Aihe: Earvanan satulan asennus
1 2
serious
22.09.2004 20:57:18
Noniin tommonen on postissa ja se pitäisi saada sitten jossain vaiheessa asennettua Epiphonen Les Paul Standardiin. Ensinnäkin kyseessä on se Retrofit malli (epätasaisen näköinen). Miten iso homma sen asennus on, eli kannattaako suoraan viedä jollekkin soitinkorjaajalle?
Vai selviääkö helpommallakin eli siis itse tekemällä? Olen aika aloittelija kitaran yleensäkin kitaran säätämisessä.
Jucciz
22.09.2004 21:07:28
Tarkoitatko epätasaisuudella sitä, että satulan kaulanpuoleinen reuna on "porrastettu"? Sehän nimen omaan on koko Earvanan idea: lyhennetään kielen soivaa osaa kaulan päästä, jolloin vire on tasaisempi koko kaulan matkalla kun vapaat kielet ja painetut kielet kuulostavat vireisemmiltä toisiinsa nähden kuin perinteisessä suorasatulaisessa kitarassa. Omaan Epiphone Les Pauliin ainakin sain sen asennettua itse. Toisaalta osana isompaa remonttia asennutin kahteen Stratocasteriin samanlaiset ihan soitinkorjaajalla/-rakentajalla.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
serious
22.09.2004 21:10:10
Tarkoitatko epätasaisuudella sitä, että satulan kaulanpuoleinen reuna on "porrastettu"? Sehän nimen omaan on koko Earvanan idea: lyhennetään kielen soivaa osaa kaulan päästä, jolloin vire on tasaisempi koko kaulan matkalla kun vapaat kielet ja painetut kielet kuulostavat vireisemmiltä toisiinsa nähden kuin perinteisessä suorasatulaisessa kitarassa. Omaan Epiphone Les Pauliin ainakin sain sen asennettua itse. Toisaalta osana isompaa remonttia asennutin kahteen Stratocasteriin samanlaiset ihan soitinkorjaajalla/-rakentajalla.

Mutta eikös tässä pidä porailla kaulaan kolme reikää? Ja ihan off topiccina onko virittimien asennus hirveän vaikeaa kun on semmosetkin tulossa?
Kassu
22.09.2004 21:12:09
Mä haluan tälläsen. Voiko semmoisen laittaa stratoon, mistä saa?
Jucciz
22.09.2004 21:15:46
Mutta eikös tässä pidä porailla kaulaan kolme reikää? Ja ihan off topiccina onko virittimien asennus hirveän vaikeaa kun on semmosetkin tulossa?

En minä mitään reikiä porannut. Siinä Earvanan mukana tulee sekä "tukipalikka" että itse satula. Satulassa on reiät valmiina. Asenna tukipalikka vaan ensin tukevasti kitaraan kiinni (tai leikkaa/höylää/hio siitä osa pois, jos on liian korkea) ja sitten ruuvaa itse satula sen päälle.

Virittien asennus on tosi helppoa: entiset virittimet vaan irti: tarvitset ruuvimeisselin sekä sopivan kokoisen kiintoavaimen, jakoavainen tai Leathermanin tongit. Tämän jälkeen uudet tilalle ja ruuvit kiinni. Itse vaihdoin Epiphonen perusvirittimien tilalle Schallerit, joiden ruuvinreiät tulivat lavan taakse eri kohtaan kuin alkuperäisissä, joten ei kannata hämmästellä, jos vanhat reiät eivät osu kohdilleen.
Jucciz
22.09.2004 21:17:06
Mä haluan tälläsen. Voiko semmoisen laittaa stratoon, mistä saa?

Tässä Stratocaster-versio
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=84bd9f755f335bf80374b850a03bda09

Tässä Les Paul-versio
Kassu
29.09.2004 18:56:39
Anteeksi, oli pakko nostaa.

Rupesi todella kiinnostamaan ja voisin ton nykäistä musakaupasta mukaani tai thomannilta vuotuisen kielitilauksen yhteydessä.

1) Eihän kitaraa tartte vuolla, meneekö toi suoraan straton satulalle tarkoitettuun loveen reikien poraamisen jälkeen?

2) Tartteeko tota ite viilata vai onko toi aivan valmis satula?

3) Onko se luuta tai jotain muuta kestävää ainesta?

