Aihe: Kaiken kattava multiefekti 1 2 | |
---|---|
![]() 27.11.2008 00:02:34 | |
Oma TC Electronicsin G-Sharppi alkaa käydä niinsanotusti pieneksi, eli hakusessa olisi jokin multiefekti, josta oikeasti saisi kaiken tarpeellisen waheja, volumepedaaleita, avaruusefektejä sekä eri efektien yhdistelmiä myöten ja hyvällä laadulla. Saisi olla joko midiohjattava räkkiefekti, tai sitten itsessään midilankkuna toimiva mutliefektipedaali, jolla voisi samalla ohjailla midiohjattavaa vahvistintakin. Mitä näitä sitten yleensä on, paitsi G-Major, Boss GT-x ja Vox Tonelab? Ja mitenhän nämä asettautuvat jonkinlaiseen parhausjärjestykseen? Mitään särömallinnuksia en tarvitse, pelkästään efektejä. | |
![]() 27.11.2008 01:38:09 | |
Fractal Audio Axe-Fx voisi olla aika viimeisintä huutoa. Tai sitten Eventide Eclipse. | |
![]() 27.11.2008 01:59:29 | |
Onko hintaluokalla jotain väliä? G-Majoria hiukan kalliimpi TC Fireworx on ainakin sellainen sillisalaattikone, josta löytyy myös avaruusmeininkiä. Wah lienee vähän hakusessa, mutta on tuossa filttereitä joilla pystyy ehkä välttävästi matkimaan sitä. Käytettynä noita liikkuu joskus jo ihan kohtuulliseen hintaan. | |
![]() 27.11.2008 12:46:28 | |
Jos Axe-FX tai Eventide on ihanan kalliita, niin mun mielestä vähän halvemmallakin pääsee, eli: - Lexiconin MPX-G2:n (ja saman valmistajan midi-lankku) täyttää melkein nuo kaikki kriteerit -- todella monipuolinen mutta ei ehkä helpoin ohjelmoitava kuitenkaan. Sitä ei enää tietenkään valmisteta, mutta torilla menee aina välilllä kohtuuhintaan rauta+lankku -yhdistelmiä. Tuo on melko kitaraorientoitunut laite, joten esim. 4 johdon metodi toimii, siinä on myös mallinnettu klassikkopedaaleja kuten Tube Scremer, Univibe, Jamman jne. Sitä voi myös käyttää etuasteena (jos on pakko). Paras efekti mitä olen itse saanut ohjelmoitua on klikki/kaiku -yhdistelmä, jossa kaiun pituuden määrittää klikin bpm ja kuinka monta neljäsosaa haluaa toistaa. Kylmä treenikaveri. - Toisaalta, myös Line6:n M13 (+2 ekspressiospedua) täyttää ilmeisesti tietyin rajoituksin myös nuo kaikki kriteerit ... en tosin vielä omista tuota (menee tänään tilaukseen) If the White House calls...
