Aihe: Ongelma Peavey Valveking 112 kanssa - apua tarvitaan 1 | |
---|---|
![]() 25.02.2017 01:10:18 (muokattu 25.02.2017 01:15:01) | |
Minulla on 2 Peavey Valveking 112 50 wattista treenikämpällä. Olen ihmetellyt miksi toinen niistä kuulostaa mahtavalta metalliin ja todellakin botnea, compressiota ja jytkettä riittää hienosti. Toinen vahvistin ei kuulosta ollenkaan yhtä hyvältä - soundi on huomattavasti ns. sirisevämpi ja kompressio dempatessa heikompi - ei jytise - ikään kuin soundi olisi jotenkin myös ohuempi. Tämä vahvistin kuulostaa samoilla asetuksilla volume 7:lla yhtä kovalta kuin tuo ensin mainittu Valveking volume 6:lla. Olen miettinyt että missä voisi olla vika - elementti, pääteputket, etuasteputket? Loistavalta ja heviltä soundaavassa Valvekingissäni on Peavey Valvekingin alkuperäinen elementti ja alkuperäiset Rubyn pääteasteputket (jotka ovat vielä hyvässä kunnossa) sekä 3 x JJ ECC83 etuasteessa. Siinä vähemmän hyvältä soundaavassa on Celestionin V-type elementti ja vaihdoin vanhojen Mesan pääteputkien tilalle uudet TAD 6L6-GC STR putket ja soundi mielestäni parani jonkin verran verrattuna vanhoihin putkiin mutta ei todellakaan tarpeeksi. Olen kokeillut vaihtaa etuasteputkia, mutta en ole huomannut että auttaisi vaan päinvastoin - tilasin uusia SQ JJ ECC83 etuasteputkia vanhojen JJ ECC83 tilalle ja vaihdoin vahvariini ja tuntui että soundi kirkastui hieman ja kompressio dempatessakin sekä bottne väheni (tilasin nämä etuasteputket postissa ja ne olivat kyllä hyvin pakatut mutta onko mahdollista että olisivat voineet vaurioitua kuljetuksessa). Kokeilin naputella uusia putkia kevyesti lyijykynän päällä ja ne paukkuivat kaikki enemmän kuin normaalit putket. Voisiko putkien mikrofonisuus aiheuttaa huonoa soundi tällä tavalla? Soittaessa kovaa dempatessa myös tuntuu että jokin vahvistimessa kilisee tai vastaavaa. Valveking on autobias vahvistin ja olen kuullut että tehtaan Rubyn putket on alunperinkin jo niin kylmiksi biasoitu että ei ole väliä mitkä putket laittaa tilalle kunhan ovat samaa tyyppiä eli 6l6GC ja sovitettu pari kuten nuo vaihtamani Tadit. En usko että ongelma on biasoinnissa koska toisen valvekingin soundi miellyttää minua kuitenkin erityisesti ja käytin vahvistimen aikoinaan huollossa ja kaveri siellä sanoi että putket ovat hyvässä kunnossa mutta jonkin verran kylmän puolelle biasoidut (tämä seikka ei ole haitannut minua yhtään) Peavey Valveking kaiutinelementti on supertumma ja olen tykännyt sen soundista mutta vaihdoin tuohon toiseen Celestion V-Typen aikoinaan kun sitä hehkutettiin ja Valvekingin tehdaselementin soundia tunnutaan lähes joka puolella arvostelevan tyyliin: " Vahvarin soundi on ihan hyvä - paranee selkeästi kun elementti vaihtoon". Onko teistä Celestion V-Type huomattavasti kirkkaampi elementti kuin Valvekingin originaali - olen lukenut että siinä olisi kuitenkin tuhdisti botnea vrt Celestion V30? Olen kuullut, että myös elementin vaihto vaikuttaa huomattavasti soundiin - voisiko syy nyt olla elementissä. Hyviä neuvoja kaivataan - mitä kannattaisi tehdä? | |
![]() 25.02.2017 01:27:36 (muokattu 25.02.2017 01:28:57) | |
Kysymys Stand-by switchin käytöstä. Mietin että kumpi on oikea tapa käyttää sitä: 1.) Power on ja antaa vahvistimen lämmitä n. 2 min ja sitten vahvari valmiustilaan n. 2 minuutiksi - sen jälkeen valmiustila pois ja kovaa soittoa vai vaihtoehto 2.) Power on ja sen jälkeen valmiustila päälle - antaa putkien lämmetä pari minuuttia ja sitten valmiustila pois ja eikun soittoa. Mielestäni tuo vaihtoehto 1.) kuulostaa oikealta ja loogisemmalta, koska eikös se niin ole että stand-by vain pitää putket lämpiminä ja ne eivät ns. valmiustilassa lämpene? | |