4) Eikö numero 3 kuulostanut runolliselta?
Niskamies
29.09.2004 19:54:55
Mistä tiedän kumpi pitää laittaa? Itellä on siis Schecterin C-1, ja ei se suoraan kuulu kumpaakaan kategoriaan, mutta vähän kumpaakin.
Meitsi on meshissä.
Jucciz
29.09.2004 22:18:07
Mistä tiedän kumpi pitää laittaa? Itellä on siis Schecterin C-1, ja ei se suoraan kuulu kumpaakaan kategoriaan, mutta vähän kumpaakin.

Osta kunnon kitara niin ei tarvi arpoa! :)
wilo
29.09.2004 22:31:55 (muokattu 29.09.2004 22:32:43)
Mitä eroa g- ja f-mallilla on? Satulan leveys? Satulan kiinnitys? Skaalahan on myös eri, onko se otettu (ja tarvitseeko ottaa) huomioon?
zepeteus
29.09.2004 23:13:09
Mitä eroa g- ja f-mallilla on? Satulan leveys? Satulan kiinnitys? Skaalahan on myös eri, onko se otettu (ja tarvitseeko ottaa) huomioon?

Kolmea mallisarjaa näyttäisi tätä nykyä olevan tarjolla; Fender, Les Paul ja akustinen. Noissa on siis huomioitu erilaiset satulan kiinnitykset.

Satulan leveyksiä myös kolme; 1 5/8", 1 11/16" ja 1 3/4" universaalimalli ilman kieliuria.

Skaala lienee otettu huomioon valmistajan puolelta, mutta näyttäisi noissa retrofit malleissa olevan myös kiinnitysruuvien reiissä pelivaraa...kompensoitivaraa vai mitä lienee?

Itseäni kiinnostaisi saada mittoja tuosta straton retrofit mallista. Ei ole Rick meinaan vielä tehnyt floikalle sopivaa versiota, joten minähän värkkään sellaisen vaikka itse...hoho, yrittäähän aina voi. USA:n patenttitoimiston sivuilla on kyllä suorastaan uuvuttavankin tarkka kuvaus systeemistä ja siihen liittyvistä laskutoimituksista, muttei tietenkään 1/1 mittoja.

Askomikolta tätä jo kai kerran kyselin, kun hänellä oli tarkoitus jotain mittailla, mutta huutelenpa tässä taas avun perään. Otelaudan päätyä vasten tulevasta reunasta kunkin ulokkeen päähän olisi riittävä tieto minulle. Vai pitäneekö ostaa yksi Earvana mallikappaleeksi...
Niskamies
30.09.2004 07:52:21
Osta kunnon kitara niin ei tarvi arpoa! :)

Ainiin, sehän on varmasti skaalasta riippuvainen? Eli 25.5" skaalaan menee straton satula.
Meitsi on meshissä.
85423321
30.09.2004 09:45:26
Voisko tuon laittaa floikalliseen kitaraan (floikka ei käytössä) ylälukkojen tilalle?
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
zepeteus
30.09.2004 11:39:38
Minun käsittääkseni voisi laittaa, mutta entisten kielilukkojen kohdalle jäisi kyllä tyhjää tilaakin. Näyttäisi tuo Fender retrofit olevan sen verran kapea laitos, meinaan.

Selvisi tuossa noiden satulapalan kiinnitysruuvien säätövarankin tarkoitus. Alkuasennuksessa tuo satulapala vedetään niin paljon lapaa kohti kuin pelivaraa on. Kitara viritetään ensin normaalisti, sitten tarkastetaan vire 1. nauhalta, kummaltakin E-kieleltä vuorollaan. Satulapalaa liikutetaan tarpeen mukaan niin, että kummatkin kielet soivat 1. nauhalta vireessä. Tällöin kompensointi on automaattisesti oikein myös muille kielille, näppärää.

Punottua G-kieltä varten voi näemmä joutua viilaamaan ko. kielen uloketta hieman lyhyemmäksi, ohjeissa kerrotaan.

Kitaranrakentajien saiteilta löytyy myös ohjeita kompensoituihin satuloihin, samaan tyyliin mutta jonkin verran erinäköisesti näyttää käsin sovitettuna menevän:

http://mimf.com/nutcomp/
weelie
30.09.2004 12:02:39

3) Onko se luuta tai jotain muuta kestävää ainesta?

Luutahan se ei varmasti ole. Mutta eipä ole Fenderin kitaroissakaan.

