Aihe: PA-kaappi kitaralle 1 | |
---|---|
![]() 10.02.2005 10:51:51 | |
Satuin huvikseni hankkimaan pienen Fenderin PA-kaapin (60W) kun sain naurettavan halvalla ja ajatuksena oli testata sitä pienen putkivahvistimen (H&K Crunch Master, n. 4W) kaiuttimena. Soundi oli - etenkin puhtailla - sangen miellyttävä, vaikka putkia en vielä ole vaihtanutkaan. Tulipa mieleeni, että onko muilla - etenkin ehkä näillä metallimiehillä mataline vireineen - kokemuksia tällaisten koko taajuusvastetta toistamaan tarkoitettujen kaappien toiminnasta laajemminkin? Luulisi nimittäin bassotoiston olevan jollain 15 tuumaisella PA-kaiuttimella melkoista. Itse arvelisin toimivan ainakin trankkupäätteisillä hybrideillä iloisesti.. | |
![]() 10.02.2005 13:45:52 | |
Juu, mutta sieltä tulee yleensä yläpäätä varsin paljon liikaa kun säröillä soittaa. Ainahan toki voi napata diskanttitorvet pois. "Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1 Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 10.02.2005 13:50:35 | |
PA-käyttöön tarkoitettujen kaappien taajuustoisto on tasaisempi, basso- ja diskanttitoisto ovat parempia ja herkkyyskin yleensä suurempi - eli ne ovat kaikin puolin parempia kaappeja! Mutta ne ovat kaikin puolin parempia PA-käyttöön vain PA-käyttöön. Kitarakaappi on on kuten kitaravahvistinkin osa soundin muokkausta ja olemme tottuneet kuuntelemaan soundimme kitarakaappien kautta. Kaappihan muokkaa toistokäyrä ja tuottaa jopa kymmeniä prosentteja säröä - tosin vain alhaisia parillisia ylä-ääneksiä. Putkivahvistin ja PA-kaappi yhdistelmä ei ainakaan minun korvissani kuulosta yhtään hyvältä - soundi on aivan liian kirkas ja erotteleva! Lisäksi PA-kaappien impedanssikäyrä ja aivan erilainen kuin kitarakaappien eli vahvistinreagoi transientteihin erilailla. Mutta ei mikään estä kokeilemasta ja tekemästä siitä omaa soundia. Huonoja pienitehonkestoisia laululle tarkoitettuja kaappeja ei kannata laittaa putkivahvistimen perään etenkään jos soitat särösoundeilla. Muuten saattaa käydä niinkuin monille kosketinsoittajille on käynyt eli diskantti elementti kärähtää. Joillakin basisteillahan on ollut jo vuosia sitten backline-kamoina PA-kaappeja, mm Bootsy Collins veti Vanhalla jokunen vuosi sitten keikan käyttäen bassokamoina aika kivaa Pultec/Crown/JBL 3,2 kW:n PA-kamoja ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker | |
![]() 10.02.2005 14:05:29 | |
Sitten on myös hyvä muistaa että vaikka se yletön alapää voi tuntua yksin soitellessa miehekkäältä, niin bändisoitossa mössöksi menon vaara on suuri kun lähdetään tunkeilemaan basson tontille. Homma voisi ehkä toimia jos basisti on kovin solistinen tai muuten vaan seikkailee ylärekkarissa ja/tai käyttää ohutta soundia. Tai jos basistia ei ole ollenkaan :-( Jano!
-Pave Maijanen | |
![]() 10.02.2005 14:11:15 (muokattu 10.02.2005 14:16:12) | |
Juu, mutta sieltä tulee yleensä yläpäätä varsin paljon liikaa kun säröillä soittaa. Ainahan toki voi napata diskanttitorvet pois. Ei niitä torvia tarvitse pois ottaa. Jos kaiuttimessa passiivinen jakosuodin niin yläpään toistoon voi vaikuttaa jakosuotimen modifioimisella sopivasti tai sitten yksinkertaisesti ottamalla diskantti-elementtiin lähtevät piuhat pois. (Muutokset tietenkin vaikuttavat impedanssiin). Joissakin PA-kaapeissa on Full range-input jonka takana on jakosuodin ja lisäksi aktiivisuotimia varten Bass ja Treble inputit jos käytä pelkästään bass-inputtia ei diskanttielementistä kuulu mitään. Mutta eihän siinä ole mitään vitsiä soittaa kitaraan laadukkaan PA-kaapin kautta vasta sitten kun on ensin pilannut sen taajuustoiston. Pelkkä Bassokaappi on halvempi kuin hyvällä bassotoistolla varustettu PA-kaappi. Tulen heti katsomaan keikaa kun joku tuo kitarakamoiksi Tavastialle EV-MTL-T18 kaappin alapäälle ja kaksi EV T252+ kaappia yläpäälle ja siihen Tri-Axis keulalle, vällin EV:n aktiivijakosuodin, sopiva stereoputkipääte yläpäälle ja siltakytketty Simul Class 395 alapäälle - pitäisi tulla aika tanakasti ja yläpäätkin saattaisivat erottua. Taikka voisihan sitä vain soittaa sen etusen kautta suoraan talon PA:han - vaikka ei se tietenkää tunnut samalta. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker | |
![]() 10.02.2005 15:35:35 | |
