JuSu 07.12.2004 08:44:11 | |
---|
Moro. Aikani kuluksi vähän räpläsin.. Tuossa Screamerissa tuota gainia riitti reippaasti yli oman tarpeen, joten päätin kokeilla vaihtaa sen ensimmäisen etuasteputken, kun nurkissa noita lojui. Englissä oli putki mallia 12ax7wb, tilalle tyrkkäsin putken merkinnällä 12ax7a. Mulle nuo nyt eivät sinällään sano mitään. Kuitenkin tulos oli varsin miellyttävä. Gain väheni selvästi (vaikkakin sitä edelleen kyllä löytyy hanikkaa kääntämällä riittävästi vaikka mihin mättöön), erityisesti clean -kanava hyötyi putken vaihdosta. Vanhalla putkella piti cleanin gainia varovasti säädellä siellä klo 8 tuntumassa jos halusi välttää etuastesärön. Nyt voipi käännellä huoletta päälle puolenpäivänkin. Muutenkin soundi tuntuu nyt jotenkin ehjemmältä ja.. höm.. noh, paremmalta. Ja vain yhtä putkea vaihtamalla, mitähän jos vaihtaisi koko nelikon..? Kokeilkaa huviksenne, hommaan meni aikaa n. 5 minuuttia, josta suurin osa takaritilän irroittamiseen. JuSu Minä olen myyrä. |
Dr. Muff 07.12.2004 08:51:45 | |
---|
Vahvistan tämän. Mä pistin tossa joku aika sitten 5751-putken ensimmäiseksi. Vahvistuskerroin jotain 70. Soundi pehmeni ja tummui ehkä hieman, mikä ko. vahvarin tapauksessa on pelkästään hyvä juttu. Kokeilin muuallekkin mutten huomannut niin radikaalia muutosta. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin |
maza 07.12.2004 11:01:58 | |
---|
Vakioputket ovat usein aika heikkolaatuisia. 12AX7 (ECC83), 12AT7 (ECC81) ja 12AU7 (ECC82) ovat keskenään vaihtokelpoisia. 83:n gain per puolisko on ~100, 81:n 70 ja 82:n ~20. Eli näillä muillakin tyypeillä voi mieleistä soundia hakea, vaikkeivat optimaalisesti toimikaan. Eri valmistajien putkissa on siis huomattavia soundieroja. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Oman kokemukseni mukaan sekin kannattaa, että kokeilee useampaa erilaista putkea jokaiseen kohtaan vahvistimessa - optimin yhdistelmän löytyessä tuloksena voi olla esim. huomattavasti häiriöttömämpi vahvistin. |
Vainhaalee 07.12.2004 12:43:45 | |
---|
On käynyt itelläkin mielessä, mutta ei oo uskaltanut ostaa kun en tiedä putkista mitään. Ei ole siis mitään käsitystä noista merkinnöistä jne... Voi kun ois joku putkitietokanta... |
Sintti 07.12.2004 13:35:08 | |
---|
On käynyt itelläkin mielessä, mutta ei oo uskaltanut ostaa kun en tiedä putkista mitään. Ei ole siis mitään käsitystä noista merkinnöistä jne... Voi kun ois joku putkitietokanta... Etuaste putken voit vaihtaa ihan rauhassa (ei tarvitse mitään biasointia tms.), mutta pääteasteen putkien vaihdon voisi varmaan jättää ammattimiehelle. Tai ainakin niiden biasoinnin.. Don't be stoopid now! |
Jaffe 07.12.2004 14:02:40 | |
---|
Vahvistan tämän. Mä pistin tossa joku aika sitten 5751-putken ensimmäiseksi. Vahvistuskerroin jotain 70. Soundi pehmeni ja tummui ehkä hieman, mikä ko. vahvarin tapauksessa on pelkästään hyvä juttu. Kokeilin muuallekkin mutten huomannut niin radikaalia muutosta. pakko kysyä tarkennus. toiko se lisää murinaa alapäähän? Koira paljon puu voisi puuhakka hakka jos puuhakka vois hakka puu |
Vainhaalee 07.12.2004 20:13:24 | |
---|
