Aihe: Paljonko watteja? 1 2 | |
---|---|
![]() 22.01.2005 01:28:32 | |
Erinäisissä juubaloissa on asioita puitu ennenkin,mutta mikä teidän mielesä riitää "treenikäytööön"Tarkoittaen että kalvotaiteilija on keskimääräisellä hauiksella varustettu.Itelä on liika,eli 60Wtrankkuitehoa(trio,gr/bs/dr/)pointti on siinä,että ihmettele kun jäbbikset haeskelee jotakin 2x12 sydeemeitä yms.Raskasta on kiva soittaa,mut pitääkse tinnittää? | |
![]() 22.01.2005 01:36:14 (muokattu 22.01.2005 01:36:35) | |
Rumpali on aika raskaskätinen niin ei tahdo 65W trankku (Laney TF200) ihan riittää. Tosin siinä on etuasteputki vissiin aika entinen, mutta kyllä puhtailla soittelee säröpedaalin kanssa. Ei se vaan tykkää että pitkään luukuttaa täysillä... Ja eihän sitä mitään tinnitusta tule kun tulppia käyttää. Pastilli? | |
![]() 22.01.2005 01:42:28 | |
Rumpali on aika raskaskätinen niin ei tahdo 65W trankku (Laney TF200) ihan riittää. Tosin siinä on etuasteputki vissiin aika entinen, mutta kyllä puhtailla soittelee säröpedaalin kanssa. Ei se vaan tykkää että pitkään luukuttaa täysillä... Ja eihän sitä mitään tinnitusta tule kun tulppia käyttää. Kannattais rumpaille jotain pientä vinkkiä antaa.Eihän niissä kannuisa ole volymenappulaa,Olen vanha jarru,muttaa pitäis pystyy treenaamaan ilman tulppia,eihän se yleisökän niitä yleebnsä käytä,eihän? | |
![]() 22.01.2005 01:44:04 | |
Ei se vaan tykkää että pitkään luukuttaa täysillä... Ja eihän sitä mitään tinnitusta tule kun tulppia käyttää. Asiasta taas paljon juttua.. Oletetaan että nelimiehinen bändi treenaa keskivertoo pienemmässä betonibunkkerissa..Mun mielestä paljon mukavampaa olis treenata pienillä tehoilla (rumpalillekin voi kertoo nyansseista ym.) kun paalata menemään 100W styrkalla ja kahdella 4x12 -kaapilla per kitaristi, kaikilla kuusitulpat ja Peltorit päässä.. Mutta kun on tullu ostettua ne Marshallit tahi Powerballit.. Vaikka olis ehkä kannattanu ostaa jotku treenistyrkkarit. Mutta kun kaikilla kovillakin soittajilla on... ;) Eli kysymykseen otsikon: Vapaa valinta, mutta jos on pakko olla nupit kaakossa niin treeneissä 20. Jos osaa käyttää, eikä ehdottomasti siellä 15 neliön kopissa tarvitse esitellä sitä "kermaista päätesäröä" niin mikä ettei vaikka 200W Marshall Major... | |
![]() 22.01.2005 01:45:01 | |
Kannattais rumpaille jotain pientä vinkkiä antaa.Eihän niissä kannuisa ole volymenappulaa,Olen vanha jarru,muttaa pitäis pystyy treenaamaan ilman tulppia,eihän se yleisökän niitä yleebnsä käytä,eihän? Kerkisit kiteyttämään tuon pitkän vuodatukseni, hih.. ;) | |
![]() 22.01.2005 01:45:58 | |
Kannattais rumpaille jotain pientä vinkkiä antaa.Eihän niissä kannuisa ole volymenappulaa,Olen vanha jarru,muttaa pitäis pystyy treenaamaan ilman tulppia,eihän se yleisökän niitä yleebnsä käytä,eihän? Noh kyllä se rumpali vähän sai pudotettua volyymiä kun soitettiin joulujuhlassa, niin ettei kellään kuulo mennyt... Mutta ei se oo aktiivisesti soittanut rumpuja vuosiin, niin taitaa olla taidot hiukan ruosteessa kun ei hiljaa osaa soittaa... Ja onhan se vähän eri asia soittaa jossain isossa salissa kuin pienessä treenikämpässä. Pastilli? | |
![]() 22.01.2005 01:47:55 | |
Kerkisit kiteyttämään tuon pitkän vuodatukseni, hih.. ;) Oli miten oli...vdin nyt kalsarikännit,ja painun nukkumaan | |
![]() 22.01.2005 02:27:14 (muokattu 22.01.2005 02:28:22) | |
