Aihe: Kiinalainen Fender
1 2
Progari
14.12.2004 16:54:58
Nyt pyydän etukäteen anteeksi kaikkea, minkä teen väärin. Tämä on ensimmäinen postaukseni, olen aloitteleva kitaristi (olen omistanut akustisen Hohnerin nyt 5 kk), enkä tiedä muutenkaan mistään mitään.

Siis. Eräs lähellä sijaitseva musiikkikauppa kertoo saavansa Fenderin kitarasettejä, kyseessä käsittääkseni Stratocaster-malli. Nämä ovat kuitenkin kiinalaisvalmisteisia Fendereitä. Samassa kaupassa on myös Squierin Stratocaster-settejä, joiden ei pitäisi olla Kiinasta peräisin.

Joten jos nyt pistetään vierekkäin yhdysvaltalainen Squier-setti ja kiinalainen Fender-setti ja oletetaan, että hinta on sama. Kumpaa olisin ostamassa?

Ja olkaa kilttejä ja vastatkaa edes hieman kiltillä asenteella.
fox
14.12.2004 17:03:02

Joten jos nyt pistetään vierekkäin yhdysvaltalainen Squier-setti ja kiinalainen Fender-setti ja oletetaan, että hinta on sama. Kumpaa olisin ostamassa?

Yritetään, vaikka mulle on vähä "vieraampia" nuo F-malliset kitarat..;)
Squerit on muuten myös kaukoisesta idästä, vaikka asiaan sillä suuremmin ole merkitystä..
Kokemusta sen verran, että meidän bändin kitaristilla oli vähän aikaa kiinan kitara, ei ollu huono se laisinkaan, jos kohta ei nyt mikään maailmoja mullistavakaan. Eli mielestäni kohtuullinen entry-level Strato oli se. Jos tuota kysymystäs hieman sallit tarkennettavan, eli jenkeistähän ei niitä Squiereita tule, sanoisin vaan, että mihin hyvänsä soittimen ostoon pätee seuraava: Jos hinta on suurinpiirtein sama, ja molemmat tuntuu työn laadun osalta ja muuten kohtuullisilta, otat sen joka tuntuu käteen paremmalta soitettaessa. Ei siinä oikeen muuta voi sanoa.
Härski
14.12.2004 17:03:12 (muokattu 14.12.2004 17:05:17)
Nyt pyydän etukäteen anteeksi kaikkea, minkä teen väärin. Tämä on ensimmäinen postaukseni, olen aloitteleva kitaristi (olen omistanut akustisen Hohnerin nyt 5 kk), enkä tiedä muutenkaan mistään mitään.

Miksi kaikki ekaa posausta pistävät pyytelevät anteeksi?

Squiereita ei _käsittääkseni_ tehdä Jenkeissä yhtä ainutta kappaletta, joten asettelu on sekava. Oletan, että nuo Sqúikat ovat joko Koreaanoja tai Indoneeseja. Kiinalaisista Fankuista en myöskään ole kuullut, jotain aivan uutuuden uutta?

Ja vitut vastataan, no ei...

ADD: Jäi sitten vastaamatta, että kumman valitsisin. Foxin ohjetta noudattaen...

Ja kohta muuten tulee joku taliaivo ehdottelemaan säätökuuria ja ostamaan käytetyn Japsi Tokai Lespan.
Anarkiapurilainen
14.12.2004 17:05:36

Fendereitä ei tehdä Kiinassa, ainoastaan Japanissa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa. Squiereita on aikojen saatossa tehty ainakin Japanissa, Kiinassa, Koreassa ja Indonesiassa, nykyisin kai suurin osa valmistetaan Kiinassa ja Indonesiassa.
Progari
14.12.2004 17:20:15
Loistavaa. Minua on siis kusetettu. Kauppias itse selitti kiinalaisesta Fenderistä. Mutta minäpä testaan kitaroita ja päädyn siihen, joka tuntuu paremmalta. Jos kummassakaan kitarassa ei teidän mukaanne ole mitään "järkyttävää epäkohtaa", niin kiitos kaikesta avustanne.
wiljakainen
14.12.2004 17:26:59
tulipa muuten mieleen että missä ne jag-stangit oikeen valmistetaan
Huttu pois ja myssy päähän
fox
14.12.2004 17:28:21

