tumppusormi 23.02.2017 13:39:43 | |
---|
Tämmöinen kysymys nyt viisaammille. Hakukaan ei oikein löytänyt vastaavaa. Eli Lespassa vaihdan passiivi humbukkerit toisiin passiivi humbukkereihin. Nyt ennen vaihtoa kiinnostaisi tallentaa jotain soittoa vanhoilla mikeillä, ja vaihdon jälkeen samat soitot uusilla mikeillä. Eli siis verrata soundia. Nyt kiinnostaa tietää onko jotain kappaletta, soittotyyliä/tapaa jolla mikkien erot tulisivat selvimmin esiin jälkikäteen kuunnellen? En allekirjoita mitään |
Antti1 23.02.2017 13:50:37 | |
---|
tumppusormi: Nyt kiinnostaa tietää onko jotain kappaletta, soittotyyliä/tapaa jolla mikkien erot tulisivat selvimmin esiin jälkikäteen kuunnellen? Mahdollisimman monta täysin erilaista mahdollisimman identtisesti soitettuna. Loppuviimeksi kuitenkin vain sillä subjektiivisella kokemuksella on väliä. Jos se vaikuttaa, tuntuu, näyttää ja kuulostaa hyvältä, niin mitä väliä? |
tumppusormi 23.02.2017 14:24:35 | |
---|
Antti1: Mahdollisimman monta täysin erilaista mahdollisimman identtisesti soitettuna. Loppuviimeksi kuitenkin vain sillä subjektiivisella kokemuksella on väliä. Jos se vaikuttaa, tuntuu, näyttää ja kuulostaa hyvältä, niin mitä väliä? No ulkonäöltä nämä uudet zebrat sopii kitaroihini mielestäni paremmin kuin nykyiset mikit. Lisäksi uusissa mikeissä aukeaa puolitusmahdollisuus. Mutta nyt lähinnä ajattelin kouluttaa itseäni etsimään eroja noista mikeistä, jos se on mahdollista. Tietenkin sekin voi olla mahdollista että uudet mikit ovat niin samanlaiset vanhoihin verrattuna, että eroja ei pysty kaivamaan esiin. En allekirjoita mitään |
Kefiiri 23.02.2017 14:43:11 | |
---|
Äänität jotain ja kuuntelet sitten. Jos lopputuloksesta ei kuule, onko ero soittotatsissa vai mikeissä, voidaan mielestäni jo siitä vetää johtopäätökset sointierojen merkittävyydestä :) En ole musiikin asiantuntija. |
tumppusormi 23.02.2017 15:16:29 | |
---|
Kefiiri: Äänität jotain ja kuuntelet sitten. Jos lopputuloksesta ei kuule, onko ero soittotatsissa vai mikeissä, voidaan mielestäni jo siitä vetää johtopäätökset sointierojen merkittävyydestä :) Juu mutta kysymys on että vaikuttaako se mitä äänittää? itä täydellisen tatsin omaava kitaristi äänittäisi? Sointuja, sointujen vaihtoja, Soinnut ylemmiltä nauhoilta vai alemmilta vai molemmista? En allekirjoita mitään |
Kefiiri 23.02.2017 15:19:57 | |
---|
En tiedä, luulisin että kannattaisi äänittää vähän kaikkea, kuten ylempänä jo todettiinkin. Mistä sen tietää, millä osa-alueella mikäkin mikki osoittaa erinomaisuutensa... En ole musiikin asiantuntija. |
Antti1 23.02.2017 15:22:46 | |
---|
Yksi näkökulma on käyttää niitä soundeja ja tyylejä, jotka ovat itselle tärkeitä. Millään muulla ei luulisi olevan väliä. Vastauksena nyt inttämiseen: ei ole mitään yhtä tyyliä ja soundia, jolla mikkien salaisuudet avautuvat. Yleisestiottaen kuitenkin vähäsäröisillä soundeilla pienemmät erot ovat helpommin kuultavissa. |
LaXu 23.02.2017 16:03:16 | |
---|