Kyllähän se niin on että monista kannuista se paras soundi lähtee vasta kun kunnolla paukutetaan, nimim. raskaskätisen mutta hyväsoundisen rumpalin kanssa soittanut. Mikäli rumpali osaa soittaa hyvin myös hiljaa, niin muutamakin watti riittää - voin kokemuksesta sanoa, että volyymiero kahden ja 20 watin välillä on tosiaan yllättävän pieni! Kahden watin (putki)styrkkarilla ja 4x12" kaapilla saa niin pirusti mekkalaa aikaiseksi, että tosissaan saa huutaa, että oma ääni kuuluu. Toisaalta sen 20w nupin yli saa silti metelinsä kuuluviin. Itse olen niitä miehiä, että haittapuolista huolimatta kannut pleksin taakse ja mikit sisään - yleisölle soundi kuulostaa hiljaisesta volyymistä huolimatta perkeleen paljon rokimmalta ("samalta kuin levyllä") ja itselläkin on kivampi soittaa, kun kuulee mitä tekee ja ehkäpä jopa muidenkin orkesterin jäsenten tekemiset. Ehkä olen 23v nörtti urkuri, mutta näin se asia minusta on. Ps. rakennan myös vahvistimia, ja pakko se on myöntää että 100w Marsu kuulostaa vaan niin pirun hyvältä täysillä. Silti suosittelen vähintään tehonpuolitusta tai keinokuormaa, tai mieluummin pienitehoisempaa samalta soundaavaa vahvistinta. Niitä on - olen itse tehnyt. :> Pps. olen aika humalassa, ja tulin just Crazy Ledin keikalta (Mika Järvinen & co. plays Led Zeppelin - hyvältä soundas ja varsinkin rokkas, mut nyt on vähän kulunut olo korvissa tulpista huolimatta). | |
![]() 22.01.2005 05:32:49 | |
Emmä tiä. Toisinaan riittää se 2 w ison komeron kanssa, toisinaan taas tuntuu, ettei 50 w putkistyge edes täpöillä anna tarpeeksi potkua (siis että rumpuja ei oikeasti kuuluisisi). Yleensä se 15 wattia "kybällä" on aika sopiva, jolloin kaikki on balanssissa. Vaikea sanoa. Nam. | |
![]() 22.01.2005 07:38:43 | |
Kyllä se 2x12" tai 4x12" suljettu kaappi jytisee mukavemmin kuin joku 1x12" avoin combo (varsinkin metallimusiikissa). Ja metallimusiikissa on rumpalilla vaikeaa soittaa hiljaa jos pitää vetää sellaista 200bpm blastbeattiä. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa. | |
![]() 22.01.2005 08:58:34 | |
Asiasta taas paljon juttua.. Oletetaan että nelimiehinen bändi treenaa keskivertoo pienemmässä betonibunkkerissa..Mun mielestä paljon mukavampaa olis treenata pienillä tehoilla (rumpalillekin voi kertoo nyansseista ym.) kun paalata menemään 100W styrkalla ja kahdella 4x12 -kaapilla per kitaristi, kaikilla kuusitulpat ja Peltorit päässä.. Mutta kun on tullu ostettua ne Marshallit tahi Powerballit.. Vaikka olis ehkä kannattanu ostaa jotku treenistyrkkarit. Mutta kun kaikilla kovillakin soittajilla on... ;) Eli kysymykseen otsikon: Vapaa valinta, mutta jos on pakko olla nupit kaakossa niin treeneissä 20. Jos osaa käyttää, eikä ehdottomasti siellä 15 neliön kopissa tarvitse esitellä sitä "kermaista päätesäröä" niin mikä ettei vaikka 200W Marshall Major... Tämän Foxin sellventävän kommentin perään voisikin viskata kysymyksen, miten kulkisi treenit sellaisella studio- varustuksella eli jokaisella korvamonitorit (Kuomed?) tai kulokkeet, rumpalilla sähkörummut, vahvarit kaapeloituna pöytään... eli ainoat ulospäin kuuluvat äänet olisivat laulajan koomiselta kuulostava örvähtely, rumpalin soiton villasukkasoundi ja basistin piereskely. - Varmaan olisi tinnituksen eston kannalta hyväksi, mutta miten fiilikset? Ja onhan se nihtavaa, jos korvamitoritkin maksavat 200 kappale, puhumattakaan PA-kamoista ja muusta... 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. | |
![]() 22.01.2005 09:28:33 | |
tuli vaan mieleen että varmaan sillä soittopaikallakin on merkitystä. Itse pärjäsin 15w trankulla bändikämpällä rumpalin kanssa ihan hyvin (soundi nyt oli mitä oli). Pienessä bändikämpässä on vaikee saada soitto kuuluviin ainakin kun on kiinni rumpalissa ja kaiuttimet täysillä korvan vieressä | |
![]() 22.01.2005 10:19:30 (muokattu 22.01.2005 10:22:59) | |