![]() 25.02.2017 02:03:47 | |
StormRaiser: Kysymys Stand-by switchin käytöstä. Mietin että kumpi on oikea tapa käyttää sitä: 1.) Power on ja antaa vahvistimen lämmitä n. 2 min ja sitten vahvari valmiustilaan n. 2 minuutiksi - sen jälkeen valmiustila pois ja kovaa soittoa vai vaihtoehto 2.) Power on ja sen jälkeen valmiustila päälle - antaa putkien lämmetä pari minuuttia ja sitten valmiustila pois ja eikun soittoa. Mielestäni tuo vaihtoehto 1.) kuulostaa oikealta ja loogisemmalta, koska eikös se niin ole että stand-by vain pitää putket lämpiminä ja ne eivät ns. valmiustilassa lämpene? Eikös fender alunpitäen suunnitellut koko stand by:n suojaamaan persaukisen suunnittelun vuoksi alimitoituettuja konkkia. Muut vain kopsasi siitä. Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut | |
![]() 25.02.2017 07:26:03 | |
Moi. StormRaiser: Hyviä neuvoja kaivataan - mitä kannattaisi tehdä? Yhdessä VK:ssa oli mystinen vika jonka syypääksi osoittautui vaiheenkääntöputki. Aniharvoin on moista tullut vastaan, mutta kannattaa kokeilla. Jos vaiheenkääntäjän vaihto ei tuota tulosta, yksinkertaisinta on vaihtaa putket comboista päittäin. Se ainakin selvittäisi onko ominaisuus putkissa vai kytkennässä. Samalla tulisi selvitettyä ainakin ositttain myös elementin vaikutusta kokonaisuuteen. Jos tietoa, taitoa ja sähköturvallisuusymmärrystä riittää, jännitetaulukko kannattaa raaapustaa. Vertailukohteita löytyy netistä. Jolleivät combot ole samaa valmistuserää (ja kuulemma joskus silloinkin ;)) virtalähteen ja jännitejakojen toleranssit ovat mitä sattuu. Pätee toki kaikkiin putkivahvistimiin, ei yksinomaan Peaveyn ominaisuus. Varminta on tietysti viedä ammattiauttajalle kumpainenkin ja pyytää selvittämään mistä erot johtuvat, ja korjaamaan jos mahdollista. Progorava: Eikös fender alunpitäen suunnitellut koko stand by:n suojaamaan persaukisen suunnittelun vuoksi alimitoituettuja konkkia. Fender ei suunnitellut komponenttitasolla tuon taivaallista, hänen ansionsa olivat aivan toisaalla. Clay Kauffman, joka pitkälti on syypää suunnitteluun, kopioi tuonkin detaljin RCA:n ohjeista. Jälkiviisaus on aina helppoa ja houkuttelevaa, etenkin kun on kyse eri aikakausien kustannusrakenteista massavalmistuksessa. T:Samuli | |
![]() 25.02.2017 12:29:23 | |
basisti1971: Fender ei suunnitellut komponenttitasolla tuon taivaallista. T:Samuli Kuka näin on väittänyt? Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut | |
![]() 25.02.2017 13:42:28 | |
Mulla on bändikäytössä vk 20 w. En soita metallia, en pidä vk:n pörinöistä ja käytänkin pörinäkanavaa ihan minimiasetuksilla hyvin niukasti. Vaihdoin ämyrin jenseniin, saadakseni paremman puhtaan kanavan ja auttoi kyllä huomattavasti. Tältä pohjalta epäilisin kaiutinta syyksi eroon. | |
![]() 25.02.2017 14:09:01 (muokattu 25.02.2017 14:09:54) | |
No kyllähän tuo toinen on ihan erilainen soundiltaan selvästi jo kajarin takia kun kajari muuttaa ehkä eniten sointia mun mielestä, ja varmasti nuo eri firmojen putketkin vaikuttaa, kun vaikka olisi sama putki kyseessä mutta eri firman tekemä, niin se sama putki voi kuulostaa hieman erilaiselta. Tuosta en kyllä itse tiedä sitten, että onko valveking 112 itse biasoiva? Minusta tuntuu, että ei olisi kun 6L6:t kyseessä ja teho 50w? Mutta itse en tosiaan tiedä? Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 25.02.2017 14:12:39 | |