Kehittele joku sopivan helppo biisi, jonka pystyt uusilla mikeillä soittamaan hyvin lähellä samanlailla ja joka sisältää soundeja joita haluat verrata. Itse olen käyttänyt tuohon jotain simppeleitä sointuriffejä eri puolilla kaulaa. Muista pistää myös vahvistimen asetukset, äänitysmikin sijainti yms muistiin, jotta ne eivät vaikuta vertailuun. |
tumppusormi 23.02.2017 16:49:46 | |
---|
LaXu: Muista pistää myös vahvistimen asetukset, äänitysmikin sijainti yms muistiin, jotta ne eivät vaikuta vertailuun. Pistän ihan suoraan tietokoneen DAW:iin. Ja siitä taas käytän ihan äänikohtaisia projekteja (rautalanka säädöt, särö säädöt, säröt kaiulla jne. ). Talteen menee suora syöte audio interfacesta. Teen homman niin, että kun olen mikit vaihtanut, niin kuuntelen Dawin kautta uudestaan vanhat tallenteet efektit päällä. Sitten kitara uusilla mikeillä kiinni audiointerfaceen ja koitan säätää efektit sellaisiksi kuin kuulosti vanhoilla mikeillä. Audiointerfacen voimakkuustasoihin en koske. näin pääsee vertaamaan sitten ihan tuota pelkkää kitarasta tallennettua ääntä. Saas nähdä mitä tästä opin. En allekirjoita mitään |
Laulava Kylätohtori 23.02.2017 16:52:30 | |
---|
Varmista myös, että kitaran säädöt ovat samat. Varsinkin mikkien ja kielten välinen etäisyys. Melkein kannattaa mitata, muuten tulee varmasti heittoa... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
ÄrGee 23.02.2017 17:00:10 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Varmista myös, että kitaran säädöt ovat samat. Varsinkin mikkien ja kielten välinen etäisyys. Melkein kannattaa mitata, muuten tulee varmasti heittoa... Tuossa ei ole mitään järkeä, koska eri mikeillä on erilainen optimaalinen etäisyys kielistä. Väärä korkeus antaa huonon kuvan mikrofoneista, ja muutenkin oikea korkeus on monen eri tekijän summa. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
Laulava Kylätohtori 23.02.2017 17:06:34 | |
---|
ÄrGee: Tuossa ei ole mitään järkeä, koska eri mikeillä on erilainen optimaalinen etäisyys kielistä. Väärä korkeus antaa huonon kuvan mikrofoneista, ja muutenkin oikea korkeus on monen eri tekijän summa. Tavallaan totta tuokin, mutta jos mikkien korkeudet muuttuu, niin jo se vaikuttaa soundiin aika tavalla. Mistä siinä sitten tietää, mikä on itse mikin muutos ja mikä tulee säätöeroista? Jos mikit säädetään subjektiivisesti omalla korvalla, niin eikö tuo nauhoittelu ole silloin ihan turhaa? Kyllähän se soundi muuttuisi jo siinä, jos samojen vanhojen mikkien korkeus muuttuu nauhoitusten välillä. Sama ongelmahan se on tietysti elementtitesteissä. Teoriassa molempiin verrokkeihin pitäisi hakea ideaaliasetukset, mutta toisaalta, hankala siinä on arvioida esim. korkeiden äänien muutosta elementeissä, jos vahvarista on ruuvattu middlejä, treblejä ja presenceä... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
tumppusormi 23.02.2017 17:13:59 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos mikit säädetään subjektiivisesti omalla korvalla, niin eikö tuo nauhoittelu ole silloin ihan turhaa? Kyllähän se soundi muuttuisi jo siinä, jos samojen vanhojen mikkien korkeus muuttuu nauhoitusten välillä.
