sihvoh 19.12.2004 21:48:15 | |
---|
Kysymys kuuluu, onko saarnistratossa yhtään samanlaiset soundit kuin vastaavasta puusta tehdyssä telessä? Onko telen ja straton mikkien välillä suuria eroja ja jos niin mihin suuntaan? Tarvitsisi saada telecaster tyylistä soundia, mutta välttämättä en tarvitse telecasterin muotoista soitinta. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
NoCo 19.12.2004 22:13:34 | |
---|
Kysymys kuuluu, onko saarnistratossa yhtään samanlaiset soundit kuin vastaavasta puusta tehdyssä telessä? Onko telen ja straton mikkien välillä suuria eroja ja jos niin mihin suuntaan? Tarvitsisi saada telecaster tyylistä soundia, mutta välttämättä en tarvitse telecasterin muotoista soitinta. Sitten kun löydätte stratosta samanlaisen jytinän jos nyt jytinästä voi puhua kuin telestä niin haluan tietää lisää. Stratoissa mitä mun vastaan on tullut ei ole sitä potkua vaan ohut soundi vrt teleen. Kielet läpi rungon ja talla tiukasti bodyssä lienevät telen salaisuus, tulee sitä "bodyä" soundiin. Nämä siis resonoivista kitaroista puhe. Jos joku väittää toista niinpä kysyn että onko hänellä miten soivat puut kepissään, eli puu vaan sellanen pökkelö joka vaan on eikä väräjä. N.C. |
weelie 20.12.2004 13:56:52 | |
---|
Telen tallamikissä on aluslevy. Ja talla itsessään on erilainen. Rio Grande Stelly ja jotkut muutkin ovat yrittäneet tehdä telesaundia stratoon, mutteivät siinä ikinä aivan ole onnistuneet. Kiinteätallainen strato on jo vähän lähempänä kuin kammellinen. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Juzzu 20.12.2004 14:04:00 | |
---|
Minäpä olen vähän pohdiskellut notta josko väsäilisi kitaran Telen tekniikalla mutta (tasakantisen) LP:n muodoilla. Siinä voisi periaatteessa yhdistyä Telen upeat soundit ja LP:n kaunis muoto - tai sitten ei. Saarnitele roksxsxzsxsx! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kulmahiomakone 20.12.2004 14:12:12 | |
---|
Minäpä olen vähän pohdiskellut notta josko väsäilisi kitaran Telen tekniikalla mutta (tasakantisen) LP:n muodoilla. Siinä voisi periaatteessa yhdistyä Telen upeat soundit ja LP:n kaunis muoto - tai sitten ei. Meikäläinen voi ainakin suosittaa lapakulman tekemistä myös F-mallisiin kitaroihin. Jos lavan muoto pysyy muuten samana, niin esteettinen ero on lähes marginaalinen. Sointia tuo lapakulma mielestäni kuitenkin parantaa, samoin vireen pysyvyyttä, kun kieltenohjaimista pääsee eroon. Mutta ehkä tuo "parannus" on poispäin aidosta saundista... |
MrGuitarist 20.12.2004 14:25:45 | |
---|
Mulla on omassa kitarassani saarnirunko + vaahterakaula (myös otelauta), mutta tallana wilkinsoni ja mikitys kuten stratossa. Eli kärjistettynä "telepuut strato setupilla". Kyllä se soundi poikkeaa hieman perus leppärunkoisesta ja ruusupuuotelautaisesta stratosta. Atakki on kirkkaampi ja terävämpi, johtuen kokonaan vaahterasta veistetystä kaulasta. Leppä-ruusupuu-strato on hieman pehmeämpi soinniltaan. |
p130 21.12.2004 10:27:37 | |
---|
Ei stratosta saa telesoundia. Paitsi ehkä hardtail-stratosta jossa on telemikit... Mutta jos edes jotain sinnepäin haluaa, kannatta näitä kokeilla: - baseplate tallamikin alle - talla kiinni bodyyn tiukasti joko blokkaamalla tai kiristämällä jouset tiukalle - tallan jousien demppaus - esimerkiksi push-pull -potikalla kytkentä siten, että kaula- ja tallamikit saa yhtä aikaa päälle Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
carlos 21.12.2004 13:41:33 | |
---|
Tele tietenkin. älä edes kysy miksi :) Standin' with the fury that they had in '66 |