Aihe: Jazz-akustinen 1 | |
---|---|
![]() 15.02.2005 21:37:56 (muokattu 15.02.2005 21:38:46) | |
En tiedä mikä on tämäntyyppisen kitaran ( http://www.kitarapaja.com/pics/hofat2.jpg ) virallinen nimitys, mutta siis tuollainen isokoppainen, muttei virallisesti kai ihan akustinen, siis jonkin sortin jazz-kitara(?). Noilla on ilmeisesti helpompi sooloilla kuin normaaleilla teräskielisillä? Muita suositeltavia tuontapaisia malleja, tai heittääkää nyt vaikka mielipiteenne tosta kuvan kitarasta, hintaa sillä oli alle 500€, enkä mielellään käyttäisi rahaa niinkään paljoa. Tarvitsisin siis akustisen (tai siis noh..), jolla sooloilu olisi hieman luonnollisempaa, saundilla ei välttämättä niin kamalan suurta väliä ole, kun nyt haen enemmän "hyväsoittoista" kitaraa. *edit* niin joo, jos nyt kopassa lymyää pieni mikki, niin se olisi vain plussaa "We Roll tonight, to the guitar bite..." | |
![]() 15.02.2005 21:40:39 | |
Orkesterikitara? | |
![]() 15.02.2005 21:42:38 | |
Orkesterikitara? No sehän se taiski olla, aukkoja kitarasivistyksessä... "We Roll tonight, to the guitar bite..." | |
![]() 15.02.2005 21:54:25 | |
Itse joskus kattelin samanlaisia soittimia... ebaystä lähinnä... sieltä löytyi halvalla vanhoja ja pientä remppaa vaille valmiita orkesteriskittoja $50-500. Esimerkkejä valmistajista: Aria, Eko, Hohner, Kay, Silvertone, Harmony... ja hakusanoilla "archtop", "hollowbody", "acoustic" jne luulis myös löytyvän. Etenkin Kay ja Harmony valmistivat paljon 50-luvulla ko. soittimia, osassa saattaa olla myös joku dogear-tyyppinen mikki ja ainahan sellaisen voi itsekin asennella jälkikäteen. Jonkun Harmony Archtopin voi saada esim jollain $200 siihen päälle uudet virittimet ja nauhojen vaihto... pitäis selvitä alle 500euron jopa toimituksineen =) PS. jos haluaa esim uuden hollowbodyn tai archtopin niin kannattaa tsekkailla halpismerkkejä kuten Cort, Jay Turser, Johnson (Archtop), Epiphone jne jne... | |
![]() 15.02.2005 23:08:53 | |
Tässä kopio mun eilisestä...tuossa on yksi mikki ja vajaa 3-tuumainen body.... "Itse just panin tilaukseen Washburn HB15:n, katso dataa: http://theguitarfactory.com/itempag ... php?recnum=2696&title=Washburn_HB15" | |
![]() 15.02.2005 23:43:11 | |
Puolikaiman jälkeen sopii tässä suositella Ibanezin törkeän halpoja keppejä http://www.proguitar.com/ibanez_hollowbody_guitars.htm Ostin hiljan Ibanezin semi-hollowbodyn, eikä voi kuin yhtyä kehujien kuoroon. | |
![]() 16.02.2005 09:50:20 | |
Ei kai noilla sooloilu sen helpompaa ole. Setupista ja kielityksestä se on lähinnä kiinni. | |
![]() 16.02.2005 10:24:49 (muokattu 16.02.2005 10:30:49) | |
Kannatta etsiä malli jossa on soololovi. Tuolla kuvassa olevalla mallilla ei pääse soittamaan ylempää oikein millään ja se rupeaa ahdistamaan jossain vaiheessa. En puhuisi nykyisistä Ibanezeista samana päivänä aitojen orkesterikitaroiden kanssa. Ennen 1960 valmistetuisssa orkesterikitaroissa (Ruots. JAZZBURK) on niinsanottu "Carvedtop", joka tarkoittaa sitä että kansi on kaiverrettu yhdestä laadukkaasta puukappaleesta. 1960 luvun jälkeen varsinkin mikilliset mallit on tehty useimmiten vanerista, mutta siitä käytetään muka hienompaa nimitystä "Laminated top". Laadukkaan vanhan carved top orkesterikitaran akustinen saundi on paras mitä tiedän, ja jos joskus eteesi sattuu jossain sellainen, se kannattaa kokeilla; se jää mieleen ikuisesti. Tuosta parempaa ei taida olla: http://www.seriousacoustics.com/daquisto-7.html Tuossa mikillä varustettuna: http://www.ariaguitars.com/int/03_p … ucts/dq_nye/pro_ob_dq_nye_1000.html Minds are like parachutes.