Itse olen yleensä pistänyt mikit niin ylös kuin ilman että itse mikit säröytyvät. Näin Epiphonen vakiomikkien kanssa. Verrokiksi nyt päätyvässä Slash setissä en jättänyt mikkejä niin ylös kuin voi, kun ovat noihin epiluureihin verrattuna niin pahuksen äänekkäitä. Jätin siis alemmas jotta kitaraa vaihtaessa ei ole korvat ihan tötteröllä. Mutta uudet mikit on toivottavasti vähemmän säröytyvät että voin säätää ne samalle korkeudelle slash setin kanssa ilman säröytymistä. En allekirjoita mitään |
Silver Mica 23.02.2017 17:31:14 | |
---|
Miten mikit säröytyvät? Ongelmana on, että vaikka valmistajat voivat antaa ohjearvoja korkeuden osalta, viime kädessä asiaan vaikuttaa kitara, vahvistin ja tietenkin oma maku. Eri mikit reagoivat tone- ja volapotikan säätöihin eri tavalla. |
ÄrGee 23.02.2017 17:36:16 (muokattu 23.02.2017 17:36:29) | |
---|
milahtee: Miten mikit säröytyvät? Ongelmana on, että vaikka valmistajat voivat antaa ohjearvoja korkeuden osalta, viime kädessä asiaan vaikuttaa kitara, vahvistin ja tietenkin oma maku. Eri mikit reagoivat tone- ja volapotikan säätöihin eri tavalla. Puhtailla soundeilla menee särölle, ja esim. high-gainilla tukkoon jo mikki on säädetty liian lähelle. Minusta mikrofoni tulisi säätää niin, että siitä tulee parhaat ja haluamansa puolet esiin ja tehdä arvio sen pohjalta sopiiko se käyttöön. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
tumppusormi 23.02.2017 17:37:19 (muokattu 23.02.2017 17:38:52) | |
---|
milahtee: Miten mikit säröytyvät?
En osaa tähän kuvailevaa vastausta antaa, mutta sen kuulee kun vahvistin on clean kanavalla, gainia vähän ja volaa paljon. Sitten vaan rupeaa ruuvaamaan mikkiä lähemmäs kieliä ja rämpyttelee välillä. Kovempaa kieliä soitettaessa rupeaa kuulumaan röpötystä ja tuo särö ei ole mitään haluttua rokkisäröä. Kerran vahingossa koitin kyllä vahvari reuna/blues säröillä, niin mielestäni toimii hyvin blues soundiin. Mutta ei ole mun juttu se, ainakaan tällä hetkellä. Muoks. Ärgee jo ehtikin. En allekirjoita mitään |
Kefiiri 23.02.2017 17:41:03 (muokattu 23.02.2017 17:51:19) | |
---|
milahtee: Miten mikit säröytyvät? Ihmettelen samaa. Olen ajatellut, että mikrofonista saatava signaali ei voi mennä säätöjen takia särölle, jos vahvarissa riittää headroomia. Edit: muotoilin tyhmästi... ei se mikistä tuleva signaali silti särölle mene vaikka vahvarin headroom loppuisikin, särö syntyy vasta vahvarissa. (Perskeles kun aina inisen ulkomaankielisten ilmaisujen käytöstä, ja sorruin nyt itse samaan.) En ole musiikin asiantuntija. |
ÄrGee 23.02.2017 17:43:41 | |
---|
Kefiiri: Ihmettelen samaa. Olen ajatellut, että mikrofonista saatava signaali ei voi mennä säätöjen takia särölle, jos vahvarissa riittää headroomia. (Perskeles kun aina inisen ulkomaankielisten ilmaisujen käytöstä, ja sorruin nyt itse samaan.) Tarpeeksi kuumat mikit ajavat signaalin särölle, ja säätämällä mikrofoneja lähelle kieliä signaalista tulee liiankin vahva. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
Antti1 23.02.2017 17:45:48 | |
---|
ÄrGee: Tarpeeksi kuumat mikit ajavat signaalin särölle, ja säätämällä mikrofoneja lähelle kieliä signaalista tulee liiankin vahva. Mikeistä tuleva signaali ei kuitenkaan ole säröllä, vaikka miten kovaa kepittäisi. Mikit eivät siis säröydy, korkeintaan menevät lekalla mäjäyttämällä mekaanisesti särölle. |
Kefiiri 23.02.2017 17:47:31 | |
---|
Antti1: Mikeistä tuleva signaali ei kuitenkaan ole säröllä, vaikka miten kovaa kepittäisi. Mikit eivät siis säröydy, korkeintaan menevät lekalla mäjäyttämällä mekaanisesti särölle. Juuri näin. En ole musiikin asiantuntija. |