Aihe: Mitä minun pitää tietää putkivahvareista, kun hankin sellaisen?
1
Eddie
23.01.2005 20:20:26

Eli olen löytänyt hyvän putkivahvistimen, jota testailin liikkeessä ja olen vakuuttunut sen laadusta. Kyseessä on Engl Screamer Combo.

Kysymys kuulukin, että mitä minun tulee tietää yleensä putkivahvareista ja niiden huollosta sun muusta, kun sellaista olen nyt hankkimassa?

Olen todennäköisesti ostamassa vahvistimen käytettynä enkä oikein tiedä, mistä minun pitäisi olla selvillä vahvistinta testatessani. Ei huvittaisi ostaa vahvaria, josta joutuu heti vaihtamaan putket.
LaXu
23.01.2005 20:23:50
Kannattaa varmaan ostaessa kysyä, koska on putket vaihdettu tai jos niitä ei ole vaihdettu, niin koska vahvistin on ostettu ja millaisessa käytössä ollut.

Putkivahvistimista kannattaa lähinnä tietää se, että ne kuulostavat paremmalta kovemmilla volyymeilla ja ettei niitä kannata pistää päälle jos ei ole kaiutinta kytkettynä.
Eddie
23.01.2005 20:28:08

Kannattaa varmaan ostaessa kysyä, koska on putket vaihdettu tai jos niitä ei ole vaihdettu, niin koska vahvistin on ostettu ja millaisessa käytössä ollut.

Osaanko amatöörinä tarkistaa, millaisessa kunnossa putket ovat?
Joel Harald
23.01.2005 20:40:20

Vahvistin päälle ja puutikulla kolistelet ja kuuntelet kuuluuko pahasti kolinaa kajarista.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
-JiiTee-
23.01.2005 20:41:43

Hankalaa voi olla. Itellä ollut putkistyrkkari reilun vuoden ja en ainakaan itse alkuun kuullut äänestä putkien kuntoa. Sen voi kyllä huomata jos ne on ihan viimesillään, ääni on semmosta surinaa/rutinaa ja niistä tulee mikrofoniset, eli putkea kevyesti kopauttamalla ääni kuuluu elementeistä selvästi. Joissain vehkeissä putket on kuitenkin jonkun suojalevyn tms. takana ettei niitä liikkeessä paljoa koputella.

Paras tietty ois kun kinuaisit putkien vaihdon/biasoinnin styrkkariin ennen ostoa, etenkin jos ei ole tietoa koska ne on vaihdettu.
EYESCREAM -rocks.
Dr. Muff
23.01.2005 20:41:55
Emmää tiä kandeeko olla niin huolissaan noista äänenvoimakkuuksista jos kaveri on jo käynyt testaamassa laitetta ja hyväksi todennyt. Aina törmää tohon samaan juttuun ja sitten on tietenkin se että vain pääteastesärö on sitä oikeeta säröä. Se nyt vaan on niin että esim skriimeri soi ihan hyvin pienemmilläkin voimakkuuksilla. Oli tossa kaverilta lainassa Line6 Flexu ja kyllä sitä piti soittaa myös aika lujaa(tai lujaa ja lujaa) ennenkun kuulosti hyvältä.

Toi volajuttu on niin laitteesta kiinni. Ei elementtikään pääse oikeuksiin jos siihen syötetään 0,25w, sitten taas watilla voidaan helposti mennä jopa 103db/m (/W). Eikä korva ole edes hifeimmillään hiljaisilla tasoilla. Jos sitä pääteastesäröä haluaa niin sitten voi varautua peltoreilla, yhen 6v6 putken kun pistää särölle (mukana on kyllä myös etuasteen särööä) niin meteli on jo melkomoinen, parista 6550stä puhumattakaan. Sit mää ymmärtäisin huolen jos pitäis saada se satawattinen mastervolaton marsu särölle..
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
ejhfi
23.01.2005 21:26:13

Eli olen löytänyt hyvän putkivahvistimen, jota testailin liikkeessä ja olen vakuuttunut sen laadusta. Kyseessä on Engl Screamer Combo.

Okei, olet todellakin löytänyt loistavan vahvistimen. Onnittelen hyvästä valinnasta!