Tell them... 'I'm out in the field'... | |
![]() 27.11.2008 14:30:21 | |
TC G-system kannattaa tsekata. Heitä homo watti. Helion - Dreamcatcher | |
![]() 27.11.2008 16:25:50 | |
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta yleensä multiefekteistä saa kai kohtalaiset tai jopa siedettävät modulaatio- ja kaikuefektit, mutta wahi kannattaisi ostaa silti erikseen. Ainakin monilla isoilla nimillä on räkissä kaikenlaista, mutta silti erillinen wah-pedaali (RMC, Fulltone tai joku muu vähän parempi). Tilankäytöllisestikään tuo ei liene ongelma, sillä multiefektin wahia varten tarvittaisiin kuitenkin "kaasupoljin", joten jos muiden efektien parametreja ei tarvitse ohjata portaattomasti, voidaan multiefektin ohjaamiseen (patchien vaihtoon yms.) valita "kaasupolkimeton" malli ja ostaa wahi erikseen - ja saapahan samalla omiin tarkoituksiin parhaiten sopivan wahin. | |
![]() 27.11.2008 16:48:03 | |
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta yleensä multiefekteistä saa kai kohtalaiset tai jopa siedettävät modulaatio- ja kaikuefektit, mutta wahi kannattaisi ostaa silti erikseen. Ainakin monilla isoilla nimillä on räkissä kaikenlaista, mutta silti erillinen wah-pedaali (RMC, Fulltone tai joku muu vähän parempi). Tilankäytöllisestikään tuo ei liene ongelma, sillä multiefektin wahia varten tarvittaisiin kuitenkin "kaasupoljin", joten jos muiden efektien parametreja ei tarvitse ohjata portaattomasti, voidaan multiefektin ohjaamiseen (patchien vaihtoon yms.) valita "kaasupolkimeton" malli ja ostaa wahi erikseen - ja saapahan samalla omiin tarkoituksiin parhaiten sopivan wahin. Ja vielä tarvittaessa siirrettyä Wahin paikkaa signaaliketjussa miten haluaa (linjassa ennen etuastetta, fx-loopissa etuasteen jälkeen, ennen vai jälkeen säröpedaalin/boostin jne.). Toki näitä ominaisuuksia alkaa löytymään multilankuistakin kyllä (esim. Boss GT-10), eli Wahin paikkaa signaaliketjussa voi vaihtaa mielensä mukaan. Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. hiihtoliiton kamaa kaupan | |
![]() 27.11.2008 16:55:19 | |
Ajattelin vain että olisi käynyt kätevämmin, kun midilankussa on jo 2 expression pedalia. Ei se ulkoinen wah ole lainkaan mahdoton ajatus, jos multiefektistä sitä ei kunnollisena meinaa saada. Mutta mitä näihin multiefekteihin tulee, vielä en ole oikein löytänyt sopivaa ehdokasta. G-Major lienee liian lähellä G-Sharppia, eli ei tarpeeksi enempää efektejä/säätöjä, ja taas nuo 2000$+ mutliefektit menevät aika raisusti yli hintahaitarin. Eli mitähän muita vielä tuohon väliin osuisi? | |
![]() 27.11.2008 18:05:47 (muokattu 27.11.2008 18:07:46) | |
Ja vielä tarvittaessa siirrettyä Wahin paikkaa signaaliketjussa miten haluaa (linjassa ennen etuastetta, fx-loopissa etuasteen jälkeen, ennen vai jälkeen säröpedaalin/boostin jne.). Toki näitä ominaisuuksia alkaa löytymään multilankuistakin kyllä (esim. Boss GT-10), eli Wahin paikkaa signaaliketjussa voi vaihtaa mielensä mukaan. Ja myös Boss GT-8:ssa saa tuota wahin paikkaa signaaliketjussa vaihtaa. Lisäks siinä on tietysti muutamia erillaisia wah-pedaaleiden mallinnuksia ja niiden asetuksiakin voi säädellä. Näinä päivinä itellä on erillinen wah ja tuon Boss GT-8 myin pois (en myynyt sitten sen takia että ois ollu huono vaan nämä kama-asiat mullakin tuppaa elämään ja vaihtumaan mielen/halujen ja kokeilujen myötä). | |