Loistavaa. Minua on siis kusetettu. Kauppias itse selitti kiinalaisesta Fenderistä. Mutta minäpä testaan kitaroita ja päädyn siihen, joka tuntuu paremmalta. Jos kummassakaan kitarassa ei teidän mukaanne ole mitään "järkyttävää epäkohtaa", niin kiitos kaikesta avustanne.

Ne kauppiaat tahtoo olla sellasia..;) Ja _Periaatteessa_ onhan se osa Fender-konsernia, että jos yleistetään tarpeeksi..:)
Joo, kokeilet, ei niissä mun mielestä mitään huomattavaa "issuee" eli epäkohtaa ole, osat on kaukoidän bulkkia samoin kuin itse runkokin. Jostainhan se hinnan halpuus tulee, kuten varmaan kässäät.. ;)
kulmahiomakone
14.12.2004 17:31:39 (muokattu 14.12.2004 17:33:42)
Kiinassa tehdyt Squierit kyllä valmistetaan Fenderin omassa tehtaassa, ei sen puoleen. Jos ostaisin Squierin, niin sikäli kun en muuta eroa eri soitinten väliltä löytäisi, ostaisin juuri Kiinalaisen Squierin. Indonesialaista en ostaisi siksi, että siellä ilma on huomattavasti kosteampaa kuin täällä. Kosteudenvaihtelut vaikuttavat puihin, eivätkä nuo puut ihan muutamassa viikossa kuivu sen jälkeen kun kitara on Suomeen saapunut.

Ja Fender-merkillä kitaroita valmistetaan Yhdysvaltojen, Japanin ja Meksikon ohella myös Koreassa. Näitä korealaisia Fendereitä ovat Lite Ash stratot ja telet - valmistaja on tosin Samick, ei Fender.

Toivottavasti en pahasti sekoittanut... Kiinalaiset Squierit ovat pääosin hyviä soittimia. Niitä tässä taannoin koesoittelin enemmänkin, kun oli tarkoitus sellainen ostaa. Vaan voipi olla, ettei kohdalleni niitä huonoja Squiereita, joista toisinaan intterwepin keskustelupalstoilla valitetaan.
mhaarala
14.12.2004 17:36:05
Minulla on indonesiassa valmistettu ESP-LTD, mutta en ole ainakaan vielä huomannut ongelmia sen kanssa. En tiedä miten pitkään kitara on liikkeessä roikkunut ennen kuin ostin, itse olen soitellut joulukuun alusta lähtien tuolla. Mitä kaikkea tuon kanssa sitten on mahdollisesti odotettavissa?
Miikathebest
14.12.2004 17:42:35 (muokattu 14.12.2004 17:44:15)

... Mitä kaikkea tuon kanssa sitten on mahdollisesti odotettavissa?

Alhainen jälleenmyyntiarvo... mutta tuskinpa olet sitä ainakaan vähään aikaa myymässäkään.

Eipä siinä mitä erikoista varmaankaan tule.
Normaalisti vaan soittelet, säädät, puhdistat, vaihdat kieliä yms... mitä kitaralla nyt yleensä voikaan tehdä. Hakkaat stackin reunaan paskaksi :D
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
JLM
14.12.2004 18:05:56

Kauppiaat tuppaavat välillä olemaan aika suurpiirteisiä, joten tuollaisia lipahduksia sattuu usein.

