Aihe: Kitarasi tone-potikat – kosketko niihin?
1 2 3 4
Unto
08.02.2005 19:30:24
Soittelen sekä Stratocaster´illa että Les Paul´illa. Olen huomannut, että aika vähän tulee koskettua kummankaan kitaran tone-potikoihin. Ne ovat yleensä aina kybällä ja äänenvärin säädöt tulee hoidettua vahvistimen/efektien säädöillä/EQ:lla.

Jossakin haastattelussa Edward Van Halen sanoi, että hän ei koske juuri ollenkaan kitaran tone-potikoihin. Eddien suunnittelemassa Ernie Ball-kitarassahan ei ollut tone-potikkaa ollenkaan. Tosin kitaran volume-potikassa luki "Tone"!

Niin, miten sinä käytät tone-potikoita Stratossasi ja Les Paulissasi? Ja miten silloin toimii yhteispeli kitaran ja vahvistimen/efektien säätöjen kanssa?

Unto
...And Justice For All
08.02.2005 19:36:00
en käytä niitä ikinä...:)
parempaakin tekemistä!
Kahvi on hyvää, Metallica on paras ja musiikki on ELÄMÄ!!
tommiot
08.02.2005 19:36:57
Mulla on Explorerissa tone täysillä oikeestaan aina. Volumen kanssa säätelen kyllä jonkin verran.
Pastilli?
Safaweb
08.02.2005 19:37:42
Kovilla säröillä ei tone-potikoilla ole paljoakaan vaikutusta kokonaissaundiin, siksi en yleensä koske niihin. Mutta toisinaan, kun yritän ruuvata blues-/jazz-saundia aikaan, on tone-potikoilla suurempi merkitys.
Frozen Flamen uusi The Burning Breeze EP on saatavilla. OSTA!!!!! 5 euroa + pk....
elbowski
08.02.2005 19:42:14
No kun soitan Planet Caravania :) niin kaulamikistä ruuvaan tonet pois että saundi tulee kohalleen, ja muutenkin tuo kaulan tone on aina tuossa 6-7 kohdalla. Tallassa taas täysillä.
''no missä mä oon kauhee GAS'' -Putte
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Kassu
08.02.2005 19:42:44
Olen ajatellut, että kun seuraavan straton pleksin hommaan, niin se tulee etolasta. Jätän volapotikat kokonaan helvettiin. Ihan turhaa.
mikko1
08.02.2005 19:50:49
Käytän suht paljon, varsinkin cleaneilla.
BuzBuz
08.02.2005 19:54:11

Ite en koske myöskään toneen olleskaan
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Artist
08.02.2005 19:56:37
Kyllähän niihin tulee koskettua, vaikka mulla on ns. vakiosäädöt (kaulamikin tone nollassa, tallamikin seiskassa) joihin tulee usein palattua ja jämähdyttyä, mutta jotain tiettyä soundia hakiassa niitä tulee pyöriteltyä paljonkin.
atimoc
08.02.2005 20:04:27

Omassa stratossa on aika kököt tone-potikat, ei paljoa maksa vaivaa ruuvailla. Talmanissa taasen on loistava potikka, ja soundin hienosäätö onnistuu mukavasti.
Tervetuloa mehtään tääll' on ihan hirveetä.
Necromuru
08.02.2005 20:04:55

Puhtaalla soundilla käytän jonkun verran. En oikesastaan muuten.
Älä unohda alennettua kvinttiä ja sen korostamista sointukierron päälle soitetussa soolossa. -Jucciz
Tony Narrows
08.02.2005 20:13:24
Kovilla säröillä ei tone-potikoilla ole paljoakaan vaikutusta kokonaissaundiin

No silloin on kyllä sun tone-potikassa jotain vikaa.

Kitarasi tone-potikat - kosketko niihin?

Yllättävän paljon olen niihin alkanut koskemaan.Ennen minäkin soitin aina tonet täysillä (varsinki ku kitarana oli EVH) :D ...mut sit kun sain tuon JEM:n ja aloin soittaa muillakin saundeilla ku säröllä :D niin tuli tuo tonen käyttö kuvioihin. Eikä sitä saundin "tunkasuutta" kuule,jos muut soittimet soittaa päälle,mut saundia hakiessani soitan ilman muita soittimia ja kuvittelen tilanteen,että olisin nauhoittamassa niin tulee sitä tonea ruuvattua ja kuitenkin se on huomattavasti nopeampi tapa päästä kristallinkirkkaasta puhtaasta jazz-puhtaaseen joka taas on pehmempi ja "tunkkasempi". Säröissä käytän sitä myös jonkin verran,mut olen yrittänyt balansoita lead saundin niin,että ei tarvis toneen koskea sen kummemin. Tietty jos pitää soittaa joku pätkä tallamikkiä käyttäen ja saundi on hieman liian kirskuva niin sit voi hieman tonea vähentää.
Kyllä tonen säätö one todella tarpeellista jos haluaa erinlaisia saundeja ruuvata,koska se on kuitenkin periaatteessa ihan eriasia ku että menisit vääntään vahvarista trebleä vähemmälle,varsinki jos samasta kanavasta tulee molemmat saundit,siis puhtaat ja lead. On aika epätodennäköistä,että kaikki säädöt ovat just kohallaan molempien saundien kannalta.
En tiedä sit kuinka tarkkoja te olette omien saundienne kohtaan,mut musiikkiin saa kummasti eloa ja kuulostaahan se paremmalta ku on musiikkiin sopivat saundit kohillaan kaikin puolin.
Alias Tonza
Guitaristi
08.02.2005 20:13:45

Säröllä en käytä melkeen ollenkaan, ainakaan tallamikillä. Puhtailla tulee käytettyä aika paljon.
http://www.levytukku.fi/KUVAT/namm7.JPG Roudarin unelma
Defrayer
08.02.2005 20:30:33
Säröllä en käytä melkeen ollenkaan, ainakaan tallamikillä. Puhtailla tulee käytettyä aika paljon.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
LaXu
08.02.2005 20:36:17
Harvemmin noihin tulee koskettua. Volapotikoita sen sijaan pyörittelen ahkerasti.
mie
08.02.2005 20:49:43

Tallamikin tone kympissä ja kaulamikin puolessa välissä. Yleensä käytän säröllä pelkästään tallamikkiä ja cleanilla molempia.
Kamakaavio

Älä ajattele. Pää sekoo.
rainmaker
08.02.2005 21:14:22
Straton kanssa tulee enemmän ruuvattua. Yleensä kaulamikin kanssa tietyissä sooloissa laitan tonea pienemmälle, tulee sellasta pyöreyttä soundiin. Lespan kanssa ei tonepotikoihin ole ilmennyt tarvetta koskea.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
_Mazi_
08.02.2005 22:00:06
Aina kympillä...
Crossroad
08.02.2005 22:14:00
gibson les paulissa kyllä,hevikepeissä en juurikaan..les paulin minihumppareista,varsinkin kaulamikistä saa upeasoundisen kun kääntää tonen nollille..
Twist
08.02.2005 22:21:38
En hiplaile sitä.
-Tango-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)