En usko, että putket tekee noin suurta eroa, mutta elementit voi tehdä - helpostikin. Jos sattuu olemaan ääripään elementit, niin on kuin soittaisi ihan eri vahvistimilla. JJ:n ecc 83:set ovat tummimpia putkia, mitä olen tavannut. En tiedä, mitä nuo SQ JJ:t ovat, mutta jos ovat kirkkaudeltaan lähempänä "normaaleja", niin on enemmän kuin uskottavaa, että soundi kirkastui. Mutta noin muuten unohtaisin sinuna putket ja vaihtaisin elementit keskenään ja testaisin, miten tilanne muuttuu. Jatkotoimenpiteet sitten testitulosten mukaan... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 25.02.2017 23:38:46 (muokattu 25.02.2017 23:51:02) | |
"Jos vaiheenkääntäjän vaihto ei tuota tulosta, yksinkertaisinta on vaihtaa putket comboista päittäin. Se ainakin selvittäisi onko ominaisuus putkissa vai kytkennässä. Samalla tulisi selvitettyä ainakin ositttain myös elementin vaikutusta kokonaisuuteen." Kiitos hyvästä vinkistä. Ennen putkien vaihtoa päittäin tästä huonompisoundisesta valvekingistä hävisi särökanavalla ääni lähes kokonaan - muuttui hiljaiseksi cleaniksi - syypääksi osoittautui yllättäen viallinen putki paikassa V1, joka vaikuttaa eniten soundiin. Heti kun vaihdoin tämän putken niin ääni palasi ja jonkin verran jykevyyttä ja kompressiota tuli soundiin lisää. Sen jälkeen vaihdoin vahvistimien etuasteputket päittäin ja totesin, että soundi ei muuttunut juurikaan kummassakaan laitteessa. Etuasteputket vaikuttaisivat olevan kunnossa - Eri elementti on ilmeisesti se joka tekee tämän soundieron. Ps. Nyt mietin sellaista, että pitäisiköhän vaihtaa toiseen Valvekingiin sama Valveking elementti kuin siinä mielestäni parempisoundisessa vahvarissa, kun sillä kuitenkin soittaa bändin toinen kitaristi, joka hoitaa soolopuolen. Pitänee kokeilla toimisiko vai olisiko jotenkin häiritsevää että kumpikin vetää samanlaisella vahvarilla jossa on sama elementti ja samat etuasteputket. Kyllä tuo toinenkin nyt ihan ok-hyvältä soundaa komppipuolella, mutta sooloihin tuntuisi sopivan paremmin. Taitaa olla järkevintä kysyä kitaristin mielipidettä asiasta. Niin ja nuo SQ-putket ovat samoja kuin normaalit JJ ECC83-putket - ainoastaan Uraltonella tehtaan testien lisäksi testattuja. Ja anteeksi olin epähuomiossa maininnut että Valveking on autobias vahvari - piti kirjoittaa että fixed bias. Ei ole autobiasoiva - biasia ei voi säätää tekemättä bias-modausta (Bias on säädetty jo tehtaalla niin kylmäksi että aika sama mitkä 6L6GC pääteasteputket sisään heittää.) | |
![]() 26.02.2017 16:23:16 (muokattu 26.02.2017 16:24:25) | |
StormRaiser: Ps. Nyt mietin sellaista, että pitäisiköhän vaihtaa toiseen Valvekingiin sama Valveking elementti kuin siinä mielestäni parempisoundisessa vahvarissa, kun sillä kuitenkin soittaa bändin toinen kitaristi, joka hoitaa soolopuolen. Ehkä Eminence Texas Heat voisi olla hyvä vaihtoehto tuossa, ainakin moni on tykännyt Peaveyn vahvareissa tuosta kajarista. Tässä on jonkun tekemä testi pätkä. Peavey Valveking kajari vs Eminence Texas Heat: https://www.youtube.com/watch?v=nbOiISUQSiE Eminencessä vaikuttaisi olevan hieman samaa, mutta on selvästi selkeämpi. Tässä myös Celestion V30 kajarilla varustettuna: https://www.youtube.com/watch?v=vW7E0QZ8K5k Vähemmän on nykyään enemmän | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)