Aihe: Gibsonin kaulan tahma ongelmaan 1 | |
---|---|
![]() 04.03.2017 13:22:03 | |
Olen kokeillut todella monta konstia tahmaamis ongelmaan. Mulla ei hikoile kädet mutta ajan myötä kaula alkaa tahmata. Hioin lakan kaulan takaa 600 lla hiomapaperilla Matalle. Sitten talouspaperilla tai kankaalla ohut kerros Osmo läpikuultavaa puuvahaa. Annoin kuivua vuorokauden. Vielä seuraavana päivänä uusi kerros vahaa. Kun on kuiva niin kevyt kiilloitus kankaalla , nailon on paras. Kaulasta tulee kiiltävä ja tuntuu kuin olisi lakattu . Nyt soitellut pari viikkoa ja ei ole tahmannut. Kukin tekee omalla vastuulla , mutta mulla tämä toimii. Vahan voi tarvittaessa uusia ensi vain pyyhkii esim spriillä puhtaaksi. | |
![]() 04.03.2017 13:31:04 | |
Toinen ratkaisu on laittaa vasempaan käteen satiini tai puuvillakynsikäs ;-) . No mulla ei moisia tahmaamisongelmia ole ikinä ollut, niin en oikeasti tiedä miltä ne tuntuu. Huomasin vain yhdellä nettivideolla erään basistin käyttävän neulesormikkaita soittaessaan (silläkin on varmaan joku syy siihen). Plussan arvoinen kirjoitus sinulta kun tarjoat kysymyksen sijaan ratkaisun. Ensiluokkaisen hyvä asenne. Kiitos. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 04.03.2017 13:55:43 (muokattu 04.03.2017 13:56:32) | |
Itse olen silloin tällöin hionut about kasisatasella paperilla, silti se tuhriintuu ja töhrii välillä. Matta/satiinipinta olisi ehdoton. Toisaalta, onhan noilla yli kymmenen vuotta jotenkuten pärjätty. Learn to play what you want to hear. | |
![]() 04.03.2017 14:03:05 | |
hallu: Toinen ratkaisu on laittaa vasempaan käteen satiini tai puuvillakynsikäs ;-) . No mulla ei moisia tahmaamisongelmia ole ikinä ollut, niin en oikeasti tiedä miltä ne tuntuu. Huomasin vain yhdellä nettivideolla erään basistin käyttävän neulesormikkaita soittaessaan (silläkin on varmaan joku syy siihen). Plussan arvoinen kirjoitus sinulta kun tarjoat kysymyksen sijaan ratkaisun. Ensiluokkaisen hyvä asenne. Kiitos. Tällä mainitulla basistilla, Scot Devine, on sairaus jossa ilmeisesti nikkeli aiheuttaa lihaskramppeja sormiin. http://www.scottsbasslessons.com/odds-and-sods/the-gloves vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 04.03.2017 14:20:24 | |
Kaula on lakantun näköinen ,mutta tuntuu pehmeämmältä Tosi miellyttävä käteen. | |
![]() 04.03.2017 14:21:29 | |
hollstro: Tällä mainitulla basistilla, Scot Devine, on sairaus jossa ilmeisesti nikkeli aiheuttaa lihaskramppeja sormiin. http://www.scottsbasslessons.com/odds-and-sods/the-gloves Jep, sama kaveri. On muuten aikas pätevä basson kanssa, olen hänen videoiltaan opetellut yhtä ja toista basson soitosta. Mutta tuumasin, että moinen kynsikäs voisi tuoda avun myös siihen jos kitaran kaula tuntuu ikävältä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 04.03.2017 14:22:04 | |
Tuossa ekassa kirjoitin lakatun tuntuinen . Se olisi pitänyt olla lakatun näköinen Sori virheestä!! | |
![]() 04.03.2017 16:56:28 | |
hollstro: Tällä mainitulla basistilla, Scot Devine, on sairaus jossa ilmeisesti nikkeli aiheuttaa lihaskramppeja sormiin. http://www.scottsbasslessons.com/odds-and-sods/the-gloves Ei ole nikkeli syynä vaan hermosto-ongelmat: http://www.harvinaiset.fi/diagnoosi … pesifinen-dystonia-kaden-dystonia-0 Hanska "huijaa" hermoja toimimaan oikein. | |
![]() 04.03.2017 21:32:30 | |
