Aihe: Nauhat
1
yyxx
14.02.2005 13:33:44
Moi!
Ostin Ibanez GRG 170DX JB skittan, ja nyt tuntu että siinä nauhat (large)on hiukan paksut blues tyyppiseen musaan, mitä soittelen. Millaiset nauhat pitäisi olla kyseisen musiikin soittamiseen. Olisiko pienemmät nauhat paremmat, mikä on yleinen mielipide?

(Tuli nyt kahdelle keskustelualueelle tämä..sori jos haittaa jotain.)
Shaft
14.02.2005 14:17:28
Täysin makuasia. Omasta mielestäni jumbonauhatkin sopivat hyvin bluesin soittoon. Isot nauhat helpottavat kielten venytystä ja vibratoa, slidet ovat taas mukavampia hieman matalammilla nauhoilla.
Hohhoijaa
14.02.2005 14:43:53 (muokattu 14.02.2005 14:44:03)
Olisiko pienemmät nauhat paremmat, mikä on yleinen mielipide?

Yleisellä mielipiteellä ei ole paskaakaan väliä. Kyse on siitä, tykkääkö itse.
Kalamies #12
weelie
14.02.2005 15:08:06
Mitä on mielestäsi tarkalleen sanoen blues-soittaminen ja mitä kokoa on tarkalleen "paksut nauhat"?

SRV:hän soitteli isoilla nauhoilla ("bassonauhoilla"). Jos kielet on paksut, niin isot nauhat on omiaan. Jos kieliä venyttelee paljon, isommat nauhat (ja lättänämpi otelauta) voivat olla hyvä valinta. Mutta mielipidejuttuja.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Kimmo72
14.02.2005 15:53:16
Kuinka monella palstalla tää pitää olla???
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
LaXu
14.02.2005 16:02:00
Omista kitaroistani löytyy kapeita, leveitä, matalia ja korkeita nauhoja ja kaikilla soittelee ihan hyvin. Pidän kyllä itse enemmän vähän korkeammista nauhoista. Kestävät pidempään ja venyttely sujuu mukavammin.
yyxx
14.02.2005 20:26:31
Kiitos vastauksista! Eli pitää vain tottua noihin vähän vahvempiin nauhoihin.... tuntuu muuten jo nyt ihan hyviltä :)
Joku kysyi että mitä tarkoitan blues tyyppisellä musiikilla. Hänelle vastaan että: Jos et tiedä mitä blues on, niin miksi sitten täällä kuikuilet... kaikkia sitä kuulee!
goose
15.02.2005 08:50:00
Olen ottanut omakseni nauhakoon 6105. Korkeat, mutta kapeat. Eli kuin jumbonauhat, mutta vintagenauhan leveydellä. Telessä on ja Mojoon tulee.
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
weelie
15.02.2005 12:24:01
Joku kysyi että mitä tarkoitan blues tyyppisellä musiikilla. Hänelle vastaan että: Jos et tiedä mitä blues on, niin miksi sitten täällä kuikuilet... kaikkia sitä kuulee!

Blues ei ole mielestäni yksiselkoinen juttu, jos sillä tarkoitetaan vaikkapa vain perus-sointukulkua. Se voi olla jazzia, se voi olla SRV rockia, se voi olla vaikka country bluesia, tai slidesoittoa. Voi olla että väännät kieliä (SRV-tyyliin), voi olla että et jne. Bluesia voi soittaa ihan millä soittimella vaan, ja sillä minkä kokoiset nauhat pitäisi olla riippuu soittajasta ja ehkä toisaalta soitettavasta musiikista, mutta blues on laaja käsite.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
yyxx
15.02.2005 12:40:39
Jep! taisin sanoa vähän liian pahasti sulle Weelie... sorry.
Tarkoitin lähinnä juuri venytyksiä ja liutuksia.
McNulty
15.02.2005 13:23:46
Olen ottanut omakseni nauhakoon 6105. Korkeat, mutta kapeat. Eli kuin jumbonauhat, mutta vintagenauhan leveydellä. Telessä on ja Mojoon tulee.

Eikös Satrianilla ja Vailla ole myös 6105:t?
Itse totesin että ovat vähän turhan korkeat finger-slide meiningeissä. Muuten kyllä perkuleen hyvät tarkkaan artikulointiin. Ja se 6105:n seos on yllättävän kestävä, voi huoletta bendailla pelkäämättä lähestyvää nauhojenhiontaa =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)