Aihe: Wantage VS600
1
ketaoja
28.03.2017 19:41:14 (muokattu 28.03.2017 20:33:19)
Aloittelen uutta projektia kyseisen kitaran kanssa, jota on jossain vaiheessa "raiskattu" melko ankarasti. Maalattu kirkkaan punaiseksi ym.. Alkuperäisessä bodyssa on ainakin minun mielestäni kaunis vaalea raita ( pihlajaa..? ) keskellä ja runko muutenkin täyspuuta..
Kaulan kiinnitys laatassa oli merkinnät, joiden mukaan se on jaappanilainen ja tehty 1981. Se on kyllä siinä ja siinä, että luokittelenko sen jo kitaraksi, sillä jostain syystä ikää saisi olla mieluummin yli kuin alle 40vee. Silloin siinä on jokin nostalginen juttu, oli merkki mikä hyvänsä.

Mutta siihen asiaan jota haluan kysyä, eli kaulan kiinnitys. Raadosta oli poistettu kaulamikki ja siirretty kaulaa mikin verran syvemmälle ja samalla myös tallaa. Ilmeisesti myös kaulaa on jouduttu katkaisemaan. Tehty samalla monenlaista paklausta ym. Haluan entisöidä ja siirtää kaulan takaisin, mutta silloin vaan kaksi ruuvia on kiinnitykseen??
Onko kukaan ottanut kyseisen mallin kaulaa pois ja voisi kertoa, miten tuo kaulan kiinnitys on kaulamikin alla.. No, luultavasti yläpuolelta on lovettu mikin kolo kaulaan..ehkä?? Olis silti kiva tietää, että millaisiin puuhommiin alan varautua.
fox
28.03.2017 20:55:55

ketaoja:
Kaulan kiinnitys laatassa oli merkinnät, joiden mukaan se on jaappanilainen ja tehty 1981. Se on kyllä siinä ja siinä, että luokittelenko sen jo kitaraksi, sillä jostain syystä ikää saisi olla mieluummin yli kuin alle 40vee. Silloin siinä on jokin nostalginen juttu, oli merkki mikä hyvänsä.

Kyllähän nuo Vantaget ihan kitaroita on.. ;) Onko se sun VS 600 tuonnäkönen, vaiko onko se tosiaan se "uudempi", se laatan numero ei ihan välttämättä ihan suoraan näytä vuotta..
http://matsumoku.org/models/vantage/catalogs/c1980s/pg2.html
tuo on se vanhempi VS 600

Mutta siihen asiaan jota haluan kysyä, eli kaulan kiinnitys. Raadosta oli poistettu kaulamikki ja siirretty kaulaa mikin verran syvemmälle ja samalla myös tallaa. Ilmeisesti myös kaulaa on jouduttu katkaisemaan. Tehty samalla monenlaista paklausta ym. Haluan entisöidä ja siirtää kaulan takaisin, mutta silloin vaan kaksi ruuvia on kiinnitykseen??
Onko kukaan ottanut kyseisen mallin kaulaa pois ja voisi kertoa, miten tuo kaulan kiinnitys on kaulamikin alla.. No, luultavasti yläpuolelta on lovettu mikin kolo kaulaan..ehkä?? Olis silti kiva tietää, että millaisiin puuhommiin alan varautua.

Palaanpa asiaan pikkusen ajan perästä, mutta vaikuttaa aika suuritöiseltä "rojektilta". Se kaulan "katkaiseminen" ei ihan hyvältä kuulostele, mutta palaillaanpa asiaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ketaoja
28.03.2017 21:07:46
No kyllä se tuo "Witch" malli näyttäs olevan..
fox
28.03.2017 21:15:04

ketaoja: No kyllä se tuo "Witch" malli näyttäs olevan..

OK.. onks sulla siinä rungossa mitään "vaurioita" mikä (ehkä) selittäis tuonkinasteisen suunnattoman modailun.. Se kaula, mikäli en ihan väärin muista, siitä meinaan on aikaa kun olen tuollasta kuussatasta Vantagea laitellut, tosiaan jatkuu sinne etumikin alle ja se on siis kolottu siten että mikki mahtuu siellä olemaan. Jos se "lippa" siitä kaulasta on pois, ja näin ehkä on toimittu, niin kyllähän sen kaulan siihen edelleen neljällä ruuvilla saa kiinni? Mulle ei ehken ihan avaudu tää homma, näin "etäneuvontana", ei sulla siitä liitoksesta/sahauksesta olis kuvia missään?
ketaoja
29.03.2017 08:25:16 (muokattu 29.03.2017 09:14:25)
Tällä haavaa ei nyt ole kuvia, mutta voin kyllä ottaa ja koittaa laittaa tänne ja jos asia on niin kuin ajattelinkin ja kerroitkin, niin ehkä tuo kaulan pää on antanut periks tuosta ohennetusta kohdasta ja se on katkaistu.. Mikki otettu pois ja siirrety melko tarkkaan 5 senttiä lyhemmäksi.. ja en oikein nyt tiedä, miten sen saisi vielä neljällä ruuvilla kiinni.. ? On se niin lyhyt.
Haluan entisöidä tämän alkuperäiseen malliin, joten ajattelin kyllä alkaa noihin puuhommiin.. Hyvällä tapituksella ja mahdollisesti raudoituksella koitan saada liimattua lisä-osan kiinni kaulaan.

Kaula on muuten kolmesta puusta liimattu ja täysin virheettömän suora ja painava...
fox
29.03.2017 09:45:27

ketaoja:
Haluan entisöidä tämän alkuperäiseen malliin, joten ajattelin kyllä alkaa noihin puuhommiin.. Hyvällä tapituksella ja mahdollisesti raudoituksella koitan saada liimattua lisä-osan kiinni kaulaan.
Kaula on muuten kolmesta puusta liimattu ja täysin virheettömän suora ja painava...

Kyllähän se tuolla tavalla varmaan onnistuu. Eli duunaa sinne kaulan pohjaan "sovitepalan", jollain kunnon liimalla, vaikka Titebondilla, tulee varmaan sellainen riittävän luja. Mä olen noita Vantageita jo tuolta 80-luvulta diggaillut, ja onhan tuolla suuressa maailmassa aika runsaasti noita "Vantage-harrastajia" muitakin. Sitä kaulan rakennetta en valitettavasti pysty tsekkaamaan, mulla ei tuollasta VA 600 ei ole, ainoa "VA -malliston" skeba mulla on VA 696-12 ja en ihan viittis 12-kielistä purkaa.. ;)
Vantaget alkujaanhan oli yhden kanadalaisen musaliikkeen "tilausmalleja" jotka sitte tuossa 80-luvun alussa levisikin maailmanlaajuiseen myyntiin. Suomeenkin vissiin tuotiin runsaahkosti joitakin malleja. Tuolla on noita "Vantage-harrastajia" palveleva keskustelu- ja kyselyfoorumi
http://www.matsumoku.org/ggboard/viewforum.php?f=13
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)