Earvanan omilta sivuilta:
Q. What is the material made of?
A. The proprietary and unique material formulation of our nut
is high-pressure injection molded to create a brighter, tusk-like
tone while producing slip lubrication properties superior to
graphite. Get the best of both-have a bright bone sound with
slip properties superior to graphite!
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
ReBeat
30.09.2004 12:20:10

Mun mielestä toi materiaalikuvaus on vähän turhan ylistävä. Aine on aika muovimaista ja kuluukin kohtalaisen helposti kielien alla. Ruuveilla sitä ei myöskään saa niin tiukkaan kosketukseen kaulan kanssa kuin mitä liimattu luusatula olisi, joten sointi ei ole ehkä yhtä hyvä. Mulla on muistaakseni Gibsonin mitoilla oleva Earvana stratossa ja hyvin se siinäkin toimii. Mittojen ero näkyy siinä, että G-mallissa kielten välit ovat leveämmät, joten uloimmat kielet tulevat stratossa aika lähelle otelaudan reunaa. Ovat ihan hyvin soitettavissa silti vielä. Ja muutenhan toi on ihan mainio. Vähän aikaa kun käyttää, niin tavallisella satulalla varustetun kitaran soitto on melkein vastenmielistä. Akustiseen tekisi mieli koittaa tuota uutta mallia, koska akustisissahan vireongelmat ovat suorastaan kammottavia.
Tekemällä ei synny musiikkia.
Lilli
30.09.2004 12:38:37 (muokattu 30.09.2004 12:40:51)
Tässä Stratocaster-versio

Tässä Les Paul-versio

Kuviin viitaten: keskikielien satula on hieman lähempänä tallaa. Mutta mitens jos ylä-e vaatisi 'pitennystä' eli kun tallasta loppuu säätövara kaulan suuntaan. Onko Earvanassa huomioitu kaikkien kielten erityisvaateet, eikä ainoastaan keskikielten? Kyseessä on lespa-tyyppinen Cort.
- Minne hoppu, poju ?
Tympee Huttunen
30.09.2004 13:13:32
Aika riistolta tuntuu tuo 35euron hinta. Tuollaisen voisi joku näppärä itsekin tehdä ja nimetä sen vaikka Earmind tai Ear Utero-nimellä.

Mielenkiintoinen juttu kyllä ja täytyy ottaa harkintaan, mutta 35e moisesta mötistä on kyllä liikaa.
"Osa kirjeestä Macrolle: "...voisit tulla oikeestaan käymään siel sit autol, selvinpäin ihan käymää mun kans vaik kahvil, niin voitais keskustella ihan kunnol, kun nyt kun sua oon nähny niin oot aikas tuiskees ollu"
zepeteus
30.09.2004 14:26:07
Eiköhän ole aika suhteellista, mikä on liian paljon hyvästä vireestä? Tuo 35€ on omasta mielestäni aika mitätön hinta puhtaasti soivista soinnuista. Parhaimmillaan pääsee edes lähelle sillä toisella kompensoijalla, Buzz Feiten, jonka hinta on jo eri luokkaa.

Jos taas kiikuttaa huoltoon käsipelillä säädettäväksi/kompensoitavaksi, ei sekään tule kovin halvaksi.

Kyllä taitaa Earvana olla erinomainen diili hintaansa nähden, vaikka omistaisi halpiskitarankin? Tietenkin jos tuollaisella hienovireellä ei ole omassa soitossa merkitystä, on Eurokin liikaa.

Mikäänhän ei estä tekemästä tosiaan omaa versiotaan, jos niin haluaa. Materiaalien puolesta päässee halvemmalla, mutta mitä sitten antaa omalle ajalleen ja työlleen arvoa, on toinen asia.

Ja jos myyntiin asti tekee, on homma taas toinen. Patenttien takia Earvana-kopsua ei varmaan sellaisenaan voi kaupustella. Jos täytyy erilainen suunnitella, puhutaan luultavasti sitten vuosien kehittelytyöstä, josko siitäkään olisi vastaavaa hyötyä....eli saako tehtyä merkittävästi erilaista, joka silti toimisi hyvin? Ja siinä vaiheessa on tuotteen hintalapussa luultavasti joku isompi summa kuin tässä on kyseessä.

Jotenkin minusta tuntuu, että Earvana on jo niin "halpis" kuin on järkevää. Itse en edes haluaisi nähdä "MadeInHalpamaaAndMateriaali"-versiota. Saattaa tässä nykyisessä olla jo riittävästi niitä viitteitä?
Tympee Huttunen
30.09.2004 14:53:28
Zepeteus on kyllä enemmän kuin oikeilla jäljillä, mutta silti 35euroa muovinpalasesta on ylihintaa.
"Osa kirjeestä Macrolle: "...voisit tulla oikeestaan käymään siel sit autol, selvinpäin ihan käymää mun kans vaik kahvil, niin voitais keskustella ihan kunnol, kun nyt kun sua oon nähny niin oot aikas tuiskees ollu"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)