They only function when they are open. | |
![]() 16.02.2005 11:06:23 | |
Ei niillä soitto tosiaankaan ole sen helpompaa - ellei niissä ole kielet säädetty akustiselle luonnottoman alas, jolloin se soundi taas huononee. Samaten kun mikki ja potiikat on ruuvattu kanteen ne demppaa niin soundia kuin volumeakin, koska kansi ei enää värähtele vapaasti. Mulla on mikittömistä tuollaisista kokemusta vain helko halvoista vanerikantisista ja niissä on mun mielestä nasaalimpi äänenväri kuin tasakantisissa. Sinänsä noissa kitaroissa on yleensä tallassa korkeuden säätö. jolla on kyllä omin keinoin helpohkoa säätää sitä kielten korkeutta sillai "helpommaksi" soittaa. Toisaalta monet (useimmat) esim Yamahan ja Ovationin elektroakustiset on jo valmiiksi säädetty ns sähkis-tatsille, (eli kielet matalalle), josta seuraa niitten aika heikko akustinen äänenlaatu. | |
![]() 16.02.2005 13:12:44 | |
Hmm, eikös carved top voida käsittää toisinkin? Esim. PRS:t ovat Carved-top mallisia sähköskittoja. Itse olen käyttänyt Jazzkoppasista nimitystä "Archtop" mutta eipä kai sillä niin väliä. Saundi todellakin on eri jazzkopassa kuin akustisessa. Threadin alottaja halusikin vain soittimen jolla on helpompi sooloilla. Esim. Jazzkoppaan voi aina vaihtaa 9-sarjan kielet ja harrastella sooloja. Itse kyllä suosittelen kokemuksien pohjalta ns. el-akustiseen soitteluun (jos haluaa sähkiksen tatsin) niin tuota Epiphonen Emperor Regenttia. Sen saundi on riittävän voimakas esim. kotona soitteluun ilman vahvistinta, mutta löytyypä kitarasta mukavan lämminsaundinen kaulamikki volume ja tone-säädöin varustettuna. Soolo-loven ansiosta kitaraa pääsee vaivattomasti soittelemaan 18. nauhan kohdalle, mutta nauhat 19 ja 20 ovat jo hieman hankalempia paksun kaulaliitoksen takia. (Niin ja kuten orkesterikitaraan kuuluu... kaula on 25,5" skaalalla ja otelauta 20 nauhainen) PS. niin ja sen saa natural-värillä =)) | |
![]() 16.02.2005 17:27:12 (muokattu 16.02.2005 17:34:01) | |
Hmm, eikös carved top voida käsittää toisinkin? Esim. PRS:t ovat Carved-top mallisia sähköskittoja. Itse olen käyttänyt Jazzkoppasista nimitystä "Archtop" mutta eipä kai sillä niin väliä. Ilman muuta PRS on carved top kitara ja niin on myös Les Paul. Eli käytännössä jos kitaran "kansi" ei ole tasainen, voi siitä käyttää nimitystä carved top, eli Telecaster on carved topin vastakohta. (mutta onko sitten flaxwood carved top? ;-) Kun taas puhutaan Jatsipurkeista (orkesterikitaroista=Archtop guitars), on niissä kaksi pääryhmää: carved top ja laminated top. Eli niinkuin muissakin asioissa, se mistä puhutaan ratkaisee sen mitä siinä yhteydessä käytetty termi tarkoittaa. Kuusi on metsässä puu ja taululla numero ;-) EDIT> Kielisarjan paksuus miniminä pitäisin kyllä jatsipurkeissa 010. 09 satsilla tulee helposti vire, tatsi ym. muita ongelmia. 011 on monesti ihanne kompromissi. Itse käytän paksuissa jatsipurkeissa 011 settiä ja es-335 tyylisissä 010 settiä Minds are like parachutes.
![]() 17.02.2005 10:13:05 | |
Jaah, noh, eipä tuo kyllä haittaa, vaikkei ne nyt ihan mitään sähkökitaratasoa olisikaan soitettavuudeltaan. Mutta omat kokemukset ihan "kunnon" akustisista on todella vajaat, niin aattelin, et josko edes vähän paremmalta kuulostaisi soitto vähän laadukkaammalla kitaralla. Nyt siis talouden akustisen virkaa toimittaa Squier SD3, joka on kyllä hyvä varamela mökin veneeseen. Heitän siis vain jonkun .010 tai .011-setin kehiin, punomattomalla G-kielellä, eiköhän sekin jo auta. Kiitoksia. "We Roll tonight, to the guitar bite..." | |
![]() 17.02.2005 11:45:17 | |
Eli käytännössä jos kitaran "kansi" ei ole tasainen, voi siitä käyttää nimitystä carved top, eli Telecaster on carved topin vastakohta. (mutta onko sitten flaxwood carved top? ;-) Ei näin. "Carved top" tarkoittaa veistämällä (kaivertamalla jne.) työstettyä pintaa, "archtop" ainoastaan kaarevaa. Eli periaatteessa mikä tahansa kaarevapintainen kitara voisi olla archtop, mutta carved top on ainoastaan niissä kitaroissa, joissa pinta on saatettu muotoonsa materiaalia poistamalla. | |
![]() 17.02.2005 11:50:09 | |
Ei näin. "Carved top" tarkoittaa veistämällä (kaivertamalla jne.) työstettyä pintaa, "archtop" ainoastaan kaarevaa. Eli periaatteessa mikä tahansa kaarevapintainen kitara voisi olla archtop, mutta carved top on ainoastaan niissä kitaroissa, joissa pinta on saatettu muotoonsa materiaalia poistamalla. Talteen Minds are like parachutes.