Kysymys kuulukin, että mitä minun tulee tietää yleensä putkivahvareista ja niiden huollosta sun muusta, kun sellaista olen nyt hankkimassa?

Kysymyksestäsi saisi aivan loistavan FAQ:n. Tässä muutama vinkki.
1. Ensinnäkin, jos vahvistimen mukana tulee manuaali, niin lue se koska siinä mitä todennäköisimmin on tehtaan suositukset hoidolle, käytölle ym. mille on merkitystä. Jos et manuaalia kaupassa saa, niin sen voi hakea myös ENGLin sivuilta.
2. Anna vahvistimen lämmetä aina kunnolla ennen kuin kytket stand by:n.
3. Käytön aikana tai jälkeen älä liikuta vahvistinta ennen kuin se on (putket siis) jäähtynyt kunnolla. 10 min on hyvä minimi.
4. Älä kytke vahvistinta päälle ellei sitä ole kytketty kaiuttimeen. Screamerissa siis olisi hyvä olla ainakin sen oma kaiutinliitin siinä 8 ohmin jackissaan.
5. Vaihda tai vaihdata putket kun tarvetta ilmenee ja muista tarkistaa bias vaihdon yhteydessä.
6. Käytä mahdollisimman hyvälaatuisia putkia.
7. Maadoitetun pistorasian käyttö lienee itsestään selvyys .... :)
8. Tähän kohtaan voi joku lisätä mielestään huomioitavaa

Olen todennäköisesti ostamassa vahvistimen käytettynä enkä oikein tiedä, mistä minun pitäisi olla selvillä vahvistinta testatessani. Ei huvittaisi ostaa vahvaria, josta joutuu heti vaihtamaan putket.

Kato nyt ainakin kunto päälisin puolin. En olisi noin uudessa styrkkarissa ihan heti huolissani putkista koska hyvät putket kestää kyllä, mutta eihän sitä tietenkään koskaan tiedä milloin putki paukahtaa. Tosin soundista sen sitten kuulee putket pitää vaihtaa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Kysele myyjältä tai entiseltä omistajalta käyttö- ja huoltohistoriaa.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Wolffie
23.01.2005 21:40:11
Mullakin on tommosta pientä onkelmaa putkien kanssa että jos tähän pistän samaan. Se nyt on tiedossa että kun ne huonolta kuulostaa niin vaihto olisi edessä. Noh mutta siis, homma on vähän siinä että ostin juuri Huuko&kettusen triamp combon fazerilta, oli seissyt siellä kolmisen vuotta eli putket on aika vanhat, tietty hieman soitetutkin. Hyvältähän se peli kuulostaa, mutta saakos sitä millään muulla keinolla kun vaihtamalla tietää että kyllä niistä putkista puhti on loppu? (Sisäänostohintaan ne sen myivät eli voisihan se olla että putkiremonttikin tässä siis edessä?)

Ja sitten toinen kysymys, triamp on 100w, eli ulommaiset pääteputket poistamalla siitä saadan 50w? Onkos tässä asiassa nyt jotain erityistä huomioimista jos ne poistaa haluan, vai voikos jotenkin väärin poistamalla rikkoa koko vahvistimen? Ja onko sillä tosiaan mitään käytännön merkitystä äänen voimakkuuden kannalta?

Luin myös tuon FAQ:n aiheesta mutta en siitä nyt saanut oikeen selkoa tähän asiaan. Kiitoksia
Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia
LaXu
23.01.2005 21:45:20
Hyvältähän se peli kuulostaa, mutta saakos sitä millään muulla keinolla kun vaihtamalla tietää että kyllä niistä putkista puhti on loppu?

Jos kuulostaa hyvältä niin eihän tuossa ole mitään hätää. En usko, että sitä on hirveästi luukuteltu tuon kolmen vuoden aikana kuitenkaan. Toisaalta jossain vaiheessa se putkien vaihto tulee kuitenkin eteen, joten jos budjetti sallii niin vaihda kaikki putket ja pistä vanhat kaappiin varalle. Tai uudet kaappiin varalle, miten vaan. :)

Ja sitten toinen kysymys, triamp on 100w, eli ulommaiset pääteputket poistamalla siitä saadan 50w? Onkos tässä asiassa nyt jotain erityistä huomioimista jos ne poistaa haluan, vai voikos jotenkin väärin poistamalla rikkoa koko vahvistimen? Ja onko sillä tosiaan mitään käytännön merkitystä äänen voimakkuuden kannalta?

