Aihe: Stratocastereista ja telecastereita 1 2 | |
---|---|
![]() 24.01.2005 17:33:32 | |
Eli nyt on kevään aikana tarkoituksena lähteä ostamaan uutta kitaraa, jonka tulisi sitten pysyä jokunen vuosi ainakin ykköskitaran paikalla, eli mitää aivan halpaa en ole ostamassa. Merkki tulee olemaan fender, joten tokaita tai yms.. on turha tähän keskusteluun lisätä. Eli sekä telessä, että stratossa olen miettinyt sarjoina american, american deluxe, ja american vintage sarjoja. Kertokaa noista hyviä ja huonoja puolia. Tarkoitus olisi, että kitaralla pystyisi soittamaan melko monenlaisia tyylejä ( mikään black metalli ei kuitenkaan ole tarpeen) Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. | |
![]() 24.01.2005 17:35:11 | |
Menee nyt hiukan ohi, mutta jos ostaisin telen, niin siinä olisi humbucker tallassa. Nimittäin tuo lisää munaa jo munakkaaseen kitaraan. | |
![]() 24.01.2005 17:42:31 | |
Menee nyt hiukan ohi, mutta jos ostaisin telen, niin siinä olisi humbucker tallassa. Nimittäin tuo lisää munaa jo munakkaaseen kitaraan. Lisäänpä tähän ketjuun oman ongelmani, kun en uutta viitsi aloittaa. Omistan siis Tokain japsitelen ja haluaisin siihen vähän tehokkaammat mikit. Humppareita en kuitenkaan halua, koska haluan kunnon kirkasta singlecoil-soundia. Eli ehdotuksia pyydetään, edullisuus ei olisi pahitteeksi. "I wasn't born with enough middle fingers" | |
![]() 24.01.2005 17:45:56 | |
Lisäänpä tähän ketjuun oman ongelmani, kun en uutta viitsi aloittaa. Omistan siis Tokain japsitelen ja haluaisin siihen vähän tehokkaammat mikit. Humppareita en kuitenkaan halua, koska haluan kunnon kirkasta singlecoil-soundia. Eli ehdotuksia pyydetään, edullisuus ei olisi pahitteeksi. Kerran olen telellä soittanut jossa oli tallassa Texas Special. Se oli aika hyvä, munsta. | |
![]() 24.01.2005 17:50:50 | |
Itse laitoin Telecasteriini nämä: Seymour Duncan STK-T1N CHR Vintage Stack for Tele Seymour Duncan STK-T3B BLK Vintage Stack for Tele Kaksikelaisia yksikelaisen koossa, kelat päällekkäin ja puolitusmahdollisuus aidon yksikelasoundin takaamiseksi. Väliasento mukaan lukien 6 käyttökelpoista soundia 3-asentoisella kytkimellä plus puolitusvivulla. Nam. http://mp3.jucciz.com/marsu/typical_telecaster_3.mp3 (ensin puolitettuna kaula-keski-talla, sitten molemmilla keloilla kaula-keski-tallla) | |
![]() 24.01.2005 18:08:25 | |
Olisikos joillain esim. duncanin mikeillä mahdollisuus saada telecasteriin laulavaa leadia? Siis yksikelaisen koossa. Ja sitten siitä olisi vielä saatava myös se perinteinen telecaster twängi. Eli moneen tarkoitukseen? Mitäs mieltä te olette jos 52 vintage re-issue teleen vaihdattaisi kuumemmat mikit? Vai onko parempi idea ostaa vaikka american deluxe tele? Minkälaisia eroja noilla malleilla muuten on? Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. | |
![]() 24.01.2005 18:17:06 | |
Mitäs mieltä te olette jos 52 vintage re-issue teleen vaihdattaisi kuumemmat mikit? En näkisi mitään tarvetta vaihtaa tuohon mikkejä, alkuperäiset riittävät pitkälle. | |
![]() 24.01.2005 18:29:12 | |
Eli nyt on kevään aikana tarkoituksena lähteä ostamaan uutta kitaraa, jonka tulisi sitten pysyä jokunen vuosi ainakin ykköskitaran paikalla, eli mitää aivan halpaa en ole ostamassa. Merkki tulee olemaan fender, joten tokaita tai yms.. on turha tähän keskusteluun lisätä. Eli sekä telessä, että stratossa olen miettinyt sarjoina american, american deluxe, ja american vintage sarjoja. Kertokaa noista hyviä ja huonoja puolia. Tarkoitus olisi, että kitaralla pystyisi soittamaan melko monenlaisia tyylejä ( mikään black metalli ei kuitenkaan ole tarpeen) Itse etsin soundillisesti monipuolista stratoa kesällä ja päädyin american deluxeen. Mikit ovat hiljaiset ja S1-kytkimellä saa niitä rinnakkain, jolloin soundista tulee jämäkämpi. Jotkut eivät ole mielestään saaneet noista mikeistä riittävän perinteistä stratosoundia, mutta itse en osaa valittaa tuosta. Minulla on Squierissa Kinmanin Blues-setti ja mielestäni molemmista kitaroista löytyy soundiskaalaa riittävästi, Deluxessa tuo S1 vain antaa vielä vähän tuhdimpia vaihtoehtoja. Humbuckeria se ei kuitenkaan vastaa, mutta itse otan sitten mieluummin humpparikitaran erikseen. American deluxe on ollut ilo pidellä, katsella ja soittaa. Pari ruuvia oli löysällä,kun on pitänyt kiristää. | |