![]() 17.02.2005 11:55:50 | |
Arch= kaari, holvikaari, holvata, kaareutua, muodostaa holvi, köyristää, nostaa kaarelle. Eli archtop on "tyhjä" sisältä Minds are like parachutes.
![]() 17.02.2005 15:47:53 (muokattu 17.02.2005 15:51:26) | |
Arch= kaari, holvikaari, holvata, kaareutua, muodostaa holvi, köyristää, nostaa kaarelle. Eli archtop on "tyhjä" sisältä Ihanko sanakirjasta katsoit :-) "Arch" tarkoittaa myös holvikaarta, mutta se ei tarkoita, että kaaren alapuolella pitäisi olla tyhjää. Englanninkielessä käsitettä "arch" käytetään melkein kaaresta kuin kaaresta. Siinä kuuluisassa holvikaariovessakin on arched top, eikä ovi ole kaarevan yläosansa alapuolelta mitenkään tyhjä. Eli johtopäätöksesi ei juuri enempää voisi mennä pieleen. Olisit vain hiljaa silloin kun et tiedä. Minäkin yritän. DIT: googlen ensimmäinen hakutulos hakusanalla "arch top": http://www.furnishingsontheweb.com/ … Frame/Products/archtopmirrors1.html Peilejä, joiden yläosa on kaareva. | |
![]() 17.02.2005 16:12:06 | |
Ihanko sanakirjasta katsoit :-) "Arch" tarkoittaa myös holvikaarta, mutta se ei tarkoita, että kaaren alapuolella pitäisi olla tyhjää. Englanninkielessä käsitettä "arch" käytetään melkein kaaresta kuin kaaresta. Siinä kuuluisassa holvikaariovessakin on arched top, eikä ovi ole kaarevan yläosansa alapuolelta mitenkään tyhjä. Eli johtopäätöksesi ei juuri enempää voisi mennä pieleen. Olisit vain hiljaa silloin kun et tiedä. Minäkin yritän. DIT: googlen ensimmäinen hakutulos hakusanalla "arch top": http://www.furnishingsontheweb.com/ … Frame/Products/archtopmirrors1.html Peilejä, joiden yläosa on kaareva. Puhutankos me kitaroista vai peileistä? Kitaroiden yhteydessä archtop kirjoitetaan yhteen... Mutta hyvin sä vedät joka tapauksessa ;-) Minds are like parachutes.
![]() 17.02.2005 16:59:56 | |
Lisään vielä tähän sen verran että: Pilkut voidaan joka asiassa nussia hyvinkin tarkkaan, mutta harvemmin niistä kukaan kuitenkaan orkut saa, tulee pikemminkin pitkät surgasmit. Toivottavasti joku vielä jaksaa orkesterikitaroita rämpytellä tämän äärimmäisen typerän nussimisen jälkeen johon itse myös typeryksen innolla osallistuin. Mulla ei ole enää mitään lisättävää tähän aiheeseen. Minds are like parachutes.
![]() 17.02.2005 18:01:20 | |
Mulla ei ole enää mitään lisättävää tähän aiheeseen. Mulla on vielä vähän. Puhutankos me kitaroista vai peileistä? Puhutaan englanninkielen sanasta "arch" ja sen merkityksestä. Kitaroiden yhteydessä archtop kirjoitetaan yhteen... Tiedän. Hakusanalla "archtop" ei kuitenkaan löydy juuri muita kuin kitaroita. Tarkoitus oli lähinnä osoittaa sinun puhuvan paskaa väittäessäsi, että archtopin täytyy olla tyhjä sisältä ja perustellen väitteesi sanan "arch" eri merkityksillä. Mutta hyvin sä vedät joka tapauksessa ;-) Kiitos. Valitettavasti en voi sanoa samaa sinusta. | |
![]() 18.02.2005 11:19:31 | |
Riffissä on ollut äskettäin juttua tuollaisista, uusimmassa taidettiin testata Furch ja vähän aiemmin Eastman. " How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)