Etuaste putken voit vaihtaa ihan rauhassa (ei tarvitse mitään biasointia tms.), mutta pääteasteen putkien vaihdon voisi varmaan jättää ammattimiehelle. Tai ainakin niiden biasoinnin.. Aivan... Tarkoitin lähinnä sitä, että mitä nuo putkien merkinnät tarkoittavat... Korjatkaa: Vaikka on automaattisesti säätyvä bias-jännite, niin miksi silti pitää käyttää ammattilaisella? |
maza 07.12.2004 20:54:11 | |
---|
Korjatkaa: Vaikka on automaattisesti säätyvä bias-jännite, niin miksi silti pitää käyttää ammattilaisella? Kerropa tarkemmin. Jos kysymyksessä on ihan oikeasti toimiva automaattisysteemi, niin silloin syytä ammattilaisvisiittiin ei ole. Mistä styrkkarista on kyse? Usein "automaattinen biasointi" tarkoittaa oikeasti katodibiasointia, joka on tietysti aivan eri asia. |
Penasol 08.12.2004 09:25:53 | |
---|
Moro. Aikani kuluksi vähän räpläsin.. Tuossa Screamerissa tuota gainia riitti reippaasti yli oman tarpeen, joten päätin kokeilla vaihtaa sen ensimmäisen etuasteputken, kun nurkissa noita lojui. Englissä oli putki mallia 12ax7wb, tilalle tyrkkäsin putken merkinnällä 12ax7a. Mulle nuo nyt eivät sinällään sano mitään. Kuitenkin tulos oli varsin miellyttävä. Gain väheni selvästi (vaikkakin sitä edelleen kyllä löytyy hanikkaa kääntämällä riittävästi vaikka mihin mättöön), erityisesti clean -kanava hyötyi putken vaihdosta. Vanhalla putkella piti cleanin gainia varovasti säädellä siellä klo 8 tuntumassa jos halusi välttää etuastesärön. Nyt voipi käännellä huoletta päälle puolenpäivänkin. Muutenkin soundi tuntuu nyt jotenkin ehjemmältä ja.. höm.. noh, paremmalta. Ja vain yhtä putkea vaihtamalla, mitähän jos vaihtaisi koko nelikon..? Kokeilkaa huviksenne, hommaan meni aikaa n. 5 minuuttia, josta suurin osa takaritilän irroittamiseen. JuSu
Noita jo mainittuja ecc81(/12at7)- putkia suosittelen kokeiltavaksi. Ensimmäisenkin kun putkista vaihtaa sellaiseen niin mielestäni puhdas paranee huomattavasti, tietenkin vahvistimesta ja soundimieltymyksistä riippuen. Omissa vahvistimissa (Crate vc3112, Carlsbro Top50) ecc81 on toiminut vallan mainiosti. Tuloksena on lämpimämpi, pehmeämpi soundi. Särö leppoistuu. "Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana." |
Vainhaalee 08.12.2004 12:53:10 | |
---|
Kerropa tarkemmin. Jos kysymyksessä on ihan oikeasti toimiva automaattisysteemi, niin silloin syytä ammattilaisvisiittiin ei ole. Mistä styrkkarista on kyse? Usein "automaattinen biasointi" tarkoittaa oikeasti katodibiasointia, joka on tietysti aivan eri asia. Joku jossain ketjussa vaan selitti, että pitää käyttää ammattilaisella jos jtn säätää putkien kanssa vaikka on autom. bias... Ihan screamer mulla on... Katodibiasointi? olen tyhmä... Siirryn takaisin trankkuihin... prkl... |
päänahka 08.12.2004 14:38:41 | |
---|
Itse vaihdoin Thunderiin rohkeasti 2 etuasteputkea, eli ekana on kaverin Fenkusta pöllitty (kaveri halusi lisää säröä, minä vähemmän) 12AT7, toisena Sovtek 5751. Gain-skaala on nyt lähempänä inhimillistä, eli pitää mennä kunnolla iltapäivän puolelle jos mättöä kaipaa. Vieläkin tummempaa sointia kyllä haluaisin, joten pitää varmaan ne loput kaksi vaihtaa JJ:n 12AX7:hin. Ja ehkä päättäritkin... Soolot on perseestä. |