![]() 27.11.2008 19:42:36 | |
Itsekin kiinnostaisi multiefekti hankkia, tällä hetkellä käytössä perus Ibanezin vahvari+tietokone, mutta minkälaista multiefektiä kannattaisi katsoa esim nuppille+kaapille, kuten engl fireball/savage, marshall etc? Ymmärsin että esim Vox Tonelab olisi parempi valve ampeille. Lisäksi Tonelabilla aika paljon vintage äänimaailmaa kun taas GT-10 painottuu efekteihin enemmän? Itse olen katsonut GT-10/Tonelab LE:tä, mutta varmaan aika laaja valikoima muitakin multiefektejä jotka sijoittuu samaan hintaluokkaan? Tavoitteena oppia soittamaan kitaraa yhtä hyvin kun Malmsteen 3 promillen kännissä. | |
![]() 27.11.2008 21:36:48 (muokattu 27.11.2008 21:41:17) | |
Itsekin kiinnostaisi multiefekti hankkia, tällä hetkellä käytössä perus Ibanezin vahvari+tietokone, mutta minkälaista multiefektiä kannattaisi katsoa esim nuppille+kaapille, kuten engl fireball/savage, marshall etc? Ymmärsin että esim Vox Tonelab olisi parempi valve ampeille. Lisäksi Tonelabilla aika paljon vintage äänimaailmaa kun taas GT-10 painottuu efekteihin enemmän? Itse olen katsonut GT-10/Tonelab LE:tä, mutta varmaan aika laaja valikoima muitakin multiefektejä jotka sijoittuu samaan hintaluokkaan? No multiefektit on aika hankala juttu hankinnan kannalta, jokaista pitäisi testata todella hartaasti ja pitkään, jotta löytäisi oman mielensä mukaisen, mun mielestä miltei jokaisesta saa hyvät soundit (toisista helpommin ja toisista vähän enemmän joutuu näkemään vaivaa ainakin aluksi). Tosi vaikeeta sanoa mikä soveltuu minkäkin vahvarin/nupin/kaapin kanssa, ite saanut aikoinaan tuon GT-8 hyvin toimimaan kaikkien kautta mitä olen käyttäny (4:n oman kombon kautta, joista 3 trankkua ja tää viimeisin putkivehje) sitten kaverin 2:n trankku kombon kautta ja yhden bassovahvarin kautta ja vielä yhden toisen kaverin putkivehkeen nupin kautta). Uskoisin, että muutkin multiefektit pärjäilevät hyvin eri vehkeiden kanssa. Loppujen lopuksi taitaa olle vain kyse siitä, että osaa ja jaksaa säätää multiefektit aina sen mukaisesti minkä kautta nillä soitetaan. Osassa multiefektejä on ainakin jonkin näköiset valmiit setupit/vaihtoehdot valmiina esim. small combo, stack amp, phones/lines jne. Noista vintage äänistä, niin kyllä niitä saa aivan hyvin Bossin GT-8:lla, uskoisin että myös GT-10:lla ja varmaan muillakin. (tuo Vintagen ymmärisn sellaiseksi ns. vähän vanhemman tyylisiksi soundeiksi, tiedä sitten tarkkaan mitä tuolla tarkoitetaan, jokainenhan käsittää tuonkin vähän erilailla). Aika kivaa olisi jos ennen ostopäätöstä voisi testata vaikka kotona tarpeeksi pitkään eri vaihtoehtoja, joista löytyisi se itselle sopiva. Monesti lukee kirjoituksista ettei joku multiefekti toimi jonkun tietyn yhdistelmän kanssa jne. tai että jossain on surkeat säröt (näissä pitää aina muistaa että monesti soundiasiat on hyvin pitkälle makuasioita, joku tykkää ja toinen ei) myös efektien käytön helppous ja hankaluus on käyttäjästä kiinni. Itellä ei nykyään ole ns. multiefektejä vaan erilliset pedaalit kun tämäkin puoli pitää kokea ja nähdä ja toistaiseksi en ole kaivannut multiefektiä, saa nähdä josko vielä joskus tuollaisen hankkisin. Jos hankkii multiefektin jossa on wah ominaisuuksia niin itse lähtisin (ainakin tällä hetkellä näin ajattelen), että paras wahi on erillinen wahi ja voihan se olla multiefektin rinnalla. Tulihan raapustettua, en tiedä oliko tästä mitään hyötyä kellekkään :-) | |