tuli vaan mieleen että varmaan sillä soittopaikallakin on merkitystä. Jep. Eikä ainakaan pienemmässä merkityksessä ole kaiuttimien herkkyydet, laitteiden sijoittelu, säädöt, se missä äijät seisoo, biisien sovitukset ja bändin yhteensoittotaito. Vahvarit korvien tasolle osottamaan tasaisesti jokaista kohti ja äijät pois suoraan niiden omien vahvareiden edestä, niin jo kuuluu. Nimim. Mokomaa Trademark 10:llä erittäin pienessä tilassa todella onnistuneesti soitellut. Vertailukohtana tuohon edelliseen omaan kokemukseen: tuon 10W trankkuhirmun volanappi oli hitusen alle puolessavälissä ja rumpali pieksi kannuja kapuloilla ihan normaaliin tapaan. EDIT: Ja jotta nyt vastataan alkuperäiseenkin kysymykseen: treenikäyttöön riittää erittäin pieni määrä tehoa, jos kaikki tietävät mitä ovat tekemässä ja osaavat käyttää laitteitaan/käsiään. Aloittelevat bändit ne sitä tehoa tarvitsevat, eikä ne jotka homman oikeasti osaavat. Salon seudulta laulajaa metallibändiin? Ottakaa yhteyttä pikaviestillä. | |
![]() 22.01.2005 12:13:10 (muokattu 22.01.2005 12:14:46) | |
Mulla on 30 wattinen putkikombo ja pienempää haeskelen koko ajan. (vaihdetaan Classic 30 vaikka Laneyn 15 wattiseen). Rumpali lyö vielä todella kovaa sitä settiänsä. Tästä on jauhettu ennenkin, mutta menköön nyt vielä kerran: Yleensä nämä wattien riittämättömyysongelmat ovat kiinni ainostaan vahvistimen potikoiden vääntelystä. Eli taas kerran jankutan sitä, että jos vahvarissa on basso ja treble täysillä sekä middlet nollassa, niin eihän se voi mihinkään kuulua. Middleä vaan rohkeasti enemmän vaikka kuulostaisikin ihan paskalta yksinään soitellessa. Bändin kanssa se toimii sitten paremmin, koska saundi saa oman kaistansa siitä äänipuurosta eikä kilpaile muiden soittimien kanssa. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 22.01.2005 12:31:41 | |
Nimimerkki Gator pärjää juuri ja juuri kahdella 4x12-kaapilla ja 100w putkimarsulla. | |
![]() 22.01.2005 13:11:31 | |
Nimimerkki Gator pärjää juuri ja juuri kahdella 4x12-kaapilla ja 100w putkimarsulla. Ei ..tana. Suosittelen sitten jo korvalääkärissä käyntiä. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 22.01.2005 13:17:12 | |
Mulla on 30w putkikombo lisäkaappiin ajettuna riittänyt hyvin. Joku 50w nuppi voisi olla aika optimi, kun en välttämättä sitä päätesäröä™ aina hae. Saisi hieman enemmän headroomia. | |
![]() 22.01.2005 14:02:24 | |
Sehän siin onkin, kun on tollanen putkivermi (siis esim. mulla) ja 100 W ni on se pakko soittaa kovaa et saa just _sen_ soundin...sit taas jos soitan tolla voxkloonilla ni yleensä rumpali soittaa liian kovaa (tai basisti) eikä omasta soitosta kuule mitää... "Treenaatteko te paljon" - No ei me oikeestaan koskaan. "Ai onko se niin että lahjattomat harjottelee?" - No joo. | |
![]() 22.01.2005 15:28:47 | |
100w on hyvä tommoseen. Mulla itellä on vitun paska 15w ja ymmärrettävästi siitä lähtee ääntä hiiren verran! :-) ...And Justice For All | |
![]() 22.01.2005 23:08:15 | |
No mulla on vahvarissa max 300W. Vastauksena otsikon kysymykseen, ettei ainakaan niin paljon. Oikeasti tehot on tietenkin puolitettu heti ja mastervola pahimmillaankin lähentelee "vain" klo 12 asemia. Helvetin lujaahan se silti on, ja syynä on rehellisesti rumpalin kanssa kilpailu. Paljon olen kuullut rumpalin nyansseista puhuttavan, mutta aiempaa puheenvuoroa kompaten - ikinä en ole kuullut hevirumpalin soittavan 200bpm-mäystöbiisiä hiljaa. Oletteko te? Missähän sitä pääsisi todistamaan? Ja siis, meidän rumpalimme on vielä oikeasti ihan kohtalaisen taitava eläin. 15 vuoden soittokokemus sinfoniasta (patarummuista) heviin ja jaskaan. Nyansseilla sieltä lähtee kyllä kaikenlaista reggae- tai lattarirytmiä ja tahtilajikikkailua, mutta kun hevimpää materiaalia vedetään niin panokset kovenee auttamatta. Ei auta kuin vääntää volumea kitarakamoistakin. Koppiin emme rumpalia laita ja häkkikanaloitakin vastustamme vaikka broileri joskus epähuomiossa maistuukin. Ja niistä tulpista keikalla - itse en ainakaan mielelläni rokkikeikkaa ilman tulppia kuule. Jo baarissa alkaa usein vituttaa vaikka vain levyjä soitetaan. Toivoisin, että yleisökin säästää itseään. "Uniikki unikorni olikin korni koni" DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)