LS454: Olen kokeillut todella monta konstia tahmaamis ongelmaan. Mulla ei hikoile kädet mutta ajan myötä kaula alkaa tahmata. Hioin lakan kaulan takaa 600 lla hiomapaperilla Matalle. Sitten talouspaperilla tai kankaalla ohut kerros Osmo läpikuultavaa puuvahaa. Annoin kuivua vuorokauden. Vielä seuraavana päivänä uusi kerros vahaa. Kun on kuiva niin kevyt kiilloitus kankaalla , nailon on paras. Kaulasta tulee kiiltävä ja tuntuu kuin olisi lakattu . Nyt soitellut pari viikkoa ja ei ole tahmannut. Kukin tekee omalla vastuulla , mutta mulla tämä toimii. Vahan voi tarvittaessa uusia ensi vain pyyhkii esim spriillä puhtaaksi. Hioit lakkapinnasta kiillon pois, mutta siihen jäi siis lakkaa edelleen? Et siis hionut puuta paljaaksi? Mietin vain tuota, että mitä hyödyttää laittaa puuvahaa lakkakerroksen päälle? Puuvaha on tarkoitettu nimenomaan puupinnalle, ei lakatulle pinnalle. Jos jotakuta häiritsee kiiltävä lakkapinta ja haluaa siitä "satiiniviimeistellyn", niin kaikista helpoin konsti on hankkia #0000 teräsvillaa ja maalarinteippiä. Maalarinteipillä rajaa fiksusti sen alueen kaulasta, josta haluaa tehdä himmeän mattapintaisen. Sitten ei muuta kuin teräsvillalla kiiltävä lakkapinta rikki ja satiiniviimeistelyä hinkkaamaan. Toki hiekkapaperi ajaa myös asian, mutta tuolla hienolla teräsvillalla saa helpommin kaulaprofiilin mukaisesti ja pienempiä kulmia ja kohtia nysvättyä kuin paperilla, imo. Tuo mattapinta kiillottuu ajan myötä kun sitä kädellä hinkataan, mutta mikään ei estä uusimasta teräsvillailua niin kauan kuin kaulassa on lakkaa. Paljaaksi puuksi hiottua kaulaa kannattaa tosiaan suojata puuvahalla tai sille soveltuvalla öljyllä, ellei halua lakata uudelleen. moving in stereo | |
![]() 06.03.2017 11:52:28 | |
LS454: Olen kokeillut todella monta konstia tahmaamis ongelmaan. Mulla ei hikoile kädet mutta ajan myötä kaula alkaa tahmata. Hioin lakan kaulan takaa 600 lla hiomapaperilla Matalle. Sitten talouspaperilla tai kankaalla ohut kerros Osmo läpikuultavaa puuvahaa. Annoin kuivua vuorokauden. Vielä seuraavana päivänä uusi kerros vahaa. Kun on kuiva niin kevyt kiilloitus kankaalla , nailon on paras. Kaulasta tulee kiiltävä ja tuntuu kuin olisi lakattu . Nyt soitellut pari viikkoa ja ei ole tahmannut. Kukin tekee omalla vastuulla , mutta mulla tämä toimii. Vahan voi tarvittaessa uusia ensi vain pyyhkii esim spriillä puhtaaksi. Jos vahaa poistaa spriillä, kannattaa muistaa, että sprii liuottaa myös Gibsonissa käytettyä nitrolakkaa... | |
![]() 06.03.2017 15:19:34 (muokattu 06.03.2017 15:21:48) | |
milahtee: Jos vahaa poistaa spriillä, kannattaa muistaa, että sprii liuottaa myös Gibsonissa käytettyä nitrolakkaa... Kyllä, ja sitä nitroa ei kovin paksua kerrosta siinä ole. Harkitsisin muutenkin pariin kertaan ennenkuin lähtisin millään hiekkapapereilla peruuttamatonta vahinkoa arvokkaalle soittimelle tekemään. Toki ongelman voi itselleen tehdä mistä vaan, mutta jotenkin epäilen, että se kitaran kaula itsessään jotain "tahmaa" erittäisi, vaan ennemmin kokeilisin vaikka käsien pesua ennen soittoa jollain kuivattavalla pesuaineella, mikäli tosiaan niin paljon tahmaa, ettei soittaminen onnistu. | |
![]() 06.03.2017 20:28:06 | |
Äärimmäiseen hätään (tahmatassut ja tarrakaula) ja äärimmäisen varovaisille (kitara aina pumpulissa) vaikka GHS Fast Fret tms. lubrikantti. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)