![]() 28.11.2008 16:15:17 | |
Ajattelin vain että olisi käynyt kätevämmin, kun midilankussa on jo 2 expression pedalia. Ei se ulkoinen wah ole lainkaan mahdoton ajatus, jos multiefektistä sitä ei kunnollisena meinaa saada. Mutta mitä näihin multiefekteihin tulee, vielä en ole oikein löytänyt sopivaa ehdokasta. G-Major lienee liian lähellä G-Sharppia, eli ei tarpeeksi enempää efektejä/säätöjä, ja taas nuo 2000$+ mutliefektit menevät aika raisusti yli hintahaitarin. Eli mitähän muita vielä tuohon väliin osuisi? Siihen välimaastoon osuu esim. jo mainittu G-System ja vähän halvempi G-Force. Jälkimäinen tosin kaipaa midilankkua, kun ensin mainitussa on ohjain itsessään. G-Forcea saa reilusti alle tonnin käytettynä. Jossain 700-800 euron pinnassa taitaa hinnat mennä, kai. Efektien järjestystä saa sotkea haluamaansa järjestykseen, ja mun mielestä ainakin G-Forcesta irtoaa ihan kivan kuuloisia muljutuksia. | |
![]() 28.11.2008 17:05:31 | |
hakusessa olisi jokin multiefekti, josta oikeasti saisi kaiken tarpeellisen waheja, volumepedaaleita, avaruusefektejä sekä eri efektien yhdistelmiä myöten ja hyvällä laadulla. Sori, ei onnistu :) Toi oli varmaan herra multipaavonkin unelma, mutta se ei vaan ottanut tuulta alleen :) (oli pakko, ei tarvitse ottaa itseensä) | |
![]() 28.11.2008 17:50:22 | |
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta yleensä multiefekteistä saa kai kohtalaiset tai jopa siedettävät modulaatio- ja kaikuefektit, mutta wahi kannattaisi ostaa silti erikseen. Ainakin monilla isoilla nimillä on räkissä kaikenlaista, mutta silti erillinen wah-pedaali (RMC, Fulltone tai joku muu vähän parempi). Tilankäytöllisestikään tuo ei liene ongelma, sillä multiefektin wahia varten tarvittaisiin kuitenkin "kaasupoljin", joten jos muiden efektien parametreja ei tarvitse ohjata portaattomasti, voidaan multiefektin ohjaamiseen (patchien vaihtoon yms.) valita "kaasupolkimeton" malli ja ostaa wahi erikseen - ja saapahan samalla omiin tarkoituksiin parhaiten sopivan wahin. Näin just mä hoidan homman. Kitara -> Ibanez Weeping Demon wah -> Line6 M13 -> vahvistin -> kaappi on meikäläisen signaaliketju. M13 ei löydy varsinaista wah-mallinnusta, mutta Q filter efekti tekee tasan saman jutun ja sitä pystyisi ohjaamaan ekspressiopedaalilla. Mulla sattui olemaan tuo wahi jo ostettuna joten ei ollut mitään tarvetta vaihtaa ekspressiopedaaliin, about yhtä paljon tilaa se kuitenkin vie, kuten sanoitkin. Line6 M13 sopisi varsin hyvin aloittajan tarpeisiin, jos neljä samanaikaista efektiä ei tunnu rajoittavalta tekijältä. Hienointa laitteessa on mielestäni se, että se on huomattavasti helpompi säädettävä kuin suurin osa multiefekteistä. Ei tarvi menuja kelailla lävitse datapyörillä tai muuta bullshittia. Itse en juuri tuon ohjauspaneelin surkeuden takia Axe-Fx:stakaan ole kauhean kiinnostunut, tuleva Axe-PC softa sen sijaan kiinnostaa jo enemmän, mikäli soundi on selvästi parempi kuin kilpailijoissa (Guitar Rig, ReValver ym). | |
![]() 28.11.2008 18:44:35 (muokattu 28.11.2008 18:46:14) | |
