaa selvää merkeistä, hinnoista, jne.

Taisi olla n:o 2/2004.

duane: Ei fenkun vola juurikaan kieltenvaihdolla kasva, mulla on .016-.060 setti kiinni ja tahtoo akustisessakin kokoonpanossa jäädä jalkoihin...

Ei se (FR-50) munkaan mielestä kovaa soi mutta "pojat" meillä valittivat silti, että tahtoo peittää muut soittimet (kitara, huuliharppu, pesulauta jne.) alleen kun "akustisesti" treenaillaan. Joko mulla on raskas käsi tai muut jätkät vaan "hiplailee" pelejään... :-)

Tuosta FR-50:stä täytyy yhtyä varsinaisten asiantuntijoiden ylläoleviin kirjoituksiin. Ainakin omani on huolella tehty, ei valittamista kaulassa, otelaudassa, nauhoissa jne., pysyy hyvin vireessä.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
bimbi
05.12.2004 11:17:51
Laitan tässä linkin Ruosalaiseen musaliikkeeseen jossa on mm "helmiäisbenton" jota kehuin, sekä se hot deals-malli (5.995: SEK, eli 669.76 EUR. Thomannilla 266 EUR)
Aikamoinen ero hinnassa Thomanin hyväksi...

http://www.jam.se

sitten vasemmalla linkki : Gitarrer, resonator, Steel
dfloreno
05.12.2004 12:01:54

Ei se (FR-50) munkaan mielestä kovaa soi mutta "pojat" meillä valittivat silti, että tahtoo peittää muut soittimet (kitara, huuliharppu, pesulauta jne.) alleen kun "akustisesti" treenaillaan. Joko mulla on raskas käsi tai muut jätkät vaan "hiplailee" pelejään... :-)

Mutta eikös kitaran pidäkin peittää kaiken muun alleen?! ;-).

Mutta totuushan on se, että toi resonaattori on vähän semmoinen megafoni tyyppinen vahvistushomma, eli se soundi oikeasti aukeaakin vasta vähän matkan päähän. Ja soitat sormiplekuilla? Tää on kanssa yks oleellinen seikka: Se koko hyöty tosta skenaariosta saa vasta noilla sormiplekuilla, ja varsinkin paksuilla kielillä (.014-.016 ylöspäin) niin sormet on aika muussina koko ajan ilman plekuja. Käsittääkseni esim. toi bluegrass-dobro jnegi ei soita missään tapauksessa ilman sormiplekuja. Itse en mielellän soita plekuilla; silloin vaan kun tarvii tulla lujaa tai tarvii tilutella :).

Tuosta FR-50:stä täytyy yhtyä varsinaisten asiantuntijoiden ylläoleviin kirjoituksiin. Ainakin omani on huolella tehty, ei valittamista kaulassa, otelaudassa, nauhoissa jne., pysyy hyvin vireessä.

Jep, samaa mieltä. Ainot mitä itse vaihtaisin, olisi luusatula, vaahteratalla ja kunnon resonaattori. Kyllä siinä ois jo aika peli. Ja btw: noissa metallikoppaisissa on mielestäni monesti kovempi ääni, että varoittele poikia: kohta kuuluu dobrot vielä paremmin ;-).
Blue Moon
05.12.2004 12:26:09 (muokattu 05.12.2004 12:26:17)

dfloreno: Mutta totuushan on se, että toi resonaattori on vähän semmoinen megafoni tyyppinen vahvistushomma, eli se soundi oikeasti aukeaakin vasta vähän matkan päähän.

Jep. Sopivalla sijoittumisella tämän "ongelmani" saa kyllä ratkaistua.

Ja soitat sormiplekuilla? Tää on kanssa yks oleellinen seikka: Se koko hyöty tosta skenaariosta saa vasta noilla sormiplekuilla, ja varsinkin paksuilla kielillä (.014-.016 ylöspäin) niin sormet on aika muussina koko ajan ilman plekuja.

Ihan sormin oon tähän asti soittanut. Mulla kyllä on metalliset (Dunlopin?) sormiplekut mutta tuntuu, ettei ne "istu" oikein hyvin, peukkuplekua lukuunottamatta. Harjoituksen puutetta varmaan pitkälti.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
PIM
05.12.2004 14:26:35
BlueMoon: Mä voin lainata tota mun Johnson JM-996:sta jos haluat kokeilla miten metallikoppanen soi.

Onko muuten mitään kikkaa millä pystyy erottamaan hyvän conen huonosta ihan irrallisen conen perusteella? Eli lähinnä nyt ajan takaa sitä että miltä sen pitäisi näyttää ja kuulostaa. Kun pidin kiinnin tallapuusta ja napautin ruuvimeisselin varrella kevyesti conen reunaan niin toi ainakin soi nätin kellomaisesti.
E=Fb, Einstein's theory of music
dfloreno
07.12.2004 00:25:59

Onko muuten mitään kikkaa millä pystyy erottamaan hyvän conen huonosta ihan irrallisen conen perusteella? Eli lähinnä nyt ajan takaa sitä että miltä sen pitäisi näyttää ja kuulostaa. Kun pidin kiinnin tallapuusta ja napautin ruuvimeisselin varrella kevyesti conen reunaan niin toi ainakin soi nätin kellomaisesti.

No siinä ei ainakaan saisi olla niitä 'spiraaleja' eli se ei sais näyttää kakkuvuualta, jossa on semmoiset jännät kohoumat, vaan silee pitäis olla ympäriinsä. Matsku myös pitäis olla alumiinia, ei tota huonoa peltiä mitä ne monesti tarjoaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)