![]() 24.01.2005 18:53:31 | |
Menee nyt hiukan ohi, mutta jos ostaisin telen, niin siinä olisi humbucker tallassa. Nimittäin tuo lisää munaa jo munakkaaseen kitaraan. Perinteinen telesoundi katoaa tämän myötä, ellet hanki puolituksia. Soundihan muodostuu juuri tuosta yksikelaisesta mikrofonista joka on upotettu metallisen tallan sisälle. Itse olen suunnitellut humbuckerin asentamista kaulaan, todennäköisesti puolituksilla. Tällöin telelle ominainen soundi säilyy, mutta mukana saadaan erilaisia variaatioita. "Syö burritoja"- Royal Banzai. | |
![]() 24.01.2005 18:56:31 | |
Perinteinen telesoundi katoaa tämän myötä, ellet hanki puolituksia. Soundihan muodostuu juuri tuosta yksikelaisesta mikrofonista joka on upotettu metallisen tallan sisälle. Itse olen suunnitellut humbuckerin asentamista kaulaan, todennäköisesti puolituksilla. Tällöin telelle ominainen soundi säilyy, mutta mukana saadaan erilaisia variaatioita. Hmm. Onko tällainen puolitus muuten lähellekkään yhtä toimiva kuin oikea yksikelainen? | |
![]() 24.01.2005 19:01:23 (muokattu 24.01.2005 19:02:34) | |
Menee nyt hiukan ohi, mutta jos ostaisin telen, niin siinä olisi humbucker tallassa. Nimittäin tuo lisää munaa jo munakkaaseen kitaraan. edit: ja Sterbo ehti ensin, kun sorruin jaarittelemaan =) ****************************** ...ja puritanistit kiristelee hampaitaan =) Telen tunnusomainen "tvängi" lähtee kirkkaimmillaan juurikin sieltä tallan yksikelaisesta, eli sen vaihtaminen humppariin on lievästikkin kyseenalainen juttu =) Mulla on kokemusta jo useammastakin eri tele versiosta, niin mikitysten kuin valmistajienkin osalta, ja monikäyttöisimpänä yhdistelmänä pidän tallassa perinteistä yksikelaista ja kaulalla mahdollisesti erillisellä kytkimellä puolitettavaa hyvälaatuista humpparia. Kaulan humpparilla ja sopivalla efektoinnilla päästään aika lähelle sellaista kaunista laulavaa sooloa. Perusero straton ja telen välillä on talla. Telen kiinteä talla antaa tukevamman "munakkaamman" soundin kuin straton jousihässäkkä. Straton mikitys puolestaan antaa teleä huomattavasti rikkaamman sävymaailman. Kampi, jos sitä osaa käyttää, tekee Stratosta selvästi erottuvan. Kokeilin kanssa tuota S-1 ihmettä, ja olin varsin pettynyt. Tallan humppari ei kuitenkaan pitänyt sisällään sitä jytkettä, jota siitä oletin löytäväni ja eri mikkitysten vaihtelu tuntui lähinnä kikkailulta. Vieressä ollut käytetty Strato Sound of Blues mikeillä oli halvempi ja antio paljon enemmän soitannallista vastinetta rahoille... mielestäni siis http://www.soitin-huttunen.com/uploads/nevstv.jpg Tele on vaivaton ja konstailematon työjuhta, missä strato on pikkasen enemmän kikkailuun kääntyvä työjuhta... Country, Rock ja etenkin komppi on telen heiniä, strato loistaa melodisena soolosoittimena, mutta kumpikin malli toimii kiitettävästi myös muilla osa-alueilla. Minulle sopii tele. Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> | |
![]() 24.01.2005 19:07:23 | |
Onko tällainen puolitus muuten lähellekkään yhtä toimiva kuin oikea yksikelainen? Riippuu keneltä kysyy ja mitä tarkoittaa toimivalla ;) Kyllä ne tuplakelaiset mitä mä oon puolitettuina kuunnellut ovat kuulostaneet siltä puolitetulta humpparilta, ei yksikelaiselta. Vähän enemmän surinaa ja vähemmän outputtia mutta ei se kyllä yksikelaisen soundia aja.. Remember to rebel against authorities, kids! | |
![]() 24.01.2005 19:20:23 | |
Telecasteriin saa humpparimeininkiä helposti ja kohtuuedullisesti neliasentoisella kytkimellä jolloin mikit voi kytkeä sekä sarjaan että rinnan. Ei tarvitse tinkiä perinnetelesoundeista mutta lisänä on kohtuullinen vintagehumbuckersoundi. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen | |
![]() 24.01.2005 20:18:11 | |
Niin siis saako tuosta 52 reissue telestä millään ilveellä kovempaa säröä. Edelleenkään en tarkoita hevi säröä, vaan sellaista hard rock säröä, joka laulaa? Siis mikkejä vaihtamatta. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. | |