Tuo Line6 M13 rupesi muuten kiinnostamaan ihan tosisaan, kiitoksia suuresti ko. laitteesta informoimisesta. Nyt täytyy vain selvittää, sopiiko se käytännössä tarpeisiini, eli ohjattavaksi toisella midipedaalilla, jossa lisäksi ekspressiopedaalit samassa. Tarkoituksena siis, että yhdellä midipedaalin polkaisulla saan kerralla sekä vahvarista että m13:sta kaiken tarvittavan päälle, ja ekspressiopedaalit toimivat midin kautta. Edit : Ja osaako kukaan äkkiseltään sanoa, saako tuosta mitenkään voluumipedaalia ekspressiopedaalilla? | |
![]() 28.11.2008 18:48:38 (muokattu 28.11.2008 18:54:17) | |
Line6 Pod XT- tai X3-sarjaa ei kannata sulkea pois siksi että niissä on vahvistinmallinnuksia. Verrattuna M13-pedaalilautamallintajaan siinä on lähes sama efektivalikoima ja paljon enemmän ohjelmoitavuutta. M13:ssa on vain 12 presettiä, joten monen efektin vaihtoja tai MIDIä ei voi kamalasti hyödyntää. Itse tykkään juuri tästä X-sarjan käyttöliittymästä, jossa voi vaihtaa sekä suoraan presettejä, että myös kytkeä yksittäisiä efektejä päälle ja pois. Edit : Ja osaako kukaan äkkiseltään sanoa, saako tuosta mitenkään voluumipedaalia ekspressiopedaalilla? kyllä, sieltä löytyy Volumepedaalimallinnus :) Se tosin estää samanaikaisten säröpurkkimallinnusten käytön | |
![]() 28.11.2008 19:11:31 | |
Hmm, toimiiko tuo X3 siis hyvin pelkkänä looppiin heitettävänä, midillä ohjattavana efektilaitteena? Niitä vahvarimallinnuksia kun en tosiaan tarvitse yhtään mihinkään. Jotenkin kokemus aiemmista podeista, ettei niillä saa kovin hyvää lopputulosta tuolla tavalla. Jotenkin kuulostivat efekteineen "ohuelta" siellä loopissa tms. Entä saako tuossa podx3 jotenkin tehtyä sellaista kytkentää, jossa osa efekteistä (säröpurnukat) olisivat suoraan vahvarin inputissa kiinni, ja muut efektit vasta loopissa? | |
![]() 28.11.2008 19:16:28 (muokattu 28.11.2008 19:16:47) | |
itse en ole käyttänyt XT Liveä ja X3 Liveä kuin vahvarin edessä, koska en välitä efekteistä efektilenkissä, joten en osaa siitä sanoa enempää. X3-sarjan vermeet sen sijaan on mahdollista kytkeä ns. neljän kaapelin metodilla, jossa osa efekteistä tulee vahvarin eteen ja osa lenkkiin. | |
![]() 28.11.2008 19:18:19 | |
itse en ole käyttänyt XT Liveä ja X3 Liveä kuin vahvarin edessä, koska en välitä efekteistä efektilenkissä, joten en osaa siitä sanoa enempää. X3-sarjan vermeet sen sijaan on mahdollista kytkeä ns. neljän kaapelin metodilla, jossa osa efekteistä tulee vahvarin eteen ja osa lenkkiin. Hemmetin hienoa olisi tuo, koska silloin saisin wahin ja screamerit vahvarin särön eteen, ja kaikki muut efektit tuonne looppiin. | |
![]() 28.11.2008 19:59:46 | |
M13:ssa on vain 12 presettiä, joten monen efektin vaihtoja tai MIDIä ei voi kamalasti hyödyntää. Laitteessa on kolme efektipresetia per efektiblokki, jonka lisäksi löytyy 12 "scenea", joihin voi sitten laittaa päälle tietyt efektit. Näin laitteella voi kytkeä efektejä joko yksittäin päälle/pois tai sitten kokonaisuuksina. Joka tapauksessa se on kuitenkin enimmäkseen tarkoitettu käytettäväksi siten, että efektejä poljetään yksittäin. kyllä, sieltä löytyy Volumepedaalimallinnus :) Se tosin estää samanaikaisten säröpurkkimallinnusten käytön Ei käsittääkseni estä, syö vain yhden efektiblokin. Eli käytännössä on parempi hommata volumepedaali erillisenä. Tuossahan voi minkä tahansa efektiblokin mihin tahansa presettiin laittaa minkä tahansa efektin. Eli ykkösblokissa voisi olla hyvin vaikka presetit delaylle, chorukselle ja särölle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)