Omistan Kiinassa valmistetun Squier straton ja sen perusteella voin kyllä ihan suositella vastavaa keppiä ensimmäiseksi sähkökitaraksi. Hinta ja laatu on mielestäni niissä ihan hyvin kohdallaan.
p130
14.12.2004 18:19:23 (muokattu 14.12.2004 18:46:29)

Fendereitä ei tehdä Kiinassa

Ainakin joitakin Fender (siis ei Squier by Fender) akustisia valmistetaan/on valmistettu Kiinassa.

Sähkiksiä ei (kai).
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUTOKAUPASSA STRATACOUSTIC!
Jungleman
14.12.2004 18:43:12
tulipa muuten mieleen että missä ne jag-stangit oikeen valmistetaan

Jag-Stangit on aina tehty Japanissa, sekä alkuperäiset että nykyiset reissuet. Lukuunottamatta tietenkin niitä kahta Custom Shopin Kurt Cobainille valmistamaa prototyyppiä joista vain toinen ehti perille...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
vincent
14.12.2004 22:58:25
Jag-Stangit on aina tehty Japanissa.

öö.. jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että tää kurt-malli olisi mehikolainen..?

ärsyttääkö ketään muuta, kun jotkut musaliikkeet mainostavat, eritoten joulun alla, fenderin kitarapaketteja ja kuvassa möllöttää squieri?
hevi määrää... ...mutta ketä?
gator
15.12.2004 01:25:12
Suosittelen lämpimästi että otat sinne liikkeeseen mukaan jonkun ihmisen jolla on kitaran kanssa pläräilystä kokemuksia.
Tollaset "osta kiinalainen fenderi" myyjät on kyllä v#########n ärsyttäviä tapauksia.
Kokeneempi tyyppi osaa kattoo onko kitarassa perusasiat kondiksessa. Noissa halpis-squiereissakin on isoja yksilöeroja.
jannu
15.12.2004 01:35:55
öö.. jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että tää kurt-malli olisi mehikolainen..?

Nöyp. Nippon sanoopi teksti lankussa.
OKMEOST #1
TIISTAI
Jungleman
15.12.2004 14:34:33

Jag-Stangit ovat Japanin tuotantoa, mitään muita "kurt-malleja" Fender ei ole lanseerannut. Meksikossa tehdään kylläkin sitten mitä kummallisempia Mustang -väännelmiä, kuten Cyclonen eri versioita. Cycloneja tehdään myös Squierin nimellä, ilmeisesti Kiina-Indonesia -akselilla.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
jonexxi
16.12.2004 02:12:08
Juu mulla oli sellanen japsi fenderi n.10v sitte ja se oli kauhee soittaa, hirveen jäykkä,ei meinannu pysyy vireessä jos vähäkään kampee veivasi. Semmonen hyi hyi pelihä se oli. Sit mää hommasin jacksonin ja ka kummasti muuttu "tatsi".
Kimmo72
16.12.2004 02:17:17
Juu mulla oli sellanen japsi fenderi n.10v sitte ja se oli kauhee soittaa, hirveen jäykkä,ei meinannu pysyy vireessä jos vähäkään kampee veivasi. Semmonen hyi hyi pelihä se oli. Sit mää hommasin jacksonin ja ka kummasti muuttu "tatsi".

Mene nukkumaan -------------------->
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
komero
16.12.2004 14:45:08 (muokattu 16.12.2004 14:46:54)
Miksi kaikki ekaa posausta pistävät pyytelevät anteeksi?

Ehkäpä siksi, että ns. tyhmiin kysymyksiin vastataan usein varsin ikävästi. Sen on tämänkin keskustelun aloittaja varmasti huomannut.

Mutta joo, kannattaa toki vertailla miltä ne soittimet tuntuu ja ehkä jotain muitakin kitaroita? Vaikka toisia stratoja jos ei muut mallit kiinnosta. Vaikka niitä kalliimpiakin, ihan vain vertailukohdan takia.

EDIT: hehe, saattaapa muuten olla niinkin, että ensimmäistä POSAUSTA pistävät eivät ole niin tottuneita posauttelijoita ja tuntevat vähän syyllisyyttä?
- Klaus Komero -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)