![]() 24.01.2005 20:25:26 | |
Niin siis saako tuosta 52 reissue telestä millään ilveellä kovempaa säröä. Edelleenkään en tarkoita hevi säröä, vaan sellaista hard rock säröä, joka laulaa? Siis mikkejä vaihtamatta. Monet sellaiset suht kovat kitaristit käyttää jotain vahvaria tai sitte yksi hyvä vaihtoehto on se että ostaa jonkun pedaalin. Torilla oli tällainen: särö pedalli black sabbath ääni ihan hyvä keltainen Ok poistakaa. | |
![]() 24.01.2005 20:29:27 | |
Niin siis saako tuosta 52 reissue telestä millään ilveellä kovempaa säröä. Edelleenkään en tarkoita hevi säröä, vaan sellaista hard rock säröä, joka laulaa? Siis mikkejä vaihtamatta. Saa kun laittaa boosterin kitaran ja vahvistimen välille. Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen,
eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos- | |
![]() 24.01.2005 20:42:55 | |
Ostin n. viikko sitten american deluxe telecasterin (sunburst, ruusupuukaula) ja olen ollut kyllä täydellisen tyytyväinen. Todella rouheat tele-säröt lähtee esim. tallamikistä, ja kaulamikillä taittuu vaikka jazztyyppiset pehmeäsaundiset jutut upeasti. S1 switchillä saa kytkettyä mikit sarjaan ja vähän lisäpotkua. En voi kehua kyseistä kitaraa tarpeeksi. Tehdasasetuksena oli hiukan ohuet kielet makuuni, mutta muuten kaikki täydellistä. Todella hyvä soittaa ja noiseless-mikit mielestäni loistavat. Suosittelen! | |
![]() 24.01.2005 21:16:49 | |
Kokeilin kanssa tuota S-1 ihmettä, ja olin varsin pettynyt. Tallan humppari ei kuitenkaan pitänyt sisällään sitä jytkettä, jota siitä oletin löytäväni ja eri mikkitysten vaihtelu tuntui lähinnä kikkailulta. Vieressä ollut käytetty Strato Sound of Blues mikeillä oli halvempi ja antio paljon enemmän soitannallista vastinetta rahoille... mielestäni siis http://www.soitin-huttunen.com/uploads/nevstv.jpg Kun puhut tallahumpparista, niin oliko kyseessä siis jokin HSS-malli? Minulla on pelkkiä yksikelaisia, enkä Stratoon oikeaa humpparia kaipaakaan. Eri mallien S1-kytkennät ovat oikeastaan ihan eri juttuja. Tässä mallissa S1 antaa ääneen sopivasti lisätukevuutta, mikä auttaa joissakin tilanteissa. Käsittääkseni S1:een pettyy helposti, jos odottaa siltä jotain ennakolta. | |
![]() 24.01.2005 21:53:20 (muokattu 24.01.2005 21:56:19) | |
Kun puhut tallahumpparista, niin oliko kyseessä siis jokin HSS-malli? Minulla on pelkkiä yksikelaisia, enkä Stratoon oikeaa humpparia kaipaakaan. Eri mallien S1-kytkennät ovat oikeastaan ihan eri juttuja. Tässä mallissa S1 antaa ääneen sopivasti lisätukevuutta, mikä auttaa joissakin tilanteissa. Käsittääkseni S1:een pettyy helposti, jos odottaa siltä jotain ennakolta. Jeps, se oli juurikin american series HSS S-1. Kuvittelin saavani siitä talla humpparista riittävän uskottavan hevisoundin ja kuitenkin samalla tavallisen straton... vaan kun en saanut oikein kumpaakaan =) Humppari oli lopulta aika kesy ja S-1 ei missään vaiheessa siinä kitarassa puolittanut tallamikkiä, jotta olisin saanut sen yksikelaisena käyttöön, vaan s-1 kombinaatiot tekivät eri mikeillä erilaisia sarjaankytkentöjä. Tietysti kyseessä oli vain puolituntinen testisessio oudolla vahvistimella, joten soundillisesti sain ehkä väärän kuvan ja voihan se fenkkukin olla vain heikompi yksilö... mutta silti tuo Nevalainen peittosi sen mielestäni helposti... Se miten sitten homman ratkaisin omalla telelläni, siis sen satunnaisen hevisoundin ulosoton, niin lisäsin signaaliketjuun kitaran jälkeen "pikkasen" kompressoria ja saman verran susteinia... säröt putkipelistä reilummalle ja hanat kaakkoon... Riittää mulle ainakin toistaiseksi, vaikka eihän siitä nyt ihan mahonkirunkoisen rokkipelin soundia lähdekkään... Eli tarkennukseksi: Tech21 CompTORTION -niminen härpäkkä osoittautui aika käyttekelpoiseksi vermeeksi... Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> | |
![]() 24.01.2005 22:10:14 | |
Äsken soittelin 50's classicillani Soundgardenin tuotantoa Badmotorfingeriltä, Superunknownilta ja DOTU:lta. Hauska niinkuin noidannuoli. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)