Aihe: apu kaulapainoon??
1
jalppa_87
20.12.2004 08:45:04
elikkäs,mul on esp:n viper-50 ja se on niin perskeleen kaulapainoinen.. siis mistä apu tohon, nahkahihna on mut tuntuu aika epämukavallta soittaa , kun se "vetää" paitaa koko ajan.. vai onko se loppujen lopuksi vain tottumiskysymys?
se joka ei tiedä mitään mutta tietää ettei tiedä mitään tietää enemmän kuin se joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään...
Tumppi38
20.12.2004 08:56:12
elikkäs,mul on esp:n viper-50 ja se on niin perskeleen kaulapainoinen.. siis mistä apu tohon, nahkahihna on mut tuntuu aika epämukavallta soittaa , kun se "vetää" paitaa koko ajan.. vai onko se loppujen lopuksi vain tottumiskysymys?

Painoja elektroniikka koteloon eli sinne potikoiden sekaan (lyijyisiä esim. auton renkaiden tasapainotus paloja) tai sitten taaemman hihnan pitimen paikka "ylemmäs" niin että perä laskee . Tai sitten tottuu siihen kannatteluun . . .
The ship is arriving too late to save the drowning witch . . .FZ
Rämppy
20.12.2004 09:47:02
Semmoinen leveä nahkahihna jossa on takapuoli mokkaa, tarraa aika kivasti paitaan kiinni. Jos paita valuu kitaran mukana, laita paidan alle solisluun päälle 2-puoleista teippiä tai erikiipperiä. Viisainta on soittaa nahkarotsi päällä.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
fireal
20.12.2004 10:10:22
Äkkiä siihen tottuu.
JuSu
20.12.2004 10:36:56 (muokattu 20.12.2004 10:40:16)
Äkkiä siihen tottuu.

...tai sitten ei. Lienee aika tapauskohtaista.

Mua ainakin (selkeä) kaulapainoisuus häiritsee suuresti, eikä vielä ole sellaista kitaraa vastaan tullut, että olisi tuota kaulapainoisuutta jaksanut kärsiä.

Stratoja soittamalla on kai päässyt tottumaan siihen, että jos päästää käpälät irti kitarasta, niin se ei keikahda kuonolleen tai mihinkään muuhunkaan suuntaan. Mä ainakin haluan, että kitara pysyy paikallaan, ettei sitä tarvitse soittaessa kaulakädellä kannatella tai plektrakädellä painaa runkoa.

Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään.

JuSu
Minä olen myyrä. * MYYTÄVÄNÄ ESP/LTD HYBRID 300! KATSO TORI! *
Mursuviiksi
20.12.2004 10:59:12
Noissa Vipereissä on tosiaan aika raivostuttavaa tuo kaulapainoisuus. Itselläni on hihnatappi yläsarvessa, mutta on myös toinen tappi siellä rungon takana. Sarven käyttäminen on kuulemma omalla vastuulla ja tehdas ei korvaa mikäli se pettää. Toivotaan, että näin ei käy...
Nykyisin taitaa olla Vipereissä pelkästään tuo takana oleva tappi. Sen kanssa on kyllä melkolailla toivotonta soittaa IMO.
Moussaka on kamalaa.
fireal
20.12.2004 11:41:58
No joo, tottuu tai ei..

Oikeastaan se on melkein makuasia tuo, että haittaako kaulan alaspainuminen. Ominaisuus kaikissa SG-mallisissa ja muissa kaulapainoisissa kitaroissa. Mun mielestä se on toisaalta ihan kiva juttu. Looks kinda cool :-)
kivi
20.12.2004 12:56:59 (muokattu 20.12.2004 12:59:04)
Tumppi38:
... tai sitten taaemman hihnan pitimen paikka "ylemmäs" niin että perä laskee .

Peränpuoleisen hihnatapin paikka ei vaikuta kitaran tasapainoon millään tavalla, vaan se on ihan kokonaan siitä etumaisesta tapista kiinni.

Perinteinen tapa on siirtää tappi yläsarveen tai muuten niin eteen kuin mahdollista (ei kuitenkaan ruuvata kaulaan). Tämä auttaa myös kitaran keikkumiseen, kun painopiste tulee selvästi ylös.

Siellä yläsarven takana piilossa on monissa SG:issäkin jälkeenpäin ruuvattu hihnatappi, tiedoksi vain SG:n kaulapainoisuutta harmitteleville.

Mikä sitten on etummaisen hihnatapin 'oikea' paikka? Se, jossa kitara on suunnilleen tasapainossa, kaula vähän ylempänä. Tätä voi kokeilla ihan hakemalla kahdella sormella kiinnipitäen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)