Niin...minähän siis ohjasin ko kaappia 4 W pääteteholla...mieleni teki testata laajemman kaistan kaappia ko pikku styrkalle ja siitä tilamikitykseen (koska se yleensä saa aikaiseksi jonkin verran diskantin ja basson vaimenemista), josko lopputulos olisi hauskan kuulloinen. Mitä osin ajoin takaa on se, että kun jengi nykyisin soittelee näillä mallintavilla vermeillä ja muilla, niin olen itse saanut selittää joillekin, että pitää ottaa se kaiutinmallinnus pois, jos soittaa skittastyrkkariin tai sitten soittaa suoraan esim mikserin linjaan tai käyttää vaikka kosketinvahvistinta. Aika usein vain huomaan joittenkin hakevan juuri tuhdimpaa bassotoistoa ja siis siinä mielessä... Itse muistan joskus Ry Cooderilla olleen melkoien hi-fi virityksen keikkakamoina kitaralleen - suunnilleen monokanavainen putki-PA ;) | |
![]() 10.02.2005 22:16:20 | |
Pääte noissa H&K:n puoliräkkikoon vehkeissä on vain 1W RMS, mutta ääntä niistä lähtee enemmän kun korvat kestää. 4x12" kaappi laulaa jo aika mukavasti Metal Masterin päätteellä. Keinokuormaahan tuossa ei ole muuta kuin signaalin tason laskemiseen linja/instrumenttitasoiseksi. Ymmärsinkö siis oikein että käytät Crunch Masteria päätteenä (ja etusena) suoraan PA-kaappiin ILMAN kaappimallinnusta? Oletko kokeillut minkälaiset soundit ovat kun tuuttaa Cream Masterin signaalin PA-kaappiin kaiutinmallinnuksen kanssa? Ei ole tullut eteen sopivaa passiivista PA-kaappia millä tuota olisi voinut kokeilla. | |
![]() 10.02.2005 22:19:35 | |
Itse muistan joskus Ry Cooderilla olleen melkoien hi-fi virityksen keikkakamoina kitaralleen - suunnilleen monokanavainen putki-PA ;) Akkarin kanssahan tuon hyvinkin ymmärtäisi... vai soittiko vain sähköpelejä noihin? " How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears | |
![]() 11.02.2005 11:10:58 (muokattu 11.02.2005 11:13:07) | |
Niin...minähän siis ohjasin ko kaappia 4 W pääteteholla...mieleni teki testata laajemman kaistan kaappia ko pikku styrkalle ja siitä tilamikitykseen (koska se yleensä saa aikaiseksi jonkin verran diskantin ja basson vaimenemista), josko lopputulos olisi hauskan kuulloinen. Mitä osin ajoin takaa on se, että kun jengi nykyisin soittelee näillä mallintavilla vermeillä ja muilla, niin olen itse saanut selittää joillekin, että pitää ottaa se kaiutinmallinnus pois, jos soittaa skittastyrkkariin tai sitten soittaa suoraan esim mikserin linjaan tai käyttää vaikka kosketinvahvistinta. Aika usein vain huomaan joittenkin hakevan juuri tuhdimpaa bassotoistoa ja siis siinä mielessä... Jep.... just noin..... eli se kaiutinmallinnushan tavallaan huonontaa soundia eli leikkaa sekä ylä- että alapäätä ja vaimentaa transientteja. Ja voisihan sitä itse rakennella soundia laittamalla graaffisen EQ:n looppiin ja PA-kaappi kitarakaapin tilalle, jos yläpäätä tulee liikaa niin EQ:ta vain peliin. Jokin hyvä jazz-koppa tai Les Paul EMG:n aktiivimikeillä ja 0,11 kielillä kitaraksi (EMG ei ole pelkkä hevi-mikki), soundi voisi olla aika .... sanoisinko täyteläinen. PS: Ry Cooder ei voi tehdä väärin - se on roots-kaman kitarasoundi jumala. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker | |
![]() 11.02.2005 11:54:15 | |
Mä kyselin täällä jo aiemmin ko Crunch Masterin päätetehoista ja löysin kovin ristiriitaisia tietoja netistä. H&K ilmoittaa sen 1W, mutta siinä ja Bass Masterissa on eri pääteputki (EL84) kuin Cream Machinessa ja Harmony Centralissa vuorostaan useimmat ilmoittavat tehoksi tuon n 4W (värkki ollut mulla n 8 vuotta, mutta vähässä käytössä kun mulla on keinokuormalla varustettu parempikin styrkka). Anyhow - siis ajoin suoraan sen vermeen päätteellä halpaa Mexicolaista Fenkun yleiskaiutinta, teholtaa 60W, kymppituumainen alapää ja tweeter. Puhtaat ja vähän putkisäröä omaavat "melkein puhtaat" kuullosti kauniilta - tuommoinen kokotaajuuksiin tarkoitettu kaappi antoi täyteläisemmän soundin kuin mun Marsun 12-tuumainen lisäkaappi (särösoundi kyllä sirisi turhan paljon kuten täällä jo puhuttiinkin). Eli putken lämpö ja laajemman taajuuden kaappi on mielestäni kokeilemisen arvoinen jippo, jos haluaa hakea puhtaita soudeja esim äänityksiin. Seuraavaksi meinaan roudata vermeet treenikselle ja virittää sen stereopariksi mun Creamsoundin kanssa ja äänitellä läheltä ja kaukaa - on vaihteeksi tämmöinen askartelukausi menossa ;) Se Cooderin juttu oli joku vanha haastattelu ja se lähti kanssa jostain pienestä putkivahvistimesta jonka se ajoi hillittömän verme-läjän läpi (vintage ja hi-tech) ja sitä kuvattiin ko jutussa lähinnä osista kootuksi mono-studiokanavaksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)