Satawattiseksihan se on suunniteltu, niin voi kenties kuulostaa huonommalta 50W:na ja äänenvoimakkuus ei tosiaan tipu juuri nimeksikään.
Volle
23.01.2005 21:50:16
7. Maadoitetun pistorasian käyttö lienee itsestään selvyys .... :)

Voi paska. Pitääkö mun mennä vessaan tai keittiöön soittelemaan, kun ei tässä mun luukussa ole maadoitettuja pistorasioita muualla?
Nam.
tunkki
23.01.2005 21:56:15

Askomiko on tainnut nypätä Triamp mk2:sta kaksi pääteputkea pois (myyntikuvasta päätellen)? Muuttuikohan soundi paljon?
Tuhannen megawatin totuus!
Wolffie
23.01.2005 22:10:04
Kiitoksia Laxu , varmaan tässä jossain vaiheessa pistän siis putket vaihtoon ja vanhat vaikka sitten varastoon. Mutta mites nämä kaikki biasoinnit ym, aika moni sanonut että ensimmäinen vaihto ainakin kannattaisi suorittaa ammattilaisella ja siinä itse seurailla vai miten vaikeaa tämä on tehdä? Ja mitäköhän ammattilaiset suurin piirtein velottavat?
Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia
LaXu
23.01.2005 23:13:16
Mutta mites nämä kaikki biasoinnit ym, aika moni sanonut että ensimmäinen vaihto ainakin kannattaisi suorittaa ammattilaisella ja siinä itse seurailla vai miten vaikeaa tämä on tehdä?

Riippuu paljon myös vahvistimesta. Triampin ohjekirjan perusteella siitä ei löydy kotelon ulkopuolelta biasointipisteitä (kuten esim. Marshall JCM2000 vahvistimissa on) joten biasointi on ainakin ekalla kerralla syytä jättää ammattilaiselle.

Ja mitäköhän ammattilaiset suurin piirtein velottavat?

Pääkaupunkiseudulla voin suositella Mikko Kankaanpäätä (http://www.uraltone.com ), muistelisin, että veloitti kympin biasoinnista jos putket ostaa häneltä? Uraltonen sivuilla on muutenkin hyvää tietoa eri putkista kuten myös biasoinnista.
Eddie
24.01.2005 10:56:47

Emmää tiä kandeeko olla niin huolissaan noista äänenvoimakkuuksista jos kaveri on jo käynyt testaamassa laitetta ja hyväksi todennyt.

Taisit ymmärtää väärin. Olen siis testaillut laitetta liikkeessä uutena, ja ostan käytettynä. Vahvistin, joka luultavasti ostan on kuulemma todella vähän soitettu ja putket hyvässä kunnossa. Tälllä viikolla testailen vahvaria.

Tänne tuli paljon vastauksia. Kiitos niistä.
Eddie
24.01.2005 10:58:28

5. Vaihda tai vaihdata putket kun tarvetta ilmenee ja muista tarkistaa bias vaihdon yhteydessä.

On toi putkien vaihtaminen vaikeaakin vai kannattaako vahvistin kiikuttaa ammattilaisella? Peukaloni on pahasti keskellä kämmentä varsinkin tällaisissa sähköteknisissä operaatioissa.
Torniojaws
24.01.2005 11:10:58

On toi putkien vaihtaminen vaikeaakin vai kannattaako vahvistin kiikuttaa ammattilaisella? Peukaloni on pahasti keskellä kämmentä varsinkin tällaisissa sähköteknisissä operaatioissa.

Periaatteessahan se on helppoa, mutta kun siinä on pelissä koko vahvistin, kannattaa se ensimmäisellä kerralla viedä ammattilaiselle ja mikäli mahdollista, kytätä vieressä koko operaation ajan ja kysellä tyhmiä.

Muista sitten vielä varmistaa, että ko. ammattilainen osaa asiansa, eikä pelaa sormituntumalta ("Näinhän sen tein jollain toisellakin pari vuotta sitten, joten eiköhän se sovellu tähänkin...").
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)